Wat is de beste manier om een reso pijp te tunen? Os max motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door helmond, 12 sep 2015.

  1. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    hallo wie weet wat de beste manier is om een reso pijp te tunen?
    En hoeveel winst kan ik hier mee behalen?
    Hoor het graag.
     
  2. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.074
    Er is een manier om de juiste lengte te berekenen, en die staat ook ergens op internet, ik weet alleen niet meer waar. De andere manier is iets omslachtiger en dat is inschuiven of uitschuiven tijdens het lopen van de motor. Maar let op, niet iedere motor is geschikt voor een resopijp en er zijn grote verschillen in de resopijpen.
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.886
    Locatie:
    Velserbroek
    Je moet ook beslissen of je voor koppel of toeren wilt gaan. Met een lange(re) pijp setup kan je soms een grotere prop draaien, dat levert minder herrie en toch ook meer vermogen.
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  5. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    Waar kan ik het beste de druk nippel
    Plaatsen voor de tank druk?
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zit me toevallig in te lezen op dit onderwerp...

    er zijn meerdere gedachtes over het onderwerp.
    maar er zijn ook nog eens verschillende typen pijpen.
    de basis blijkt wel keer op keer hetzelfde..
    https://www.jettengineering.com/tech/pipetune.html

    een te korte pijp blijkt vlot schade aan de motor te kunnen geven.
    te lang is veiliger, haal je alleen niet alles eruit.
    een lange pijp is ongevoelig op de naalden, lijkt altijd "op de pijp" te zijn
     
  7. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Voor mij is het heel lang geleden dat ik me er mee bezig heb gehouden, maar gebaseerd op o.a. deze berekeningen heb ik heel wat uitlaten gemaakt, waarvan de meeste best goed leken te werken. De druknippel plaatste ik altijd op het breedste punt van de conus (staat hier niet bij, maar staat wel ergens vermeld als de meest geschikte plek)
     
    Laatst bewerkt: 13 sep 2015
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup.... een of andere natuurwet (kan effe niet op de naam komen, maar er rinkelt een belletje bij Bernoulli) dicteert dat als de snelheid omlaag gaat, de druk omhoog gaat en vice versa, en daar zijn ongeloofelijk veel apparaten en principes op gebaseerd (o.a. centrifugaalpompen, maar ook vliegtuigvleugels) en aangezien in het dikste gedeelte van de pijp de snelheid het laagst is, is daar de druk het hoogst.
     
  9. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Welke motor? winst te behalen? veel!
     
  10. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    De motor is een sf.46.
    Vandaag er mee gevlogen maar het is net of hij met de originele uitlaat harder gaat.
    Of dat lijkt maar zo.
    De motor loopt ook vrij vet, maar als ik de hoofdnaald verdraai dan blijkt dat ik er toch echt het max uitgehaald heb.
    Het is net omdat de motor niet volledig in zijn toeren komt.
    Prop die ik heb toegepast is een 11x8 graupner g sonic pro.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan is die pijp echt niet goed afgesteld....

    Een SF zou toch echt goed op een pijp moeten reageren, en dan haal je er een forse hoop extra vermogen uit....

    Groet, Bert
     
  12. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    Moet ik de pijp in de silecone slang op en neer schuiven?
    En hoe weet ik of ik het Max eruit heb gehaald?
     
  13. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    Je zou eens een foto van het geheel kunnen plaatsen. dat scheelt een boel raden.
     
  14. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Is de pijp die je gebruikt überhaupt geschikt voor je motor? Heb je al bepaalt hoe lang je pijp ongeveer moet zijn?
     
  15. helmond

    helmond

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    27
    Nee ik heb nog niet bepaald hoe lang de pijp moet zijn.
    De pijp die er nu op zit is ongeveer 34cm lang en 35mm dik.
    Deze zit gekoppeld met een silecone slang aan de os Max bocht.
     
  16. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    En is die pijp geschikt voor een dergelijke motor?
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.925
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Tsja... als je niet de moeite neemt om die pijp op lengte te zetten, maar hem er zo achter klapt, dan moet je niet op goed resultaat rekenen....

    Pijp in stapjes van ongeveer een halve cm korter maken door hem verder in die siliconenslang te schuiven, en met de toerenteller kijken wat die motor doet. Tussendoor zul je zo nu en dan minimaal de hoofdsproeier ook bij moeten stellen, vermoedelijk richting rijker.
    Die toerenteller heb je echt nodig, op het gehoor kunnen maar héééél weinig mensen een resopijp afstellen.

    Als je het toptoerental gevonden hebt, ga je nog één keer een halve cm verder (omdat in de lucht de motor meer toeren draait dan op de grond) en dan eerst maar eens vliegen. en dan prober je voorzichtig of je nog wat korter kunt gaan, oordelend aan de vliegprestaties.
     
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Alles er van uitgaand dat de gebruikte pijp ook daadwerkelijk geschikt is voor de motor, anders gaat het sowieso niet werken ;)
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.950
    Locatie:
    Rotterdam
    als mijn linkje gelezen zou zijn, zou de beste man dit allang weten...

    tipje voor forums: lezen wat wordt aangedragen..
    in dit geval staat er een korte samenvatting over hoe je een pijp afstelt.

    in het kort.
    draaien, toeren meten.
    pijp tik korter maken. starten. meten. toeren blijven gelijk, of gaan omhoog.
    zo ja, nog een tik korter. gaan de toeren omlaag, zit je goed.

    wel hoofdnaald afstellen tussendoor.
     
  20. EdcopterX

    EdcopterX

    Lid geworden:
    4 sep 2011
    Berichten:
    347
    Locatie:
    Noord Holland
    Als ik het begrijp uit alle verhalen is het niet zo maar een reso pijp te plaatsen??????
    Ik heb een OS 91 4T 15cc, daar heb ik een pijp bij gekregen, deze is, Lang 39cm, dik 35mm.
    De prop die ik heb is 14x7.
    Mijn profiel foto is de kist.

    Wat is het nadeel als ie er zo onder zit?

    Gr Ed
     

Deel Deze Pagina