Discussie reglementen tamiya cup Nederland/België

Discussie in 'Electro onroad' gestart door addicted2blue, 14 sep 2015.

  1. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
    De tamiyacup is in Nederland verreweg de grootste cup om aan deel te nemen. Ik heb alle wedstrijden meegereden in 3 verschillende klasses. Geen dag meegemaakt dat ik niet verschrikkelijk gelachen heb. Ook 1x een NK meegedaan...ik dacht dat ik een verkeerde afslag had genomen wat een crematoriumsfeer.....ik dacht wanneer komt de cake en de koffie. Gisteren ook weer op tijd vertrokken naar Rucphen (04.45 uur uit bed en om 22.30 uur thuis). Maar het is het altijd weer waard! Waarom? De funfactor is groot en 95% van de deelnemers zeiken niet over de reglementen. Op het moment dat er bij de tamiyacup een sfeer ontstaat van wantrouwen over wel of niet toegestane opties ben ik weg (en velen met mij) Voordat je het weet zit je met een cup met 20 deelnemers (hoofdzakelijk de fanatieke mierenneukers). Ik ben superblij met deze fanatieke funcup. Ik neem mijn pet af voor de organisatoren die steeds meer in staat blijken om de lol er in te houden. De toespraak van de voorzitter van de Baanbrekers vond ik geweldig mooi; hij benadrukte het belang van een goede sfeer en wist dat mooi te verwoorden. Kom ik dan alleen voor de lol? Echt niet....sinds ik in Gouda voor het eerst won, dacht ik gisteren opnieuw in de prijzen te vallen....waren er potdomme 4 man die sneller waren....daar zaten er twee tussen met bijna een standaard tt01/02 terwijl dat ding van mij vol zit met tamiya blauw....ik hoor dat je de oude carsoncupmachine moet hebben (die schijnen sneller te zijn).....ik snel even door mijn tamiya-netwerk en ja hoor Jan van Goor heeft er eentje in zijn tas......ik dat ding even schoonmaken....motor in mijn auto....mijn eigen motor weer uitgeleend aan mijn maatje.....pakte een beetje kloten uit: Iedereen was sneller...ding liep van geen meter.... ik lig in een deuk....dus uiteindelijk moet ik het met mijn eigen motor gaan doen in de finale.....als ik snelheid tekort....begin ik gewoon wat tegen die toppers aan te lullen, dat ik ze in de regen helemaal zoek ga rijden..... vervolgens maak ik het niet helemaal waar....terwijl ik in de eerste finale was vergeten mijn motorschroeven vast te zetten..(5 minuten uitstel en achteraan starten). Je zou zeggen wat een dramadag....ik zeg topdag! Een topdag omdat ik iemand kan helpen aan een paar tandwielen, Jasper voor de regen als een dolle een paar nieuwe banden voor me aan het opschuren is, Michel me een paar tips geeft over een bepaalde bocht (was wel op dat moment de leider in de wedstrijd) Ik alle bekers in ontvang neem van een paar clubgenoten die niet op de prijsuitreiking konden zijn....kan allemaal in de tamiyacup. Zolang we de zeikers buiten de deur kunnen houden kunnen we nog lang plezier hebben van deze geweldige cup.

    Gelieve niet serieus te reageren op deze uitgebreide reactie.... organisatie bedankt en tot volgend jaar
     
  2. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik sluit me (serieus) bij de reactie van Harry (viel9) aan ;)
     
  3. foxspeed

    foxspeed

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    398
    Locatie:
    flevoland
    Ik sluit me volledig aan bij Harry !!!! En ja ik neem je verhaal bloed serieneussss
     
  4. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Misschien wil ik volgend jaar nog wel meedoen, hoor...
     
  5. foxspeed

    foxspeed

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    398
    Locatie:
    flevoland
    De deur staat op een kiertje Hugo;)
     
  6. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    Je hebt hier zojuist verkondigt dat je het niet nauw neemt met de regels, en als men u op de regels zou wijzen je de tamiyacup voor bekeken houd.
    Daar gaat het respect voor de mensen die zoveel tijd en energie steken in het organiseren van een evenement.
    Dit zijn juist niet de mensen die je als imago van op een tamiyacup of eender welke andere wedstrijd wilt hebben.


    Deze reactie is niet serieus bedoeld hoor, maar al lachend zegt een gek zijn mening :D
     
  7. vincent vg

    vincent vg

    Lid geworden:
    14 sep 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    vorselaar
    Om te verliezen is een oude carson goed. Een carson cupmachine is na 1 dag al zijn power al kwijt.
     
  8. kees r

    kees r

    Lid geworden:
    24 okt 2013
    Berichten:
    24
    Die meneer viel9 ziet het volgens mij wel aardig goed als ik het zo lees.
    Gisteren laatste geworden in de top stock en heb toch een top dag gehad!
     
  9. __Ted__

    __Ted__

    Lid geworden:
    30 aug 2004
    Berichten:
    719
    Locatie:
    Harderwijk
    Helaas kon ik niet aanwezig zijn bij de finale race ivm een andere race (24h van Luxemburg). Hoop inderdaad dat er volgend jaar nog een finale race is, want er wordt door veel mensen tijd in gestoken. De regels zijn van te voren bekend, vindt je het niks, doe je niet mee.... En dan niet gaan lopen zanikken en zeuren op fora/facebook....

    Martijn
     
  10. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Misschien even een goed woordje voor het gedoogbeleid in deze cup aan de Nederlandse zijde, de historie van de Tamiyacup België ken ik nl niet!! Het idee van de huidige Tamiyacup komt voort uit een heel ander uitgangpunt, er bestond nl geen Tamiyacup meer in Nederland, deze was ter ziele, reden mij niet bekend. Zover ik mij kan herinneren waren de initiatief nemers van mening dat het weer eens tijd werd voor een merkencup in Nederland, Tamiya timmerde destijds flink aan de weg, en de historie van de initiatiefnemers was dacht ik ook Tamiya georiënteerd. Met veel pijn en moeite wist men enkele clubs te bewegen om deze cup te hosten, de Dutch Tamiya Challenge (DTC) werd in het leven geroepen!! De enige manier om de cup van start te krijgen, was met een gedoogbeleid, al had men dit toentertijd niet gedaan, dan had het heel goed mogelijk geweest, dat er nooit een “TamiyaCup” in Nederland was gekomen, zoals deze nu bij jullie bekend is!! Het was een funcup waar men als rode draad het merk Tamiya heeft genomen!! Redenen om andere merk onderdelen toe te laten, komt oa voort uit de modetrend om zoveel mogelijk blingbling op je auto te hebben, betere/goedkopere onderdelen, en soms gebrekkige toelevering die men er toe bewogen had, een “imitatie onderdeel” aan te schaffen, en misschien wel de meest belangrijkste…clubs hadden allemaal verschillende reglementen, in bv de toen zo populaire M-chassis…!! De DTC moest rekening houden met clubreglementen, zij waren (toen) nog niet zo machtig dat men de clubs konden dicteren of interesseren in hun visie, gaande weg gingen clubs kijken naar de regels van de DTC/Tamiyacup en namen deze op als leidraad..!!


    Dit is hoe ik het heb kunnen beleven/volgen wbt de geschiedenis van de Tamiyacup over de jaren, en anders corrigeert Michael mij wel!!! En wbt het gedoogbeleid, persoonlijk denk ik dat je deze alleen op onderdelen moet toestaan, waar geen goede alternatieven van het eigen merk zijn, het is tenslotte nu een “volwaardige merken cup”, maar dat neemt niet weg dat er altijd ruimte moet wezen voor bp coulance…en wanneer deze coulance minder presteert (zoals bij het motorbeleid) heb ik daar geen enkel probleem mee, maar een eerlijke vermelding van deze mindere prestatie, had misschien wel op zijn plaats geweest!!!


    Wbt overeenkomstige regelgeving, alleen waar er voldoende raakvlak is met onderling deelnemersveld, er zijn zoveel verschillende Tamiycupreglementen over deze planeet, ik heb daar wel eens de moeite voor genomen om te kijken of er een lijn in was, iedereen probeert er z’n eigen identiteit aan te geven, voortvloeiend mogelijk uit bv de historie zoals hierboven beschreven of men rijd hoofdzakelijk op tapijtbanen, etc. Misschien is het verstandig om vooraf voor het volgende seizoen het Belgisch en Nederlands reglement eens onder de loep te nemen, ipv halfwege het seizoen of naar een Eurocup te kijken waar maar een paar deelnemers naar toe gaan!!!
     
  11. Joost Alain Proost

    Joost Alain Proost

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Zuid Holland
    Ik denk, dat we ons in de handen mogen wrijven met deze organisatie. Er is geen haar op mijn hoofd, die er ook maar aan moet denken om die ondankbare (je doet het immers nooit voor iedereen goed) taak over te nemen. Om nog maar te zwijgen over de tijd, die er in gaat zitten. Ik wil pleiten voor wat meer begrip voor de organisatie. Deze rust op enthousiastelingen, die al het werk doen. Laten we er vooral kien op zijn, dat zij daarin het plezier houden om dat voort te zetten.

    Ik heb gisteren genoten. In de 1e A-finale van het close-racen met Jan van Goor, en in de 2e finale van het close-racen met Hannu Coopman. Rondenlang met respect voor elkaar. Zover ik weet 3 verschillende chassis en dankzij de FDR van 5.0 zo close. Plus dat ik me door die FDR geen zorgen hoefde te maken om een motor op te roken voor 1 wedstrijd.

    Harry viel9 slaat de spijker op zijn kop.

    De reglementen zijn m.i. er niet alleen op gericht om het deelnemen aan zoveel mogelijk deelnemers toegankelijk te maken, maar ook om de technische controle zo eenvoudig mogelijk te houden.
     
  12. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Mooie aanvulling Joost, lijkt me ook een mooie afsluiter voor deze discussie. Je gaat er namelijk toch niet uit komen en we kunnen enkel blij zijn dat we met zoveel lol en enthousiasme kunnen rijden in de Tamiya Cup. Ik heb nu als weer zin in 2016 met hopelijk een aantal A finales voor mij.

    Ik heb gisteren een fantastische B finale gereden met veel strijd en respect voor elkaar. Vianen, Gouda en Rucphen waren mijn beste wedstrijden.
     
  13. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    Als jullie het dan toch aandurven om mensen zoals mij (niet op een directe manier) aan te vallen en ten onrechte terecht willen stellen met argumenten als dat men de regels niet accepteert men dan beter niet deelneemt.
    En of achteraf geen mening mag plaatsen op een forum wat is jullie punt dan om mij hier de les proberen te spellen terwijl je zelf de regels aan jullie laarzen lappen met illegale stukken?
    Een setje CVA dampertjes van tamiya kost amper 25 a 30€ en daar gaan jullie over zeuren en zanikken terwijl jullie wel 60 tot 80€ uitgeven aan een setje TRF dampers!
    2 Opties van een ander merk waren toegestaan, terwijl ik met eigen ogen wagens heb gezien met bijna alle mogelijke opties van 3racing en of Yeah racing, jullie gedoogbeleid heeft geen grenzen en dat is een verkeerd signaal naar alle andere piloten die wel hun best doen om reglementair te rijden.
    Jullie die de reglementen aan jullie laarzen lappen zijn de mensen die de correcte piloten mee sleuren naar het om zeep helpen van zulke initiatieven.

    Ik rij liever samen met 40 mierenneukers dan met 95 mensen die alles van reglementen aan hun laarzen lappen, dan weet ik tenminste dat men met gelijke wapens ten strijde kan gaan.
     
    vincent vg vindt dit leuk.
  14. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
    De vraag is natuurlijk: Waar haal je 40 mierenneukers vandaan? Ik ken er zelf maar een stuk of 5
     
    __Ted__ en Madhouse vinden dit leuk.
  15. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    Al dat blauw op de auto's staat heel leuk of het nou van Tamiya is of elk ander merk, je kan je gewoon afvragen wat het toevoegd aan de auto, een standaard auto met slecht enkele tunningparts voldoet heel goed denk hierbij aan een Alu tussenas, CVA dempers kogellagers en 2 graden toespoor achter, meer heb je eigenlijk niet nodig
     
  16. Joost Alain Proost

    Joost Alain Proost

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Zuid Holland
    Zou het kunnen, dat de organisatie dit gevoel ook bekruipt, wanneer je na thuiskomst die posts schrijft?
    Want als je al je grieven gisteren op een directe manier op het circuit middels mondelinge communicatie met de organisatie hebt gedeeld, waarom dan hier nog een keer?
    Als je een positieve bijdrage wilt leveren, lijkt mij dit niet de toon noch de vorm.
    Bij stemmingmakerij heeft niemand baat.
     
    __Ted__ vindt dit leuk.
  17. viel9

    viel9

    Lid geworden:
    27 jan 2011
    Berichten:
    152
    Ik ben ook de beroerdste niet: Hierbij een gratis logo voor de nieuwe cup..... ik stop verder met reacties[​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
    __Ted__ vindt dit leuk.
  18. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Ik heb nog een stukje “oneerlijke” (achteraf) historie uit het archief opgedoken wbt het motorreglement, reglement uit 2012…het zou zomaar eens kunnen dat de “brushed motoren” het ook niet helemaal gaan trekken tozv de brushless 12T…!!! De coulance regel staat hier wel iets duidelijker omschreven… ;) ...!!!


    Motor

    De toegestane motoren in de klasse zijn:

    (54132) Tamiya TBLM-01 12T brushless motor

    (53697) Tamiya superstock RZ motor en (53696) Tamiya Superstock TZ motor

    (138135v3) Speedpassion V3 13,5T motor*

    *Om de toegankelijkheid van deze klasse te vergroten is ook de veel gebruikte SP 13,5T motor toegestaan.

    Regelaar

    Brushed: regelaar vrij

    Brushless: regelaar vrij*

    * Met sensor moet er met 0 graden software gereden worden.

    * De Speedpassion 13,5T mag ook sensorloos gereden worden.
     
  19. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Tilburg
    Bij ons onder het terras zitten er genoeg, ik blijf vegen en de tegels verzakken ervan. Wie ze hebben wil mag ze gratis komen halen! :D
     
  20. Electr0n

    Electr0n

    Lid geworden:
    14 jun 2011
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Enschede
    Beste Dirk,

    Nu moet je ophouden met zeiken op dit forum.
    Jij die alle jaren de Tamiya Cup in Belgie heb gereden zou moeten weten dat de 12T motor sneller is dan het Nederlandse alternatief.

    Waarom jij, na het vorig jaar verkondigen nooit meer een Tamiya wedstrijd te gaan rijden, uberhaupt in Rucphen hebt deelgenomen is mij nog een raadsel.

    Andre

    Is dit direct genoeg !
     
    __Ted__ en koe vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina