Lifepo4 zonder bec

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door servor1986, 13 jul 2015.

  1. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Ja ik snap het allemaal uwe en student, no offense, maar dit topic gaat niet over een Align bec en/of een LIPO als besturing.. qua bec ben ik er uit, dat zou een GRYPHON QUASAR (http://www.hobbymaniac.nl/products/...yper-75V-20A-HV-Switching-BEC-Nieuw-versie--/) worden, en geen Align, castle of wat dan ook, en qua Life accu ook..

    Maar mijn vraag was alleen of de BLS253 en BLS251 op de 6.6v van de Life accu aan kunnen.. 6v gewoon kunnen ze aan maar ik weet niet of ze met 6.6v af fikken.. een lipo is 8.4 of 7.4 en dat is VEELS TE HOOG!
    Maar goed ik begrijp dus dat het in Nederland/België nog niet echt gedaan wordt met een Life accu dus ik zal zelf wel ondervinden of de futaba's af fikken met de Life accu of niet.. als iemand dit leest en er ervaring mee heeft graag een reactie.
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2015
  2. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Heb het gevonden hoor.. http://rc.runryder.com/helicopter/t734911p1/

    Geen enkel probleem dus..
     
  3. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Vlieg al een tijdje met life accu,s zonder regulator, icm met align servo,s , zowel de ds610, ds620 en ds 650 zonder problemen. Ook de beastx versie 3 werkt er probleem loos op. Er zit ook geen regulator op de tail servo.
    Alles direct op de life. Laden na ongeveer 3 vluchten. Dit om zeker te zijn dat hij niet onderuit gaat tijdens de vlucht. Je kunt ze namelijk niet monitoren als een lipo.
    Gr rinie
     
    servor1986 vindt dit leuk.
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ja, daar noem je wat.
    de 4,8 volt en de 6 volt "grens" komt inderdaad bij de nimh/nicd batterijen vandaan.
    die hebben een relatief hoog voltage recht van de lader af, om onder belasting vrij vlot omlaag te zakken tot een relatief laag voltage.

    daarom was lipo ook zo prettig, die houdt zijn spanning redelijk netjes vast, tot hij leeg raakt, dan keldert het in no time.
    het probleem is niet perse dat er een hoog voltage op staat, wel dat dit voltage gewoon de hele accu zo hoog blijft.
    ene servo vind dat absoluut niet grappig. andere maakt het niet uit.

    bv een futaba 3001 is 1 van de oudste/meest standaard servo van allemaal.
    toch is men er proefondervindelijk achter gekomen dat deze absoluut geen enkel probleem heeft met 6 volt.
    Een 9257 (staartservo 450) hoort op 4,8 volt, maar hele volksstammen zetten er 6 volt op, en hebben geen enkel probleem.
    van 6 volt naar 8,4 is wel een beetje een hele grote stap.. en toch zie je mensen die de align 610's op hv zetten, en er mee wegkomen.
    zal toch grotendeels van het printje af hangen, en de kwaliteit van de gebruikte onderdelen.

    een life ligt dan wel een heel stuk dichter bij het bedoelde voltage. Ik zou er ook niet zomaar problemen mee verwachten.
    qua monitoren, je hebt toch vast wel monitoren met een life stand?
     
  5. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Kijk hier kan ik wat mee!!

    Ik had al begrepen dat ze heel stabiel zijn met een flinke drop off.. ik denk dat ik wel 2 of 3x kan vliegen op 1800mah.
    Moeten ze ook gecycled worden in het begin (laden --> storage --> laden enz.) en hoe vaak?
    Hoever mogen ze leeg? Had al gelezen dat je best de 80% van de lipo aan mag houden, gemeten met het er terug ingepompt mah.
     
  6. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Dat eerste wat je noemt klopt.. volgeladen Life zou 7.2v zijn maar dit is puur direct na het laden als ik het begrepen heb, daarna heb je constant 3.3v p/cel tot de drop off (het is net een pirelli formule 1 band hahaha) dan zakt hij snel naar 2.4v dacht ik..

    Over het monitoren van de Life snap ik je denk ik niet.. ze zijn niet te monitoren dmv voltage omdat dit gedurende het ontladen nagenoeg hetzelfde blijft. Ik begin gewoon met 2 vluchten en hou gewoon vast aan dat ik er Max 70% mah uithaal van wat er in zit.
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2015
  7. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    De s9257 heb ik draaien met een step down maar voor de bls251 had ik al gelezen dat 6v geen enkel probleem is.. draait hij nu ook al een tijdje, over de s9257 heb ik wel verhalen gelezen dat 6v niet altijd even goed werkt.. maar ik ga het gewoon via de Life accu doen op 6.6v en kijk wel een beetje naar de temperatuur van de Servo na het vliegen.. is die gewoon koud als op 6v dan zal het wel los lopen met die 6.6v.. had ook niet anders verwacht maar je wil toch graag wat bevestiging..

    Ik denk om even terug te komen op een eerdere post van me dat de Optiguard nu ook overbodig wordt omdat ik geen kans meer heb op een falende bec.. dan zou hij er op zitten tegen een falende Life accu maar ik denk dat dat wel los zal lopen en heb daar ook nog niets op gevonden, hij zat er ook op omdat de bec in de jive op 6v nog wel eens kan resetten(duurt wen fractie van een seconde ) en dan heb je met de Optiguard niet het probleem dat de vbar opnieuw moet initialiseren waardoor je dus gewoon besturing behoud.. de kontronik gaat er nu af omdat er een hobbywing op komt maar die heeft geen bec.. vandaar de Life accu.. ik denk dat ik daarom de Optiguard er ook maar af haal..
     
    Laatst bewerkt: 16 jul 2015
  8. wouterd

    wouterd

    Lid geworden:
    26 jan 2009
    Berichten:
    158
    Locatie:
    Merelbeke
    Ik gebruik al 2 jaar diezelfde Nano-Tech Turnigy LiFePo (die hierboven al werd afgebeeld) in mijn Align TREX700DFC (met de non-HV standaard Align servo's). Ik heb er 3mm banana-plugs aan gesoldeerd, die aan het andere eind overgaan in twee (!) servo-stekkertjes die beide in mijn AR7200BX gaan (i.e. Spektrum ontvanger en BeastX FBL inéén). De dubbele servo stekkers zijn niet strikt nodig, maar gewoon een extra veiligheid (redundancy), en de aparte 3mm plug zorgt ervoor dat ik niet voor elke vlucht de servo-stekker(s) moet in- & uit-pluggen, wat niet echt praktisch en duurzaam zou zijn.

    De Align (non-HV) servo's mogen dan wel slechts tot 6V gegarandeerd zijn volgens de officiële specs, er zijn voldoende aanwijzingen/documenten/ervaringen te vinden waarbij hun goede samenwerking met 2s LiFePo's aangetoond is (ondanks dat 2s LiFePo's in normale werking op 6.6V staan (of zelfs tot 7.2V gaan in vers geladen en onbelaste toestand)). Heb er ondertussen zo al 100-den vluchten mee gemaakt, zonder enig probleem. Een eerste Turnigy LiFePo is wel na een paar tientallen vluchten beginnen opbollen (vreemd, want die dingen worden in die setup ver onder hun capaciteit benut, ook nooit te ver ontladen). Die heb ik voor de zekerheid dan maar snel vervangen. De tweede houdt zich sindsdien nog altijd prima.

    BTW, in die setup verbruik ik ongeveer 200-250mAh per vlucht (~5min). Ik doe er nooit meer dan 4 vluchten per laadbeurt me.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    life heeft net als lipo gewoon een dalend voltage naarmate hij leeg raakt..
    ik zie het in mn zender ook nl. zit ook al een jaar of 2 een life in.
    je kunt makkelijk een monitor apparaatje op een minimaal voltage afstellen.
    dacht dat ik mijn zender nu op 8,5 volt heb staan of zoiets.. maar vanaf 9 volt begint hij vrij vlot omlaag te rennen.
    vol zit hij op iets meer dan 10 volt.

    het verloop tussen vol of leeg is inderdaad niet groot, maar wel duidelijk meetbaar. dus door ook door een monitor dingetje te verklikken..


    daarnaast, 2 stekkers in de ontvanger zijn wel vrij handig..
    een servo stekker kan maar 2,5 ampere continu aan, en tijdelijk 5 ampere.
    zou je gaan meten, ga je met een 600 al vrij vlot over de 5 ampere heen. laat staan groter.
    iedere stekker heeft ook nog eens wat weerstand etc, beetje jammer als je ontvanger reset tijdens de vlucht vanwege een enkele servostekker als voeding van het hele spul..
     
  10. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Ja sowieso 2 kabels.. brown outs heb ik liever alleen op de wc.. meer als 2 is niet nodig aangezien ik dit nog nergens gezien heb, het zou op de vbar wel kunnen.. ze komen gewoon met een ec3 stekker aan mijn vbar en dan via een ec3 naar de Life.
    Dat meten is wel leuk maar dan moet je meteen een duur metertje aanschaffen die perfect achter de komma rekent.. want de gemiddelde lipo checker wijkt altijd iets af.. het maakt ook niet uit.. als ik gewoon weet wat ik ongeveer per vlucht kwijt ga zijn dan reken ik dat wel door met een veilige marge... mijn vlieg lipo's hebben er ook geen alarmpjes aan.. gewoon op tijd vliegen en klaar is kees.. vlieg alles steevast tot 3.83v p/cel op.
     
    Waxweazle vindt dit leuk.
  11. raptor117

    raptor117

    Lid geworden:
    2 jan 2010
    Berichten:
    562
    Locatie:
    Brabant of omgeving
    Gewoon doen turnigy life 2100 mah , 20c heb ik, bollen niet en nooit problemen mee. Aanrader!
    Gr rinie
     
    servor1986 vindt dit leuk.
  12. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Ik heb hier een align bec unit liggen. Maar helaas is de sticker eraf en kan ik niet zien welk type dit is. En ik ben niet zo thuis in de align wereld...

    Komt dit iemand bekend voor??

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    als het Align is, staat ook Align op,
    ik weet niet waar je dit van dan hebt,
    maar hij lijkt n' beetje op de 6A, die Align verkoopt,
    en dat zijn goede !
     
  14. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ja er hoorde ook een sticker op te zitten .. en hij lijkt inderdaad op die van align .. maar welk type zou 't zijn. ?

    Sticker is er denk ik afgegaan omdat ie ergens opgeplakt heeft gezeten
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    volgens mij heeft Align alleen die BEC met 6A
     

Deel Deze Pagina