Revell summer action glider ombouw

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door tip, 7 aug 2015.

  1. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    Na ongeveer 6 jaar gestopt te zijn met deze hobby, heb ik toch besloten hem weer op te pakken.
    Afgelopen week liep ik in een klein modelbouwwinkeltje in Duitsland en begon het me toch te kriebelen.
    Ik liep tegen dit vrije vlucht model aan. Een aantal jaar terug heb ik een Felix 80 eens omgebouwd naar RC en deze leek mij ook relatief makkelijk om te bouwen. Dus bij deze! :)

    Het vliegtuigje heeft een spanwijdte van 120cm en een lengte van 75cm. Het gewicht heb ik zo nog niet kunnen wegen maar ik gok hem op 250 gram.

    De setup wordt:
    24 grams 1700kv motortje
    8x4 propje
    9 grams servo's
    1000mah 7.4v

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik heb voorzichtig het cockpitkapje losgesneden en uitgehold met de dremel.

    Verder komt er over het grootste gedeelte van de vleugel een carbon ligger om het geheel toch enigszins te verstevigen.

    Ik heb al een aantal onderdelen besteld bij HK Europe, hopen dat het niet te lang duurt haha!

    gr Stijn
     
  2. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Welkom terug! You can take the tiger out of the jungle but never the jungle out of the tiger!
     
  3. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    Bedankt!

    Een kleine update:

    Afgelopen week wat onderdeeltjes besteld bij HK europe. Wat een snelle levering. Gister had ik het pakketje liggen.

    [​IMG]

    Allereerst begonnen met het plaatsen van de servo's. Ik kies ervoor om alleen het hoogte en richtingsroer beweegbaar te maken aangezien de rolroeren op een neppe manier
    door de wingtip heen lopen en de vleugel te dun is voor een servootje.

    [​IMG]

    En tevens een ligger geplaatst in de vleugel. Een dunwandig carbon buisje om het toch een stevig geheel te maken.

    [​IMG]

    Ik ben alleen nog op zoek naar een stukje 6mm depron om de roeren van te kunnen maken. De originele roeren vallen (denk ik) te klein uit.
    Wellicht dat iemand mij daaraan kan helpen? Een stukje van 20x20 voldoet al!

    Vriendelijke groet, Stijn
     
  4. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    En weer wat verder:

    Allereerst het motorschotje verlijmd.

    [​IMG]

    Ondertussen even de zender omgebouwd naar mode1. Ik had per ongeluk mode2 besteld terwijl ik altijd gas op rechts vloog.
    Stelt niks voor bij deze zender. Slechts een veertje en een bladveertje overzetten.

    [​IMG]

    Daarna de roeren op de juiste grootte uitgesneden.
    Morgen maak ik de nieuwe roeren van 6mm Depron.
    (Bedankt Onno10!!)

    [​IMG]

    Als laatste alle elektronica gemonteerd en magneetjes in het kapje en rompje gelijmd.

    De accu moest flink naar achteren om het zwaartepunt goed te krijgen. Wederom bood de dremel uitkomst.

    [​IMG]

    Het kapje sluit mooi af!

    [​IMG]

    Heb ik echter één vraagje. Dit is mijn eerste 2.4ghz systeempje. Ik las al wat over het 'Binden' van de zender en de ontvanger en dit lijkt mij geen probleem.
    Moet dit elke keer voor elke vlucht of is het éénmalig mits ik geen andere ontvangers gebruik?

    Groet, Stijn
     
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Eenmalig!
     
  6. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    Mooi! Het leek me al omslachtig.
     
  7. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    En klaar!

    Vandaag de roertjes afgemaakt en gemonteerd. Alles verliep zoals verwacht en werkt probleemloos.
    Ff wachten op mooi weer en dan wil ik hem eens proberen.
    Totaalgewicht is 310 gram, lijkt me keurig gezien de spanwijdte.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten Stijn
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Ik zie dat de Depron heel is aangekomen. :)
     
  9. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als je de servo's meer naar binnen monteert zo dat de hevel net langs de romp beweegt dan kan je de stuurstangen strak langs de romp laten lopen in een buisje. roer boven en hoogte onder. Zo loop je niet de kans dat de stang gaat knippen/buigen.
    De Bix3 van Hobbyking is hier een goed voorbeeld van.
    Vergeet ook niet een rem op de motor te programmeren anders zal hij niet lekker zweven.
    Eventueel een klapprop erop.
     
  10. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    Jep! Nogmaals bedankt!

    Klopt, ik had al een beetje rondgekeken.
    Dit systeem had ik ook bij mijn felix80 en werkte op zich prima. Het is een licht kistje en ik ga dr vanuit dat het goed gaat, zo niet, dan pas ik het alsnog aan.

    Wat de rem betreft, ik zal me eens inlezen in de online gebruiksaanwijzing van de regelaar. Een klappropje stond al op de planning.

    Groeten Stijn
     
  11. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Stijn,

    Ik heb je ombouw met belangstelling gevolgd. Mooi resultaat en dat zal zeker vliegen.
    Waar ik erg nieuwsgierig naar was, is hoe je de roeren ging monteren en hoe je deze scharnierend zou gaan krijgen. Helaas heb ik dat niet in je reportage kunnen zien. Je begrijpt dat ik (nog) geen bouwer ben. Als het niet te veel moeite is zou je dit dan nog kunnen delen met mij en andere toekomstige bouwers.

    Alvast bedankt,

    Sander
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  12. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    Geen enkel probleem!
    Ik zal morgen een paar foto's schieten en het een en ander toelichten.

    Gr. Stijn
     
  13. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    In feite stelt het helemaal niks voor.
    De rand van het depron aansluitend op het draagvlak van het hoogteroer wordt afgesneden in een hoek van 45 graden.
    De bovenzijde wordt ( in mijn geval met glasvezeltape) getaped aan het draagvlak.

    [​IMG]

    Door de hoek van 45 graden heeft het roer genoeg uitslag naar beneden.

    [​IMG]

    Ik hoop dat ik je hiermee een beetje kan helpen.

    Gr Stijn
     
  14. Kleijntje

    Kleijntje

    Lid geworden:
    25 jun 2015
    Berichten:
    113
    Locatie:
    Halderberge
    Bedankt Stijn,

    Dat is een simpele methode, je hebt dan wel veel vertrouwen in de tape. Ik wist niet dat die tape sterk genoeg was en voldoende kleefkracht heeft.

    Dan weet wat ik moet doen als ik ooit schade krijg aan mijn hk electric glider.

    Sander
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  15. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    Nou, t moest er maar eens van komen.

    De maiden!

    Met een klein beetje spanning naar een weiland een paar honderd meter verderop gegaan. Alles testen en dan maar gooien hè.
    Het verbaasde me hoe gemakkelijk hij ging. Trimmen was niet eens nodig. Op een half gas vliegt het kistje super! Vol gas is het recht omhoog ohne ende. De eerste landing ging wel wat onwennig en de propeller sneuvelde.

    Afijn, nieuwe erop, accu wisselen en nog een keer. Halverwege begon er alleen een beetje een apart geluidje uit het motortje te komen en viel het motortje uit.
    Even naar de grond gebracht en gekeken waar het aan lag. Het motortje was wat los gekomen in het motorschot waardoor hij waarschijnlijk wat trilde. Het uitvallen lag aan een losgekomen connector. Niks noemenswaardigs.

    De volgende keer zal ik wat foto's maken!

    Gr Stijn
     

Deel Deze Pagina