Floriske.nl's heli avontuur

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door floriske.nl, 4 mrt 2014.

  1. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Lijkt me zeker geen slechte keuze Sven!

    @ easy : daarom was ik al lang blij dat het de 500 niet was, maar daar ben ik dan ook wat voorzichtiger mee ;)
     
  2. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Zo, de 450 is weer opgebouwd en waar nodig opnieuw afgesteld.

    Helaas nog geen tijd gehad voor een re-maiden. Hopelijk zaterdag even.
     
  3. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Kom er net achter dat de nieuwe bladen voor de 450 zo'n 10mm langer zijn. Ben benieuwd of ik dat verschil ga merken.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt er van af... ik denk het wel....

    Groet, Bert
     
  5. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Hopelijk kom ik daar morgen achter.

    De oude 325 bladen waren 315mm vanaf de bout. De nieuwe zijn 325mm vanaf de bout.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou.... dat is de standaard maat voor een 450.... dus had je eerst eigenlijk te kleine bladen, en vliegt je heli straks zoals hij ontworpen is.... ;)

    Groet, Bert
     
  7. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    De vorige bladen waren toch wel de originele align bladen uit de kit.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh???? Dat had ik niet verwacht.....
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja.. is raar maar waar en om het nog gekker te maken,ik ben net ook met een 450 align beginnen vliegen,originele align blades, waar glass fiber align 325 op staat.. en dan meet je ze en is het 315mm tot aan de bout,325 mm totale lengte.. ben dan een ander hobby king pro 3d blad gaan meten, net hetzelfde en die word ook verkocht als 325..

    Maar de originele houten bladen van een blade 450 zijn dan weer 325 tot aan de bout...

    Gek allemaal..

    Hou wel effe de temp van je motortje in de gaten dat hij niet warm loopt..
     
  10. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Bij de kit zaten oorspronkelijk de HD320D (3G) bladen. Deze zijn eol en vervangen door de HD320E en die blijken dus 10mm langer te zijn.
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    325 mm is het goede maat, korter mis je toch wat power, wat je moeilijk kan compenseren door hogere RPM
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.949
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Maak je geen zorgen over het warmlopen van de motor.... Dat gebeurt echt niet van 10 mm bladlengte. Zo kritisch is dat nu allemaal ook weer niet.
    Wat Uwe al zegt, als je met kortere bladen wat power mist, moet je een iets hogere headspeed gaan draaien. Niet veel hoor. Ruwe vuistregel is dat je minimaal de tipsnelheid wilt compenseren, en je zit er nog iets dichter bij als je het verlies dubbel compenseert, i.v.m. het verlies aan massatraagheid (gyroscopisch effect).

    Hoe dan ook, als je de tipsnelheid ongeveer gelijk houd, zit je nooit erg verkeerd.
     
  13. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Vandaag de re-maiden van de 450 gehad tussen de buien door. Die is weer tiptop!

    Ik moet zeggen dat ik niet veel verschil merk met de 10mm langere bladen. Had m'n throttle curve van 90% vlak terug gezet maat 85% maar ga denk ik weer gewoon terug naar 90%.
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    top Floris, dat geeft weer een goed gevoel !
     
  15. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ja ik laat gewoon de 315 bladen er op staan, ding heeft voldoende power. :)

    Maar tof dat hij terug vliegt, nu is de mijne iets kreupel, was wat bochten achteruit vliegen aan het proberen en stuurfoutje gemaakt, schade is wel zeer minimaal, eigenl kan hij zelfs nog vliegen maar voor de zekerheid toch maar wat vervangen.
     
  16. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Als het goed is 1 dezer dagen een nieuw "speeltje": weinig gevlogen Trex 550L dominator, overgenomen van een mede clublid :)

    Meteen maar een vraagje hierover:

    Alle elektronica is HV geschikt (6-8,4V). Dan kan ik er toch gewoon (zonder BEC) een 2s lipo of lifepo aanhangen om de elektronica te voeden?

    En is lipo of lifepo dan de logischere keuze?

    Verder komt er denk ik een Castle Phoenix Edge 100A regelaar op ipv de meegeleverde Talon 90, lees hier goede verhalen over en de mogelijkheid voor USB logging spreekt me wel aan. Dat heeft een mede clublid ook op zijn Ice 100A.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2015
  17. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Kan beide, met een 2s lipo zullen de servo's wellicht sneller en sterker zijn, zie de specificaties, maar houd er rekening mee dat ze dan mogelijk ook meer verbruiken.
    Logging van die esc vind ik zelf ook wel handig, het geeft je wat inzicht in het verbuik etc maar mogelijk ook informatie als er iets mis gaat. Mijn ervaring met de edge esc's is dat je niet zonder die castle link kan om e.a. in te stellen voor heli gebruik. Er zat bij de esc's wel een bon om een gratis te bestellen maar duurt even voor je die in huis hebt. Misschien is dat iets om rekening mee te houden maar als die esc nu goed is ingesteld heb je het niet direct nodig.
     
  18. JacobsT

    JacobsT

    Lid geworden:
    17 apr 2010
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    BE
    Je kan er inderdaad rechtstreeks een 2S lipo aanhangen, is altijd wel aan te raden als je een failover en zeker met HV servo's.

    Ik zou wel niet 'upgraden' naar die Edge 100A. De Talon 90 is een prima ESC voor dat toestel en ze zijn betrouwbaar. Je kan trouwens perfect je servo's HV runnen met de interne BEC van de Talon 90 want die is geloof ik 10A of meer als ik me niet vergis. Weet alleszins dat deze 8v ondersteunt. Zou in principe probleemloos moeten lukken!
     
  19. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Wat betreft de regelaar vind ik de logging functie de upgrade wel waard. Wil toch naar een losse bec en/of lipo voor de elektronica.

    Talon verkoop ik wel weer los.
     
  20. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Kan iemand enigszins onderbouwen wat de voor en nadelen zijn van een lipo of lifepo zonder losse bec?

    Ik kom bijvoorbeeld ook mensen tegen die een 2s lipo gebruiken, maar daar dan ook nog een BEC tussen hebben hangen op een HV setup.

    Wil straks niet m'n servo's, FBL unit etc. van magische witte rook voorzien ;)

    Edit: nvm dat ging om gevallen waar nog elektronica in zat die niet op 8,4V kon.

    Heb een 2s 1300mAh gens ace lipo besteld voor de elektronica.
     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2015

Deel Deze Pagina