Big Lift I

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door PH-SVV, 29 dec 2011.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  2. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede

    Dat geldt toch voor de zwever?
    De sleper mag wel gecoördineerd sturen lijkt me (of zit ik nou fout?)
     
  3. smarivoet

    smarivoet

    Lid geworden:
    28 okt 2008
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Hakendover(BE)
    Bij de sleper (hier biglift) wel ja ;)

    bij mijn zwevers zit die inderdaad in de neus of aan de zijkant van de neus (zoals de echte oldtimerkes....)
     
  4. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    12.776
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    a
     
    Laatst bewerkt: 23 sep 2015
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Het belangrijkste is dat je met de juiste, gelijkmatige snelheid blijft klimmen. Tijdens bochten kan dit heel erg lastig zijn als je een zware zwever sleept. De kunst is om rustig te blijven en de bocht niet te forceren. Vaak stuur ik tijdens het slepen meer met richting dan met ailerons, de combinatie gaat vaak niet zo rap de bocht om en dan moet je gewoon de tijd nemen (afwachten). Ga je meer sturen dan ga je vaak dalen en/of zwabberen, en dan gaat het mis.
     
  6. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Vandaag even de unisens in de biglift gehangen, met de fiala 20x10 maar 33a gemeten. Cruizezen gaat met zo'n 8a.

    Het was erg turbulent, niet erg leuk vliegen met die flinke lap vleugel. Na 2 rondjes maar gestopt, liever de boel heel houden.
     
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.523
    Locatie:
    Ede
    Turbulent was het zeker ,maar dat houdt je aan de knuppels .
    Ik heb vandaag ook weer gesleept .
     
  8. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Ik heb laatst een Turnigy SK3 6364-245Kv motor gekocht voor de BL1.
    Hopelijk kan ik daar vanavond mee gaan vliegen, eerst de stromen even meten (Unisens-E)
    De 200Kv motor gaf toch wat weinig toeren voor mijn gevoel, met 18x10 viel de stijghoek me erg tegen.
    Met name als de accu z'n eerste punch kwijt is gaat het wat lastig allemaal.

    Als ik voor het gemak even met de nominaal spanning reken:
    38 V x 200 Kv = 7600 rpm, 38 V x 245 Kv = 9310 rpm, dan komen er 1710 toeren bij.
    (dit is uiteraard puur theoretisch, zonder verliezen enz.)

    Ik zal ook weer eens een foto plaatsen.

    @JapieG wat is de status van jouw BL?
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2015
  9. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Op een 200kv motor zou ik denken aan een 21x11 (a12). Voor de 245kv motor zou een 18x10 vrij goed moeten passen, kan zelfs iets te groot zijn afhankelijk van het werkelijke kv van de motor en het merk/type prop.

    Gerben
     
  10. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
  11. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Hahahaha oftewel, ik maak tzt een nieuwe
     
  12. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Hij komt bij ons op de club terecht ;)
     
    Laatst bewerkt: 21 jul 2015
  13. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Mijn nieuw motor is een feest, met 18x10 kom ik op ruim op 3000W uit, dat is dus teveel want hij mag 2700W hebben en 70A.
    Bij een korte test met vol gas kom ik aan 87A (Een paar meter rechtuit en daarna verticaal is nu ook geen issue meer, da's empirisch bewezen)
    Als ik zuinig met het gas doe tijdens de sleep kom ik max. aan 77A, dat is dus ook weer net over de grens en de motor is dan ook lekker warm.

    Max vond het ook het allemaal net iets te hard gaan gisteravond, maar ja ...
    het was ook de eerste sleep met de nieuwe motor :)

    8" spoed lijkt me geen slecht idee, want nu moet ik steil klimmen om niet te hard te gaan vliegen.
    Misschien is een 19x8 van Fiala wel de gulden middenweg, daarmee kom ik nog wel weg i.v.m. grondspeling.
     
  14. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Een Fiala neemt zowieso al wat minder vermogen dan de meeste andere props, is ook wel handig om rekening mee te houden. Al te weinig spoed zou ik niet doen, maakt je rendement laag en je hebt niet meer over als je een keer een wat vlottere zwever kan slepen.. Iets gas terug nemen kan natuurlijk wel (als je een voldoende overbemeten regelaar hebt)
     
  15. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    OK, bedankt Gerben.
    Met 120a regelaar geen probleem.
    Dan laat ik voorlopig even zo.
     
  16. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Ik volg de discussie met belangstelling. Mede omdat ik dezelfde motor heb die ik op de Big Lift wil plaatsen die ik nu aan het restaureren ben. Met Fiala props heb ik nog geen ervaring maar ik zie dat ze houten en kunststof propellers maken. Welke kan ik het beste kiezen?

    Pieter
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  17. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Ik ken alleen de houten props, welke geschikt zijn voor elektro.
     
  18. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Helder!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.000
    Locatie:
    Ede
    Even tijd voor een kleine update hier.

    Ik sleep nu wat vaker en ook met wat meer regelmaat, dat gaat telkens beter! :)
    Daarom hier even een filmpje van een sleep van gisteravond.

    PS. op Youtube op 1080p kijken is leuker!

    Max piekstroom is 85A, dat is nog wat teveel (mag 70A volgens specs) dus tzt een 19x8 proberen.
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2015
  20. Pkops

    Pkops

    Lid geworden:
    9 mrt 2014
    Berichten:
    57
    Locatie:
    Weelde
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015
    PH-SVV vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina