Hallo mijn vliegtijd is erg kort. Ik vlieg niet erg snel of agressief aangezien ik een beginnende pilot ben en crashes me te duur zijn. Ik vlieg een F550 met Naza v2 FC. Er zit een FPV en gopro op het toestel. AUW is 2461 gram Lipos zijn Zippy Flighpacks, 4 cell, 5000mAh, 40C continu en met een gewicht van 600 gram. Props standaard DJI 8045 Motoren stamdaard DJI 2212/920kv Mijn max vliegtijd is 8 minuut en eenn beetje. De lipo voed de 6 motoren, 600mw Tarot transmitter, iOSD, FC, Tarot gimbal, Sonny 700tvl ccd, DJI led modulle, Turnigy i10 transmitter en 1led onder de UAV. Kan iemand hier eens in meedenken?
je hebt je 'vraag' zelf al opgelost: " De lipo voed de 6 motoren, 600mw Tarot transmitter, iOSD, FC, Tarot gimbal, Sonny 700tvl ccd, DJI led modulle, Turnigy i10 transmitter en 1led onder de UAV." Het is dus niet verwonderlijk dat je geen noemenswaardige vliegtijden haalt, maar er is toch ruimte voor verbetering. Eerst en vooral is een 4s batterij niet aan te raden in de setup die jij hebt. De 4s batterijen worden op een f550 voornamelijk gebruikt als er niet veel payload is, wat in jouw geval dus wel zo is. Ik zou aanraden om over te schakelen op 3s batterijen aangezien die een stukje lichter zijn, en dit in combinatie met 10" props. Uit mijn persoonlijke ervaring haalde ik de langste vliegtijd uit die setup. Bovendien is 40C overkill voor een batterij op een multi, let me do the maths: Als ik het goed herinner kwam mijn f550 met 18A ESC's, dit maal 6 komt neer op 108A max continuous. Neem nu bijvoorbeeld de batterij die jij gebruikt. Dit is een 5000mAh batterij (=5Ah) met een max continuous discharge rate van 40C, dit komt neer op 200A! Veel meer dus dan de 108A die je multi maximum zou kunnen trekken. In praktijk zal dit met een rustige vliegstijl nog een stuk lager liggen, dus een 5000mAh batterij met een max continuous discharge rate van 20C zou ruim voldoende moeten zijn, en weegt ook weer een stuk minder dan een 40C batterij. Dus op een rijtje, wat ik eens zou proberen: -10 inch props (indien de 8045 props niet 10 inch zouden zijn, weet dit niet vanbuiten) - 3s 5000mah 15-20C Normaal gezien zou je dan langere vliegtijden moeten halen, indien iemand hier anders over denkt, ik hoor het graag!
Ik heb 30A DJI ESC's dus 30x6=180A maximaal continu. (Heb weer iets geleerd) Mijn bat geeft 200A dan valt de overkill wel mee toch? DJI geeft aan 8 inc bij 4cell en 10 inch bij 3 cell vandaar mijn keuze voor een 8 inch prop Via een ander draadje in dit forum vond ik e-Calc: Hieronder e-Calc data van een 3s met standaard DJI 1038 (10 inch prop) en https://drive.google.com/file/d/0B3fn4-8T5fSwYW9wZk5hd1E1MTQ/view een 4s met standaard DJI 8045 (8 inch prop) https://drive.google.com/file/d/0B3fn4-8T5fSwMVd5Yld3aXJsckE/view Overigens het invoeren van de waardes van de Lipo's klopt niet de lipo's zijn bijna 1 maal zo zwaar volgens de spec van de fabrikant als dat het e-Calc programma aanhoud. Heb deze lipo gevonden misschien dat ik hier eens één van ga proberen: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=16226 Drie vragen: Gezien mijn ESC's die 180A vragen wel 40C lipos blijven houden met een klein beetje overkill of kan ik rustig naar een lipo gaan met een veel lagere C rating ? Ik weet wat het betekend maar wat is het effect van een te lage C rating op de motoren en ESC's. Draaien die simpelweg minder snel of is er kans op doorbranden? Zowel de DJI als ook e-Calc geven aan dat 4s lipo met een 10 inch prop niet O.K is zie hier. Geld dit alleen wanneer je continu op maximaal vermogen vliegt of is dit zowieso een garantie om de boel aan flarden te vliegen? Ik zie op youtube nl wel mensen vliegen met 10 inch props op 4s lipos.
Je calculaties zijn fout, je gaat uit van eenzelfde gewicht bij beide berekeningen maar de configuratie met 3s zal een stuk lichter zijn dan de configuratie van 4s. 1. In echte vlieg omstandigheden gaan je ESC's nooit 180A trekken als beginner, 40C is en blijft overkill. Dus je kan gerust wat lager gaan in C rating 2. Een te lage C rating resulteert in de eerste plaats dat er niet genoeg power naar de motoren kan gevoed worden, in belastende situaties zoals veel wind zullen ze moeite hebben om het juiste toerental te behouden. 3. 10 inch op 4s is sowieso een no-go, maakt niet uit hoe je vliegt, is veel te belastend voor je motoren.
Gewicht zonder lipo is 1877 gram 3s 25c/40c 10000 mAh lipo 743 gram Theoretische vliegtijd (hover) 12 minuten Moet dan props omgooien en lipos halen voor 80e stuk. Had gehoopt meer winst te kunnen halen. Dit verschil is te klein vlieg nu 8 tot 10 minutem afhankelijk van de wind en hoe ik zelf vlieg. Die twee minuten is me dan geen 2 accupacks waard. Hoopte eigenlijk naar de 15 te kunnen. Misschien eens kijken in de toekomst of een andere landingset en gimball alles lichter kunnen maken.
Dat is juist onzin dat 3s beter is. 4s kan inderdaad zwaarder zijn maar je continue stroom gaat omlaag (bij de juiste motoren/gelijk vermogen) Inderdaad wel passende props voor je motoren gebruiken. In de regel celletje erbij. Inchje eraf. Zo even grofweg uitgaande van 250 watt/kg (houd ik het relatief laag) wat je nodig hebt om alleen in de lucht te blijven zou je 12min uiterlijk kunnen vliegen. Geef 3x gas en vlieg een beetje en het wordt al minder. Accu C rate omlaag scheelt idd wat gewicht maar moet ook niet te laag worden. Je max stroom bereken je niet adhv van je regelaars maar op basis van je motor/prop combinatie. Deze kan je vaak wel achterhalen of eventueel meten. Zorg dat je max continue accu C rate daar net boven zit. Soms kan het zinnig zijn om iets meer capaciteit te nemen maar met een lagere C rate. Grotere prop op lager toerental (dus lager kv motor) maakt hem efficiënter. Om met gelijk vermogen minder stroom te trekken moet je voltage omhoog. Moet wel je toerental gelijk blijven om echt verschil te maken dus in dat geval een lager kv motor.
nuja is te zien wat jij 'onzin' noemt natuurlijk, Dennis. vliegtijd op 4s 4000mah 20c met 8 inch props: 9 minuten 30 vliegtijd op 3s 4000mah 25c met 10 inch props 11 minuten 20 dit waren de vliegtijden op mijn 'naakt' f550 frame met stock motors en regelaars
10x3.8 of 8x4.5 scheelt ook nog al wat. Probeer het met 9x4 ofzo mits leverbaar. Als alles klopt vlieg je op een hogere spanning gewoon efficiënter. Een setup die eigenlijk gemaakt is voor 3s zal op 4s niet veel beter worden. Al zou de juiste prop dit deels moeten compenseren.
Ik zie hier een motor staan die met 4s wel een grote prop trekt 1147. Zelfs een 1238 zou nog kunnen. Volgens e-Calc kan ik met een vergelijkbare motor (deze staat er niet tussen) zefs met een grotere lipo of mijn huidige lipo's parallel geschakeld een hovertijd halen van 17 min bij een AUW van 3150 gram. Moet dan alleen even kijken wat het naakte gewicht gaat worden met andere: armen €161,70 motoren €188,70 Propellors (5 setjes) €74,50 Dure upgrade technisch kan ik dus wel op een kwartiertje vliegen uitkomen maar financieel he. Met de huidige motoren lukt het me in e-Calc niet om een prop te vinden met een lipo die mij 15+ minuten hovertijd geeft.
Ze zien er zuinig uit in de reviews. Zou een stuk minder zijn dan die 250w/kg. Wat voornamelijk komt door de grote props en laag kv. 4 watt per gram motor is wel haalbaar en als ze doen wat ze beloven zakt de stroom onder de 20A met normaal hoveren/vliegen. 8gram/Watt volgens hun. Zou het houden op max 11" props. Meer dan genoeg. Probeer uit te zoeken of deze motoren echt goed zijn. Rcgroups ofzo.
4s 10" vliegen met die motoren. Heb ruim 400 vluchten gemaakt met dezelfde combi. Aangezien je meestentijds maar net half gas vliegt worden de motoren nauwljks belast.
AuW zou ik niet weten veel te lang geleden. Maar 4500 of 5000 4s. Met een h32d gimbal met gopro. Vloog volgens mij eeñ 14 minuten daarmee.
Als het weer wat mooier wordt ga ik het eens voorzichtig proberen met die standaar 10.38 props. Eerst even wat rustig hoveren en vliegen en dan even voelen of de motoren opwarmen. In mijn huidige setup warmen ze vast op maar is dat helemaal niet te voelen. Ben benieuwd post het hier nog wel. Ik kwam deze lipo's tegen. Een extreme capaciteit maar een bizar lage C-rating. accus van dit type gaan tot 16.000mAh en hebben allemaal 10C en het gewicht in verhouding tot andere lipo's met een evenhoge capaciteit is ook laag. Linkje: http://www.hobbyking.com/hobbyking/...pacity_4S_10000mAh_Multi_Rotor_Lipo_Pack.html op het plaatje in de hoek zie je een fimpje met hun uitleg. Lijkt mij toch dat een motor bij het opstijgen en versnellen juist kort een piekvermogen moet leveren.
ik ben niet zo'n fan van de multistar lipo's. heb er 2 gehad maar ze kakten snel in enw erden best warm. dit waren de 5200 mah 3s. gebruikte ze op mijn hexa. vlieg nu met 5000 30C 3s turnigy en die houden het langer vol dan de multistars. ik kan hem rekken tot 13 minuten en dan hangt de accu op 10.2 volt belast.
Ik vlieg nu met 4s 5000mAh 40C Zippy flightpacks. Ze worden zeker niet warm maar mijn vliegtijd valt me een beetje tegen. Ik vlieg niet onder 14.4 bang om mijn lipo's te beschadigen. Vaak sta ik dan al weer aan de grond. Ga vanavond nog even mijn props vervangen van 8045 naar 1038. Wil het toch even proberen met rustig hoveren en vliegen. Die Multistars laat ik dan maar even liggen. Vind het ook al wel vreemd 10C.
Heb je ook al eens gekeken wat er weer aan capaciteit in gaat dan? In vlucht kan je wel tot 3.5V per cel (14V) doorgaan. Je meet de spanning belast. Als je daarna meet zal je rond de 3.7V celspanning zitten. 10C kan best. Zeker omdat de accu's zo groot zijn. Met 16Ah accu mag je op 10C continue 160Ampere trekken. Zou voldoende moeten zijn. Maar kan best zijn dat ze een hoge inwendige weerstand hdbben waardoor ze dus slecht presteren
Vandaag gevlogen met de 1038 props. Na anderhalve minuut even terug gevlogen om te voelen M3 en M6 worden niet eens warm. De ander vier motoren een beetje maar niet noemenswaardig. 3 Korte vluchten gemaakt. Net de accu aan de lader gelegd die had nog 15.1 onbelast dus)
update. 6 zwarte aluminium armen onderweg van droidworkx. Armen zijn iets verlengd om evtueel een iets grotere prop te kunnen gebruiken max 12 inch. in e calc kom ik er niet echt uit veel motoren staan er niet in. Doel ongeveer 15 minuten vliegen met een max AUW van 3100 gram op een 10000 mAh lipo. Liefst 4s aangezien ik al van deze lipos heb. dus zoek ik een motor die op 4s 3100 gram 15 minuten kan laten vliegen. Ergens anders las ik dat ik dan uit moet gaan van een trust van 120% en dat delen door 6. klopt dat ongeveer?