Gas servo slaat op hol ? Opgelost !

Discussie in 'Electronica' gestart door michellambo, 13 sep 2015.

  1. michellambo

    michellambo

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Drachten
    Hallo allemaal,

    Ik heb een vario skyfox evolution, met een Os max 61 sf.
    Zender FF9 met Fasst TM 8 RF
    Ontvanger R608 FS

    Nu mijn probleem ?

    Soms gaat tijdens hoveren/vliegen de gas servo naar vol gas, en dan heb ik geen controle meer over de gas servo.
    Alles werkt goed, behalve de gas servo.
    Ik kan doen en laten wat ik wil, maar krijg de heli niet meer uit. {totdat de tank leeg is}.
    De eerste x dat mij dit over kwam, heb ik de zender aan en uit gedaan {slik}.
    Hielp niet !
    Gelukkig lag de kap er af, dus tijdens vol gas en met 300 km/h draaiende rotorbladen ???
    Heb ik een punt tang gepakt, en ben ik in het gras onder de 300 km/h draaiende rotorbladen gaan liggen en heb ik de brandstof slang dicht geknepen.
    Toen de heli uit geraasd was, heb ik gecontroleerd of de gas servo werkt. En ehh nee !
    Bij thuis komst gelijk de robbe 3003 gas servo er af gehaald en weg gedonderd.
    Gelijk een nieuwe digitale servo {Hextor} er op gezet.

    Vandaag weer gevlogen, en what the .... ???
    Weer gaat het gas tijdens hoveren/vliegen na een tijdje vol open. Hoorde het toerental helemaal omhoog gaan, en ik deed niks. Ja vliegen.
    Maar nu zat de kap er op, dus kon niks doen. Heb de heli aan de grond gezet, en 12/14 minuten gewacht totdat de tank leeg was. Oh ja, heb me achter de auto verschuilt. Je weet maar nooit.

    Wie heeft enig idee wat dit zou kunnen zijn ?
    Fail safe ?
    Ontvanger stuk ?
    Zender stuk ?


    Groet
    Michel
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    tip.
    (vis)draadje om de brandstofslang bij de carb knopen.
    antennebuisjes over de heli, naar de achterkant. iig, een plek waar je relatief veilig bij kan.
    maak daar een mooi dingetje aan dat draad wat geen gevaar voorde staartrotor oplevert, en waar je snel even aan kan trekken.

    als het dus nog eens gebeurt, kun je door een ruk aan dat draad te geven, de leiding lostrekken.


    verder.
    als jij verder gewoon controle over de heli hebt, is het redelijk goed uit te sluiten dat er storing in het spel was.
    en als thuis de servo het ook niet doet, is dat zeker.

    voor de zekerheid zou je even de verdachte servo op een ander kanaal kunnen prikken.
    doe hij het daar wel, heb je een bijzonder probleem te pakken ;-)

    ander vraagje, de kapotte servo.
    wanneer aangesloten, en hij doet het niet. staat de servo dan vast, of kun je hem bewegen alsof er geen stroom op staat?


    als op 1 plek de servo vaker kapot gaat, heb je erg veel pech of er is iets op die plek aan de hand.
    probeer de carb met de hand eens te bewegen, dus zonder servo erbij.
    gaat dat soepel, of zwaar?
    vlieg een keer met de heli, motor uit, en meteen hetzelfde doen. is de carb nog steeds soepel?
    sommige carbs lopen vast als ze warm worden. kan de servo kapot trekken.

    heb je toevalig de laatste tijd iets veranderd.
    governor erbij gezet? die hebben nog wel eens heftige servo's nodig..
    voltage aan boord.. analoge servo's hebben wel eens ruzie als er 6 volt wordt gebruikt.

    wat voor zender en ontvanger heb je trouwens?
    wat voor accu, waar voor manier om aan je voltage te komen (bec, regelaar, of alleen accu)

    hoop vragen..
    maar we komen er wel;-)
    zolang jij maar niet nog een keer onder die rotor gaat liggen..
    dat is veiligheidstechnisch gezien niet meteen handig..
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat is dat voor servo, die Hextor? Nooit van gehoord..... Dat het digitaal is, wil helaas niet altijd zeggen dat het ook goed is.

    3003 was sowiso niet de beste keuze, die servo heft geen heli-specs v.w.b. constructie (niet gelagerd, niet erg trillingbestendig), daar heb ik ook een paar nare ervaringen mee gehad.

    Heb je framerate en dergelijke wel goed staan? Dat kan sommige servo's ook om zeep helpen bij mijn weten.

    Verder is het vreemd dat het gas naar vol open gaat, meestal blijft een kapotte servo staan waar hij stond op het moment van kapot gaan, dus dat lijkt te wijzen op een mechanische kracht op het gas (gasstang die raar klem loopt door het gat in de koeltunnel o.i.d.), maar het kan ook zijn dat je ergens een hoogfrequente onbalans hebt, dus bijvoorbeeld een forse beschadiging op de koelfan o.i.d.

    Onder de heli kruipen moet je niet doen (al heb ik het eerlijkheidshalve laatstelijk ook eens moeten doen) maar als je dat toch doet: til de staart voorzichtig op, en blokkeer de uitlaat de volgende keer (met de plug die je normaliter in die uitlaat stopt tegen het olie lekken), dan hoef je niet zo ver onder de rotor te kruipen, en je motor stopt ook.

    Groet, Bert
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat gaat bij mijn heli dus lastig bert ;-)
    ik heb een korte pijp eronder, kan ik net zo goed aan de andere kant de brandstof los trekken
    wat ik hiervoor meldde was een tip die ik eens kreeg van een winkelier. bij hem gebeurde dit nog wel eens, dus had hij een draadje in de staart om de brandstof af te sluiten.

    nu zal dit een flybar heli zijn...
    bij een gestabiliseerde heli moet je dit soort dingen zowieso niet doen...
    staart optillen gaat wel bij een flybarheli.. een fbl (dus gestabiliseerde heli) gaat dan gewoon tegensturen.
    en das niet handig met een kleine gehaktmolen naast, en een grote boven je.
    verder kan een fbl heli op de grond zijn beweging niet kwijt, en heb je kans dat hij bij langdurig stil staan op de grond opeens om wil gaan.
    ook niet handig als je er zelf onder ligt.

    dat volgas is inderdaad bijzonder.
    door een extra mechanische kracht kan wel je servo kapot trouwens.. licht aan hoe groot het is.
    zo heb ik in een vliegtuig ook al een 3001'tje gesloopt.
    op de grond liep het redelijk, alleen soms ook niet. alleen voel je dat normaal niet.. alleen met bouwen.
    ding was dus erg stroef gaan lopen, en op een gegeven moment stopt dan de servo er mee..
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet dat de carburateurs van de Thunder Tiger Redline wel eens de neiging hadden vast te gaan zitten en dan een servo te slopen, maar met die OS SF carburateurs heb ik dat nog nooit meegemaakt. Zolang je een uitvoering met zuigerveer hebt, zijn dat uitstekende motoren overigens, die SF, heb er zelf ook Jaren mee gevlogen vroeger.

    Het blijft een vreemd verhaal dat twee servo's van verschillend merk hetzelfde euvel vertonen, dus ik zou de fout niet in de servo zelf zoeken....
     
  6. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Ga maar eens naar je ontvangervoeding kijken én naar de instelling van de 'throttle reverse' functie van de zender.

    Futaba ontvangers hebben een battery failsafe functie op het gaskanaal. Als de spanning van de ontvangervoeding op enig moment onder de 3,8 Volt terecht komt wordt de gasservo teruggeregeld naar 25 %. Dit kan dan worden overruled door de gasknuppel even naar stationair te bewegen. Hierna werkt het gas weer gedurende 30 seconden normaal.

    In dit geval gaat de gasservo blijkbaar naar 75 % als deze functie actief wordt. Dit betekent, dat in de zender de gasfunctie verkeerdom werkt.

    Bij veel Futaba zenders, waaronder de FF9, is er naast servo reverse ook de mogelijkheid de functie van de gasknuppel in z'n geheel om te draaien. Hierbij draait de werking van de gasknuppel in z'n geheel om, dus ook alle functies die daar bij horen, zoals stationair trim en idle up. Deze voorziening is bedoeld voor diegenen, die met getrokken gas vliegen (vol gas is 'trekken'). Je zult in de zenderhandleiding moeten zoeken naar deze functie, die bij de FF9 throttle reverse heet. Je vindt deze functie op blz. 31 van de Engelstalige handleiding.

    Nadat je de functie van de gasknuppel hebt omgedraaid van reverse naar normal (of vice versa) werkt uiteraard de gasservo verkeerdom. Met servo reverse op kanaal 3 (het gas kanaal) zet je deze weer goed.
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ok? Die wist ik niet...
    Dat de huidige 2.4 ghz ontvangers gevoelig zijn voor een laag voltage wel..
    niet dat hij dan zelf al actief zaken aan gaat passen..
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu je het zegt, Jan, inderdaad, had ik nooit aan gedacht, maar je kunt inderdaad de boel mechanisch zo instellen dat alles werkt zoals je wilt, maar de zender stiekum denkt dat jij stationair hebt terwijl je in werkelijkheid vol gas geeft. Die failsafe draait dan het gas vol open... en je moet het gas even dicht trekken om de functie tijdelijk te resetten (in dit geval dus vol gas geven, wat je sowiso instinctief NOOIT zou doen bij een heli in deze situatie, dus.... :rolleyes:).

    Je moet dan overigens OOK nadat je de gasfunctie goed gezet hebt, en de servoreverse overeenkomstig, ook even checken of je staart mixer nog wel de goede kant op gaat (niet nodig bij HH gyro, wel bij rate), want die draait ook mee, en mogelijk ook de autorotatie schakelaar even checken.

    @ Michel: je woont redelijk in de buurt, maar helaas ben ik niet thuis momenteel. Over een week of vijf loop ik met alle plezier even al deze instellingen voor je na. Je weet waar we vliegen....
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2015
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik had er in dit verband nooit aan gedacht, maar de Futaba XX MHz PCM ontvangers deden dit ook al van zolang ik me herinner.... En ik heb er ook wel eens mee lopen kloten; een helimotor die continue na 30 seconden hooveren plotseling inkakte, en na opnieuw optoeren weer 30 seconden probleemloos vloog tot....

    Als je je daarna realiseert wat er aan de hand is haal je opgelucht adem dat je niet écht de boel leeggevlogen hebt, en scheld je jezelf de huid vol.... :D
     
  10. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Bij Futaba is de battery failsafe al meer dan 25 jaar geleden geïmplementeerd in de PCM-ontvangers. Ook de huidige 2,4 GHz ontvangers hebben deze voorziening. Bij veel zenders kun je de failsafe posities instellen, ook de battery failsafe. Bij zenders zonder zo'n voorziening of als er geen failsafe is geprogrammeerd zal de gasservo naar 25 % terug worden geregeld.

    Dat 2,4 GHz ontvangers gevoeliger zijn voor een lage spanning dan 35 MHz ontvangers is iets, dat een eigen leven is gaan leiden. Eigenlijk was dit alleen het geval bij de eerste generatie Spektrum ontvangers, die na een reset ongeveer 4 seconde de tijd nodig hadden om weer te gaan werken. Dit is indertijd al snel opgelost en komt dus niet meer voor.
    Praktisch alle merken 2,4 GHz ontvangers werken op een gestabiliseerde spanning van 3,2 Volt (de R608FS ontvanger van de draadstarter zelfs op 2,8 Volt). Zolang de ontvanger voeding hierboven blijft zal de ontvanger normaal blijven werken. De meeste zelfs op een nog lagere spanning. De battery failsafe is er voor om te voorkomen, dat zo'n te lage spanning onopgemerkt blijft totdat het te laat is.

    Niet alleen ontvangers, maar ook servo's hebben problemen met een te lage spanning. Analoge servo's zullen wel door blijven kachelen als de spanning te laag wordt, maar digitale stoppen er doodleuk mee als de spanning in de buurt van de 3 Volt komt.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ja, dat van die servo's heb ik wel eens aan de hand gehad in een vliegtuig...
    zwaardere servo's erin gezet. en af en toe raar gevoel in het toestel.
    niet zelf gebouwd toestel..
    na veel gerommel eens naar de bedrading gekeken, bleek dit de dunste servodraad in de handel te zijn.

    dit ging met heel lichte analoge servo's goed, met mijn zwaardere analoge servo's niet.. die stopten, bleven even hangen, om daarna spontaan hun plek weer op te zoeken waardoor ze weer een spanningsdip veroorzaakten

    kun je soms lang naar zoeken..
     
  12. michellambo

    michellambo

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Drachten
    Hallo

    Ten eerste allemaal bedankt voor jullie adviezen. TOP !

    Maar ik heb waarschijnlijk de oorzaak gevonden.

    Vanavond de zender en de heli op tafel aangezet, uiteraard zonder motor.
    Na 5 min spelen met de stuur knuppels, ging het gas weer automatisch naar vol gas.
    Blijkt dat de accu led indicator ook van groen naar rood heen en weer sprong, terwijl de accu vol is.
    Heb alles uit gedaan, ff gewacht, weer zender en heli aangedaan. Weer 5 min met stuur knuppels heen en weer, en alles werkt perfect.
    En ja hoor, weer naar vol gas. En voor de rest geen controle meer over de gas servo. Maar de led indicator sprong tijdens knuppel beweging, weer heen en weer van groen naar rood.
    Conclusie is dan ook, denk ik. Dat de ontvanger op fail save gaat ! Alleen de verkeerde kant uit !
    Dus die moet ik zoiezo anders programmeren.
    En de accu gaat richting de vuilnis bak, want ondanks dat hij vol geladen is. Is de kracht er uit. { Moet toch maar eens een goede accu tester hebben geloof ik}.
    En de accu led indicator zie ik niet tijdens het vliegen.

    Gelukkig werkt de communicatie tussen mijn zender Futaba t9cp super met Fasst TM 8 en ontvanger Fasst R608 goed ! :)

    Ik bedoelde "Hextor "niet maar Rextor, van het type RX-5305 B. Die digitale servo had ik in het weekend gekocht, want ik wou de volgende dag toch weer gaan vliegen. En nee, ik ken dat merk ook niet. Maar er zit wel twee jaar garantie op. En ik zocht om robbe servo's, maar die had ie niet. Het schijnt ook dat Robbe failliet is ?

    Maar in ieder geval;
    Ik vond dit ook een heel raar verschijnsel, Gas servo op hol.
    En ja, wanneer maak je mee dat je heli in de fail save gaat ?
    Ik heb het in ieder geval nog niet eerder gehad.

    Heb gelijk een nieuwe andere ontvanger accu besteld.
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.786
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heb je nu Jan zijn bericht (post #6) niet gelezen?

    Je gas/pitch stick staat verkeerd ingesteld, want die servo hóórt naar richting stationair te lopen bij een rotte ontvanger accu!!!!
    Dus niet je fail safe, maar je throttle stick reverse.
     
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    bij futaba moet het gas bijna altijd op reverse.

    je kunt het zodanig fabriceren dat gas op normaal staat, en dat hij toch werkt zoals moet, maar dan heb je waarschijnlijk de pitch curve of endpoints oid verkeerdom gezet.
     
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.501
    Locatie:
    Heerenveen
    Lijkt verdacht veel op wat ik met mijn Futaba FX 30 had. Van oorsprong een mode 2 zender welke in mode 1 problemen gaf met o.a. fail safe en throttle cut. Werkten beiden na de mode wissel in het menu verkeerd om.

    Probleem was niet te verhelpen in de menu settings, naar wel door de complete stick unit van links naar rechts te wisselen en om te draaien. Software ontwerp foutje o.i.d.

    Had me suf gezocht tot een mede MBF-er hetzelfde met zijn T12 had gehad.

    Als ik een model instel check ik altijd of de ingestelde failsafe functies daadwerkelijk goed werken. Nooit van mijn leven dat ik onder een vol gas draaiende heli kruip..
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2015
  16. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Futaba kent twee soorten reverse. Een functie- reverse en een servo reverse. Functie reverse keert de werking van de gasstick om. Dit is voor vliegers die met getrokken stick vol gas vliegen. Dit keert ook de ATV en de battery-fail safe om. zoals hier is gebeurd. Grijpt de battery-fail save in, dan gaat het gas open.

    Bij normaal gebruik van de functie reverse afblijven! Werkt het gas verkeerd om, dan is dit op te lossen door de serv0-reverse. Die keert alleen de werking van de servo om.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ok?
    Nooit tegen gekomen...
    Nu heb ik een FX18 en een FF10.. Misschien dat het daarin niet is opgenomen of gewoon een beetje verstopt zit.

    Leuk weetje voor de toekomst. alleen even uitvinden hoe je een low voltage kan triggeren.
    ik heb geen regelbare voeding oid staan thuis.
     
  18. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Niet alle zenders zullen over deze functie beschikken.

    In de handleiding van de FX-30/T12FG staat:

    11.5 GEVEREINSTELLING
    Geverompoling Met deze functie kan de werkrichting van de gezamenlijke gevers en schakelaars omgedraaid worden (hardware-ompoling). Een ompoling van de hardware leidt er toe dat de functierichting van de gever omgekeerd wordt. De display-weergave (procenten-waarde /voorteken + of -) verandert hierdoor niet. Het is aan te bevelen de instelling op NORM te laten staan, indien het niet noodzakelijk is om om te polen. Deze functie is voor speciale gevallen bedoeld , als piloten bepaalde functies overeenkomstig hun eigen stijl, “verkeerd om” bedienen.
    Markeer met de 3D hotkey de GEVEROMPOLING-optie en bevestig dit met EDIT.
     
  19. michellambo

    michellambo

    Lid geworden:
    12 nov 2009
    Berichten:
    18
    Locatie:
    Drachten
    Nou ja, inderdaad.
    Gas servo functie stond op reverse.
    Komt mede omdat mijn gas servo dwars in het frame lag. (servo hevel naar beneden).
    Nu heb ik de servo rechtop in het frame gezet, en de gas instelling van reverse naar normaal gezet. (servo hevel naar boven).
    Alles werkt normaal.
    Nu ga ik ff testen wat de fail save doet met te lage accu spanning.

    Alleen begrijp ik 1 ding niet ?
    Je kan wel het een en ander veranderen in je zender, maar de fail save functie ziet in de ontvanger gebouwd. Bij 2.4 ghz fasst ontvangers.
    Die is fabrieks af afgesteld, buiten je zender om !
    Dus je kan wel het een en ander veranderen in je zender, maar dat weet de fail save niet.
    Tenminste ,.....zo begrijp ik het uit de beschrijving van Fasst.
    Dus ik zou dan toch de fail save opnieuw moeten instellen ?
     
  20. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    De battery fail safe wordt in de zender ingesteld en de informatie over die instelling wordt door de zender naar de ontvanger overgebracht. Het is de ontvanger die beslist wanneer de ontvangen battery failsafe wordt geactiveerd. De trigger daarvoor is de ontvangerspanning.
     

Deel Deze Pagina