Temperatuur regeling fan

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Rick NT, 15 aug 2015.

  1. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Heb vrij recent een nieuwe lader gekocht, zie Dymond Quattro

    Uit een review was al duidelijk dat de fan niet temperatuur gestuurd was, dacht dat is niet zo'n probleem. Maar 1 van de fan's is toch wel behoorlijk luidruchtig.

    Ff rond gezocht naar een oplossing, en bij Conrad een printje gevonden. Direct besteld en ff gehobbyed. om het er tussen te krijgen. Mooi compact, dus makkelijk in te bouwen.

    Dit resulteert in een gereduceerd toerental momenteel, en een enigszins afgenomen volume.
    Mijn hoop was dat de fan bij inschakelen gewoon uit zou blijven totdat intern de temperatuur toe zou nemen en zich dan proportioneel zou inschakelen.
    Maar bij de huidige temperaturen (22-25 graden) is dat dus niet het geval en schakelt de fan (met gereduceerd toerental) in bij het starten van een laad-cyclus. Bij een temperatuur toename, NTC 'sensor' vasthouden met vingers, neemt het toerental toe.

    Wat zijn de mogelijkheden om de start-temperatuur hoger te krijgen.

    Het is een printje met SMD componenten, hieraan iets wijzigen is voor mij een nogo, het solderen van de draden was nog net haalbaar.

    Zat te denken om een extra weerstand in serie met de NTC te zetten, niet gehinderd door enige kennis van regel-elektronica.
    Bij 20-25 graden meet de NTC zo'n 6.5K Ohm, met de vingers opwarmen doet de weerstand dalen tot 5K ongeveer.
    Zou het plaatsen van 1K weerstand in serie het gewenste effect geven, of gaat er dan iets mis?

    Gezien de componenten heb ik het vermoeden dat de schakeling op de volgende lijkt.
    http://www.circuitsonline.net/schakelingen/39/diversen/thermostaat.html
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het is niet het schema dat je aangeeft. Die is namelijk uitgevoerd met een Schmitttrigger, dwz een schakeling die óf aan óf uit staat.
    De jouwe is een proportionele regeling.
    Op de site van Conrad staat geen schema, en dan wordt het moeilijk vavf afstand er iets over te zeggen. Maar in principe moet de karakteristiek met 2 weerstanden zijn te veranderen. Je moet het inschakelpunt verleggen én de regeling steiler maken, zodat de fan wel bij een correcte temperatuur voluit gaan kan.

    Misschien als je van beide zijden van de print een leesbare foto maakt dat het mogelijk zou zijn je te helpen.

    Rick
     
  3. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Ook, hoop dat de kwaliteit voldoende is. Valt niet mee om zo'n printje duidelijk op de plaat te krijgen met een Iphone.
    Het plaatsen op het forum (na verkleinen) is dan weer een eitje.

    Verschuiven is inderdaad gewenst, of steiler ook echt nodig is is maar de vraag.
    Volgens de Conrad Grafiek is de regeling al vrij steil tussen 20 en 30 graden. Na 40 beschouw ik als vlak. Helaas geeft Dymond geen minimale maximale gebruiks temperatuur, blijkbaar is er wel een overtemp controlle gezien dat deze melding wel genoemd word in de handleiding.

    Vermoed ook dat de spanning die de lader op de fan zet rond de 15V zal liggen ipv de gespecte 12V, 15V word namelijk als ingangspanning aangegeven op de displays.

    IMG_0745 (1024x1024).jpg IMG_0748 (1024x1024).jpg

    [​IMG]
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Het ziet er naar uit dat weerstand R4 met als opdruk 750 (75 Ohm) ervoor zorgt dat de fan altijd zachtjes blijft lopen.
    Als de NTC dan warmer wordt zal de transistor T2 en daarmee T1 gaan geleiden en de fan harder laten lopen.
    Je zou kunnen proberen deze weerstand eruit te halen, of dit door iemand te laten doen die er ervaring in heeft.

    Rick
     
  5. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Ok, bedankt, gaan we proberen, maar eerst 2 weken vakantie.
    Aangezien er 2 fans aanwezig zijn in de lader en de kans op defect bij montage heb ik 3 printjes laten komen.
    De kleine fan hoor je eigenlijk niet, dus nog 2 units over om te testen.
    Blijft er nog iets van proportionele regeling over of word het meer een schakelaar (ook goed).
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Blijft waarschijnlijk voldoende proportioneel.

    Rick
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Vermoedelijk is de schakeling als hieronder.
    http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=427392035&key=VNP8W8SK
    Helaas moet ik het op deze rare manier doen want het lukt me op geen enkele manier om een tekening te plaatsen. Wat er met het forum aan de hand is weet ik niet maar wat het plaatsen van foto's en tekeningetjes aan gaat werkt het de laatste tijd zeer slecht. Maar goed daar gaat het nu niet over.

    Als de schakeling klopt dan kan je het punt waarop de ventilator sneller gaat draaien vervroegen door de waarde van weerstand R1 te verhogen. Verhogen van R2 en of verlagen van R3 zal een zelfde effect hebben maar tegelijkertijd zal de regeling steiler worden. Pas op met het aanpassen van R2 en R3. Als R2 te hoog wordt zal de ventilator niet langzaam meer kunnen draaien. Als R3 te laag wordt kan transistor T1 kapot gaan.
    Probeer dus het gewenste effect te krijgen door alleen R1 aan te passen.
    De waarde van R1 weet ik niet helemaal zeker maar nameten zal je de juiste waarde moeten kunnen geven.
    Succes.
     
  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dat is ook het schema dat ik uit de plaatjes heb gedestilleerd, en functioneel klopt het ook wel. Alleen de waarde van R1 kan ik niet uit de plaatjes thuisbrengen, maar een waarde van 310 Ohm zal niet kunnen kloppen, dan zal met een 6.5 - 5 kOhm NTC de transistor nooit in geleiding kunnen komen. Het zal eerder rond de 5.6 kOhm moeten zijn

    Blijft dat zoalng R4 in de schakeling blijft zitten de fan nooit helemaal uit zal gaan, hetgeen mijn naamgenoot graag wilde.

    De info van Ernst zijn tav wijzigingen van de weerstanden R1, R2 en R3 klopt wel. Als je voor R1 een weerstand van 3.3 kOhm neemt met een 5kOhm instel weerstand heb je ruim voldoende regelbereik.

    Rick
     
  9. Rick NT

    Rick NT

    Lid geworden:
    29 dec 2002
    Berichten:
    1.594
    Locatie:
    Boxtel
    Vandaag het projectje weer eens opgepakt.
    Eerst een proef-opstellinkje in elkaar geknutseld, een elektromotortje (met borstels) gevonden wat onbelast ongeveer 0.4A trok op de 12V voeding.
    Een originele schakeling er tussen geplaatst, met als resultaat geen beweging in de motor, wel stroom en de print die nog wel warm werd.
    Verder in de rommel-la gezocht, dan maar een autolampje van 12V 4W eraan.
    Hiermee was het regelgedrag wel te beoordelen.

    Volgende stap de R4 van de print verwijderen.
    Resultaat, bij inschakelen geen stroom, lamp uit, de NTC tussen de vingers en voila het lampje gaat branden, stroom zo'n 200 mA.
    Print wel weer warm, en dit leek de schakeling te beinvloeden want de lamp bleef aan totdat de stroomkring werd onderbroken.
    Om de print en de NTC te koelen zo'n camping koelelement uit de diepvries gehaald, toen was het wel mogelijk om door de temperatuur te laten zakken de lamp te doven.

    Aangezien in de lader de print bevestigd is op de koelbehuizing durfde ik het wel aan om de gemodificeerde print te plaatsen.

    De fan bleef mooi uit, NTC opwarmen met vingers liet de fan op een laag toerental draaien. Vingers weg, de fan vrijwel direct tot stilstand.

    Toen de eerste praktijktest, ff 2 accu's laden die in storage mode lagen. Hmmm, te weinig vermogen nodig, fan blijft uit.
    Dan maar ff snel voor de regen 4 packs leeg vliegen, 1.5C laden en ja Fan schakelt in, laag toerental, niet hinderlijk, laadcyclus voorbij en de fan gaat uit.
    Perfect, precies zoals de bedoeling was.

    Heren dank voor de tips.

    Mochten andere dit ook willen doen, ga uw gang maar natuurlijk op eigen risico.
    Zover ik kan beoordelen is het nodig om de print dmv het oog aan een koelelement te verbinden.
    Volgens de handleiding is dit oog potentiaal vrij dus mag 'elektrisch'-contact maken. Bij mij zit het dan ook met een M3 boutje op de behuizing vast.
     

Deel Deze Pagina