Kan een BL motor oud worden?

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Sven75, 14 aug 2015.

  1. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Vraag zoekt antwoord :)

    Kan een borstelloze motor toch slijten / slechter worden in prestaties?
    Zo ja, waar zit 'm dat in en/of waar merk je dat aan.

    Reden van de vraag,

    Compass Warp 360, governor via de FBL unit geregeld.

    Issue 1:

    motor komt slecht op toeren bij de start in normal mode. 3000 rpm.
    Als ik doorschakel naar Idle 1 3200 rpm gaat dat wel goed. En vervolgens terug naar normal, dan kom ik wel op 3000 rpm uit.

    Issue 2:

    maakte vanmiddag een looping achteruit vanuit een stille hoover op 10 meter. Kwam de looping uit op ong. 2 meter van de grond, maar de heli trok het totaal niet toen ik 'm er uit wilde trekken. Governor / motor rpm stortte totaal in. Met als gevolg een setje bladen / tailboom in de kreukel. Valt nog mee dus.


    Afijn, om wat dingen uit te gaan sluiten zoek ik dus een antwoord op mijn vraag.

    Note: deze huidige scorpion 2520 1360kv heeft al wel 't een en ander aan crashes / regelaar brandjes mee gemaakt.

    Leeftijd motor geschat op 3 - 4 jaar.
    Aantal vluchten: Gemiddeld 6 per week.
    Komt altijd aardig heet uit de lucht, al gespeeld met timing waardes, maar daar word de warmte ontwikkeling niet anders van.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Magneten kunnen door hitte verouderen, en hun veldsterkte verliezen.
    Daardoor wordt het rendement van de motor minder (minder vermogen bij dezelfde stroomsterkte, of meer stroom bij hetzelfde vermogen) en als het rendement slechter wordt, worden de verliezen groter, en verliezen worden in warmte omgezet.... Waardoor de magneten verder achteruit gaan

    Dat levert een vicieuze cirkel op die vrij plotseling kan verergeren....

    Maar hoe snel dat gaat, en bij welke temperaturen, dat durf ik ook zo snel niet te zeggen....
     
  3. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    dank voor je reactie bert,

    de motor is nog wel onder de 60 graden, althans ik kan 'm nog even vasthouden.

    Maar gezien de machine niet goed op toeren komt met een ingestelde govenor en hij keihard inkakt bij een beetje belasting bij uit een looping gaande. Dan krijgt hij wel even een pitch stootje, maar dat zou opgepakt moeten worden.

    Althans, anders heeft de governor ook weinig zin.

    Dus vandaar mijn twijfels over slijtage / prestatie verlies van een BL motor.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik denk dan eerder aan je accu, want die moet immers de stroom leveren die jij vraagt.

    Het kan natuurlijk ook aan de motor liggen, hij heeft niet het eeuwige leven maar in de praktijk zie ik dat meestal de accu het niet meer trekt.
     
  5. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    hm, gens ace 6s 1400mah 40c ... leeftijd 4 maandjes, mag toch aannemen dat deze nog niet de container in hoeven.

    zou 40c dan toch iets te weinig zijn .
     
  6. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    nu gaat de machine bij mij toch al vrij snel naar Idle 2 voor 3 minuten. en dat is zo'n 3400 rpm met bladen.
    Volgens mijn software haalt de motor zonder bladen de 4000rpm. Dus dat zal belast met bladen zo'n 3700/3800 zijn. Dus de motor word wel bijna uiterst benut zeg maar.

    als ik her en der lees wat men aan lipo's gebruikt zit 't allemaal rond de 40-45c.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    rekenen en vergelijken.
    reken eens terug wat je gemiddelde verbruik is, en wat daarmee je vliegtijd zou moeten zijn. dus puur op de lader bekeken, wat hij heeft terug geladen.

    op het eind van die tijd, zou je low voltage alarm nog niet af mogen gaan als je vanuit hoover spontaan een wat langere volgas climbout doet.
    korte accutest ;-)

    slaagt hij voor die test, zou de accu het vol moeten kunnen houden.

    heb je ook de hardware al bekeken? slecht optoeren kan ook aan weerstand liggen, bv kapot lager oid waardoor hij het even zwaar krijgt tijdens optoeren.

    volgende puntje, die looping zou eventueel ook nog aan pitch management kunnen liggen.
    het is me wel eens opgevallen dat bij bepaalde omstandigheden een looping die met te weinig pitchmanagement wordt gevlogen, de neiging heeft om lager uit te komen dan je erin ging
    vaak als je hard erin gaat, bovenin pitch houdt, en daarna te vroeg vol pitch geeft.
    pakt ie zoveel snelheid op dat hij door centrifugale kracht lager uitkomt, en bij sommige weersomstandigheden stallen je bladen eerder (kom je nog lager uit)

    wil je een looping kort boven de grond beginnen en niet in de grond eindigen, liefst wat minder pitch invoeren. op zijn eigen snelheid komt hij zowieso wel beneden, en in de laatste kwart van de looping is vroeg genoeg om iets pitch te geven om recht te komen..
     
  8. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    loopings weet ik wel te vliegen hoor ;-)
    Maar dit was eigenlijk uit stille hoover en dan achterover gooien. Dus dan heb je al geen voorwaartse snelheid die je normaal wel in een loop hebt.


    Heb zelf vandaag nog eens goed nagedacht en MrMel's calculator gebruikt.

    mijn doel was 3400 rpm.
    volgens MrMel is alleen met mijn 16t pinion en governor 3200 max haalbaar i.v.m. de headroom van de governor.
    En dan is 3200 echt Max eigenlijk. Dus dan zou ik gewoon te hoog hebben ingezet en er geen ruimte meer was voor de governor om nog iets te kunnen doen bij een hoge piek.

    Mogelijke oplossing: 16t >> 18t. Dan is 3400 prima haalbaar en houd je ook nog wat headroom over.

    Op optie Pitch Precomp gevonden voor Governor in de MSH Brain, oftewel je governor alvast vooruit laten reageren op je pitch gebruik. Zou een optie kunnen zijn om eens mee te gaan experimenteren.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    je weet het niet, je komt zat mensen tegen waarbij dit compleet nieuw is ;)

    in een flip kun je trouwens met verkeerde pitch management ook de motor onderuit trekken
    vol pitch, vol elevator en je hebt effectief minimaal 28 graden verschil op de bladen staan
    dat is vrij veel. electro trekt dat regelmatig wel, bij nitro kom je er snel genoeg achter dat je een beetje op moet letten ;-)

    of je verhoogt het toerental, dan moet het ook lukken:D
     
  10. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ja zoveel graden bladverstelling zal inderdaad ook invloed hebben.

    ga nu eerst de pinion veranderen zodat ik toch m'n headspeed kan halen wat ik lekker vind vliegen, maar dan wel headroom over houd voor de governor om te werken.
    zal even afwachten worden wat het met de lipo's gaat doen.
     
  11. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Mr mel is echt niet betrouwbaar met hw hoor sven.. bij mij geeft mr mel op 60% 2800 rpm aan.. in werkelijkheid is dit al 3500...

    Let op dat je niet te hoog gaat met je gearing op de hobbywing, dan kan je regelaar best fucked up reageren, heb ik ook gehad.. ik zou eerder eens een pinion lager proberen, klinkt gek maar bij mij werkte het ook..

    Zoals ik eerder al vermelde ergens hier op het forum is 50°c voor een motor koud, die info heb ik van een wel bekende fabrikant.

    Je kunt ook je pwm ff op 32khz zetten, voor de governor is dat beter en je motor zal ook wat koeler gaan draaien, wel ff op de temp van de hw letten.

    3400 rpm op een 450 is hard zat.

    Die 1400mah 40c heb ik ook.. kunnen 56 ampère hebben, op 6s trek je dat heus niet zomaar uit je lipo.

    Pitch precomp heeft te maken met het wegdraaien van de staart bij een climb out en heeft niets met de governor te maken dacht ik, kan ook zijn dat ik mis ben met tail precomp
     
  12. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Ik heb een appje die werkt wel goed!! Rc-tachometer, is zijn geld meer dan waard
     
  13. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    nee die precomp bedoel ik niet, ik gebruik de governor uit de msh brain fbl unit en daar dit ook een pitch en cyclic precomp in dat betrekking heeft op je governor. Dus dat je governor je al een stap voor is op je pitchgebruik zeg maar.

    je hebt inderdaad ook pitch precomp voor de tail, dat is inderdaad bij een wegdraaiende staart wat je niet met je gyro gain meer kan oplossen.

    belangrijk is om toch wel die grens aan te houden wat je governor kan en nodig heeft om goed te werken, en in theorie zat ik daar nu overheen.
     
  14. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Aha ik dacht dat je de governor store gebuikte.. en als je het eens met de hw gov probeert? Of heb je dan ook problemen met toeren en optoeren? Ik heb met vbar gov en hw gov problemen gehad en dit lag aan een te grote pinion icm de hw regelaar.. raar en lang verhaal maar opgelost.
     
  15. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    nee gebruik de gov. uit de brain met een de rpm sensor van de hw regelaar aangesloten op de fbl unit.
    de regelaar staat nu op airplane modus ( zoals geadviseerd werd ) en zo heeft de fbl unit de volledige controle over alles.

    onbelast zonder bladen haalt hij de rpm's wel zie ik in de software.
    maar met bladen heeft ie dus wat moeite om op toeren te komen in normal, als ik dan doorschakel naar idle 1 en weer terug naar normal is 't wel goed.

    dus er valt nog 't een en ander uit te pluizen..
     
  16. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Hmm.. heb er zelf ook genoeg over gelezen en ik heb, net als velen op hf, de regelaar op heli gov off gezet, was toch iets smoother.. het enige wat de hw dan regelt is het opstarten verder heeft de brain gewoon alle controle.. maar als test, probeer de hw gov zonder de gov van de brain eens.. toert hij normaal op of met andere woorden is het probleem er nu niet dan ligt het niet aan de motor/esc maar ws aan de brain, heeft hij het probleem wel zal het ook aan de motor of esc kunnen liggen maar.. een motor doet het wel of doet het niet, tenzij er een fase uit ligt.. Hij doet gewoon wat de regelaar zegt dat hij moet doen dus heb je het probleem wel in normal en niet in idle of alleen de 1e keer in normal dan zal dit hoogstwaarschijnlijk niet aan je motor liggen maar eerder aan je regelaar, brain, ontvanger of zender. Succes met troubleshooten, daar kom jij wel uit

    Klinkt misschien raar maar check ook ff je soldeerpunten(stekkers) van je motor! Hier komen ook vaak problemen door al denk ik dat het daar nu niet aan zal liggen!
     
  17. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik moet 'm eerst nog weer in elkaar zetten met wat verse parts. De 7hv heeft momenteel even voorrang om weer de lucht in te gaan.

    Daar gebruikte ik overigens ook de gov. van de brain op, zonder problemen.

    Het zal dus vast ergens liggen, alleen nog ff opsnorren ;-)
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    vandaar ook trouwens de vraagstelling, omdat de huidige motor toch al wel 't een en ander heeft mee gemaakt aan crashes / brandjes ... zal ook allemaal niet al te positief zijn voor zo'n dingetje.
     
  19. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Ja.. ik heb ook dezelfde setup op de 600 en 450.. hobbywing Platinum, vbar en xnova maar dat maakt helemaal niks uit... soms heb je ergens een defect..
     
  20. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik denk dat ik het moet zoeken in de hoek van, grote bladhoek verstelling wat student aangeeft, en dat in combinatie met te weinig headroom overhouden voor de governor om in te werken.

    maar dat verklaart dan nog niet het optoer probleem in normal.

    ga in ieder geval een beetje met de pinions spelen, kijken wat dat uit gaat maken.
     

Deel Deze Pagina