Verontrustend nieuws?

Discussie in 'Multicopters' gestart door MarcelV, 8 jul 2015.

  1. MarcelV

    MarcelV

    Lid geworden:
    8 jul 2015
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Ohe en Laak
    Hallo,

    Op verschillende sites, oa van de overheid zelf zie ik al maanden de concept regelgeving staan die het vanaf 1 oktober ook voor kleine zelfstandigen mogelijk zou gaan maken om met drones lichter dan 4 kg ook commercieel te vliegen. Mede daardoor heb ik ook besloten om alvast een Phantom 3 aan te schaffen om hem straks na 1 oktober voor mijn filmwerk in te kunnen zetten.

    Gisteren hoorde ik echter tot mijn grote verbazing van iemand een zeer verontrustend verhaal dat het concept veranderd zou zijn zodat mini drones niet zwaarder dan 1 kg (!?!) zouden mogen zijn en dat alle drones daarboven zelfs niet eens meer door particulieren ergens anders dan op speciale oefenveldjes gevlogen zou mogen worden? Indien dit waar is dan zou dit een ontzettend teleurstellende en onverwachte actie zijn van de overheid, en ik hoop dus ook dat dit niet waar is! In hoeverre hebben jullie inzicht in deze nieuwe regels en is dit bekend bij jullie of heeft de persoon in kwestie mij een onzin verhaal verteld? Ik kan hierover totaal niets vinden online en ook bij de rijksoverheid zelf wist men niet meer dan wat online staat.

    Degene die mij dit vertelde lijkt trouwens wel een betrouwbare bron (iemand van een drone opleidingsbedrijf) vandaar dat ik me ernstig zorgen maak…. Blijkbaar heeft de lobby van de gevestigde orde van luchtfotografie bedrijven hier goed zijn best gedaan…

    Als iedereen straks alleen nog maar op speciale veldjes mag gaan vliegen dan krijg je een hoop boze klanten die voor veel geld een Phantom hebben aangeschaft met het oog op die berichten van de overheid in de media....

    Weten jullie uit betrouwbare bron of dit waar is?
     
  2. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  3. vanHeijningen

    vanHeijningen

    Lid geworden:
    30 jan 2015
    Berichten:
    252
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Antwoord: ja Norbert is redelijk goed geïnformeerd, maar het blijft speculeren...
     
  4. Ben Jansen

    Ben Jansen

    Lid geworden:
    18 sep 2005
    Berichten:
    2.464
    Locatie:
    Dordrecht
    Je bent niet de enige die aan het wachten is wat oktober gaat brengen.
    Eerst was het inderdaad 4 kilo, toen 1 en zekerheid is er nog niet.
     
  5. EdAkker

    EdAkker

    Lid geworden:
    18 aug 2012
    Berichten:
    775
    Wachten is het enige dat kan. Als je Norbert bedoelt met zijn drone "opleiding" bedrijf, natuurlijk heeft die belang bij het verlagen van het gewicht van de machines. Een klein handjevol bedrijven mogen in nl een beetje meer dan alle anderen. Als 4kg de ondergrens wordt dan mag iemand zonder dit boterbriefje bijna net zo veel.
    Natuurlijk lobbyen deze bedrijven voor het verlagen van het gewicht. Darpas met zijn handjevol leden en norbert in het bestuur zal ook zijn best doen. Maar heel veel invloed zullen ze niet hebben.
    Ik vraag me af wat rutte bij dji deed kort geleden. Ik kan me niet voorstellen dat het louter vermaak is geweest. Met nederland, rotterdam als grootste aanvoer van china producten, zou distributie vanuit de haven logisch gevolg kunnen zijn. Wel distribueren maar er niet mee mogen vliegen in nl?
    Ik maak me er niet zoveel zorgen over. En als er wel een 4kg ondergrens komt dan moeten we twee jaartjes geduld hebben. Dan is er wel een machine van <1kg met 3 assig gestabiliseerd 4k beeld.
     
  6. MarcelV

    MarcelV

    Lid geworden:
    8 jul 2015
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Ohe en Laak
    Ik weet eerlijk gezegd niet wie Norbert is, maar dit is toch werkelijk belachelijk, om eerst aan te kondigen dat de regels versoepeld gaan worden, zodat kleine zelfstandigen hierop anticiperen met hun bedrijfsplannen, zodat ze nog even een flink aantal mensen op kosten jagen door ze een Phantom te laten kopen en dan doodleuk van 4 naar 1 kilo gaan??? En ook niet aanpassen die berichten , 4 kg staat nog steeds op de officiele overheidssites dus alle belanghebbenden kunnen ook geen bezwaar maken nu.

    Als het 2 kilo zou worden kon ik ermee leven dan heb je tenminste nog een keuze, ik kan me ergens voorstellen dat ze 4 kilo te zwaar vinden vanwege ongelukken of een perverse angst voor terrorisme, hoewel je daar denk ik ook nog behoorlijk wat vraagtekens bij moet zetten. Ik denk dat er meer gewonden vallen doordat iemand een voetbal tegen zijn hoofd krijgt dan dat er gewonden zijn door drones, moeten we dan ook voetballen verbieden en alleen toestaan op trapveldjes??

    De beste oplossing lijkt mij een verplichting voor zelfstandigen om een soort diploma te halen, dat wel enigszins betaalbaar moet zijn, zodat er verantwoord mee omgegaan wordt, zoals het nu is vind ik ronduit belachelijk, je moet zoveel investeren dat het eigenlijk niet haalbaar is voor de kleine zelfstandige om luchtbeelden te gebruiken in zijn/haar werk.

    Als je zo ongeveer een echte pilotenopleiding voor een Boeing 747 nodig hebt om een onschuldig stukje techniek te mogen bedienen dan denk ik dat we behoorlijk doorgeschoten zijn. Een Phantom 3 kan door iedereen die een beetje gezond verstand heeft met een paar lessen veilig gevlogen worden, een IQ test moet uiteraard onderdeel zijn van het diploma zodat je geen flapdrollen erbij hebt die hem in de huiskamer gaan testen met een 2 jarig kindje ernaast...

    De wet is eigenlijk best raar nu naar mijn mening, dat je als particulier zo'n ding zomaar kunt aanschaffen, mensen met bedrijven zijn doorgaans net iets eerder geneigd om verantwoordelijk met hun middelen om te gaan of te investeren in een opleiding ervoor om het middel goed in te kunnen zetten, dus het zou eerder logisch zijn als je juist WEL een bedrijf moet hebben om te mogen vliegen.

    En die mensen die bang zijn voor concurrentie: de mensen die nu jarenlange ervaring hebben met dit werk en een opleidingsbedrijf hebben zullen toch alleen maar meer werk krijgen als er nog meer zelfstandigen komen die drones willen gaan inzetten voor hun business? Ik zou zelf ook wel wat lessen willen hebben, omdat het toch weer een stukje extra zekerheid biedt als je met zo'n duur apparaat gaat vliegen. Je moet altijd win-win denken!
    Ook zullen de meeste professionals niets te vrezen hebben van een kleine ondernemer die voor zijn low-budget videoclips wat luchtshotjes kan gebruiken, die zou sowieso anders geen budget hebben om een prof in te schakelen. Bedrijven die wel budget hebben gaan liever in zee met een gerenomeerd bedrijf met ervaring dus ik snap de angst ook niet.


    Maar die 1 kg is dus echt alleen voor speelgoed....

    We zullen zien wat er gebeurt!

    Marcel
     
    Laatst bewerkt: 9 jul 2015
  7. gateman

    gateman

    Lid geworden:
    6 jul 2014
    Berichten:
    120
  8. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    die "4kg regel" was destijds slechts een concept/denkrichting. hierover word nogsteeds vergadert/ nagedacht. dat vervolgens iedereen dit voor waarheid en als zijnde definitief per 1 oktober aan neemt, heeft meer met de personen dan met het concept te maken....;)
     
    BlikvanBoven vindt dit leuk.
  9. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Mocht dat zo zijn, hoe lang denk je dan dat het duurt voordat de miniaturisering zich in multicopters nog sneller voortzet dan dat nu het geval al is. Ik bedoel, kijk eens in je achterzak; daar zit een mobieltje met meer rekenkracht dan een desktop PC van 6 jaar oud, super HD camera en noem maar op en weegt amper 150 gram. Die regelgeving zou nog wel eens hele mooie dingen tot stand kunnen brengen en gelukkig snappen die mannetjes met stropdassen daar geen zak van; die kijken enkel naar wat er beschreven staat in hun mooie presentaties :D

    Versper een doorgang en een mens graaft er een kuil onderdoor. Kom maar op met die wet, 1 kilo is nu misschien wat veel maar over een paar jaar lachen we er om. Beter maximaal 1 kilo dan helemaal verboden ;)

    *edit: en dan nog; we mogen ook niet harder rijden dan de maximum snelheid, we moeten richting aangeven en we mogen niet illegaal downloaden... gelukkig houdt iedereen zich daaraan anders ging dit land zeker naar de knoppen.
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2015
    EdAkker vindt dit leuk.
  10. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    jawel, dat snappen ze wel, onder een quad van 150 gram kun je niet voldoende vuurwerk hangen om echt veel schade aan te richten. Een machine van 4 kilo kan al snel zijn eigen gewicht dragen en dat brengt dan ineens heel veel vuurwerk in de lucht waar je kwaad mee kan doen.
     
  11. rob.overkamp66

    rob.overkamp66

    Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Berichten:
    26
    Ja maar die quad van 150 gram kan een laser mee dragen die vervolgens het doelwit aanstipt en verderop staat een 21M lange vrachtwagen met fresh fruits....
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. rob.overkamp66

    rob.overkamp66

    Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Berichten:
    26
  13. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    dat is dus dat concept, wat iedereen voor waarheid aannam;) gaat er, in ieder geval in die vorm niet komen. ook de datum waarop is nog ter discussie.
     
  14. rob.overkamp66

    rob.overkamp66

    Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Berichten:
    26
    Wat denk je nog erger?!?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  15. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Tja.....en dit dan....precies wat ik in mij bezwaar aangaf.

    Modelvliegen Op modelvliegvelden bij modelvliegverenigingen gaan de nieuwe regels niet op en mogen operators vliegen volgens de regels van de vereniging.
     
  16. rob.overkamp66

    rob.overkamp66

    Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Berichten:
    26
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  17. BlikvanBoven

    BlikvanBoven

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    1.994
    Locatie:
    Rotterdam
    Dag Marcel,
    ik ben dus die Norbert waar men in dit topic steeds over spreekt. En ja... ik ben relatief goed geïnformeerd... nog sterker, ik zit op 'de bron' en ontvang de officiële info uit eerste hand...

    Ik ga trachten zaken duidelijk voor je te maken.
    1. Er is GEEN 'nieuwe' regeling die per 1 Oktober ingaat waarvan nu al bekend is wat de inhoud van deze regeling is.
    2. Er is WEL een concept regeling gemaakt waarop commentaar geleverd kon worden middels een internetconsultatie.
    Helaas heeft de media de concept regeling voor waar aangenomen en deze gepubliceerd (vandaar ook alle verwarring). Zoals het er nu uitziet komt er geen grens op basis van het eerder voorgestelde gewicht van 4Kg. Wat het wel gaat worden en onder welke condities is nog niet geheel duidelijk. Met name de LvNL (Luchtverkeersleiding) alsmede de VNV (Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers) hebben moeite met de concept regeling.
    Vanuit DARPAS alsmede vanuit de KNvVL doen wij ons uiterste beste een regeling te kunnen genereren welke voor iedereen toegankelijk is.
     
  18. rob.overkamp66

    rob.overkamp66

    Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Berichten:
    26
    Goed zo Norbert, doe he best, en giet het in een vorm voor de newbies, net zoals in andere landen... Als drone vlieger kan ik persoonlijk goed leven met max 50M hoog en 300M ver, niet binnen de bebouwde kom en niet inde buurt van vliegvelden (max 5Km), dat is eigenlijk wat de overheid adviseert... Muv dan die 300M ver... Nu even wat anders, voor zeg zweefvliegers en gemotoriseerde vliegers is dit natuurlijk niets, daar moet ook aan gedacht worden, die doen meestal niets verkeerd en zijn het slachtoffer geworden van deze drone opkomst... Maar... Ik lees tussen de lijnen door dat de commerciële (video foto en journalistiek bedrijven) meer willen... En geloof me die zien het liefst de hobbyist verdwijnen... DARPAS is in mijn ogen z'on clubje...

    Jullie moeten een duidelijk onderscheid maken tussen commercieel en particulier, commercieel moet zich gewoon aan professionele zaken houden als brevet, keuring, etc... De particulier moet afhankelijk van wat hij vliegt bepaalde vrijheden krijgen, alhoewel een bromfiets certificaat achting iets niet slecht zou zijn.... Het advies van de overheid is helder, echter schept geen verwarring bij particulier en media, "jullie" proberen er weer meer uit te halen, en als he dat nou deed voor de hobbyist OK maar die kan als het om andere modellen als een drone gaat daar natuurlijk niets mee...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Rob, lees je überhaupt wel eens andere topics? Ik zie je eigenlijk bijna alleen maar zaken herhalen die al vele malen aangehaald / besproken zijn. Oh ja, Norbert is zelf commercieel en tevens lid van DARPAS als ik me niet vergis.
     
  20. rob.overkamp66

    rob.overkamp66

    Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Berichten:
    26
    Kan zijn maar "jullie" laten je hobby sterk beperken... Dus niet "zeuren" straks.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015

Deel Deze Pagina