Naza Lite motoren stoppen na "armen"

Discussie in 'Multicopters electronica' gestart door Lochii, 2 jun 2015.

  1. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Hoi allemaal,

    Sinds kort heb ik een DJI F450 met een Naza Lite er op. Prima ding, al diverse vluchtjes mee gemaakt. Nu heb ik onlangs een GoPro gekocht en dacht ik: laat ik die ook maar gebruiken op mijn drone.

    Dus ik een Tarot T-2D gimbal gekocht en een landingsgestel zodat ik in ieder geval ruimte heb om de gimbal te monteren. Zo gezegd zo gedaan, ik heb het ding er op gezet en de gimbal lijkt te functioneren.

    Maar nu rest er een probleem met de drone zelf.. Eenmaal buiten aangekomen en de drone aangezet, wil hij naar links trekken. De rotoren aan de rechterzijde draaiden duidelijk harder. Uiteindelijk viel hij heel zachtjes linksom. Ik dacht dat het wellicht aan de wind lag (het waait op dit moment nog al). Dus naar binnen gegaan, maar helaas daar hetzelfde probleem.

    Nu lijkt er nog een tweede probleem aan te hangen, namelijk als ik mijn motoren wil "armen" zoals DJI dat noemt, stoppen de rotoren direct zodra ik de sticks los laat. (Voor de duidelijkheid, ik moet dus beide sticks naar links- of rechtsonder duwen). Zodra ik dat doe, merk ik direct al dat de rotoren aan de rechterzijde harder draaien. Laat ik de sticks los, dan stoppen ze ook direct. Voorheen bleven ze dan een seconde of 3 draaien zodat ik meer gas kon geven.

    Het rare is dat ik er meerdere malen prima mee gevlogen heb. Het enige wat ik nu gedaan heb is:

    - De gimbal gemonteerd en aangesloten op de soldeercontacten van de accu
    - De accu verplaatst om het zwaartepunt beter te krijgen
    - Het voedingsdingetje van de Naza verplaatst omdat daar de accu nu zit.
    - Landingsgestel gemonteerd

    Ik heb niet aan instellingen, de flight controller of de connectoren van de motoren gezeten. Verder is alles dus identiek!

    Nu dacht ik dat de Tarot T-2D wellicht een storing veroorzaakte in het elektrische circuit dus heb ik de voeding er vanaf gehaald. Nog steeds zit ik echter met het zelfde probleem. De Tarot is verder niet verbonden aan de Naza; hij werd dus alleen gevoed (en zelfs dat nu niet meer).

    Ik heb de Naza ook aan het computerprogramma gehangen maar daar zie ik niets afwijkends.

    Wie o wie heeft een idee en kan me een richting op sturen? :(

    Alvast bedankt.

    Groet,
    Erik
     
  2. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Hij lijkt te denken dat hij scheef staat misschien ? Kalibratie eens opnieuw uitvoeren ? In welke modus probeer je op te stijgen ? Niet aan je trims gezeten op de zender :) ?
     
  3. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ik heb via het Naza programma de IMU opnieuw gecalibreerd. Ik heb geprobeerd op te steigen in GPS en ATTI modus, maar beiden zorgen er voor dat de rechterzijde harder gaat draaien. De trims heb ik inderdaad niet aangezeten, deze staan al op neutraal sinds ik er een nieuw profiel voor heb aangemaakt.

    Hij lijkt wel structureel iedere keer naar links te willen kantelen. Ik heb de accu nu ook verplaatst dus het lijkt me ook niet dat het daar door komt.

    Net even (voor de zekerheid) op mijn bed nog geprobeerd, maar als ik heel snel van linksonder wat meer throttle geef; dan flipt hij inderdaad naar links. Ik heb het ook een paar keer moeten proberen voordat het lukte, dus er zit ook daar echt iets niet goed. Zodra ik de sticks los laat, vallen de motoren direct uit (tenzij ik heel snel ben dus)..

    Edit: Ik heb de gimbal er weer vanaf gehaald en de accu op de oorspronkelijke plek gezet. Nog steeds geen verschil helaas :( Kan het dan aan het landingsgestel liggen?
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2015
  4. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    En wat gebeurt er in manual ( voorzichtig :) ) . Nee kan me niet voorstellen dat het aan het landingsgestel ligt...dan eerder aan timing esc's aan die kant. Je weet 100 % zeker dat de props er niet afgeweest zijn en dat de draairichting echt goed is ? Zal niet veel uitmaken maar Naza dansje ook al gedaan ? Je hebt de gimbal niet op een kanaal gezet wat aan trims/yaw is toegewezen ( kan bijna niet hoor maar je weet het niet).
     
  5. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Ik haal de props er iedere keer vanaf, maar deze hebben een schroefdraad die er alleen maar op de goede richting op kan. Deze heb ik ook nog handmatig gecontroleerd en zitten goed. Ook de draairichting is correct.
    Welk naza dansje bedoel je exact?
    De gimbal had ik überhaupt niet aangesloten aan de flight controller of mijn ontvanger. Deze werd alleen gevoed. Echter heb ik deze nu sinds ik problemen heb al ontkoppeld dus dat kunnen we uitsluiten denk ik..
     
  6. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Kijk de props toch nog eens na voor de zekerheid :)

    [​IMG]


    Eventueel misschien to ook eens de esc's opnieuw kalibreren ? Maar gebeurt het flippen ook in manual mode ?

    Dit is het Naza dansje maar dat is puur voor de gps :

     
  7. lennie054

    lennie054

    Lid geworden:
    19 mrt 2008
    Berichten:
    1.778
    Locatie:
    Tilburg
    Zitten je esc's juist aangesloten op de naza?
     
  8. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Daar ben ik weer, met een update. De motoren draaien echt de goede kant op en de props zitten ook goed. In manual mode heb ik dit probleem niet! In GPS en ATTI dus wel.

    Wat ik ook hoor, is dat een van de props bij idle een variabel toerental aanhoudt. Hij blijft dus een beetje heen en weer jojo-en dus. In manual is dit constant en kom ik wel van de grond.

    Edit: Ik heb hem net buiten even geprobeerd in Manual modus, maar dan is hij zo ongelooflijk zenuwachtig dat ik er zo niet mee durf te vliegen. Wel geprobeerd om exponentieel in te stellen maar dan ging het armen niet meer of zo. Apart, want de uitslag zou wel het zelfde moeten blijven bij zo'n wijziging..
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2015
  9. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Als je het in manual niet hebt moet het bijna wel in Naza zitten. In manual vliegen is inderdaad lastig :). Anders eens helemaal opnieuw beginnen, kaal frame, Naza opnieuw mounten, nieuw model in je zender en eens kijken wat hij dan doet.
     
  10. Nodri

    Nodri

    Lid geworden:
    16 jan 2009
    Berichten:
    534
    Locatie:
    Nabij Franeker en Harlingen
    Motoren stuk voor stuk testen met hun esc. Kan een vervelende motor zijn.
     
  11. Lochii

    Lochii

    Lid geworden:
    14 apr 2009
    Berichten:
    1.564
    Locatie:
    Het land van Maas en Waal
    Nou daar ben ik weer. Er is een behoorlijke tijd overheen gegaan maar ik heb niet stil gezeten. Het rare is alleen: het probleem is er nog steeds!

    Het volgende heb ik inmiddels gedaan..

    Flight controller
    Ik was in de veronderstelling dat er wellicht iets mis was met de flight controller. Ik heb daarom bij Hobbyking een KK2.1.5 bordje besteld en aangesloten. Probleem is er nog steeds: De motor links voor draait bijna niet ten opzichte van de rest. Ook als ik de quad een beetje kantel (waardoor hij zou moeten gaan draaien) doet hij niets. Hij gaat alleen aan boven 50% throttle (ongeveer).

    Regelaars
    Daarom dacht ik: Laat ik dan de regelaars maar vervangen. Ik dacht dat het nu wellicht aan de throttle range van de regelaar lag. De DJI E300 regelaars schijn je namelijk niet te kunnen calibreren zonder de Naza (vond dit raar, maar goed..). Voor de zekerheid twee motoren verwisseld om uit te sluiten dat het niet aan de motoren lag: lijkt daar niet aan te liggen. Nog steeds aan dezelfde kant de motor die amper draait. Nu heb ik dus andere regelaars binnen (Turnigy Plush 30A) en nog steeds het zelfde probleem.

    Ontvanger
    Omdat ik ook nog een andere ontvanger had liggen, ook deze nog maar geprobeerd: Geen resultaat. Schoon (en een ander) model op de zender trouwens.

    Zo intussen begin ik er echt genoeg van de krijgen. Het enige wat ik nog niet verwisseld heb intussen, zijn de motoren (maar deze lijken in orde), het DJI frame en mijn zender..

    Wie o wie heeft er nog enig idee? :(
     
  12. Schiksie

    Schiksie

    Lid geworden:
    26 jul 2012
    Berichten:
    3.207
    Locatie:
    Elst( Gelderland)
    Vaag....enige wat ik dan nog zou kunnen bedenken is een probleem in de stroom toevoer via de F450 PDB. Bij motor's wisselen blijft het probleem dus linksvoor ?
    Probeer eens een extern PDB of soldeer de esc's eens op een kabelboom.
     

Deel Deze Pagina