Hydro roundnose 1/10th houtbouw

Discussie in 'Speedboten' gestart door R. Maas, 24 jun 2015.

  1. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    "Test fit": Bij de strut heeft de messing buis ongeveer 0.5 graden t.o.v de bodem.
    Bij de motor heeft deze 15 graden.
    IMG_0202.jpg IMG_0204.jpg
     
    Laatst bewerkt: 10 aug 2015
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Persoonlijk zou ik de doorvoer verder uitboren en het geheel dichter tegen de onderkant zetten. De strut gaat dan dus omhoog. Met die 0.5 graden en 15graden lijkt me niets mis.
     
  3. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Vraagje tussendoor: als de roundnose eenmaal in planee is, raakt de spiegel dan nog het wateroppervlak?
    Dit i.v.m. plan extra waterpickup, zie afbeelding.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Zit nu op 25mm hart strut-bodemplaat, zoals op tekening ook is aangegeven (zelfde hoogte als achterkant sponson).
    Eric: Je bedoeld dat de afstand kleiner moet/kan worden?
     
    Aprilia vindt dit leuk.
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik zou 'm iets kleiner doen. Zie ook dit plaatje:

    http://www.classicthunder.us/SetUp/Depth_S.htm

    (dus: niet hart v/d strut, maar onderzijde strut).

    Klopt, spiegel heeft geen contact met water eenmaal op snelheid (99% vd tijd dus). De sponsons (achterste gedeelte wèl en anders het roer gebruiken voor water inlaat).
     
  6. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Struthoogte naar 20mm gebracht, Motor- Esc- en Lipo ondersteuning zijn met epoxy gelijmd. Esc en Lipo worden met velcro vastgezet.
    Servo is ook binnen, deze wordt zo ver mogelijk naar voren geplaatst.
    IMG_0206.jpg IMG_0205.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2015
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Netjes. Heb je ook al een prop besteld? De vaart zit er in ieder geval goed in. Wat is de hoek van de sponsons met het water?

    http://www.classicthunder.us/SetUp/Angle.htm

    6gr kan, 5gr is ook prima, 4,5gr wordt al kritisch bij ruig water.
     
  8. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Ik meet nu iets meer als 5 graden. :)

    Prop heb ik nog niet besteld, zal wel iets van Octura worden, is Aluminium een optie?
    Wat is het verschil tussen b.v. M en X serie?
     
    Laatst bewerkt: 12 aug 2015
  9. Lexo

    Lexo

    Lid geworden:
    21 aug 2009
    Berichten:
    752
    Locatie:
    Lent
    Bladvorm, de M serie is een X met aangepaste tong van het blad waardoor hij minder stroom verbruikt.
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Bijkomend voordeel is iets minder wiel-effect, erg handig voor een roundnose die de drijvers dichter bij elkaar heeft staan als een rigger. Alu-prop is een mogelijkheid, maar is wel kwetsbaarder als je 's iets raakt dat op het wateroppervlak ligt (takje of zo).
     
  11. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Dank je Eric, ga ik voor de M serie, 40mm en 1.4 spoed. kijken of ik die in alu. kan krijgen.
     
  12. gerjanmonohull74

    gerjanmonohull74

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    516
    Locatie:
    Zevenaar, favoriete vaarlocatie Breuly
    Precies Roy, je kan zelfs es een paar carbonprops proberen tot je de juiste maat hebt gevonden die het beste werken voor jou eigen boot, en dan eens wat aluus misschien met een hogere spoed en dan je octura s bestellen inderdaad zelfs die kan je een maatje terug laten slijpen zelf of laten doen, dan zit je altijd goed , Gr gerjan
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Waarom wil je eerst voor alu gaan? Idd, carbon-prop om eerst wat te proberen kan geen kwaad, al is het rendement van deze props beduidend lager als die vervaardigd uit BeCu. Graupner heeft/ had erg leuke carbon hydro props. Ik durf met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid te stellen dat je van een M440 Octura (S&B) geen spijt krijgt overigens. Tenshock heeft ook alu-props, maar die zijn best prijzig (en vervormen redelijk snel wordt wel beweerd).

    PS 2brothers in Bussem heeft nog Carbon Graupner-props:
    http://www.2brothersrc.com/home/boten/propellers/graupner/carbon-hydropropeller62.html
    -> ik neem aan dat je DogDrive aandrijving hebt...
     
    Laatst bewerkt: 13 aug 2015
  14. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Ok, prop speelt nu nog niet zo, even een nachtje over slapen wat ik ga doen.

    Alu. cooling buis zit nu ook op zijn plek, servo houder wil ik plaatsen net achter de messing buis (verder naar voren gaat niet: goed idee?).
    IMG_0209.jpg IMG_0211.jpg
     
  15. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    Dit is wat ik in gedachten had over de cooling.
    Is de water pickup van het roer genoeg voor esc en motor? (laag in de motor, hoog eruit)
    IMG_0213 cool.jpg
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    De waterpick-up van het roer geeft een druk om u tegen te zeggen. Ruimschoots genoeg dus. Alu-buis is erg goed idee. Daar waar siliconen-slang wordt gebruikt, even zekeren met tie-raps. Idd, eerst ESC dan motor. Rx inpakken in ballonnetje of zo, waterdicht.
     
  17. Samz11

    Samz11

    Lid geworden:
    13 jun 2012
    Berichten:
    3.431
    Locatie:
    Houten
    je kunt de wateruitgang op de motor het best zo hoog mogelijk hebben, zodat de koelmantel eerst helemaal volloopt voordat het koelwater de mantel weer verlaat. zo voorkom je dat de mantel maar voor +- de helft efficiënt is..;)
     
  18. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.689
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Wat betreft de koeling en de inlaat daarvan; zoals al gezegd, geeft een inlaat in het roerblad ruim voldoende water(druk) om te kunnen volstaan meet de klassieke volgorde regelaar, motor, uitlaat.
    Bij de motor wel de uitloop op het hoogste punt draaien, zodat er geen lucht in de mantel kan achterblijven.

    De weerstand van een roerblad met waterinlaat is aanzienlijk; geen écht probleem bij het vermogen van de borstelloze motoren, maar de weerstand heeft wel invloed op het vaargedrag, zeker bij zo'n joekel van een blad als op de foto's.
    Die hefboom zal de neus naar beneden willen drukken, wat op snelheid problematisch kan zijn.

    Als je filmpjes en afbeeldingen van roundnoses bekijkt, dan zie je dat het roer over het algemeen zo kort mogelijk is, om dit soort problemen te vermijden.
    Een mes als roerblad heeft de minste weerstand, lekker dun en loeischerp.

    Persoonlijk zou ik de inlaat óf in één van de sponsons zetten (wat ook weerstand oplevert), maar nog liever gebruik ik een spray pick-up, die het water dat door de prop wordt opgegooid, oppikt.
    Met een druk van gemiddeld 2Bar ook hier geen gebrek aan water, zorg dat de slangen goed vast zitten anders heb je een waterballet dat binnen de kortste keren je boot vol blaast.

    De spray pick-up komt in het kwadrant rechtsboven, van achteren gezien, hoever achter de prop is een kwestie van uitproberen.

    Een spray pick-up geeft geen extra weerstand en beïnvloed het vaargedrag niet.

    Groeten, Jan.
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Sluit me aan bij Jan met kleine aanvulling als ik zo vrij mag zijn. Stel je doet de inlaat in de drijver, dan kun je het volgende overwegen:
    - kies de drijver die de buitenbocht neemt;
    - maak de inlaat op dat gedeelte van de drijver dat hoofdzakelijk bij het nemen van de bocht contact maakt met het water (voordeel: op topsnelheid/ rechtuit geen extra drag van de waterinlaat).

    Je kunt ook alsnog het roerblad inkorten en zelf een gaatje boren als waterinlaat. Een titanium-mesblad (of zelf scherp geslepen stuk titanium) scheelt weer een paar kmh.
     
  20. R. Maas

    R. Maas

    Lid geworden:
    1 dec 2005
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Omg. Arnhem
    OK, prima tips..... dan denk ik dat ik in ieder geval het roer inkort, deze is nu totaal 110mm lang, spiegel tot onderkant roer is 80mm.
    Hoeveel kan/zal ik het inkorten??
    Dan komt er ook een nieuwe "spray pick-up" achter de prop, wat moet ik me daarbij voorstellen, misschien is een voorbeeld handig / hoe kan ik dit het beste maken/bevestigen?
     

Deel Deze Pagina