Afgelopen zondag voor het eerst mijn gato getest in Mol, maar op een bepaald moment reageerde hij niet meer aan de oppervlakte. Toen ik verder de steiger opliep had ik hem weer onder controle. Mijn antenne ligt in de opening van de WTC deksel, aan één zijde helemaal, dan steekt hij de breedte over en dan een stukje terug. Maar langs de antenne ligt in het WTC een metalen raamwerk waar de bouten uitsteken voor de lexan deksel, waarvan ik denk dat deze het signaal absorbeert. Heeft iemand ervaring om deze antenne naar buiten te voeren, wel te verstaan dat hij onder de kap blijft? Of is hiermee mij probleem niet verholpen? Hans
Hoi Hans je kan proberen een goudcontact van 1 mm in te bouwen het vrouwke in de romp lijmen en dan het manneken aan de kabel wel de kabel aan twee kanten dicht lijmen met eventueel tec7 want anders loopt er water in de kabel en ga je opeens na een tijdje ook weer geen ontvangst meer krijgen als je plaats hebt NIET door de deksels boren maar er langs en had dat zondag nu gezegd ik heb altijd wel zulke stekkertjes bij ik heb het probleem gehad met de skip door dat ik zwarte verf gebruikt had en nu bleek nadien dat er koolstof in die verf zat om ze echt zwart te krijgen succes zou ik zeggen
Hans, ben je er zeker van dat je genoeg stroom hebt bij je ontvanger én je zender? Ik heb de ontvanger in de 206 en de Skipjack gewoon binnen in de boot in een lus liggen. Nog geen problemen gehad in die meer dan 20 jaar. Wél als de accu niet helemaal vol is. In het begin had ik de kabel ook naar buitengevoerd maar nooit gemerkt dat er verschil was in ontvangst. Hein
Hein, Ik heb een aparte ontvanger-accu ( 4,8V) die is verder oké, heb dit gemeten. Ik ga wel al mijn ontvenger-accu's vervangen door UBEC's. De skipjack maak je toch open met een bajonet sluiting, bij mijn gato ligt er een ijzer frame-werk om mijn opening van WTC en die verdenk ik toch enigszins voor deze storing. Het zeer veel geluk gehad, voor hetzelfde geld was hij net ondergedoken en dan stil gevallen Hans
dan had een duiker hem wel weer terug opgehaald hé hans er waren toen je hem aan het testen was genoeg duikers in de buurt en ja de skip gaat open met een bajonet maar de zwarte verf was daar de boosdoener want koolstof laat geen radio signalen door gr raf
Het is eerder dat de koolstof de romp als een kooi van Faraday laat werken. En dan komt er inderdaad niks meer doorheen.. Net als bij een stalen romp.
hans bij mij zat de koolstof in de verf en ik heb eerst heel de boot zwart gespoten en daarna het rood dus heel de romp zit in een laagje koolstof maar inderdaad bij u is het een ander verhaal of het ijzerwerk daar de schuldige van is ???? je kunt zonder een extra opening in de romp te maken via een stuurstang je antenne naar buiten voeren dit als PROEF om te kijken of het een oplossing brengt is het een oplossing dan een goud contact zetten en de antenne langs daar naar buiten voeren is het geen oplossing dan heb je geen extra gat te boren gr raf die nu naar de helder gaat vertrekken
Hans, is het frame van ijzer of aluminium? Aluminium en messing hebben we allemaal wel in de boot. Maar ijzer? Er zijn wel model duikboten die gemaakt zijn van ijzer en die zouden het probleem dus ook hebben. Ik houd het eerder op je spanning dat je problemen hebt. Want anders moest het probleem ook dichtbij zijn en niet alleen veraf. Hein
Heb je alles in orde Raf? De juiste accu's in de juiste boot en geladen? De juiste zenders bij de boot met kristallen. Alle motoren in orde en de pompen ook? Houdt er rekening mee ik ben er 2x geweest en 200.000 bezoekers is niks hoor. Het is heel gezellig maar zal ook wel heel warm in die witte tenten zijn. Ik wens je een paar fijne dagen toe en rustig aan met deze warmte. Hein
Hein het was er inderdaad warm maar best gezellig en goed geamuzeerd en nu het probleem er was geen vaar bak aanwezig werd me gezegd dus had ik geen zender en accu's bij want waarom die mee nemen als ik toch niet kan varen en ja hoor staat jan daar met 2 kollega's bij het onderzeeboot segment met een bak van 6 X 6 en 50 cm diep dus dik balen mijn gedacht maar ik had nog een 35 zender (suttttttttttttttttttttt niet vertellen)maar de kriek zit met een "nog steeds" defecte pomp de skip had geen accu en die ontvanger kon met geen stokken in de 23 gewurmd worden al heb ik het wel geprobeerd en de 21 was te groot om in dat batje rondjes te varen de acula heeft geen onderhouds beurt gekregen gehad dus was er zeker niet klaar voor de liberation daar kreeg ik ook die grote ontvanger niet in en de zinnia weer te groot en geen accu al was dat wel te verhelpen buiten dan dat hij te groot was dan maar de grundhai in het basin gekieperd en met het kleintje daar aan het duiken geweest tot de accu leeg was maar voor herhaling vatbaar en dan zeker met varende boten en zenders extra gr raf en foto's krijg je wel toegestuurd via smoelen book
Het framewerk is van ijzer, een vierkant raamwerk dus. Daarin ligt mijn antenne. binnen het vierkant op gelijke hoogte. Ik ga mijn antenne buiten de WTC brengen en hoop op verbetering. Hans
Hans, Dit probleem heb je met je Typhoon toch ook niet, daar is je raamwerk ook van ijzer. Alleen hebben we dat vergroot om er makkelijk bij te kunnen. Zo de afstand tussen raamwerk meespelen? De antenne kabel heb ik net zoals bij jou tussen het raam werk liggen. Hein, Volgens mij gebruikt Engel alleen maar ijzeren strips in zijn duikboten. Die ik toen uit de WTC kap van de Typhoon hebt gehaald was ook ijzer. En heb daar een zelfde strip in terug gezet. Van die zwarte verf weet ik niet of het daaraan ligt. Heb mijn Typhoon van binnen en buiten zwart gespoten.
Als je de antenne in een lus legt,ontvangt hij alleeen in het korte stuk vanaf de ontvanger. Als het mogelijk is leg de antenne zoveel mogelijk in de volle lengte. En voor de ontvanger,neem een duel conversion deze heb ik goede ervaring mee.
Idd Harry, daarom heb ik hem nu naar buiten de WTC gebracht, zodat ik de volle lengte kan benutten. De bestaande kabel aan de ontvanger rol ik op met tegengestelde wikkelingen, anders wordt mijn antenne-kabel te lang. De dual conversion ontvangers heb ik alleen in de PCM uitvoering, en die kunnen niet samenwerken met de elektronica van Engel. Daar moet ik een PPM ontvanger toepassen. Nu heb ik laatst een ontvanger van Corona gezien, die is dual conversion en PPM. Misschien ga ik die toepassen. Hans
hans ik heb ook een corona besteld maar zonder kristal zit te wachten tot hij aan komt want in den 23 is de r700 overleden en deze herstellen kost meer dan een nieuwe corona voor de rest zijn er haast geen ontvangers meer te koop op de 40Mhz of toch geen kleintjes velen stappen dan ook over voor die kleine boten op de 35 Mhz omdat ze niet anders kunnen act had vroeger 4 kanaals micro ontvangers (zitten in de kriek)maar nu nog wel die ontvanger maar op 35Mhz gr raf
Over de 35 mhz ontvangers. Weet niet welke zender jullie gebruiken,ik dus robbe futaba. Ik heb deze tip al eens op het forum vermeld. Als je nog aan 35mhz ontvangers kunt komen,(deze worden wel aangeboden op het te koop forum)zowel ppm als pcm of dual conversion je kunt ze laten ombouwen bij robbe techniche dienst naar 40 mhz Ik heb dit voor jaren geleden laten doen. Trouwens is het wel zo dat teoretich 35 mhz beter werkt dan 40 mhz,en 27mhz nog beter voor onderwater.
wat kost het ombouwen van een 35 Mhz naar een 40 Mhz ???? ik heb voor een 6 kanaals dual conversion scan 18 euro betaald portkosten inbegrepen en het is niet in theorie maar een vast staand feit dat hoe lager de frequentie hoe verder /dieper je kunt varen diepte is niet het probleem maar diagonaal de afstand is het probleem gr raf ps twee zenders zonder accu opsturen naar jan koste reeds 17 euro enkel en daar heb ik dus een nieuwe ontvanger voor en geen occasie