Discussie reglementen tamiya cup Nederland/België

Discussie in 'Electro onroad' gestart door addicted2blue, 14 sep 2015.

  1. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    Waarom ik er steeds op terug kom?
    Omdat jullie taak als verantwoordelijke is om uit te zoeken welke motor een correct en deftig alternatief is voor mensen die geen 12T hebben en geen 70€ en of meer willen uitgeven aan een nieuwe motor die enkel op die ene wedstrijd kan en zal gebruikt worden.
    Dat je geen problemen had met het reglement lijkt me nogal logisch ook, en wsl waren de blijde gezichten voornamelijk bij de Nederlanders.
    Het zou veel beter kunnen zijn als de organisaties naar de piloten hun meningen zouden polsen, en in dit geval niet enkel naar de Nederlanders.
    Kortom, bij alle edities zijn er steeds zaken geweest die te vermijden waren, waarbij veel Belgen dit als geen België-Nederland finale meer beschouwen maar een Nederlandse finale waarbij de Belgen ook welkom zijn.

    Dit is niet enkel mijn mening, maar ook van andere Belgische piloten.

    Wat je met deze commentaren doet is jullie zaak, ik kan het enkel maar vermelden in de hoop op een verbetering naar de volgende edities.
     
  2. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Iedereen, jij toch ook, kende het reglement toch voordat je besloot deel te nemen? Ik reed dit jaar niet mee, maar het viel me vorig jaar op dat voornamelijk de Belgische deelnemers klaagden over alles en stonden te vloeken op de stand. 't Is hobby, en als de regels je niet bevallen hoef je niet mee te doen. En wat weerhoud je ervan zelf een beter evenement te organiseren in plaats van commentaar te geven?

    Ik moest vorig jaar wegens de Belgische regels andere dempers aanschaffen, en grip verhogende middelen, etc. Wist ik. En daar koos ik dus voor.

    Ik waardeer je technische hulp aan mij en vele anderen, maar puur commentaar spuien en klagen is weinig contructief, vind ik.

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  3. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Wat een gezeur zeg, je hoeft niet mee te doen.

    Ik vond het een zeer geslaagde dag en heb heel veel blije gezichten gezien (ook bij de Belgen).
     
  4. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    jammer dat je er zo over denkt, er zitten nou eenmaal wat verschillen tussen de nederlandse en belgischr TC regels en met zo een finale dag moeten die toch een beetje naar elkaar toe worden gebracht en ja dan komen er soms dingen uit die niet helemaal lekker zijn of verkeerd vallen bij de rijders
    en als je commentaar heb, prima maar ondersteun dan ook wel de mensen die hier belangenloos hun Eigen tijd in stekken om de tamiyacup races te organiseren in zowel Belgie en Nederland
    BTW zondag weer een prima dag gehad met alle deelnemers uit Belgie, Nederland, Duitsland en Frankrijk
    en er zijn een aantal belgische rijders die gewoon ook in de Nederlandse TC mee rijden (met success) en ja meedoen mag, maar is geen verplichting!
     
  5. René H

    René H

    Lid geworden:
    21 feb 2008
    Berichten:
    412
    Locatie:
    Almere-Buiten
    Is het een idee om eens te kijken of er Europese regels te maken zijn, waardoor men overal in Europa hetzelfde rijdt?
    Misschien in overleg met Tamiya zelf.

    Op die manier kan men zonder problemen overal meedoen.

    tis maar een idee.......

    gr. rene
     
  6. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    is op zich wel een idee maar dan heb je nog meer verschillen, neem b.v. de Duitse cup, deze gebruik uitsluiten Tamiya en Carson material en is veel strenger t.o.v. ons Eigen (nederlandse) regalement en de duitsers hebben b.v. ook ander klasses
    kijk hier maar eens
    http://www.tamiya.de/de/eventscups/tamiyaeurocup.htm
     
  7. Fonzarelli

    Fonzarelli

    Lid geworden:
    18 dec 2013
    Berichten:
    17
    Heb dit jaar met veel plezier ook deelgenomen aan de BE Tamiyacup in Charleroi, Genk en Bierset. Prachtige banen en een plezante competitieve sfeer. Ik heb helemaal niets aan mijn auto's (Mini, EuroGT en TW) hoeven veranderen om in België mee te kunnen doen. Er zijn amper verschillen!
     
  8. Mathias -nico

    Mathias -nico

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    7
    Het gaat er bij addicted2blue niet om om erover te zeuren, maar om het voor iedereen leuk en aangenaam te maken met duidelijke reglementen. Ik kan me niet uitspreken over de 12T en de 13.5T, maar een aantal zaken waren te onduidelijk in het reglement.

    Ik wel eerst en vooral zeggen dat het al bij al een leuke dag is geweest gisteren en dat we ons wel goed geamuseerd hebben. Het gaat er ook niet over om kritiek te hebben (integendeel), maar het zou voor iedereen (Belgen en Nederlanders) nog leuker zijn als er vooraf duidelijke afspraken en reglementen zouden zijn.

    Er hebben op belgische fora een aantal piloten gereageerd op het feit dat er 3 kwalifs en 2 finales zijn. Er is geen enkele reactie hierover gekomen van de organisatoren. Dit is iets dat we in Belgie niet gewoon zijn, maar goed. Het had leuk geweest om toch een kleine toegeving aan de Belgen te geven wat betreft het verloop. Ik had bergrepen dat er op de TamiyaCup NL wel eens startvolgordes omgedraaid worden, dus waarom nu eens niet iets anders dan.

    Verder waren er heel wat Nederlandse stock-piloten die met een ventilator reden. Dit is verboden in het Belgische reglement, dus de Belgen hadden dit niet. Er stond ook niet in dat het niet mocht, dus geen gezeur, maar het geeft wel een competitief voordeel als je 7 minuten moet rijden en je motor blijft koel. Het had beter geweest dat dit vermeld stond dat het wel mocht omdat dit toch een groot voordeel geeft.

    Een FDR van 5.0 bij de TW. Is voor de Belgen ook nieuw. Er waren piloten die een spur/pinion setje gekocht hadden om op 5.0 uit te komen. Als je bepaalde apps bekijkt die de ratio weergeven, kwam je op 5.01 uit, maar als je het met een rekenmachine berekend kom je op 4.996 uit. Bij technische keuring (waar ik voorstander van ben) wordt dit met een rekenmachine gedaan (begrijpelijk), maar wordt de kwalif onmiddellijk geschrapt (??) voor een afwijking van 0.004. Een verwittiging had sportiever geweest als het dan toch allemaal voor de fun is en geen harde competitie.

    1 of 2 stukken van een ander merk zijn toegestaan. Er stonden auto's die voor meer dan 75% uit YR-stukken warten opgebouwd. Goed, niet alles geeft een competitief voordeel, maar reglement is reglement, maar dit is door de vingers gezien. Dan zet je beter dat alles toegestaan is als het chassis en body maar van Tamiya is. Maar dan heb je races zoals de RC-Promotie waarbij de enige regel is dat alle auto's in dezelfde richting rijden.

    Het Tamiya reglement in NL is inderdaad soepeler, en ik begrijp dat er geen hele auto's aangepast kunnen worden, maar het had soms wel veel weg van een Nederlandse TC manche waar Belgen welkom waren.

    Nogmaals, dit is enkel opbouwend bedoeld om ervoor te zorgen dat het enkel fun is en om de frustatraties die dag te vermijden. Misschien volgend jaar toch een iets gedetailleerder regelement om onzekerheden en onduidelijkheden weg te nemen.
    Al bij al toch een zeer leuke dag gehad.
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Ik denk dat de reglementen verschillende uitgangspunten hebben. Ik ben zelf meer een voorstander van het Belgische reglement... Het Nederlandse reglement is gericht zo veel mogelijk deelnemers te trekken, en dat lukt. 95 inschrijvingen voor een wedstrijd is best flink, als ik even door de Belgische cup-stand scroll is de opkomst daar veel kleiner. Het Belgische vind ik meer in de geest van de Tamiya Cup, namelijk met Tamiya onderdelen. Gelijk trekken van de reglementen betekent dat beide een deel van hun principes moeten laten varen, dus de importeurs hun marketing moeten aanpassen. Want laten we niet vergeten, de Cups bestaan bij de gratie van de importeurs.

    Hugo
     
  10. BEAR96

    BEAR96

    Lid geworden:
    20 feb 2006
    Berichten:
    159
    Locatie:
    Leiden
    Ik zei het vorige jaar al... en het jaar ervoor... en daarvoor.... Het heet de tamiya cup... waarom dan toch onderdelen van andere merken toelaten?!?

    Is toch niet moeilijk om te zeggen alleen maar tamiya onderdelen.

    Verder is het gewoon een leuke cup :)
     
    René H vindt dit leuk.
  11. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Nou,
    Ik ben het met je eens, maar als je heel strikt bent haken veel Nederlanders af. "Gedogen" is iets typisch Nederlands. Daarnaast is het soms niet goed zichtbaar of iets Tamiya blauw of YeahRacing blauw is, en dan heb je al gauw discussie. Het als met het bandensmeren in de Top Stock, dat is nu toegelaten omdat het moeilijk te bewijzen was dat sommige mensen het toch stiekem deden. In de Top Stock... Hoe zielig...

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  12. vincent vg

    vincent vg

    Lid geworden:
    14 sep 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    vorselaar
    Ik vind dat het reglement van de tamiya cup gewoon niet goed opgebouwd is ZE bieden geen goed alternatief in de motoren zoals addicted2blue zegt. Ze weten bij de nieuwe dt03 Fighter buggy nog niet welke regelaar standaard in de kit zit. En de regelaar die in de kit zit is volgens hun reglement nog niet toegestaan. In de fighter klasse zijn ook maar 2 opties toegelaten terwijl er buggy's zijn die full option zijn. In de top stock klasse is het nog het hardste te merken dat het reglement puur voor de Nederlanders is,in België zijn alle dingen van de wagen van tamiya of carson in Nederland is dat totaal anders daar zijn optie stukken van een ander merk toegelaten en nu is de regelaar zelfs vrij. En de dempers mogen in het aluminium en zelfs van ander merken.deze dingen worden voornamelijk in Nederland toegepast en niet in België! Persoonlijk van mening vind ik dit geen tamiya cup meer en mag er duidelijk wat meer tijd gestoken worden in het maken van een reglement. Maar dit is mijn mening en ook de mening van vele andere belgen.
     
  13. foxspeed

    foxspeed

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    398
    Locatie:
    flevoland
    Ik lees dit nu met volle bewondering ik heb gisteren alleen maar lachende gezichten gezien! Het regelement
    Was geruime tijd voorhanden toen was er geen gezeik!!
    En nu alleen maar beetje jammer..
    Ook voor de Nederlanders zaten er nieuwe regels in
    kwestie van lezen en zoals al eerder is vermeld het is geen verplichting om mee te doen!!
    Met dit gezeik zou ik me kunnen voorstellen dat er volgend jaar helemaal geen finale meer is dat zou erg jammer zijn voor de mensen die hun vrije tijd op offeren om ons een leuk race weekend te bezorgen.
    Ook ik ben het niet altijd eens met de regels kom dan met voorstellen en in dit geval had gereageerd op het moment dat ze bekend werden gemaakt!!!

    Hopelijk tot volgend jaar als men nog een finale wil
    organiseren.

    Jan
     
  14. Mathias -nico

    Mathias -nico

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    7
    Er is reactie gekomen voor de wedstrijd op de TC Belgie website en facebook, maar daar is door de organisatoren zelfs niet op gereageerd, dus dan stopt alle discussie.
    Het gaat er niet om of het gisteren leuk was of niet. Het was ook leuk voor iedereen. Het gaat erover dat de reglementen niet duidelijk waren. Wat voor de nederlanders vanzelfsprekend is was dat voor de belgen niet. In Belgie is wat niet in het reglement staat, niet toegelaten, in Nederland wordt er meer gedoogd. Bijv de ventilators bij de stock, staat niet in reglement, dus voor een belgische visie niet toegelaten, voor een nederlandse wel.
    Het enige dat er gevraagd wordt is om naar volgend jaar toe meer duidelijkheid te hebben in wat mag en wat niet mag.
    Nogmaals....dit is niet slecht bedoeld, enkel om het nog leuker te maken.
     
  15. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Het punt lijkt me duidelijk. Meer duidelijkheid volgend jaar, dat is nooit slecht.

    Laat nu de verslagen maar komen!

    (Ik ben zo solidair, ik heb ook zonder fan gereden :))
     
  16. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    HugoW,

    Best wel jammer dat je zo reageert, je kent niet historiek die hieraan is vooraf gegaan.
    Ik respecteer iedereen en vooral de mensen die hun vrijetijd spenderen aan het organiseren van iets waarbij anderen een leuke dag kunnen hebben.
    Maar laat me hier dit effe verduidelijken en voor sommigen (de personen in kwestie zullen wel weten wie ik hiermee bedoel) de azijnzeiker zijn.

    Ik heb al langer Tamiyacup gereden dan de op dit moment zijnde organisatoren.
    Ik heb de evolutie in de jaren zien veranderen van zeer goed georganiseerd en steeds alternatieven ter handen hebben tot zeer slechte communicatie en het negeren van goed onderbouwde argumenten.
    Om dan uiteindelijk gestopt te zijn met tamiyacup deelname omwille van het feit dat de Belgische organisatoren zelf met illegale onderdelen en of motor aan het rijden waren.
    Na meermaals in conflict te zijn gegaan met diezelfde organisatie heb ik vorig jaar besloten om geen tamiyacups meer mee te rijden.
    Welk mij vorig jaar het kampioenschap heeft gekost, maar met veel plezier heb opgegeven en zelfs mijn beker van 2é plek niet in ontvangst heb genomen, alle voorgaande bekertjes staan nog steeds op mijn kast te pronken.
    Maar die van vorig jaar weiger ik ten stelligste.

    Dat de organisatie enkel maar oog heeft om zoveel mogelijk rijders te lokken zonder ook maar met een waardig alternatief op de proppen te komen lijkt me dan ook niet correct en respectvol naar de betalende piloten.
    Want ook al rij je voor de laatste plek, elke piloot doet een deelname om zo hoog mogelijk te kunnen eindigen en heeft elke piloot met of zonder alternatieve motor het recht om te kunnen strijden voor die zo hoog mogelijke plaats.
    Hetzij hier op het podium of de eerste plaats van een C of B finale.
    Gelijke kansen aanbieden voor elke betalende piloot lijkt me dan ook de logica zelve.

    Dat men mij een azijnzeiker noemt en of mij als pispaal wilt aanschouwen dat doet me niets hoor, dat het voor zij die zulke uitspraken durven neer te pennen en dit zonder enige schroom en of voorkennis zijn de mensen die in mijn ogen het aanzien niet waardig zijn.
    Iedereen heeft het recht om mij als een boeman te aanschouwen, maar vergeet dan niet dat ik hierbij ook het recht heb om recht in mijn schoenen te staan en zich durft uit te spreken over de gebreken in het organiseren van zulke evenementen.

    Een gesprek en of commentaar kan maar zo constructief zijn als dat de andere partij open staat om ten eerste in dialoog te gaan en of opbouwende kritieken wilt aanhoren.
    Zonder dit zal ik altijd de azijnzeiker en of die vervelende (maar behulpzame) Belg blijven.
    Dat is dan voor zij die het waarderen en mij als persoon echt kennen.

    Tot zover mijn reactie aan u HugoW

    Trouwens het was totaal niet mijn intentie om de finale mee te rijden, het is omwille van goede collega piloten dat ze mij hebben overhaalt om toch een keertje mee te doen.
     
  17. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.509
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank je wel. Ik ben het zeer met je eens dat er veel ruimte voor verbetering is qua regelgeving. Ik heb tussen vorig en dit seizoen ook geageerd tegen regels, en ook al eerder over de hiaten in de regels. Ook heb ik mijn hulp aangeboden, maar daar heb ik geen reactie op gekregen. Ik snap je onvrede, en respecteer je keuze om dan niet meer mee te doen. Het is ook één van de redenen dat ik met de Top Stock wil stoppen. Ik betreur alleen dat je dan toch deelneemt, en je gal spuwt terwijl je al weet hoe en wat. Respecteer je eigen keuze, en kies iets waar je je wel prettig bij voelt!

    Hugo
     
  18. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    En nu jullie toch bezig zijn over het gedoogbeleid, het is frappant om vast te stellen dat de organisatie dit zelf in de hand werkt.
    Regels zijn regels, ik heb me gisteren ook keurig aan de regels gehouden ondanks het feit dat ik met een weinig correct zijnde alternatief heb rond gereden.
    Dit had zelfs als gevolg dat één van jullie Nederlandse piloten het nodig achtte om mij op het rechte stuk (waar ik op dat moment op 2/3 van de rijbaan reed mij gewoon van de baan reed en dan ook nog op het podium van zijn voeten aan het maken was.
    Dit terwijl ik juist plaats maakte voor die piloot, dit was in het verleden totaal niet gedoogd geweest en de persoon in kwestie zou aangepakt zijn dat zoiets niet thuis hoort op een tamiyacup.

    Moraal van het verhaal, vanaf dat je iets gedoogd willen niet maar eisen de mensen steeds meer gedoogbeleid.
    Met andere woorden, iets dat goed is voor elke piloot langzaam om zeep helpen voor alle correcte piloten.
     
  19. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    Mijn deelname is vooral op de vriendschap/collegialiteit gebaseerd voor zij die mij hebben overhaalt om toch mee te doen.
    Ik heb er idd bewust voor gekozen om toch mee te rijden met de 13.5T, dit om het weinig correct zijnde motor alternatief juist in de kijker te zetten en dit met jullie eigen ogen aan te tonen dat een 13.5T niet correct is en soms zelfs voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
    Welke argumenten kan ik dan nog meer aanhalen om een kritisch punt te onderbouwen?
    Ik heb juist door de realiteit aangetoond dat het niet correct is.
     
  20. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik ben het er absoluut mee eens dat de onderdelen van Tamiya moeten zijn maar kan de andere kant ook weer begrijpen. Bij een TT-01R kun je bijv. het camber instellen waar bij de TT02 helemaal geen mogelijkheid is en je dus naar de RHI alu parts moet grijpen. Ook de max. overbrenging van een TT-01 is iets gunstiger maar dit hebben ze bij de BE-NL finale mooi opgelost door de 0,4 90/46 spur/pinion toe te staan. En zo zijn er wel meer kleine dingen. Je kunt het daarnaast ook niet iedereen naar hun zin maken, wat voor de ene goed is is voor de ander weer slecht en vise versa. Maar ik ben wel voorstander van 100% Tamiya.

    Mijn TT-02 bestaat uit alleen maar Tamiya parts en heb alleen de noodzakelijke opties gemonteerd (lagers, centrale aandrijfas en TRF dempers).

    Het reglement was op 11 augustus al bekend en niemand heeft hier wat gezegd richting de organisatie, je hebt daar een dikke maand de tijd voor gehad. Ga dan niet achteraf lopen zeuren want dan is het alleen maar zeuren om het zeuren.
     

Deel Deze Pagina