Gewicht balsahout

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Fusey, 4 jul 2015.

  1. Fusey

    Fusey

    Lid geworden:
    4 jul 2015
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Amsterdam
    Ik zit met een vraag waar ik nog niet uit ben gekomen met veel rondzoeken op Google en ik moet het zeker weten voor ik een bestelling doe bij een modelbouw webshop.
    De vraag is: Wat is het gewicht van een plankje Balsahout van ongeveer 10 cm x 10 cm en een dikte van 1.5mm of 2mm?
    Ik moet er binnenkort een paar op de post doen en ik hoop dat ze onder de 20 gram zijn..
    Beetje een lullige vraag en het spijt me, zal het binnenkort goedmaken!
    -Alex
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Echt goede modellen mogen niet te zwaar zijn (ballasten kan altijd nog, negatief gewicht toevoegen gaat een stuk minder makkelijk ;))

    Wij rekenen (gemiddeld) met een soortelijke massa van 0,1 of minder.
    Ik denk overigens dat je 10 x 100 cm bedoelde.
    In dat geval is het 10 gram per mm. dikte. dus 15 gram voor 1,5 en 20 voor 2.
    Dat hout moet je echt met een weegschaaltje gaan uitzoeken en tevreden zijn als je met 2 -6 plankjes per winkelbezoek naar huis gaat. Zo bouw je wel je voorraad 'contest grade' op.
    Voor een 3 mm ligger in een D tube vleugel neem je bij voorbeeld langnervig hout wat 30-35 gram per plankje is. Maar voor de indekking probeer je -als je 2 mm neemt- op 20 gram te blijven.
    Ronde rompbovenkanten zijn het best uit 3 mm van 25-28 gram per plankje nat op een mal voor te vormen.
    De ouderwetse methode van uit een massief blok vormen en dan zoveel mogelijk uithollen vraagt om hout dat nog lichter is en dat is zeldzaam. Helemaal blokken van 6x 8 cm en dan zo lang mogelijk.

    Het leek een probleem te worden met de aanvoer, maar nu het aantal serieuze balsabouwers alleen maar daalt (een van de positieve kanten van de ARF craze) blijft er voor de echte modelvlieger weer meer over
    ;):

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. Fusey

    Fusey

    Lid geworden:
    4 jul 2015
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Amsterdam
    Geweldig nieuws, dank je wel!
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Het gewicht kan enorm variëren , voor mijn Falcon heb ik veel balsa nodig van 2,5 mm , het gewicht schommelde voor de lichtste plank van 17 gr. tot de zwaarste van zelfs 63 gr. , het beste is je balsa gaan uitzoeken bij je hobbywinkel gewapend met een weegschaal :)

    Groeten Jef
     
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat laatste hebben wij ooit de naam 'beuksa' meegegeven. Wel geschikt als materiaal voor een schaalmodel, maar alleen dat van een kampvuurtje.....:D
    Overigens heb ik ooit een paar planken 20 mm opgedaan die meer dan 400 gram per stuk waren. Daar maak ik gelamineerde blokken van om canopy mallen uit te maken:
    [​IMG]
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    voor die "kwaliteit" was er zelfs een speciale leverancier; die verkocht het onder de naam "dubbel geruwd eike" van de firma Scheide :)
     
  7. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    Ik heb nooit anders gedaan; weegschaal meegenomen en wegen!
    bij mij mag een plankje balsa van 100x10 cm per mm dikte 10 gram wegen en dan max. + of - 1 gram!
    Dus 1mm plankje van 9 tot 11 gram.
    1,5mm plankje 14 tot 16 gram.
    2mm plankje 19 tot 21 gram.
    2,5mm plankje 24 tot 26 gram.
    3mm plankje 29 tot 31 gram.
    enz.

    Voor spanten en sommige ribben gebruik ik veel 3mm liteply (populieren triplex) , of 3mm balsatriplex, voor motorspant e.d. Berkentriplex.
    Vliegtuigtriplex gebruik ik maar zelden, hooguit de dunne van 0,4 tot 0,8mm.

    Vergelijking gewicht per 0,1 m2 materiaal (bijvb 100x10 cm);
    3mm balsa; - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -30gr./0,1 m2
    3mm balsatriplex; - - - - - - - - - - - - - - - - 60gr/ 0,1 m2
    3mm Populierentriplex (Liteply); - - - - - 140gr./0,1 m2
    3mm Berkentriplex; (bouwmarkt); - - - - 200gr./0,1 m2
    3mm Vliegtuigtriplex (modelbouwzaak); 300gr./0, 1m2

    groetjes,
    Jan
     
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    H.J. Scheijde.;)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik he er nooit zo'n probleem van gemaakt, zolang het gewicht van de plankjes maar een beetje symmetrisch verdeeld kon worden over het vliegtuig.
    Ik bedoel maar: een 2 mm plankje voor de vleugelbeplanking wat 20 gram weegt, of eentje dat 40 gram weegt, het maakt op een kist van 2 kilo mischien in totaal 50 gram uit.

    Verwaarloosbaar.

    Wat vervelend is, is als je op de stuurboordsvleugel dat zware plankje plakt en aan bakboord de lichte....

    Ofwel: ik koop liever een aantal plankjes wat onderling niet te veel verschilt, dan dat ik bijvoorbeeld vier plankjes voor één doel koop, ik zoek de lichtste vier uit en er zit onderling een te groot verschil tussen....

    Verder hoef je dat zware balsa niet per sé in de winkel te laten liggen, want vaak is dat hout ook een stuk dichter en sterker, en dus prima geschikt om bijvoorbeeld wortelspanten van te maken, of de servo-bevestigingen in vleugels, dat werk. Dat zijn maar relatief kleine onderdelen en dus heeft het grotere gewicht weinig invloed.

    Groet, Bert
     
  10. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss

    Maar goed dat ik zo niet gewerkt heb bij mijn grote modellen ( 4m B-17, 3,5m Short sunderland, 3,10m P-61, 3,60m A-26B), want dan was ik van een koude kermis thuisgekomen! Want dan waren deze modellen 2kg zwaarder geworden, nog maar niet van het extra lood gesproken wat dan ook nog in de neus zou moeten.
    Dus werk ik zo ook niet bij kleinere modellen, want elke gram minder is uiteindelijk toch meegenomen, wat betreft vleugelbelasting!

    groetjes,
    Jan
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  11. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Ik neem altijd een weegschaal mee naar de modelbouw winkel als ik balsa ga kopen.
    Gewicht maakt veel uit bij het bouwen van lichte electromodellen.

    Maar....
    Je kan ook op gewicht balsahout online bestellen kijk maar eens bij balsawood.de
    Daar heb ik al eens een flinke partij gekocht, goedkoper dan in de modelbouwwinkel.
    Alleen je moet wel inpak en verzendkosten betalen.

    O ja de plankjes die ik toen gesorteerd besteld had, daar zat tussen de plankjes niet meer verschil dan 2 gram.
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    [​IMG]

    23 tot 43 gram, is uit eén bestelling bij een webshop.
    Dat kan aardig oplopen als je niet oplet bij de bouw van je model :)
     
    Von W vindt dit leuk.
  13. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    868
    Locatie:
    Drachten
    Dus dan gesorteerd bestellen, als bij balsawood.de, en ik weet dat er meer Duitse webshops zijn die gesorteerd balsa leveren.
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja. En in ieder geval links/rechts sorteren voordat je gaat bouwen :)
     
  15. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dit hele verhaaltje lezend nog een kleine toevoeging ;)

    Gewicht is zeker een belangrijke factor en iets om rekening mee te houden wanneer je geen vliegende baksteen wilt maken.
    Wat echter ook een grote rol speelt is de manier waarop het betreffende plankje uit de balsaboom gezaagd is.
    Op goed nederland praten we dan over a, b, of c grain (van langdradig tot kwartiers gezaagd) en wil je het echt goed doen is dat ook een faktor om naar te kijken. Een rompzijkant bijvoorbeeld maak je bij voorkeur uit een plankje met een mooie, lange en vooral rechte nerf terwijl een plankje kwartiers gezaagd hout weer ideaal is voor vleugelribben (torsiestijver).
    Jammer genoeg wordt vaker (te vaak) gekozen voor wat harder hout terwijl je met de juiste keuze voor zowel gewicht als soort veel meer kunt bereiken; zeker als het gaat om sterkte.
    Voer voor specialisten .........................
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2015
  17. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Balsa uitsorteren en wegen loont wel degelijk , ik heb even de beide vleugelhelften van de Falcon gewogen die ik aan het bouwen ben en er zit slechts een verschil op van 2 gram terwijl het toch over een spanwijdte van 2440 mm gaat .

    F072.JPG

    F073.JPG

    Groeten Jef
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik gewoon even getalsmatig doorreken, en jij claimt dat "als jij zo zou werken" dat je dan 2 kilo zwaarder uit zou komen, dan zouden jouw modellen (2000/50 x 2 kg=) rond de 80 kilo zitten, en daar geloof ik geen r**t van....
    Zal denk ik eerder in de buurt van de 25 kilo liggen... en tenzij dat gewicht op de limiet is voor het ontwerp (maar in dat geval zou het ontwerp om te beginnen al niet kloppen, en daar zie ik je niet voor aan), merk je daar ook weinig van twee kilo meer...

    In een toestel van rond de 2 kilo vlieggewicht, zit mischien in totaal 300 gram balsa verwerkt.... De rest is overig materiaal (Triplex, staaldraad voor het landingsgestel, glasdoek+epoxy, lijm, poriënvuller & verf, bespanning, motor, tank, RC-componenten, etc etc.)
    Als je gewicht wilt besparen, moet je het eerder in lijm, overbodige versterkingsconstructies, porienvuller en teveel verf zoeken.
    Ik snap best dat de verhoudingen voor jouw schaalkisten anders liggen maar overdrijven is ook een kunst natuurlijk....

    Er is niks mis met licht bouwen, Maar als ik vier plankjes nodig heb voor een gegeven onderdeel, en de winkel heeft drie plankjes liggen van 20 gram, één van 40 gram en vier van 30 gram, dan pak ik toch echt die vier van 30, en kan de rest me weinig schelen: 30 gram "onnodig gewicht" op een kistje van rond de twee kilo, daar ga je helemaal NIKS van merken als de practische limiet van het ontwerp nog minstens 400 gram verderop ligt...
    Helemaal niet, als je ongeveer 40% van het plankje wegsnijdt... Dat vergeten mensen nog wel eens: Ik geloof bést dat jij dan 2 kilo "teveel" hout gekocht zou hebben, maar die 2 kilo zouden nooit allebei volledig in je toestel terechtgekomen zijn

    Nu wil ik ook niet beweren (en als je terugleest, deed ik dat ook niet) dat het niets uitmaakt, of dat je gerust klakkeloos wat willekeurig hout tegen elkaar kan plakken, maar je moet er ook niet te krampachtig over doen, want het levert gewoon heel weinig op: De laatste vleugel die ik bouwde (wat overigens ook alweer een tijdje geleden is) woog een halve kilo maar bevatte maar ongeveer 200 gram aan balsahout. Het gewichtsverschil zou alleen significant geweest zijn als ik specifiek uitsluitend het zwaarst mogelijke Balsa gekozen zou hebben (Maar dan had ik speciaal moeten wachten tot er weer voldoende zwaar balsa in het rek zou zijn verzameld :D). En dan had die vleugel wellicht 600 of 650 gram gewogen, en dat zou de vliegeigenschappen van het betreffende kistje (een van tekening gebouwde Robbe Charter met rolroeren) nog steeds geen spat anders gevlogen hebben. Sterker nog: Robbe vond dat die dingen ongeveer 1900 gram zouden moeten wegen, maar dan vliegen ze beroerd, dan is het bij het minste zuchtje wind een speelbal van die wind. Ze mogen gerust 2200 gram wegen, en in de praktijk getest ging hij pas merkbaar slechter sturen met bijna 2700 gram (2400 gram vliegtuig en 300 gram para) en de weerstand van een parachutist eronder

    Het is een heel simpele kwestie van statistiek:
    Als licht balsa 10 gram per mm is, en zwaar balsa 20 gram per mm, dan ligt het midden op 15 gram, en de spreiding op ruwweg 13 tot 17 gram..
    Heeft de winkel ongesorteerd hout, kun je dus meestal maar ongeveer 2, mischien 4 gram per mm besparen. Heeft de winkel gesorteerd hout, dan zit je qua gewicht gunstiger, maar dat houdt in dat de spreiding ook anders ligt en de mogelijke besparing.

    Voor een project als dat van Jef, kan ik me goed voorstellen dat je selecteert, maar dat gaat wel over een kist aan het uiteinde van het spectrum: extreem licht voor zijn afmetingen...
    Voor de meeste modellen ligt de besparing tussen "willekeurig" balsa en "geselecteerd" balsa ruim binnen de grenzen van het (qua vliegen) merkbare, vooropgesteld dat je wel zorgt dat beide vleugelhelften even zwaar worden.
    We vliegen per slot van rekening niet allemaal wedstrijdmodellen....

    En dan gaat het me nog niet eens over "gelijk of ongelijk", maar als we zo moeilijk gaan doen over een paar grammen die feitelijk niet eens ter zake doen voor 99% van de modellen, werpen we alleen maar een nog grotere drempel op voor adspirant-balsabouwers, en daar zijn er al maar zo weinig meer van....

    Groet, Bert
     
  19. Jan Hermkens

    Jan Hermkens

    Lid geworden:
    12 jan 2006
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Oss
    hoi Bert,

    Je hebt gelijk, natuurlijk zit die gewichtsbesparing, van 2 kg of meer op een model van 20 tot 25 kg, niet alleen in de balsa, maar ook in de zorgvuldig gekozen andere materialen, zoals balstriplex, populierentriplex, i.p.v. zwaardere triplexsoorten, enz. En natuurlijk ook in een zorgvuldig getekende en uitgekiende constructie, alleen sterk daar waar het sterk moet zijn en voor de rest zo licht mogelijk, want de grens in Nederland is nog altijd 25 kg.

    groetjes,
    Jan
     
  20. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Ik vind het mooi om te zien hoe sommige draadjes volledig het spoor van de oorspronkelijke vraag bijster raken.
    Het begon met hoeveel weegt een plaatje bals van 10 x 10 cm en 2 mm o dit in een brief te versturen.

    Dan komen er een heleboel leerzame zaken naar boven die velen zouden moeten lezen maar de oorspronkelijke vraag is nauwelijks concreet beantwoord.

    Toch leuk om alles te volgen, met dank aan Jan, Brutus, Arno, Jef en anderen.

    Rick
     

Deel Deze Pagina