Bail out instellen v bar externe rmp sensor van esc

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Bask04, 25 jul 2015.

  1. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Ben toe aan het volgende hoofdstuk vliegen, autorotaties
    echter moet ik nog de bail out instellen op de v bar.
    Het betreft de zwarte V Bar met de zwarte sensor.
    met de 5.3 Software,

    nu had ik hier gekeken http://www.vstabi.info/en/node/1054
    maar hoe zit het als je een losse rpm sensor van je esc
    ( Hobbywing) gebruikt of staat dit hier los van.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.779
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Werkt zo'n bail-out dan ook tijdens een autorotatie?

    Meende dat je daarvoor throttle hold (AR schakelaar) gebruikte?

    Sorry als dit dom overkomt, maar een bail-out functie is toch voor als je je orientatie kwijtraakt, niet voor een AR af te breken? Of zit dat er automatisch ingebakken?

    Groet, Bert
     
  3. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    je hebt 2 "soorten" bail outs bert.

    wat jij bedoeld is als het ware een Auto level of Auto rescue, maar daar bedoelen ze het levelen / " redden " van je heli mee. Merken zoals MSH Brain / Bavarian / Spirit / en nu ook de nieuwe Vbar Neo hebben deze functie.

    De bail out waar hier om gevraagd word is een opstart van je motor nadat je een auto rotatie hebt ingezet, en je erachter komt dat 't niet zo lekker gaat en je eigenlijk je motor weer snel op toeren wil hebben om je machine te redden ;-)

    Afijn hoe dat met v-bar zit weet ik niet.
    In mijn MSH brain kan ik dit aangeven bij de gov. functie hoe ik dit wil hebben.
     
    ketnet vindt dit leuk.
  4. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    De enige wat een basis voorwaarde is dat je de governor gebruikt van de Vbar.
    Of je dit met een losse sensor doet of met een regelaar die hier al geschikt voor is maakt niet uit.
    Bail-out = ergens onderuit komen.

    Het is bedoeld om een verklootte autorotatie te redden door versneld de rotor weer op te starten.
    Dit is meestal 2-3 seconden ipv 10 seconden opstarten zoals normaal.
    Je krijgt dan wel een enorme torgue (kracht) op de rotor/as waardoor de heli vaak wel met de staart gaat slaan.
    Maar het heeft bij mij al één keer een heli gered.

    Dus governor eerst helemaal op orde krijgen.
    Dan de throttle hold op 20-25%, hierdoor herkent de Vbar dat bail-out armed is.
    De Bail-out wordt pas actief na 30 sec draaien.

    Belangrijk:
    Start NOOIT de ESC op met throttle hold er op, want deze staat dan op 25% en het nulpunt klopt dan niet.
    Dus in normal mode starten met gas op 0.
    Als de ESC gestart en gepiept heeft dan pas de throttle hold er op.
    Hij doet dan geen bailout omdat hij nog niet armed is en de slow start is dan normaal.
    Vlieg meer dan 30 sec en dan is hij armed.
    Autoroteer en als het fout gaat de throttle hold er af en hij spint op in 2-3 seconden.

    Je kunt dit allemaal testen thuis zonder bladen en de computer er aan.
    Je ziet dan wanneer hij armed wordt en hoe snel hij op toert.
     
    Sven75 vindt dit leuk.
  5. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Als je dus een auto hebt gedaan staat de bailout nog armed. Hou hier rekening mee.
    Wil je dan nog eens opstijgen dan moet je die even resetten.
    Normal mode, gas op 0
    Throttle hold er af = volledig 0 = bail-out reset.
    Throttle hold er weer op.
    Flightmode 1 of 2
    hold er af en hij doet weer een normale slow start.

    Doe je dit niet? Dat start de heli op in 2-3 op de grond.
    De torgue is dan enorm en kan fout gaan.

    Het klinkt allemaal eng maar het is gewenning.
    Ik weet niet beter.......
     
  6. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    als ik het goed lees dan is het raadzaam om van je Normal mode bijv. volledig 0% throttle te maken, idle 1 je eerste gov. speed en idle 2 je tweede gov speed ?

    Zal ook eens kijken hoe dit mijn m'n MSH brain werkt.
     
  7. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    Ik heb maar 2 flight modes
    ik zet hem altijd in hold.
    dan de stekkers erin.
    dan van hold af.
    dan vlieg ik mode 1. 1850rpm.
    dan kan ik nog naar mode2 2000rpm

    Allebei vlakke curve dus heb nergens gas op 0.
    alleen in throttle hold.

    Hoe dan ?
     
  8. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Da's lastiger. je MOET ergens mee 0% maken.
    BV met throttle cut starten (0% gas)
    Het lastige is dan dat je met (meestal) een verende schakelaar ingedrukt de ESC moet aansluiten.
    Bast lastig zonder 3e hand.....

    Of Throttle Hold op 0% en op één of andere manier bail-out activeren door 20% bovenop throttle hold zetten met een extra schakelaar.
    Maar Bas, heb jij geen DX8?
     
  9. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    DX7S

    ik zit wel een 3 standen schakelaar op
    maar daar staat FLAP GYRO bij
    0
    1
    2
     
  10. wrobijns

    wrobijns

    Lid geworden:
    13 apr 2004
    Berichten:
    3.687
    Locatie:
    Swalmen
    Ah, zou ik na moeten kijken vanavond. Nu eerst vliegen nu het nog droog is :)
     
  11. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    succes.,
    ik ga ook even maar nog geen autos
    dan maar verder met de pyros
     
    Sven75 vindt dit leuk.
  12. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Bask04, ik heb daar ook mee zitten kloten maar bij de dx7s gaat het heel lastig worden of je moet een flightmode opgeven.. Want wat jij doet qua throttle hold zo die ik het ook en wil dat zelf niet opgeven net als dat ik niet wil optoeren in mijn normal flight mode beginnend met 0.. meestal en via YouTube bij mr mel wordt aangegeven dat de bail out mode meestal de 3e idle mode is.. ik heb toen besloten om dat niet te doen omdat ik mijn normal en idle vlak wil hebben en dus 2 vliegstanden en dat niet lukt incl bail out met de dx7s of op een heel omslachtige manier met je gyro schakelaar ofzo ik geloof dat het te doen is met bankswitches.. allemaal wat te omslachtig vond ik, ik vlieg zelfs gewoon weer op de governor store van de hw Platinum v3 omdat je daar je autorotation time gewoon kunt instellen met throttle hold... althans als ik het goed heb begrepen dan.. nog niet nodig gehad hahahaha
    Als je het echt wil is het wel te doen hoor, misschien ff Google op "bail out vbar spektrum dx7s" volgens mij staat het wel ergens.
     
    Laatst bewerkt: 26 jul 2015
  13. Bask04

    Bask04

    Lid geworden:
    17 jul 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Omg, ijsselstein
    ik heb wel een 3 standen schakelaar op de DX7S
    Misschien kan ik die op de plek zetten van me throttle hold.
    bv throttle hold, geen throttle hold. en 20 % voor de bailout
     
  14. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Je kunt hem er wel in zetten maar je hebt maar 2 flightmode en 1 throttle hold dus ik denk dat dat niet gaat werken maar ik kan het mis hebben.. laat ff weten of het lukt en hoe het nu gelukt is als het lukt.
     

Deel Deze Pagina