Sturen met 2 motoren (zonder roer)

Discussie in 'Model elektronica' gestart door G60force, 1 jul 2015.

  1. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    Beste Electro Mensen,

    De hobbyking spullen kwamen gisteren binnen en aangezien dit een lowbudget fun project moet worden, heb ik besloten als eerst zoveel mogelijk origineel te laten, maar de standaard besturing en electro is echt ultra slecht :D niet proportioneel en daar kan ik zeer slecht tegen (of beter gezegd mn vriendin voor haar wordt dit bootje) dus even wat testen en daarna hopelijk met jullie advies erbij weer zelfverzekerd verder, wil namelijk graag vrijdag t dingske meenemen als verassing voor t vrouwtje als we voor haar eerste (wind)surfles naar t strand in Harderwijk gaan :)

    hier even 2 foto's dan vertel ik wat ik getest heb en dan stel ik een paar optionele plannen voor in de hoop dat iemand dit kan bevestigen of ander advies kan geven waarmee ik zonder extra toebehoren alsnog mee vooruit kan...

    [​IMG]

    [​IMG]

    Foto1 hier heb ik even mn Spektrum Dx6i een nieuw model geprogrammeerd met de naam Jetski (plane)
    Daarna heb ik ESC [ C ] getest door een Accu [ X ] op [ J ] aan te sluiten, en verbonden met ontvanger [ E ] in kanaal Throttle zodat de rechterstick [ A ] de rechter motor [ L ] bedient, schakelaar [ G ] omgezet en het werkte! Toen heb ik ESC [ D ] getest door een Accu [ X ] op [ I ] aan te sluiten, en verbonden met ontvanger [ E ] in kanaal Elevator zodat de linkerstick [ B ] de linker motor [ K ] bedient, schakelaar [ H ] omgezet en het werkte!

    Dus kortom individueel werkte alles zoals ik had gehoopt en verwacht...
    op deze manier zou ik dus sturen als een rupsvoertuig :D achja waarom ook niet lol!
    (misschien nog via Mix een alternatieve stuurtwijze, maar daar over straks meer)

    echter nu komt de vraag wat kan ik het beste doen:
    1. sowieso van 1 ESC de BEC onderbreken (bijv. [ D ] dus [ C ] zorgt voor voeding naar de ontvanger [ E ])
    2. zal ik 2 aparte accu's gebruiken op aansluitingen [ I & J ] ? (nadeel extra gewicht, nog meer?)
    3. of 1 accu en [ I & J ] met elkaar verbinden.... Parallel lijkt me? (dit heeft mn voorkeur overigens)
    4. om beide ESC's [ C & D ] tegelijk in te schakelen verbindt ik de + van [ G ] met de + van [ H ] en - van [ G ] met de - van [ H ] zodat deze tegelijk contact maken als [ F ] wordt ingedrukt!
    5. ik moet de schroeven tegen elkaar in laten draaien (al denk ik dat t standaard al goed zal staan)

    Vergeet ik nog iets??
    nog tips en of voorkeuren? (+toelichting)

    Stel dat ik toch alles met stick [ B ] wil doen (met name omdat [ A ] niet terugspringt naar neutraal
    (maargoed genoeg om te testen, maar waarschijnlijk uiteindelijk via 1 stick makkelijker voor t vrouwtje) of desnoods [ A ] vooruit/achteruit bedienen en met [ B ] sturen door de snelheden te varieren op [ C & D ] alleen weet ik niet hoe ik dat moet doen via Mix, iemand een idee? ik heb wel een link naar de handleiding
     
  2. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    ik heb nog niks gedaan ik wacht nog even op reactie van de electro guru's :D pls help!
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Je moet inderdaad de BEC van slechts één regelaar aansluiten op de ontvanger. De andere kan je het beste het lipje optillen en dan de rode draad uit de connector trekken. Dan die draad met metalen pen isoleren met een stukje krimpkous.

    Dat hangt helemaal van je eigen voorkeur af. Als je twee accu's kwijt kan dan kan je misschien iets meer capaciteit in de boot kwijt dan met één grote accu. Voor de werking maakt het weinig uit.

    NEEN, dat moet je absoluut niet doen. Het hangt er van af hoe die schakelaar in de regelaar is aangesloten. Zo zou één van de regelaars kapot kunnen gaan als je die twee draden met elkaar verbindt. Ook kan de computerchip in de regelaar de weg kwijt raken. Maar misschien werkt het wel (een poosje) goed. Dat risico zou ik in ieder geval zeker niet willen lopen.
    Wil je met één schakelaar alles aan en uitzetten dan moet je een schakelaar nemen met twee volledig gescheiden contacten en de regelaars elk op een eigen contact solderen. Maar zorg ervoor dat je geen draden omwisselt!

    Alleen als je een links en een rechtsdraaiende schroef hebt! Controleer dat eerst.

    Je wilt met de motoren sturen, dat kan goed. Gebruik dan stick A. In het midden is uit, van je af duwen is vooruit varen en naar je toe trekken is achteruit varen. De stick gaat niet naar het midden terug zodat je op een constante snelheid kan varen zonder de knuppel vast te moeten houden.
    Wil je dat de boot stilvalt als je de knuppel los laat? Dan moet je stick B gebruiken.
    Nu het sturen.
    Daarvoor moet je twee mixers gebruiken (in de zender programmeren). Bepaal eerst welke stick je voor het sturen wilt gebruiken, stel stick A
    Mix het gas kanaal met het rolroerkanaal.
    Sluit de ene regelaar aan op het gas kanaal en de tweede op het rolroerkanaal.
    Als je nu de gasknuppel beweegt moeten beide regelaars tegelijk vooruit en achteruit regelen. Eventueel moet je één of beide kanalen omdraaien (reverse).
    Ga naar de tweede mixer en mix het rolroerkanaal met het gas kanaal maar één kant op moet je omdraaien. Dan zal de ene motor langzamer en de andere sneller gaan draaien als je de stuurknuppel beweegt.
    Het is allemaal simpel opgeschreven maar ik heb zelf geen Spektrum zender dus kan ik je niet precies vertellen wat en hoe je het moet instellen. Op zich is het niet echt moeilijk maar wel lastig om op te schrijven. :)
     
    G60force vindt dit leuk.
  4. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    HARTELIJK bedankt :D ik ga strax eens even knutselen tot nu toe begrijp ik wat er gebeuren moet ;)
     
  5. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    het is trouwens gelukt, maar ik zit wel met een volgende vraag/probleem :D

    _____

    UPDATE:
    hulp nodig n\ een semi-succesvolle eerste keer op t water met de nieuwe elektro...
    maar met 2 vrij harde knallen (mini explosies) wist ik dat er iets was misgegaan, maar wat?
    de Jetski bleef immers gewoon doorvaren....

    eenmaal thuis trof ik dit aan:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    vermoedelijk gebeurt doordat t originele ontwerp van de NQD is dat de boot niet achteruit kan, maar als ik stuur lijkt het er sterk op dat in dat geval 1 van de 2 motoren de andere kant op draait, terwijl ik eigenlijk wilde dat enkel de snelheid van 1 van de 2 motoren enkel zou variëren :( kan iemand mij vertellen waarom deze stuk zijn gegaan en waarom de boot zonder die dingen gewoon door blijft varen? wat is nu wijsheid om te doen?

    en hier de link naar t hele topic en info!
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/wavechopper-jetski.230076/
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Je slaat de spijker op z'n kop. Dit waren elektrolytische condensatoren die over de motoraansluitingen waren gesoldeerd. Die dingen hebben de eigenschap dat ze polariteit gevoelig zijn. Als je de plus en de min omdraait ontstaat er inwendig een soort korsluiting waardoor ze heet worden en na vrij korte tijd ploffen.
    Omdat de boot nu ook achteruit kan varen, en door het sturen kan één van de motoren inderdaad ook achteruit gaan draaien, verwissel je effectief de plus en de min en dus plofffff. :rolleyes:

    Gelukkig is er verder niets aan de hand, alleen zijn die elco's nu kapot. ;) Je moet ze niet vervangen door dezelfde condensatoren want dan gebeurt dit natuurlijk weer. Waarschijnlijk kan je ze gewoon weg laten maar als je last van storing hebt kan je ze vervangen door gewone condensatoren met een waarde tussen de 100nF en de 470nF. Bijvoorbeeld zoiets als DEZE. Deze condensatoren zijn niet polariteit gevoelig dus hoe je de spanning er op zet maakt niet uit.
     
  7. G60force

    G60force

    Lid geworden:
    20 mei 2013
    Berichten:
    1.318
    Locatie:
    Leusden
    kijk dat is leuk en interessant :D ik merkte verder niks van storing :O kan dat te maken hebben met de 2.4 setup die ik nu gebruik of bedoel je storing op de motoren zelf? t enig wat ik merk is dat er soms en kleine vertraging in zit, maar daar heb ik voor t fun varen geen last van :)

    weet iemand op ik indaad beter t gewicht meer naar voren moet plaatsen?
    en welke stappen (behalve brushless) ik nog kan doen voor meer snelheid?
     
  8. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Een kleine vertraging kan duiden op storing als dit voor al gebeurt als hij ver van je vandaan.
    Over de gewichtsverdeling kan ik niet veel zeggen dat is een kwestie van uitproberen.
    Hij planeert nu maar net en meer vermogen kan leiden tot iets meer snelheid maar het kan ook gebeuren dan de schroeven boven water komen en meer lucht aanzuigen.
    Het ontwerp is niet echt op snelheid gericht en alleen meer vermogen kan tot onverwachte dingen leiden.
    Je zou nog kunnen experimenteren met andere schroeven maar houdt wel het stroomverbruik en de motor temperatuur in de gaten.
    Als je ze overbelast doe dat dan alleen kortstondig alleen als proef.
    Misschien grotere schroeven met minder spoed.:confused:
     
    Laatst bewerkt: 10 jul 2015
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    De besturing op de 2,4GHz heeft inderdaad minder last van storingen die de motor veroorzaakt dan een "oude" besturing op de 27MHz of 40MHz.
    Zoals cdrom flyer al schreef kan die vertraging duiden dat je toch wat last hebt van storing. De moderne ontvangers werken allemaal met een computer. Als deze signalen binnen krijgt waar hij niets mee kan doen (storingen) dan doet hij gewoon even helemaal niets. Wanneer er dan weer wel goede signalen binnen komen gaat hij gewoon daarmee verder. Dat voorkomt dat de boot alle kanten op gaat als er storingen binnen komen.

    Je leest af en toe wel eens van die kreten dat de 2,4GHz geen last meer heeft van storingen. Dat is dus niet waar! De computer houdt die storingen alleen tegen en voorkomt zo dat je model gek gaat doen. Bij modellen die op de grond of op het water blijven kan dat heel goed. Een vliegend model komt helaas echt naar beneden als je niet meer stuurt.

    Geloof die reclame kreten dus absoluut niet en ga ook niet in discussie met zo'n persoon als die op een beurs dergelijke beweringen doet. Vorig jaar heb ik zo'n figuur een keer aangesproken op deze beweringen. Daar stonden een paar mensen bij die natuurlijk konden horen wat ik vertelde. Hij wilde er niet mij over praten want hoe kon ik dat nu weten! Hij wist zeker dat de 2,4GHz totaal geen last meer had van storingen, dat was echt iets van vroeger. Toen ik hem vertelde dat de elektronica mijn vakgebied is en dat ik heel goed weet hoe die apparatuur in elkaar steekt en wat er daar binnenin allemaal kan gebeuren moest ik maar snel door lopen. Ik verziekte zijn handel.
    Een eindje verderop werd ik aangesproken door een paar mensen die hadden gehoord wat ik tegen die man had gezegd. Zij vroegen mij hoe het nu eigenlijk zat. We zijn op een terrasje gaan zitten waar ik een heel poosje met die mensen heb zitten praten. Het bleken mensen van een club te zijn die juist omdat zij nog al eens last hadden van storingen over waren gegaan naar de 2,4GHz. Ze hadden nu duidelijk veel minder last van storingen maar toch waren er af en toe gevallen waar ze geen verklaring voor hadden. Daarom hadden zij die persoon gevraagd of het toch storingen konden zijn wat hij dus ontkende. Helaas voor die mensen is ook de 2,4GHz te storen. De gevoeligheid is minder en de computer in de ontvanger houdt nagenoeg alles tegen. Toch merk je het wel, vrijwel altijd doordat er vertraging optreed en/of dat de besturing helemaal uitvalt.

    Eigenlijk wat het nog niet zo gek dat als je last had van kleine storingen je vreemde bewegingen van je model zag. Dat was een waarschuwing en je kon op tijd maatregelen treffen. Nu worden die kleine storingen helemaal tegengehouden door de computer. Pas als de storingen echt sterk worden merk je het door vertraging in, of helemaal uitvallen van de besturing.
    Om maar eens een groot filosoof aan te halen: "Elk foordeel heb ze naadeel". ;)
     

Deel Deze Pagina