Wavechopper (jetski)

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door G60force, 16 jun 2015.

  1. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    Beste mensen,

    Ik zal toch even afzonderlijke topics maken is wel duidelijker en leuke voor de volgers :)

    Laatst heb ik een NQD Wavechopper van iemand overgenomen (werd gezegd nieuw in doos) maar helaas merkte ik na het uitpakken dat er al iets rammelde, nou weet ik hoe intens ruk NQD is dus het verbaast me niks en omdat ik toch wilde verbouwen vond ik het wel best (wordt anders toch een welles niettes spelletje) :p (maar wees dubbel gewaarschuwd met NQD spullen)

    anyways... ondanks het rammelen ben ik toch 1x gaan varen, nu beviel me de standaard snelheid eigenlijk best wel (wordt toch een rustig bootje voor mn vriendin) maar ik haat serieus dat speelgoed "uit/max" besturing, dus wil ik tevens van de gelegenheid gebruik maken er 2.4ghz in te knallen... en propotionele controlle!

    Hierbij alvast mn aanpassingen:

    -standaard lelijke rubberen manneke dr af gesloopt
    -barbie pop bij de kringloop gehaald (naakt he bah!)
    -met isolatie tape een badpak gemaakt, JOH :D
    -schroef in d'r poepert en ijzerdraadjes door de handen ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    en hier alvast open gehaald en de niet bruikbare elektro eruit gesloopt...

    [​IMG]

    Toen had ik dit getekend:
    [​IMG]

    Maar bij die tekening zou ik dus 2 regelaars gebruiken en helaas gedwongen worden mijn Spektrum Dx6i te gebruiken om per stick 1 regelaar aan te sturen, beetje vergelijkbaar met t rijden van een tank...

    Verder wil ik zoveel mogelijk van de standaard aandrijving blijven gebruiken..
    Motoren [A+B] waarschijnlijk speed 400-500-600 dingen
    de assen en koppelingen en de schroeven [G] & [H]

    Vervolgens bedacht ik mij dit omdat ik de voorkeur geef aan mijn Spektrum Dx3.0 pistool zender!

    [​IMG]

    [F] = Accu (7.2v NiMh of 2S Lipo 7.4v)
    [A+B] = standaard NQD brushed motoren (geen id welke type wss 400-500-600 speed)
    [E] = Spektrum ontvanger (in dit voorbeeld 3ch: 1.Gas/Rem [O] 2.Sturen [N] 3.Aux)
    [ I ]= Snelheidsregelaar speciaal voor 2 motoren (zoals gebruikt in Crawlers)
    [K] = Servo, soort van mechanische regelaar om [L] en [M] te bedienen
    [L+M] = een regelbare weerstand (potmeter??) om motoren [A + B] te beperken

    Mocht dat eventueel nog niet duidelijk genoeg zijn volgt hier t volgende begeleidend schrijven:
    Als ik vooruit of achteruit wil varen, dan stuurt trigger van de zender [O] naar ontvanger [ I ] een signaal, waarop ontvanger [ I ] signaal stuurt naar motoren [A+B] (let op! [L] & [M] doen nu niks)
    Zodra ik wil sturen, dan stuurt stuurwiel van de zender [N] naar ontvanger [ I ] een signaal, waarop ontvanger [ I ] een signaal stuurt naar servo [K] en servo [K] bij het sturen (naar links) de weerstand naar motor [A] beperkt door [M] te beïnvloeden of bij het sturen (naar rechts) de weerstand naar motor beperkt door [L] te beïnvloeden

    (nadeel is dat ik niet kan sturen vanuit stilstand/neutraal want de servo [K] bedient enkel een beperking op [L] & [M] maar zolang de regelaar geen signaal naar motoren [A+B] stuurt, valt er weinig te beperken)

    In mijn hoofd moet dit werken toch? zeg mij aub met duidelijk voorbeeld waarom dit wel/niet kan...
    Ik snap dat met 2 regelaars het individueel aansturen van 2 motoren eenvoudiger is :)
    Maar t nadeel is dat ik zo gedwongen wordt mijn Dx6i te gebruiken, terwijl als t kan m'n Dx3.0 voorkeur heeft

    nogmaals hartelijk dank voor het meedenken ;)
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2015
  2. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    Ok net te horen gekregen in t algemene elektro pagina dat ik met een V-mixer moet gaan werken...
    dat werd al eerder verteld, maar ik snapte pas later waarom dat zo belangrijk was :D

    Dus morgen even wat research gaan doen over die dingen!
     
  3. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    dit was trouwens de eerste keer op originele Elektro

     
  4. theo_tb

    theo_tb

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    575
    Locatie:
    Hoogeveen
    Heb een Vmixer in mijn southampton tug liggen, en dat werkt leuk. Met een beetje gevoel kun je op de plek draaien, voor een sleepbootje af en toe erg nuttig. Het kost je wel een beetje topsnelheid, de mixer houdt beide motoren een beetje in om bij max vooruit en een bocht toch de buitenste motor nog iets harder te kunnen zetten. Maakt mij niet zoveel uit, dus ik vind het prima zo; je moet het proberen om te weten hoeveel het is. Als je echt wilt wedstrijdvaren oid dan is inhouden bij max vooruit natuurlijk een doodzonde, maar voor mijn sleepboot maakt me dat niets uit en het maakt het sturen een stuk makkelijker.
    Heb wel gemerkt dat je er soms tegenaan loopt dat de ontvanger en mixer specifieke kanalen nodig hebben in een specifieke volgorde, waarschijnlijk door hoe ze beide de pulsbreedte scannen. Het kan dus zijn dat het lijkt dat het niet werkt maar dan moet je de kanalen eens omkeren op de moxer en dan weer proberen.

    VrGr,

    Theo
     
    G60force vindt dit leuk.
  5. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    beste mensen,

    goed nieuws de hobbyking spullen waren vandaag binnen dus even wat testen en morgen hopelijk met jullie advies erbij weer zelfverzekerd verder, wil graag vrijdag t dingske meenemen als verassing voor t vrouwtje als we voor haar eerste (wind)surfles naar t strand in Harderwijk gaan :)

    hier even 2 foto's dan vertel ik wat ik getest heb en dan stel ik een paar optionele plannen voor in de hoop dat iemand dit kan bevestigen of ander advies kan geven waarmee ik zonder extra toebehoren alsnog mee vooruit kan...

    [​IMG]

    [​IMG]

    op foto1 hierboven heb ik even mn Spektrum Dx6i een nieuw model geprogrammeerd met de naam Jetski (plane)
    daarna heb ik ESC [ C ] getest door een Accu [ X ] op [ J ] aan te sluiten, en verbonden met ontvanger [ E ] in kanaal Throttle zodat de rechterstick [ A ] de rechter motor [ L ] bedient, schakelaar [ G ] omgezet en het werkte!
    daarna heb ik ESC [ D ] getest door een Accu [ X ] op [ I ] aan te sluiten, en verbonden met ontvanger [ E ] in kanaal Elevator zodat de linkerstick [ B ] de linker motor [ K ] bedient, schakelaar [ H ] omgezet en het werkte!

    dus kortom individueel werkte alles zoals ik had gehoopt en verwacht...
    op deze manier zou ik dus sturen als een rupsvoertuig :D achja waarom ook niet lol!

    echter nu komt de vraag wat kan ik het beste doen:
    1. sowieso van 1 ESC de BEC onderbreken (bijv. [ D ] dus [ C ] zorgt voor voeding naar de ontvanger [ E ]
    2. zal ik 2 aparte accu's gebruiken op aansluitingen [ I & J ] ? (nadeel extra gewicht, nog meer?)
    3. of 1 accu en [ I & J ] met elkaar verbinden.... Parallel lijkt me?
    4. om beide ESC's [ C & D ] tegelijk in te schakelen verbindt ik de + van [ G ] met de + van [ H ] en - van [ G ] met de - van [ H ] zodat deze tegelijk contact maken als [ F ] wordt ingedrukt!

    Vergeet ik nog iets??
    nog tips en of voorkeuren? (+toelichting)

    Oh en laatste stel dat ik toch alles met stick [ B ] wil doen (met name omdat [ A ] niet terugspringt naar neutraal
    (maargoed genoeg om te testen, maar waarschijnlijk via 1 stick makkelijker voor t vrouwtje)
    EXTRA: als optioneel mag van mij ook [ A ] vooruit achteruit bedienen en met [ B ] de snelheden varieren op [ C & D ] alleen weet ik niet hoe ik dat moet doen via Mix, iemand een idee? ik heb wel een link naar de handleiding
     
  6. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    UPDATE: de 1e test-setup is klaar, om t mijzelf even makkelijker te maken even vlug 1 kroonsteentje en beide schakelaars er tussen uit gehaald (doorverbonden) nu even wachten op droog weer zodat ik even rustig kan testen

    [​IMG]

    [​IMG]

    (misschien dat ik strax nog even in een waskuip probeer om t kijken of de schroeven de juiste kant op draaien)
     
  7. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    UPDATE.B:

    toch maar ff een kuip dr bij gepakt.....

    [​IMG]

    en na wat geGoogled te hebben kwam ik ineens op de perfect link uit! :D

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/dx6i-instelproblemen-jet-boot-2-schroeven.225772/

    De man had suc6 met optie3 dus leek me handig die dan ook toe te passen...

    EXTRA: moet wel zeggen dat ik vergeten was de 1ne rode ESC draad (van 1 van beide) eruit te halen maar alles bleef heel, heb em dr nu overigens wel uitgehaald maar t feit dat t niet direct opblies is dat een teken dat t met deze ESC's niet hoeft? dus beveiligd, of zal ik die rode draad er nu gewoon voor de zekerheid uit laten?

    [​IMG]

    de 1e stap was vrij simpel...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij de 2e en 3e stap Mix1 en Mix2 heeft hij helaas niet alle opties opschreven en heb ik gewoon maar gedaan zoals op de bovenstaande foto's (wel heb ik 100% gekozen ipv 125% omdat ik geen watergekoelde ESC's heb, zou ik eigenlijk zonder al te veel risico dat als nog op 125 kunnen zetten?) kortom weet iemand of ik t zo de meest ideale settings heb gebruikt? want over SW ON en de 2 verschillende ACT opties werd niet echt gedetailleerd gesproken....

    dus als er nog ruimte is voor verbetering hoor ik t graag :)

    en hier nog even vlug een filmpie :p

     
  8. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    UPDATE: zo de afwerking is compleet, hopelijk strax even testen op fatsoenlijk formaat water :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    NOTE 2 SELF: ik moet er nog even een rubber stripje tussen leggen :O
     
  9. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    UPDATE:

    ik weer even hulp nodig net een semi-succesvolle eerste keer op t waten met de nieuwe elektro...
    maar met 2 vrij harde knallen (mini explosies) wist ik dat er iets was misgegaan, maar wat?
    de Jetski bleef immers gewoon doorvaren....

    eenmaal thuis trof ik dit aan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    vermoedelijk gebeurt doordat t originele ontwerp van de NQD is dat de boot niet achteruit kan, maar als ik stuur lijkt het er sterk op dat in dat geval 1 van de 2 motoren de andere kant op draait, terwijl ik eigenlijk wilde dat enkel de snelheid van 1 van de 2 motoren enkel zou variëren :( kan iemand mij vertellen waarom deze stuk zijn gegaan en waarom de boot zonder die dingen gewoon door blijft varen? wat is nu wijsheid om te doen?
     
  10. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    Oja hier t filmpje ik heb hem trouwens wel op 125% in de Spektrum geprogrammeerd, maar hij is nogsteeds erg langzaam en kan het zijn dat hij 1 motor minder snel start door t afkoppelen van de rode ESC draad? of zou dat op te lossen zijn met Lipo accu's of gewoon eerst maar eens snellere brushed motoren (voordat ik in de toekomst overstap op brushless) ... btw ook denk ik dat de accu toch maar weer uit de originele bak haal en op mijn custom plek wat verder naar voren schuif ivm gewicht verdeling, wat denken jullie?

     
  11. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Whahaha! Je hebt de ontstoorcondensatoren laten ontploffen!!!
    Dat komt omdat dit ELCO's zijn, ELectrolytische Condensatoren. Die zijn "richtingsgevoelig".
    Gewoon weglaten of vervangen voor 100nF ceramische condensatoren, en even de boot schoonmaken indien nodig - die elco's bevatten een zuur wat een beetje bijt.
    Wees blij dat dit tijdens het varen is gebeurd en niet tijdens het testen met je hoofd er vlak boven, en verder niet druk over maken ;-)

    Wat betreft de snelheid; je zou er wat meer spanning op kunnen zetten (maar dan korter varen en/of waterkoeling op de motoren bouwen!!!) of idd brushless. Verder zitten de propjes als ik het goed heb redelijk dicht op de spiegel, dus zodra dat ding een béétje vaart begint te maken happen de schroeven meer lucht dan goed voor ze is - zelfs voor een surface drive. Je zou de boel dus wat verder naar achteren kunnen verplaatsen zodat de schroefassen en schroeven wat verder naar achteren steken.
    Voor meer tips zou ik eens goed gaan kijken hoe die gemodificeerde youtube wavechoppers zijn uitgerust, en in de Speedboot hoek hier op het forum te rade gaan. Die jongens kunnen je vast wel helpen dat ding minimaal 4x zo snel te laten gaan, want dit is inderdaad nogal een aanfluiting...

    Ik heb zelf overigens een NQD High Wind (ooit van de KIJK gekregen) omgebouwd naar brushless en dat gaat op zich best aardig, maar daar ga ik binnenkort ook weer mee aan de slag denk ik om er wat meer gang in te krijgen...
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2015
  12. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Als het goed is komt er trouwens komende week ook een (defecte) wavechopper bij mij binnen, eens kijken wat we daarmee aankunnen. Ik ben benieuwd ;-)
     

Deel Deze Pagina