Vintage modelboten

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door BertusvB, 23 jun 2013.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wij hebben hier ook gewoon BA kaarten hoor!
    Die 2 tiende zou ook goed kunnen, de schuifmaat die ik hier heb is behoorlijk rot....
    Kaarten genoeg, ik heb hier meer dan ik in 100 jaar varen op zou kunnen maken....
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Kun je gelukkig een tijdje vooruit. Wat voor motortje zit er eigenlijk op/in? Heb ooit zo'n plastic ding van Graupner gehad. Gr. Klaas.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit is een oude Fuji 2,5 cc brandstof aanhangmotor.... Niks geen plastic aan en volgens de geleerden vermoedelijk ouder dan ik ben (en ik word komende maand 48).
    Zal even kijken of ik wat foto's van het ding in betere tijden op kan snorren, want die van het begin van dit draadje zijn natuurlijk allemaal met de forumverhuizing in het grote luchtledige verdwenen....

    Groet, Bert
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dat is dan een speciaaltje Bert! Kan me niet herinneren ze ooit te hebben gezien. Ooit een houten bootje met een Webra dieseltje gekregen. Motor wel aan het draaien gehad, maar het ontbrak me aan een goede vaarlocatie. Dus maar doorgeschoven naar een andere liefhebber en bij elektrisch aangedreven modellen gebleven. Er moet nog een scheepje van de helling lopen en dan sluit het nieuwbouwgedeelte. Dan heb ik 4 varende modellen, die ik nog een poosje in de vaart hoop te houden. Gr. Klaas.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Speciaaltje is het zeker.... heb al her en der wat gesnuffeld, maar er zijn her en der een paar verzamelaars die héél mischien zo nu en dan zo'n motor op het droge voorzichtig starten, maar ik ben nog helemaal niemand tegen gekomen die er mee vaart. Zelfs geen oude gedigitaliseerde filmpjes op youtube, helemaal noppes, nada.

    Alleen ikke dus....

    Foto's lukten niet (te groot) maar hier is een filmpje:



    Groet, Bert
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Bedankt voor de info. Hoop dat je het oude beestje weer aan de praat krijgt en er nog leuk mee kunt varen. Gr. Klaas.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Een oude portemonne... van leer... wil ook wel.. dat is flinter dun geschuurd.
    Heb nog een oude TomTom navigatie... zal een kijken of daar een pakking uit te walsen is. Nooit getest zo een digitale pakking.
    Als de pixels maar passen, komt het goed.
    Mooi meditatief klusje tussen al dat grootschalig machinegeweld.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Leer is qua material wel mooi voor pakkingen, maar gebruikt leer is niet gelijkmatig van dikte... Met heel oud aluminium gietwerk, en zeker dat uiterst filigrane spul van deze motor, waag ik het er liever niet op qua vervormingen...

    Als je bedenkt dat dit ding in de vroege Jaren 60 van vorige eeuw gemaakt is, dan is het werkelijk zéér indrukwekkend dat men al zoiets kon maken destijds: alle mallen met de hand gemaakt, en een tamelijk complexe vormgeving. De motorkap is bijvoorbeeld één enkel gietstuk, met een wanddikte van om en nabij 0.5 mm.
    Ook de staart is behoorlijk dunwandig gegoten. Ik kan me niet herinneren verder ooit iets vergelijkbaars gezien te hebben op deze schaal qua fijn, complex gevormd en dunwandig gietwerk....
    Hoewel de kegeltandwielen echt op het randje zijn van wat nog kan, is verder ook de rest van het mechanische gedeelte van een zeker voor die tijd absoluut indrukwekkende kwaliteit (naar huidige maatstaven is dat natuurlijk wel anders, maar goed....).
    De uitgaande as van de motor bijvoorbeeld is zo'n 10 cm lang, in één enkel glijlager gelagerd in de achterplaat van de motor (vergelijkbaar met de constructie voor trekstartertjes in automotoren, maar dan een heel lange as) en is zelfs over die 10 cm lengte aan het uiteinde nagenoeg speling- en slingervrij.
    In een later type van deze motor (die ik ook, nieuw in doos heb liggen) heeft men het zelfs voor elkaar gekregen om daar een recoil-trekstarter in te bouwen, en blijkbaar was dat al vanaf het begin geplanned, want de motor die ik nu aan het restaureren ben heeft geen trekstarter (en ook nooit gehad), maar al wel de voorzieningen in het gietwerk voor zo'n ding....

    Groet, Bert
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lukte niet, dus nu maar even twee foto's van de huidige conditie:

    IMG_2604.JPG

    IMG_2605.JPG
    De motor is hier volledig weer afgemonteerd en draaiklaar. Er rest nog de transom-bracket netjes te maken, en de motorkap. (klinkt simpel, maar is véél werk....)

    De haakse overbrenging bleef nog wat hakerig, en dat stoorde me wat. Zodra er ook maar een klein beetje kracht op de tandwielen stond, blokkeerde de boel.
    Na veel puzzelen en piekeren, bleek dat ik blijkbaar nét even te ver was gegaan met materiaal weghalen, en een pakkinkje van zeekaart achter het lagerbusje van de schroef was voldoende om de boel weer netjes te laten lopen. Ik kan nu zonder problemen via de schroef de motor door zijn compressie draaien, en dat kon eerst niet. Het tandwielkamertje is afgevuld met olie (gaan maar een paar druppels in, mischien 0.5 ml of zo) en ik heb de motor expres de hele middag in allerlei posities boven een wit stuk printerpapier gelegd, en er komt zelfs geen spoortje van vettigheid naar buiten...

    Ik ben wel tevreden....

    Groet, Bert
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lukte niet, dus nu maar even twee foto's van de huidige conditie:

    Bekijk bijlage 181562

    Bekijk bijlage 181563
    De motor is hier volledig weer afgemonteerd en draaiklaar. Er rest nog de transom-bracket netjes te maken, en de motorkap. (klinkt simpel, maar is véél werk....)

    De haakse overbrenging bleef nog wat hakerig, en dat stoorde me wat. Zodra er ook maar een klein beetje kracht op de tandwielen stond, blokkeerde de boel.
    Na veel puzzelen en piekeren, bleek dat ik blijkbaar nét even te ver was gegaan met materiaal weghalen, en een pakkinkje van zeekaart achter het lagerbusje van de schroef was voldoende om de boel weer netjes te laten lopen. Ik kan nu zonder problemen via de schroef de motor door zijn compressie draaien, en dat kon eerst niet. Het tandwielkamertje is afgevuld met olie (gaan maar een paar druppels in, mischien 0.5 ml of zo) en ik heb de motor expres de hele middag in allerlei posities boven een wit stuk printerpapier gelegd, en er komt zelfs geen spoortje van vettigheid naar buiten...

    Ik ben wel tevreden....

    Groet, Bert
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er weer goed uit Bert. Nu nog een testrun en de boel afregelen. Gr. Klaas.
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja.... Helaas geen brandstof meegenomen.... Vroeger kon ik nog wel eens uit de ladingmonsters iets "stookbaars" brouwen, maar helaas.....

    Als er nu in Vlissingen of Middelburg iemand is de meeleest, en die thuis nog een staartje 10% Nitro brandstof met wonderolie zou hebben staan, en die zou daarmee naar de Scaldia noord willen fietsen????

    Geintje natuurlijk.... Ik moet gewoon wachten tot ik weer thuis ben....
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Soms is het leven afzien. Helemaal met die regen van de laatste dagen. Maar inmiddels is mijn wrochtsel geschuurd en 2 x in de blanke lak gezet. Nu een poosje uitharden en dan schuren en plamuren. Maar dit is een nieuwbouwscheepje en valt niet onder de vintage modelboten. Origineel stamt uit 1967. Vorderingen onder bouwverslagen multiknikspant coastertje. Gr. Klaas.
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed bouwjaar... ;) en ik had dat draadje al eens gezien.... wat een snoepje van een scheepje (om een of andere reden "heb ik wat" met kleine koopvaardijscheepjes, al vaar ik er niet graag op....).

    Ondertussen een paar manouvreer-wachten verder, en om eerlijk te zijn, denk ik dat dit wel ongeveer is wat het kan gaan worden: de transom-bracket bied erg veel weerstand tegen het verwijderen van de laatste restjes verf (maar er komen nog een hoop manouvreer-wachten :D), en ook de kap krijg ik alleen maar verder schoon als ik grof metaal ga verwijderen: in de groeven blijven nog héél smalle streepjes lak heel hardnekkig op hun plek.
    Ik weet niet of ik de kap nog ga spuiten, die wordt niet echt mooi glad, maar ik kan ook niet een mooi kleurtje verzinnen... Op zich staat het wel lekker "jaren 60", zo'n blank metalen kap.
    Het vliegwiel is wel mooi blank geworden, maar de motor laat ik verder ongemoeid: Die loopt tamelijk goed, en ik ben veel te bang dat er ergens wat schuurstof achterblijft....

    Maar ik ben niet ontevreden, het is weer een leuk ogend motortje, en naar alle maatstaven lijkt hij mechanisch weer helemaal gezond. Met betere smering in de tandwielruimte lijkt me dat het min of meer het "eeuwige leven" kan hebben...

    IMG_2606.JPG

    IMG_2607.JPG
    Groet, Bert
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.104
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er weer goed uit Bert. Zou een T-vormig plankje maken om hem mooi rechtop te zetten. Wel oppassen dat hij tijdens het lossen niet wegglijdt en ergens af kan vallen. Kan me uit mijn jonge jaren herinneren dat we met een 200 tons tankertje naar Europoort gingen om een zandzuiger te bunkeren. Over de eb tegen een W-wind 9 Bft in. Een plastic modelscheepje, dat op de schoorsteenmantel stond vond ik gesmolten op de kachel liggend. En de (olie)kachel was 20 cm naar voren gekomen, los van de schoorsteen. Zijn we het toch maar wat langzamer aan gaan doen. Gr. Klaas.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hij hangt als ik er niet aan werk ergens op een veilig plekje in de vetput, aan de opstaande rand van een kabelgoot, gewoon aan zijn transom-bracket.... gaat geen kant op ;)

    Zoek de outboard:

    IMG_2610.JPG

    We zijn gelukkig iets groter (3500 ton laadvermogen als ik me niet vergis), en oliekachels komen gelukkig ook al heel lang niet meer voor op schepen....
    Maar we komen wel buiten, en daar kan het wel eens wat tekeer gaan.... :eek:
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2015
  17. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    Bij deze mijn vintage boten.

    De sirius van krick, nog wel leverbaar maar al een heel oud bootje.

    En een Riva achtige speedboot P3 heeft er iemand meer informatie voor mij over deze boot?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  18. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Ik zie dat jullie het over Fuji outboard motoren hebben.
    Vandaag een Fuji outboard motor op de kop getikt. Niet omdat ik wil gaan varen maar omdat ik het als brandstofmotor liefhebber niet kon laten liggen.



    Iemand toevallig ervaring er meer en weet iemand in welk jaar iets dergelijks gemaakt wordt of andere interessante info?
    Als ik even snel op internet kijkt dan is komt deze uit eind jaren 50.

    Jan
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.927
    Locatie:
    Oldeberkoop
    EDIT:

    Nu zie ik je foto's wel....

    WOW.... da's een zeldzaam motortje, en verzamelaars betalen daar dik voor (afhankelijk van de conditie uiteraard).

    Pin me nergens op vast, want het is uitermate lasting om exacte informative en jaartallen te vinden, maar naar mijn beste weten is dit motortje zo'n beetje vanaf 1958 (kan 1957 zijn) tot 1960 (kan 1961 zijn) gemaakt.

    Geen idee hoeveel er van gemaakt zijn, maar ze duiken maar uiterst sporadisch op.

    Van de 2,5 cc motoren heb ik wel enige "echte" (dus anders dan tijdschrift review) gebruikerservaringen gelezen (en uiteraard zelf wat opgedaan) maar van deze motor weet ik helemaal niks in dat opzicht. Gevoelsmatig zou ik zeggen: nooit meer gebruiken, hooguit een keer op het droge starten, want die flex-as kon wel eens onmogelijk te vervangen zijn. En als je dat doet: wonderolie!!!!!
     
    Laatst bewerkt: 30 aug 2015
  20. Beton

    Beton PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    856
    Locatie:
    Huizen
    Bedankt voor de info.
    De conditie lijkt best aardig. De compressie is goed en alles draait gewoon mee.
    Er is alleen een schroefje gebroken van de motor/tank bevestiging.
    Daar moet ik wat aan doen.
    Ik heb er trouwens 12.50 Euro voor betaald.

    Jan
     

Deel Deze Pagina