Persluchtmotor

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Japie, 16 dec 2013.

  1. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Beste Allen,

    Als eerste bedankt voor de reacties, alles even door mij hoofd laten gaan en het volgende is er uit gekomen:
    Zojuist de tijd gehad om met mijn linkerhand de klauwplaat los te halen en wat te meten. M30*3,5 is een optie, echter is de spoed dan wel enkele tienden ernaast en dat heb ik natuurlijk liever niet. "Gewoon goed, anders niet" is mij altijd bijgebleven.:rolleyes:

    Wel even nagedacht, de gedachtegang is als volgt:
    -Plak ijzer afzagen en vlak draaien in de grote draaibank op het werk
    -Inspannen in vierklauw op eigen draaibank (zou net gaan)
    -Vervolgens door 1"WW draad te kiezen (deze heeft een spoed van 8 TPI) en deze er met een binnendraadbeitel er in te draaien op een buitendiameter van 30 mm de juiste draad behalen.
    -Achterplaat vervolgens uit vierklauw halen, vierklauw van de spindel af
    -Achterplaat voorzichtig op spindel draaien
    -Daarna de centreerring draaien op de achterplaat volgens DIN6350
    -Gaten aftekenen met verdeelschijf, centreren, boren

    Zo dacht ik het resultaat te behalen. Een kwestie van wachten tot ik mijn rechterhand weer mag gebruiken en dan maar eens wat beelden produceren.... Al dat gepraat :)pc:) levert immers ook geen kijkers op;)

    Alvast dank & Groet,
    Japie
     
  2. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Voor mooi zou je eigenlijk eerst even een kaliber moeten maken om de schroefdraad te passen als je die maakt.
    als je die hebt kan je natuurlijk mischien ook net zo makkelijk op je werk de schroefdraad snijden.
    Dan hoef je alleen nog maar de centreerring er in te draaien op je eigen bank.

    heb je wat aan deze tabel
    http://www.vdwalle.com/knowledgebase/draad/1d.htm
     
  3. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je kan toch gewoon de mogelijke spoed in je wisselwielen/ nortonkast instellen en dan de draad op de as volgen.
    Klopt die niet dan is het die draad niet. :cool:

    Wel zo simpel lijkt me.
     
  4. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Bedoel een kaliber om de draad op de juiste diepte te snijden.
    Het is immers lastig om weer opnieuw in te moeten spannen als de draad net niet diep genoeg is, en ruim te iep is ook weer niet zo mooi natuurlijk.
     
  5. Japie

    Japie

    Lid geworden:
    13 dec 2013
    Berichten:
    81
    Locatie:
    Weesp, Nederland
    Beste Allen,
    De persluchtmotor waarmee dit topic begonnen is is helaas in de "restanten-bak" beland,de voornaamste redenen zijn:
    1) Het motorblok was uit twee deelbare helften gemaakt die eigenlijk vanaf het begin al niet klopten (zowel maten als de lagergaten). 2) Het idee van de aansturing (brandstofpomp etc) had ik niet ver genoeg uitgedacht, waardoor is tijdens het maken eigenlijk al tegen mijn eigen fouten aanliep
    3) Deze fouten stapelde elkaar op, waardoor het steeds lastiger werd het volgende onderdeel goed te kunnen maken

    De bedoeling is dat ik binnenkort (na het project uit scheepsbouwverslagen;)) er een tweede poging komt, die van te voren beter uitgewerkt en op elkaar afgestemd is.

    Alvast bedankt voor alle tips en hulp die ik heb gehad!
    Groet,
    Japie
     
  6. fanaat

    fanaat

    Lid geworden:
    9 sep 2012
    Berichten:
    759
    Locatie:
    Tilburg dus een KRUIK
    Prima Japie,niet erg dat het éérste ontwerp enigszins mislukt is,daar leer je ontzettend veel van,het belangrijkste is wat je nu ook doet "niet omkijken maar opnieuw beginnen" hopelijk gaat het weer goed met je hand dus ben ik benieuwd naar het nieuwe motortje wat je nu gaat maken,succes!
    Groeten,

    fanaat Sjef.
     

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina