Tamiyacup Nederland 2015

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Jan de Boeff, 29 jan 2015.

  1. Thaan

    Thaan

    Lid geworden:
    10 sep 2013
    Berichten:
    320
    Niet om de domper op je feestje te zijn, maar helaas haalt ook een deel van de Top Stock/M-Chassis rijders (wat goedkope chassis' zijn, kunnen we het wel over eens zijn toch?) de wagens uit het buitenland, dus kosten zijn denk ik nog niet eens de hoofdfactor.

    Wat wellicht nog meer bepalend is voor rijders om in Top Stock te blijven, is dat het misschien juist wel leuker is ómdat het simpeler is. Geen dagenlang getrain en finetunen om toch leuk mee te kunnen rijden en een goede plek te bemachtigen. (en ik denk persoonlijk dat dit juist bemoedigd moet worden: laat alle beginners maar een keer een wedstrijdje proeven! Goed voor de hobby!)

    Mooi documentje van Marten met het solderen van een UBEC, ik zal meteen een voorraad verzorgen van die dingen zodat wie het wil, er makkelijk aan kan komen om te solderen. (al moet ik zeggen dat er weinig 'stock' meer aan is als je dit allemaal moet uitvoeren om een goede ESC te krijgen ;)) Maar knap omschreven is het wel!
     
  2. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
    Als topstock subtopper zou ik volgend jaar zo overstappen naar een tamiyaklasse met tt02s auto's + 21.5 brushless lijkt me een mooie competitie. Tamiya heeft de slag met betrekking tot motoren en regelaars volledig gemist
     
  3. foxspeed

    foxspeed

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    398
    Locatie:
    flevoland
    Ik heb de afgelopen feeds weer eens gelezen dat nauwelijks verschil is tussen de stock en tw klasse wil ik bestrijden het verschil is best groot!! Kosten wil ik betwisten gezien het vele blauw bij sommige.
    blijkbaar is er onder de gevorderde rijders ook behoefte aan stock klasse met een ietwat goedkopere opzet met betrekking tot motor en regelaars?? Al ik wel denk als je naar kosten kijkt je opdit moment in de tw klasse voor een seizoen goedkoper uit bent als je kijkt naar de banden slijtage in de top stock klasse.
    Dat is het enige wat ik me kan bedenken.
    En je kan van alles bedenken maar uit eindelijk valt en staat alles met talent en rij ervaring opdoen.
    Mijn voorstel zou zijn om een topstock klasse alles zo uit de doos niks geen hot ups ook de standaard vertanding dan is de stap wellicht voor de fighter rijders ook niet zo groot en een super stock leef je uit
    met hot ups, motor vast ,regelaar vrij en a slicks.
    Oh ja en tandwielen vrij wel een vast fdr.

    Groet, Jan
     
  4. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    ik denk dat je de spijker aardig op de kop slaat Thaan
    maar ik denk dat we hierover nog heel lang kunnen praten zonder dat je er een eenduidig standpunt krijgt.
     
  5. kees r

    kees r

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    24
    Misschien zijn er mensen die er met de organisatie erover willen discussieren want dat is de manier (denk ik ) om verder te komen hierin.
    Ik vind persoonlijk dat je zoiets niet buiten de organisatie kunt doen.
     
  6. Joost Alain Proost

    Joost Alain Proost

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Zuid Holland
    Het verschil in een rondje Den Haag tussen Top Stock en Euro TW was zo'n 2 seconden. Tussen Euro TW en Euro GT ook. Da's toch een mooie opbouw?

    Voor een beperktere doorstroom van Stock naar TW zijn meerdere redenen denkbaar:
    - Veel rijders hebben al een TT-0x, bijvoorbeeld vanwege deelname aan dergelijke standaard-/clubwedstrijden in de winter (daarom ook zo veel M-chassis rijders?). Zij denken daarmee wellicht competitiever voor de dag te komen in de Stock dan in de TW.
    - Ik denk, dat de aanschaf van de voor de TW voorgeschreven BL-set een drempel vormt.
    - De hoge deelnemersaantallen maken het aantrekkelijk om deel te nemen in de Stock; je hebt grote kans, dat ook iemand anders deelneemt, die ongeveer net zo snel is als jij en waarmee je daardoor een spannend 'gevecht' hebt.

    De Stock is meer Top geworden, nu ook routiniers zijn toegetreden. Maar ik denk, dat de meeste snelheid er bij kwam met de komst van de 51023 band door meer grip. En dit jaar ook smeren toegestaan. Persoonlijk ben ik met beide -vanwege de deelname van mijn zoon- blij mee, want de band uit de doos zonder smeren is echt glibberen en glijden.

    Ik deel Thaan zijn punt voor het simpel en finetunen.

     
  7. hampy

    hampy

    Lid geworden:
    19 jul 2012
    Berichten:
    30
    Gisteren ff wat getest met lichte brushless motoren in de tt01 en ga der verder mee volgende week ook met wat verschillende tandwielen wat der uit te halen valt zonder grote aanslag op het materiaal.
    Gewoon leuke snelheid vinden in combi met duurzaamheid.
    Leuke bezigheid evt voor een goed doel ook nog .
     
  8. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Het verschil tussen een beginnerklasse en een klasse voor gevorderde, wordt helaas altijd vertroebeld, door rijders die er alles (tijd/training, materiaal, kennis, combi van dit alles) er voor over om……, hierdoor dreigen de technische verschillen tussen deze 2 klasse wat ondergesneeuwd te raken, in mijn opinie had Michael zich dan ook niet moet laten verleiden, om “smeren” toe te staan, aangezien je hiermee ook “het technisch gat dicht” tussen deze 2 klassen.. zo zijn er nog wel een paar zaken voor een gevorderde, die de overstap naar bv een TW zou overwegen, niet meer aanspreekt..denk aan het gebruik van bling-bling/carbon, perfect passende onderdelen voor bv; besturing of in de aandrijflijn, enz…!!!


    Het zou bepaalde (zeer) ervaren rijders in deze beginners klasse, “sieren” om eens de koppen bij elkaar te steken, en hun gedachten hierover te laten gaan… “waar ligt het kantelpunt bij mij, om niet meer in deze klasse mee te rijden, maar over te stappen naar een klasse voor meer gevorderde”….en dit voor te stellen aan Michael, die hier wellicht voor open staat (zo ken ik hem wel) om dit door te voeren, dit alles gaat natuurlijk altijd in samenspraak met de hoofdsponsor, die weer kijkt naar aansluiting met andere evenementen die zij organiseren/reglementeren!!! Bijkomend effect kan zijn, dat andere zich weer willen meten met deze vroegere kampioenen, en hun navolgen in de stap naar een TW, dat is de psychologie er achter, wbt het beginner/gevorderde stelsel…om deze psychologie een handje te helpen, zou men kunnen overwegen, om een “verplichte doorstroom voor de kampioen of de top 3 (???) in te voeren bij een beginnerklasse (of hij kan geen kampioenschap punten meer verzamelen)…en nu heb ik mijzelf, denk ik zeer onpopulair gemaakt…hahaha…!!!
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2015
  9. koe

    koe

    Lid geworden:
    11 jun 2012
    Berichten:
    79
    iets verplichten werkt nooit zo goed
    kijk we moeten niet vergeten dat de tam cup de drukste wedstrijden zijn nu in NL (electro).
    NK slaat nergens meer op naar mijn mening vooral omdat ze blind achter de ETS aan gaan.

    bij de tam cup staat lol altijd nog op plaats 1 en dat moet wel blijven en dat de beginners klasse meer top is dan beginners is nou eenmaal zo.
    je kan ook bijv bekers voor alle finales doen dan heb je ook weer meer competitie onderin.
     
  10. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Zoals al eerder vermeld zitten de klassen keurig verdeeld qua snelheid met twee seconden verschil tussen de snelste ronden van de diverse klassen. De TW is inderdaad qua running costs goedkoper dan de Top Stock (ik gebruik gemiddeld 1 set banden per drie races), qua setup doe ik er niks aan, dus dat is ook geen reden. Ik heb overigens van Vincent gehoord dat er volgend seizoen voor de Top Stock ook Atjes worden toegestaan die voorgelijmd te koop komen.

    Een PRO-en een AM-klassement lijkt me zeker nuttig voor de Top Stock (AM is bijvoorbeeld voor rijders die minder dan twee of drie seizoenen wedstrijdervaring hebben).
     
  11. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Bekers voor bijv. de eerste twee plekken voor de B, C etc finale lijkt me idd een goed idee. Of voor alleen de eerste plekken, dan blijft het voor de sponsor ook leuk :).

    @Ericjooo,
    Hoe ga je dat meten? Ik rijd bijv. alleen maar onroad op de wedstrijddagen zelf en enkele open clubwedstrijden. Ik kan dus niet oefenen. Na x jaar heb ik nog niet de helft van de ervaring die collegarijders dan wel hebben. Als ik dan naar bijv. de TW moet komt het niet goed hoor.
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2015
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    In een stock moet je wel gaan verplichten, de vraag is hoe ver je ermee wilt gaan, in het geval van Tamiya zit je al aan veel verplichtingen (Auto, options, motor en regelaar). En hoe meer hetzelfde is des te spannender het racen wordt en ook "cheaters" opvallen.

    Dat het NK minder wordt kent vele redenen. Een hele belangrijke denk ik is het verplicht lid zijn van een vereniging waar de Tamiya cup als ook een ETS geen verplichting aan stelt. Om die reden zie ik ook dat de ETS een belangrijker evenement aan het worden is dan de races van de EFRA en IFMAR. Overigens had ik begrepen dat het NK wel weer redelijk aansterkt.

    Het volgen van de ETS vind ik niets mis mee, het spul is immers makkelijk verkrijgbaar en via de juiste wegen ook vaker goedkoper. Mensen maakten er wel een probleem van dat met de stap naar de Muchmore set de oudere Speed Passion sets niet meer toegestaan waren. Aan de andere kant was de SP set niet meer houdbaar met de vele verschillende motoren (en snelheden) die er waren als ook het gemak waarmee er gesjoemeld kon worden.
    Maar het is ook een rijders instelling, mensen blijven weg omdat bv de gekozen band niet bevalt of idd de motor niet bevalt, daar doe je gewoon niets tegen want kies je wat anders is het ook niet goed.

    Tamiya cup is natuurlijk lang leve de lol al rijden daar ook mensen in mee die het alleen voor de winst doen. En als je met de lol-instelling naar een NK gaat zijn ook NK's leuk......
     
  13. foxspeed

    foxspeed

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    398
    Locatie:
    flevoland
    Even lachen dat het NK aantrekt afgelopen weekend slechts 16 man!!! Hoezo trekt het aan!!!
     
  14. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Verplichte “doorstroom” was misschien ook niet de juiste woordkeuze, ook gezien mijn advies tussen haakjes die ik er achter geplaatst heb, “uitstroom door ontmoediging” is misschien iets beter!!!


    Geen kampioenschappunten voor enkele seizoenen voor de top, of een inschrijf beperking voor het aantal wedstrijden, zodat men voorlopig daar geen kampioen meer kan worden, en dus ook niet alle bekers weg kunnen "snaaien", dat is best redelijk om maar eens mee te beginnen, op die manier laat je als organisatie wel een statement zien, wat nu eenmaal de bedoeling is van een “beginner” klasse, oftewel voor rijders met weinig rijervaring, en zeker niet voor rijders met jarenlange podium/kampioenschap historie”...!!!


    Bekers voor iedere finale, tja dat moet dan weer in iedere klasse, en dat is best een dure business voor de organisatie vergis je hier niet in, plus het lost niet echt het probleem op, met een beetje meer durf…kan de toekomst misschien veranderen!!!


    Inderdaad de lol moet erin blijven, en wat het probleem bij het NK betreft…hopelijk voor hen ook een herleving in de toekomst, want het is echt niet alleen het ETS verhaal (het doorstroom verhaal, passeerde ook daar oa destijds wel eens de revue)…ook zij zullen misschien uit een ander vaatje moeten tappen???….Hmmm, vergeet niet dat de TamiyaCup ook een klein dipje/cq een tijdje geen wedstrijden meer had, totdat een paar vrijwilligers in samenwerking met enkele enthousiaste clubs, de DTC wedstrijden organiseerde, wat pas later is uitgegroeid/omgedoopt tot de Tamiyacup, om maar even een klein stukje historie aan te halen!!!
     
  15. koe

    koe

    Lid geworden:
    11 jun 2012
    Berichten:
    79
    Klopt helemaal Roelof alleen dan is NK weer beetje duur 100 euro kost licentie geloof ik kijk voor tam cup is het 10 euro voor zondag.
    en door dat er meer mensen voor de lol rijden is de zweer ook altijd iets gezelliger en rustiger dan bij een NK wat ook begrijpelijk is hoor.
     
  16. __Ted__

    __Ted__

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Harderwijk
    NK trekt inderdaad wel weer wat aan. En tsja, de net verreden NK bij MRM in Lelystad viel helaas samen met de Tamiya Cup in Den Haag. En doordat de vakanties begonnen zijn was het denk ik ook wat minder bezocht.
    Maar goed, qua kosten, Misschien Tamiya Cup iets goedkoper dan NK, maar scheelt niet veel. (Tam Cup 6 wedstrijd a 10 euro, 60 euro en dan trainen zaterdags, sommige clubs gratis, sommige 10 euro.... NK 6 wedstrijden 100 euro, maar dan kan je de zaterdag er voor ook de hele dag trainen....) Dus dat valt wel mee...
    Maar goed, we hebben het hier over de Tamiya Cup. Voor wat betreft de Top Stock, ik sta nu (toevallig) boven aan. Ik ben Top Stock gaan rijden omdat de instap laag is, geen aparte motor/regelaar combinatie aanschaffen die ik nergens anders kan gebruiken. Heb nog genoeg brushless regelaars, 21,5 - 17,5 - 13,5 motoren liggen.... Inderdaad, als er volgend jaar besloten wordt om de huidige Top Stock klasse alleen voor beginnende rijders, minder ervaren rijders open te stellen, prima! maar dan moet er wel een alternatief komen denk ik voor de gevorderde rijder die met een TT01-TT02 wil rijden. Ik ga binnenkort met Michael (is nu nog op vakantie) eens brainstormen en wat dingen op papier zetten voor volgend jaar. Als er nog mensen zijn met ideeën, stuur ze maar, dan nemen we die mee in de brainstorm sessie :)

    Martijn
     
  17. koe

    koe

    Lid geworden:
    11 jun 2012
    Berichten:
    79
  18. koe

    koe

    Lid geworden:
    11 jun 2012
    Berichten:
    79
    even nog een mededeling over de tussen stand op de website kun je hem ook downloaden in PDF hier heeft Martijn,
    de schrap resultaten onderstreept helaas word dit op de website niet getoond daarom nu de download er bij.

    hier de direct link: http://www.tamiyacup.com/images/pdf/TC2015_tussenstand_05.pdf

    Gr.Jasper
     
  19. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Niet gek, 19e plaats. Ik ga in Gouda nog even mijn best doen om in de top 20 te blijven en dan ben ik tevreden met mijn eerste seizoen. Als ik daarnaast Jan nog kan verslaan op zijn thuisbaan en voor hem blijf in de ranglijst dan is het seizoen helemaal geslaagd :D

    Next year Hugo :p
     
  20. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Als ik in Gouda voor jou blijf ga ik je waarschijnlijk voorbij op de eindstand, dat word dus mijn ultieme doel (i'll get you!)
    en Hugo moet volgend jaar naar de TW (heeft dan al twee jaar in de Top Stock gereden en is te ervaren.......:p)
     
    Madhouse vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina