hoi Arno, bedankt voor de foto's. De foto waar Bertus om vraagt zou idd handig zijn. Ben nog naar mijn Fema-wiel gaan kijken en ik vermoed dat het plaatje dat op het wiel komt aan de as (die het wiel naar buiten klapt) moet zitten. Enkel dan behoudt het altijd zijn zelfde positie tov het wiel lijkt me. Als Bertus noch ik het klaar krijgen, kunnen we bij de collega's van de boten-afdeling misschien gaan kijken hoe je een anker inbouwt .
Haha een anker wel een slim idee haha. Zit er bij jou trouwens een spatbord over het wiel? Ik nam altijd het halve veld mee naar huis. Ik ga, als ik de spullen binnen heb voor mijn zwever kijken of ik zelf iets kan maken. Met mijn smartphone verstuurd
Ik heb de spullen niet meer maar zal proberen e.e.a. te omschrijven Alles draait om de pen gemarkeerd met "A". Deze scharniert (busje) om pen "B" die standaard in een FEMA onderstel aanwezig is. Op de zijde die je niet ziet zit wat hard rubber en de andere kant wordt middels hefboom "C" aangetrokken. Tussen deze hefboom "C" en de servo zit een (flexibele) staaldraad. Wordt het wiel ingetrokken hangt deze draad er slapjes bij. Eigenlijk hardstikke simpel. Bij een standaard FEMA, kun je meen ik die delen "A" en "C" los erbij kopen. Maar dat zou "der Willy" je moeten kunnen vertellen
C heb ik niet bij mijn Fema die hier ligt, zou idd kunnen dat je die los kan kopen. Her Willy zal hopelijk nog wel wat uitleg verschaffen als ik de kist ga halen, hoe de wielrem monteren staat op mijn lijstje. De voornaamste is waar ik mijn zwp best leg. Je uitleg bij de foto is zeeer verhelderend, en als het bij die HKM dingen ook zo eenvoudig is, gaat dat snel gefixt zijn. Heel erg bedankt, Bert
Hallo, mijn ASW28 7.2m weegt 18kg. Ik heb met Willy gesproken en hij vind dat een rem absoluut niet nodig is. Zo gauw je met je wiel aan de grond staat, hoogteroer naar beneden, de neus zakt op het gras en je staat zo stil. Ik moet daarbij wel zeggen dat de mijne in Schaffen premiere krijgt dus het is nog niet uit Eigen ervaring. Groeten, Otto.
Komt me bekend voor, daarom is voor Willy ook alleen maar Futaba goed Maar zeg nou zelf, wat ziet er beter uit om je kist af te remmen. Echt remmen of een kopstandje ?
hoi Otto, met wat geluk worden er in Schaffen dan 2 ASW28 kisten 'gedoopt'. Hoe ver staat uw ASW28 ? En sinds wanneer heb je hem ? Arno, ik denk idd dat een kopstandje niet tof is, maar als noodmiddel wel bruikbaar. Maar ik ga in elk geval voor een rem gaan, je foto's hebben me overtuigd van de eenvoud.
Hallo Bert, Tja, als ik wat meer geluk in Juchen had gehad dan was hij daar al gegaan. Helaas deed mijn landingsgestel moeilijk en was het toch zeer flink aan het waaien daar. Of te wel, hij is er helemaal klaar voor! Groeten, Otto
@Bert ps. Ik heb hem "2e-hands' vorig jaar augustus in Duitsland gescored. "2e-hands" omdat hij zegge en schrijven pas 1 weekend had gevlogen. Dat was mazzel hebben vind ik nog steeds. Groeten, Otto
hallo allen, mede dankzij jullie meedenken is de ASW28 tijdig klaar geraakt. Op het BiGGS treffen in Pottes heeft hij zijn maiden gekregen. Het ZW lag nog te voorlijk, maar dat is inmiddels aangepast. Misschien mag het nog naar achteren, maar voorlopig laat ik het bij 132mm. Net zoals zo vaak had ik me voorgenomen om tijdens de bouw foto's te maken, en dat is wederom grof mislukt. Wel ik heb ik een filmpje in mekaar gebokst zodat jullie toch een beetje kunnen volgen : Groetjes, Bert
Mooi vliegbeeld als altijd die 28 Hij komt redelijk vlotjes binnen, ik zou die binnenste kleppen nog een stuk verder laten zakken alsdat je nu al doet .
hoi Arno, de landingen waren steeds met crosswind, wat bij het afremmen niet echt helpt. Verder ken(de) ik de kist niet en kwam ik dus steeds te snel binnen. Dat lag niet aan de kist, maar aan de te voorzichtige piloot :-( De Flaps zijn in butterfly nu al zo'n 8mm méér mee gemixt. Bij vluchten in onze eigen club leek dat alleszins al een verbetering. Groet, Bert
Bij mijn 31, kwa formaat vergelijkbaar met de 28 had ik de kleppen bij de landing circa 40 graden omlaag staan. Dus alleen de kleppen omlaag en niks geen butterfly gedoe met andere roeren omhoog ! Hoeveel down daarbij zat weet ik niet meer. (uitvliegen) De flaps down diende ervoor de snelheid bij het landen omlaag te halen. De remkleppen uit waren het instrument om hoogte af te bouwen. Eitje
bij mij gaan de ailerons wel ~ 2mm mee omhoog om tipstall te voorkomen. Maar dat zal wschl niet veel verschil maken. De hoeveelheid down was bij de eerste vlucht veeeel te veel, dat kan je in het filmpje ook goed zien. Dat is in de vluchten daarna stelselmatig verbeterd.