Dle30 op 1:50 stihl brandstof

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Happy-Spica, 1 aug 2015.

  1. Happy-Spica

    Happy-Spica

    Lid geworden:
    11 jun 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Nieuwkoop
    Hallo

    Bij mij op de hoek zit een stihl handelaar.
    Vanmiddag ff praatje gemaakt met de man.
    Nu beweerd hij dat ik mijn DLE30 makkelijk op zijn brandstof
    kan laten draaien. Hij beweerd dat de olie die gebruikt word zo goed is dat dat
    makkelijk kan,
    Echter is dit 1:50 en in de beschrijving van DLE staat dat ik 1:30 moet smeren.
    Ik ben nieuw in de benzine motoren en mijn DlE is nog gloedje nieuw dus ik hoor graag
    wat jullie er van vinden.

    Alvast bedankt voor de reacties
    Mvg,Eric
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb er zelf geen ervaringen mee, maar heb via verschillende kanalen gehoord dat inderdaad de meeste model-benzinemotoren het prima doen op Stihlmix of ook op Aspen2T (ook een 1:50 pre-mix).

    Nu weet ik niet of er aan die DLE iets afwijkends is vergeleken met de Zenoahs en aanverwante waardoor dit mis zou kunnen gaan, maar bijvoorbeeld Vario schrijft 1:40 voor in de door Vario gemodificeerde Zenoah, maar meldt dat het gebruik van "Geräte-Benzin" zoals Stihlmix zonder problemen mogelijk is....

    De fabrieksopgave is meestal gebaseerd op de gemiddeld minst goede minerale olie die verkrijgbaar is.

    Dus ik denk dat die Dealert best wel eens gelijk zou kunnen hebben...
    De vraag is: vergoed ij ook je motor als het wél fout gaat?
     
  3. Flying Dutchmen

    Flying Dutchmen

    Lid geworden:
    16 nov 2009
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo Eric,

    Zelf vlieg ik met een Su-31 62cc Zenoah en met de Stihl brandstof, de reden is dat deze niet stinkt in de auto.

    Nu heb jij een nieuwe motor die totaal nog niet ingelopen is. Ik zou absoluut geen 1:50 gaan vliegen. Dit kan je je motor kosten. Ook als deze ingelopen is, een DLE is geen Zenoah motor. Gewoon zelf 1:30 mengen.(Is ook nog goedkoper als de kant en klare)

    Mijn motor is helemaal ingelopen. Hoef al meer als een half jaar geen carb. meer bij te stellen enz.(Dit is geen maatstaaf)
    Start met 2x slaan en loopt prima stationair. De eerste maanden vlieg je altijd rijker en vetter met een nieuwe motor. Rookt en stinkt wat meer maar het is behoud van de engine.

    Hoop dat je wat aan de info hebt.

    Groet.
     
  4. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    ik vlieg mijn benzine motoren ook op aspen 1:50
    nu een jaar of 4 a 5
    nooit problemen.
    echter inlopen doe ik 1 op 30 5 liter en daarna ga ik over op aspen.
     
  5. Happy-Spica

    Happy-Spica

    Lid geworden:
    11 jun 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Nieuwkoop
    Der wordt gezegt dat de fabrikant 1:30 aanraad omdat deze uitgaat van de meest waardeloze olie.
    Maar ik begin zowiezo op 1:30.
    Denk volgend weekend eerste start ☺

    Wat is het verschil tussen de DLE en zenoah?
     
  6. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    zenoah motoren zijn zwaarder en iets minder krachtig als dle en 3w
    ik zou hem 5ltr laten inlopen 1:30 gewoon euro 95
     
  7. Happy-Spica

    Happy-Spica

    Lid geworden:
    11 jun 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Nieuwkoop
    Welke motoren gebruik jij Raymon
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Die Stihllmix heeft een hoogwaardige olie, net als Aspen. Voordeel van Aspen is dat je het niet ruikt. Beiden kun je zonder problemen gebruiken.
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.473
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    op het moment alleen nog een dle en 3w. voorheen ook mvvs en zenoah gehad
     
  10. Rc nick

    Rc nick

    Lid geworden:
    27 jul 2008
    Berichten:
    156
    Locatie:
    Ootmarsum
    Mijn da50 eerst op 1:30 ingelopen en daarna over op aspen omdat het toestel in de garage hangt, je ruikt bijna niks en motor geeft geen krimp, loopt 100%.
    Ook heeft mijn vader een dle 30 in gebruik en deze doet het ook prima op aspen.
     
  11. Bronco Dappe

    Bronco Dappe

    Lid geworden:
    6 nov 2005
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hoeleden (B)
    Mijn DLE30's lopen op zelfgemengde benzine met stihl HP ultra olie. Gemengd in 1:50. Nu toch al een seizoen of 3 zonder problemen.
     
  12. Happy-Spica

    Happy-Spica

    Lid geworden:
    11 jun 2007
    Berichten:
    94
    Locatie:
    Nieuwkoop
    Bedankt voor de reacties.
    Ik gaat hem minstens 5L in laten lopen op 1:25 á1:30 en als ik goed begrijp moet hij het dan ook gewoon blijven doen op de 1:50 kant en klare mixen.
    Ik kijk het wel aan hoe hij loopt na de eerste 5 liter en beslis dan of ik de gok waag of niet.

    Mvg.Eric
     
  13. Flying Dutchmen

    Flying Dutchmen

    Lid geworden:
    16 nov 2009
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Nunspeet
    Succes Eric !
    Goed en rustig inlopen van een motor is erg belangrijk.
    Vaak zie je ook dat als er een motor gestart wordt dat er gelijk vol gas gegeven wordt een paar keer.
    Laat hem eerst even warm worden stationair voordat je dat doet.

    Maar misschien ben ik iets te zuinig op het spul
     
  14. Bree5

    Bree5

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    lemmer
    Is die Aspen olie ook geschikt om in een methanolbrandstof te mixen?
     
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Nee, Aspen olie is gemaakt voor de Aspen brandstof die veel op benzine lijkt. Deze olie mengt slecht met methanol.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is er een probleem met de verkrijgbaarheid van olie dan, Rob?

    Ben eind van de dag vandaag weer thuis.... anders bel je me morgen maar even.
     
  17. Bree5

    Bree5

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    lemmer
    Neen, hoor. Is zuiver informatief om wat inzicht te krijgen in diverse soorten olie en de voorkeuren die door verschillende gebruikers worden uitgesproken. Welkom thuis, vast!!
     
  18. Bree5

    Bree5

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    lemmer
    Een andere vraag, oh gij grote guru( geintje). Ik zoek me helemaal suf naar een tabel, gevarenkaart of chemiekaart uit het grote gele boek b.v. ik wil een vergelijking hebben de verschillende energetische waarden van gebruikelijke brandstoffen in de modelbouwmotoren. Dus methanol, benzine, wasbenzine, enz. Suggestie?
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op die kaarten vind je geen informatie over de stookwaarde....
    Die kun je beter opzoeken op Wikipedia of zo...
    voor benzine zit je ergens tussen de 40 en 42 kJ/kg, wasbenzine ligt daar bij mijn weten vlak bij in de buurt (net als diesel en andere vergelijkbare brandstoffen). Methanol ligt rond de 19 kJ/kg, en Nitro ligt zelfs maar in de buurt van de 8.5 kJ/kg....
     
  20. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    399
    Locatie:
    sambeek
    Hier een soortgelijke discussie over "Geräte-Benzin" op RC-network.de

    http://www.rc-network.de/forum/showthread.php/540961-Alkylatbenzin-Aspen-OKAY-Oekofuel-Stihl-Motomix

    Ik gebruik Stihl motomix nu al zo'n 3 jaar in een RCGF 40 boxertje.
    Naar aanleiding van bovenstaande discussie gisteren de bougie er eens uitgehaald om te bekijken hoe dat de motor er van binnen uit ziet.
    Ik geloofde het zelf eigenlijk niet, geen spoortje van koolaanslag op de zuiger te zien.
    Wat een verschil tegenover mijn vorige motor die op normale mengsmering heeft gelopen, regelmatig de uitlaat dicht gekoolt.
    Start altijd goed, geen gedraai aan de carburateur en geen stank in de auto.
    Enigste nadeel is de prijs, afhankelijk van waar je het koopt tussen de 18 tot 22 euro per 5 liter.

    Groeten,

    Piet
     

Deel Deze Pagina