Discussie reglementen tamiya cup Nederland/België

Discussie in 'Electro onroad' gestart door addicted2blue, 14 sep 2015.

  1. koe

    koe

    Lid geworden:
    11 jun 2012
    Berichten:
    79
    Hey Andre Dirk löp te nöaln

    Verder sluit ik me 100% aan bij Harry (viel9) en Martijn (Ted).

    en Beste Drik als je zo in het leven staat lijkt me elke dag een hele opgave.

    Gr.Jasper
     
    __Ted__ vindt dit leuk.
  2. vincent vg

    vincent vg

    Lid geworden:
    14 sep 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    vorselaar
    En dan moet je voor 1 wedstrijd een 12t kopen die 80-90€ kost? Begin stilletjes het gevoel te krijgen dat Niemand commentaar kan verdragen op dit forum.iedereen mag zijn eigen mening zeggen en dan moet je dat ook maar kunnen Met omgaan inplaats van altijd over "zeiken" te beginnen.en als je het toch gezeik vind reageer dan niet!
     
  3. Electr0n

    Electr0n

    Lid geworden:
    14 jun 2011
    Berichten:
    335
    Locatie:
    Enschede
    Beste vincent vg,

    Onze aan blauw verslaafde mede rijder heeft hier al vaker op dit forum zitten z.....
    Hij vroeg om een persoonlijke reactie en die heeft ie van mij gehad.

    Ik kan alleen maar constateren dat als hij zijn spullen niet verkocht had, hij zijn 12T motor nog wel had kunnen gebruiken. Edit Als hij die ooit heeft gehad ! Ik herinner me opeens dat hij ook degene was die de het belachelijk vond dat de brushed motor niet meer in het Finale reglement stond van 201X)
    Tevens heb ik hem niet, noch op dit Forum, noch op het Belgische Tamiya Forum, gezien met de vraag of er evt. iemand was waarvan hij een motor zou kunnen lenen.
    Een ieder die mij kent kan jouw vertellen dat hij een motor van mij had kunnen lenen !

    Tevens wordt in het reglement de 13.5T SP of Muchmore niet als vergelijkbaar alternatief aangeboden of als alternatief aangewezen.
    Deze motor staat alleen nog in het reglement omdat mensen die eens een keer mee willen rijden en al een dergelijke motor hebben, dit kunnen zonder juist 80 - 90 euro te moeten uitgeven. De motoren staan in veel van de Nederlandse Club reglementen en zijn NK motoren of zijn dat geweest.
    In 5 van de 6 Nederlandse Tamiya Cup Wedstrijden ben je zelfs niet eens in het nadeel met deze motor.

    En ja, ik ben het met een aantal zaken eens dat er onduidelijkheden zijn in het reglement en dat er beslissingen zijn gemaakt die niet helemaal correct waren. Hopelijk kunnen we die volgend jaar vermijden.

    En ja, ik was in het verleden het ook eens met onze aan blauw verslaafde dat er een aantal dingen niet correct waren.
    Echter zijn ge.... over de motor waarmee hij heeft gereden waardoor hij geen kans had is bu....it.
    Hij had toch aan zijn mede rijders uit België gedurende de wedstrijd dag ook kunnen vragen of een van hen een motor te leen had, heb dit anderen ook zien doen na problemen met eigen motor.

    Als laatste wil ik hier nog aan toevoegen dat wij Nederlandse rijders geen invloed hebben gehad op de indeling van de Wedstrijd nog over het Reglement voor deze Finale !

    Andre
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2015
    __Ted__ vindt dit leuk.
  4. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    Beste Andre,

    Ik rij geen tamiyacup wedstrijden meer mee, toch althans niet voor een klassement.
    Je zult mijn naam niet terug vinden in het klassement van 2015, en dat zal ik naar de komende jaren ook zo houden.
    Dat ik de finale toch heb mee gereden is afgelopen donderdag pas beslist, dus 3 dagen voor de aanvang van de wedstrijd en op aanvraag van collega piloten (wat ik hier al heb vermeld), uw raadsel is hiermee opgelost.
    Daar ik gewent ben om met een 10.5T (BK) motor te rijden en niet met een 13.5T heb ik de vergelijking met een 12T ook nooit gedaan, hier had ik ook geen enkele reden toe.

    Het is in elk geval zeer fijn dat je het zelf aanhaalt met te vermelden dat het een Nederlands alternatief is, welk enkel mijn standpunt verduidelijkt.
    Het reglement voor de finale is TE Nederlands gericht en niet van algemeen belang voor de Belgische piloten.

    En beste Andre, een forum dient juist om allerhande discussies te voeren en of ideeën uit te wisselen en dat ben ik met mijn reacties ook aan het doen.
    Ik ben niet diegene die zit te verkondigen dat iemand een azijnzeiker is, of iemand moet ophouden met zeiken of dergelijke.
    In tegenstelling tot velen zoals u zelf hou ik het bij een deftige maar scherpe verwoording, mijn ervaring is in het verleden steeds het volgende geweest.
    Hoe meer moeite ik ook heb gedaan om iets aan te kaarten op een correcte onderbouwde manier hoe minder de organisatie oren had, dan moet het maar op een scherpe verwoording gebeuren.
    Klinkt het niet dan botst het maar, kort en bondig maar to the point.

    Dat veel van de Nederlandse piloten een gedoogbeleid eindeloos toegepast willen zien is hier nu al wel de afgelopen dagen bewezen, dat dit voor de Belgen nog lang acceptabel zal blijven zal de toekomst uitwijzen maar wie niet luisteren wil zal het vroeg of laat toch moeten voelen.

    Er waren meerdere Belgische piloten waarvan ik heb te horen gekregen dat ze de finale waarschijnlijk niet meer zullen bijwonen vanwege het oneerlijk reglement en het gedrag van sommige Nederlanders (ik haal niet alle Nederlandse piloten over diezelfde kam).

    Als de leider in de top stock wordt gehinderd door een Nederlandse piloot zonder hierbij ook maar 1 negatief woord hierover te laten vallen, om dan tijdens het baaninzetten te horen dat het "toch maar een Belg is" dat geeft voor mij zeer goed weer hoe fantastisch de sfeer op de NL-BE finale was.
    Naar mijn gevoel kan dit naar de toekomst niet blijven duren en zullen er naar alle waarschijnlijkheid Belgische piloten zich onthouden van zulke wedstrijden.

    Tamiyacup heb ik in het verleden steeds met hart en ziel gereden, maar op deze manier en met zulke mentaliteit neen.
    Voor zij die mij als persoon kennen weten wie ik ben en zulke mensen weet ik te waarderen en te respecteren.
    Begrijp me niet verkeerd, ik respecteer uw directe reactie van harte.
    Al moet ik ook tegelijkertijd bekennen dat uw reactie mij niet echt kan overhalen om hier niets meer te posten.

    Kortom, hoe meer jullie hier posten over het reglement hoe meer jullie zelf toegeven dat het reglement TE Nederlands gericht is en dat jullie gedoogbeleid iets om zeep aan het helpen zijn.
    Jullie motto is, our way (gedoogbeleid) or the highway (voor de Belgische piloten)
     
  5. vincent vg

    vincent vg

    Lid geworden:
    14 sep 2015
    Berichten:
    5
    Locatie:
    vorselaar
    De 13,5 t is altijd in het nadeel binnen of buiten. De 12 t is veel agressiever en zorgt voor meer topsnelheid. Je zou dit kunnen oplossen door boost toe te staan op de 13.5t. Een 10.5 t met vertiming op de motor zou ongeveer even snel kunnen gaan als 12t.
     
  6. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    Om een 12T te kunnen gebruiken moet je tevens ook over de juiste regelaar beschikken, ik had namelijk de Muchmore Euro versie steken.
    Hiervan is niet bekent of de regelaar ook sensorloze motoren kan aansturen.
    Heb van David een 12T kunnen gebruiken maar dat heb ik geweigerd omwille van de volgende redenen:
    Ten eerste wou ik niet gaan solderen
    Ten tweede gebruik ik absoluut niet graag iemand anders zijn spullen.
    En ten derde had ik ook geen gepaste regelaar bij de hand, waarvan ik in eerste instantie dacht van die regelaar wel bij te hebben.
    En als een motor in de toegestane motorlijst staat dan is dat nog altijd wel een alternatief, al is het geen correct alternatief.
    Het is een motor uit de Nederlandse club competities en of NK, waar is hier dan een correct alternatief voor de Belgische piloten die op alle club competities en BK met andere motoren rijden?
    De 10.5T motor van tamiya is al enige tijd op de markt, waarom slagen de organisaties er steeds in om achter de feiten aan te lopen en nu pas de intentie hebben om deze te gaan testen!
    Het is bij de Nederlandse organisatie al langer bekent dat een 13.5T niet op kan tegen een 12T, waarom dit dan nog als alternatief aanbrengen?
    Heb de indruk dat men niet weet/beseft tot welke situaties het snelheidsverschil kan teweeg brengen.
     
  7. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Volgens mij is het reglement in samenspraak met zowel de Belgische als Nerderlands organisatie gemaakt. Als het reglement dan in het "nadeel" van de Belgische piloten is wie zijn schuld is dat dan? Je loopt hier nu te klagen op vooral de Nederlandse organisatie maar ik vrees dat de Belgische organisatie hand in eigen boezem moet steken, deze hebben namelijk voor jou besloten wat er in het reglement staat. Beiden partijen zijn akkoord gegaan met het reglement en deze was ruim een maand voor de finale bekend en had je je aan kunnen passen of een beslissing kunnen nemen om niet mee te doen.
     
  8. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837

    Puur uit belangstelling, hoe zou het compromis voorstel, samenvoeging van beide competities, er uit hebben gezien, zonder dat deelnemers “speciaal voor deze ene wedstrijd” extra moet investeren, denkt U dat een strikter reglement niet “verstikkend” ondervonden zou worden door evt deelnemers uit een “vrijer” reglement???


    Het is nu eenmaal een natuurlijk proces dat wanneer je een compromis moet sluiten, dat deze meer nijgt naar een meer open reglement, simpelweg omdat daar de meeste deelnemers ondervallen, dit heeft niets te maken met België, Nederland, Duitsland, Engeland of welk "K...land" dan ook. Ik kan mij ook nog de tijd herinneren dat het Belgisch reglement bij de mini’s meer mogelijkheden had, dan het Nederlands reglement, vrije keus banden, smeren, regelaar vrij..te Belgisch dus...!!



    Nog even afgezien of Uw kritiek wel of niet terecht is, iedere onderbouwing die een relsfeer oproept of aanwakkert op basis van een toevallige afkomst, vindt ik een “zwakte argument”, overigens maken Uw tegenstanders ook niet al te frisse uitingen die de discussie ten goede komt, ook daar heeft U wel een punt!!


    Ik heb ook een opmerking voorbij zien komen dat alles wat niet in het Belgisch reglement staat beschreven, “niet toegestaan is”, kennelijk heerst er onder de Belgische deelnemers ook een “gedoogbeleid” zo het zich laat aanzien, na wat naslag werk van mijne zijde…zou iemand zo vriendelijk willen wezen om mij de regel te citeren waar uit blijkt dat “bandenwarmers” zijn toegestaan, ik zie ze nl wel op wedstrijd foto’s voorbij komen, maar het reglement is hier niet helemaal duidelijk in….
     
  9. foxspeed

    foxspeed

    Lid geworden:
    16 feb 2005
    Berichten:
    398
    Locatie:
    flevoland
    Hij gaat goed!!!!! Vooral zo doorgaan.
    Ik heb nog wel 1 puntje er word ook geklaagt over
    Het verloop van de kwalificaties en finales deze ligt geheel bij de wedstrijdlieding van de baanbrekers en niet van de tamiya organisatie!! wat ze naar mijn bescheiden mening goed hebben gedaan.
    Ik heb tijdens de finale in de TW aardige klappen te verduren gekregen waardoor ik het podium waarschijnlijk heb gemist?? Neem ik ze het kwalijk??
    Misschien wel misschien niet ik heb een super leuke zondag gehad en nogmaals ook in het regelement stond vol verassingen voor de nederlanders met name in de top stock klasse andere tandwiel verhouding, regelaar vrij ook hier de keuze omdat aan te passen of gewoon rijden zoals men gewent was kortom je bent oud en wijs genoeg om die keuze te maken!!
    En vind het erg zwak om achteraf alleen maar de nederlanders de schuld te geven!! Er zijn twee landen die dit regelement hebben samen gesteld.
     
  10. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    @foxspeed,

    Ik heb ook nooit gezegd dat het reglement enkel de schuld is van de Nederlanders, het reglement is door beiden opgesteld.
    Mijn argumenten zijn algemeen bedoeld en niet naar 1 enkel iemand, laat dat alvast verduidelijkt zijn.

    @driftjunkie,

    Als een reglement niet voor beide partijen even correct is wat voor zin heeft het dan?
    Dat werkt altijd averechts, ik stuur enkel aan op dat de organisaties de piloten mee kunnen laten beslissen hoe een reglement er zou moeten uitzien.
    Dit kun je enkel doen door naar elkaar te luisteren en een discussie rond te voeren.
    Werk een aantal voorstellen uit en leg deze voor in een poll en doe dit dan vooral in het begin van het seizoen zodoende kunnen veel meer piloten anticiperen op wat komen gaat en welk enkel ertoe bijdraagt dat er meer gelijkgestemde mensen rond het circuit kunnen staan voor een leuk evenement.
     
  11. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Ik heb me op de dag zelf niet beziggehouden met het reglement. Ik heb ook niet gekeken of "de Belgen" of wie dan ook (daar heb je de technische keuring voor) zus of zo hadden.
    Het was een op zich staande gezamenlijke wedstrijd ter afsluiting, telt niet mee gewoon lekker extra racen, van de Tamiya Cup seizoenen in Nederland en Belgie.
    De top stock is nb door een Belg gewonnen! Wat is het punt?

    Ik ga dit draadje verder lekker negeren, op naar de TC 2016!
     
    Electr0n vindt dit leuk.
  12. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Dit initiatief kun je ook zelf nemen, het zit jou blijkbaar heel erg dwars. Klagen mag maar kom dan ook met een oplossing hoe het beter kan en werk dit uit en geef het door aan de organisatie.
     
  13. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    Zulke zaken zitten we al jaren te zeggen, maar er word van de organisatie uit geen enkel initiatief genomen.
    Het is al jaren dat veel piloten zitten te ijveren om bvb het reglement veel vroeger bekent te maken, zodoende om mankementjes er nog op tijd te kunnen uithalen en of beter in te vullen.
    Vraag naar meningen en je zult snel antwoorden krijgen waarop je nieuwe voorstellen kunt vormen.
    In het verleden zijn al genoeg initiatieven vermeld geweest, de organisatie heeft er geen oren naar en het kan ook niet de bedoeling zijn dat de piloten zelf het werk van de organisatie moeten doen.

    Als je op het forum van de tamiyacup gaat kijken dan zul je zien dat er een vraag ivm de keuze van 2 finales is gesteld maar die mensen krijgen gewoonweg tot op heden geen enkele reactie terug.
    Hoe gaat iemand dan initiatieven kunnen voorstellen en of verder uitwerken als het daar al stopt?
    Eenrichtingsverkeer blijft niet duren.
     
  14. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Dat ben ik met je eens, als er een vraag wordt gesteld dan is antwoord wel zo fijn. Wat betreft het reglement dat eerder bekend moet worden ben ik het ook met je eens.

    Maar voor de rest vind ik het overkomen als zeuren om het zeuren. En je spreekt namens veel piloten maar de enige die ik hoor ben jij.
     
  15. Joost Alain Proost

    Joost Alain Proost

    Lid geworden:
    1 jan 2006
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Zuid Holland
    @ Moderator Kunnen de posts van 15 augustus 2015 en erna s.v.p. worden verplaatst naar een eigen topic?

    Ze zijn off-topic en gaan niet over Tamiya Cup Nederland 2015, maar over een ééndags-evenement, nl. de BE-NL Tamiya Finals.

    Nu wordt het werkelijke topic Tamiya Cup Nederland 2015 verstikt door de eindeloze input van een Belg op de versmelting voor 1 dag van de 2 landen-reglementen voor de BE-NL Tamiya Finals, waarbij de Belg in kwestie meent precies te weten wat er moet gebeuren én wie dat moet doen (niet hij), terwijl hij geen Tamiya wedstrijden meer gaat rijden.

    Ik krijg uit de post van 16 augustus 2015 ook het idee, dat op het topic BE-NL Tamiya Finals een draadje was gestart?
     
    koe vindt dit leuk.
  16. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    MOD: Op verzoek een opsplitsing gemaakt.
     
    koe en Madhouse vinden dit leuk.
  17. addicted2blue

    addicted2blue

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Antwerpen
    Niet iedereen wilt hier tijd en moeite insteken, en er moet 1 iemand zijn die ook zijn nek wilt uitsteken om een verandering op gang te krijgen.
    Als je een minpunt aanhaalt dan lijkt het mij niet meer dan normaal dat je daar een deftige discussie over kunt houden zonder dat men iemand die een initiatief neemt meteen zijn kop word afgeknald met allerlei uitspraken die niet hoeven.
     
  18. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    De keuze voor 2 finale's is simpel, dit staat duidelijk vermeld in het reglement van deze wedstrijd. In de voormiddag 3 kwalie's, gevolgd door 2 finales in de middag. Dit is gedaan omdat er tijdens deze dag veel verschillende klasses rijden en er veel deelnemers komen. Om er voor te zorgen dat de dag redelijk op tijd klaar is rijd men dus maar 2 finales. Dus als organiserende vereniging hebben zij het reglement gevolgd.
    Het is wel jammer dat er niet gereageerd wordt op dergelijke vragen door de Tamiya organisatie.

    Dit is een van de redenen dat men er over nadenkt om volgend jaar naar een 2-daags evenement te gaan zodat er op zaterdag al een kwalificatieheat verreden kan worden en men op de zondag dan tijd heeft voor een derde finale.

    Hopelijk is er dan ook meer duidelijk over de te gebruiken reglementen zodat er door zowel de Belgische als de Nederlandse deelnemers met gelijke wapens gestreden kan worden en het toch weer een gezellige wedstrijd gaat worden.

    Als leek heb ik net even het reglement door zitten kijken (op zowel de Belgische als de Nederlandse Tamiyacup pagina's) en het is mij voor zover duidelijk.
    Overal staat netjes vermeld wat de verschillen zijn t.o.v. de reglementen in België en Nederland. En ja, er staan ook wat dingen in die niet duidelijk zijn, zoals het gebruik van ventilatoren. Door het niet te vermelden gaat de een (NL) er vanuit dat het mag, terwijl anderen (Be) er vanuit gaan dat het dus niet mag.

    Ik denk dat je ook moet voorkomen dat het een te uitgebreid reglement wordt waardoor men door de bomen het bos niet meer ziet. Maar het valt en staat met een goed overleg tussen de Belgische en Nederlandse Tamiya organisatie, maar ik denk dat beide een zo goed mogelijk reglement samen willen stellen waarmee iedereen tevreden kan zijn. Ook deze organisaties steken hier veel moeite en vrije tijd in om voor de deelnemers een zo leuk en mooi mogelijke wedstrijd neer te zetten.
     
  19. Mathias -nico

    Mathias -nico

    Lid geworden:
    5 dec 2014
    Berichten:
    7
    Ik denk dat we inderdaad hier al veel over geschreven hebben en dat het punt wel duidelijk is dat er dit jaar te veel onduidelijkheden waren en misverstanden. Ik ben er zeker van dat alles goed bedoeld was, daar twijfel ik niet aan. De reglementen liggen inderdaad ver uit elkaar, maar dat wil niet zeggen dat er geen gulden middenweg kan gevonden worden die aanvaardbaar is voor iedereen.

    Ik vind het wel spijtig dat er (weer) geen reactie komt op deze discussie op dit forum van de Belgische TamiyaCup organisatie om even te duiden wat en hoe. Ook op hun forums (Tamiya BE website en Facebook) kwam ook geen reactie voor de wedstrijd.

    Iedereen heeft even alles van zich kunnen afschrijven, maar ik denk dat het tijd wordt om constructief naar de volgende edities te gaan kijken.

    De beide reglementen (BE en NL) zijn uiteraard gekend voor de start van het nieuwe seizoen, dus dat is reeds in december. Dat geeft m.i. voldoende tijd om reeds lang vooraf (dus voor de zomer omdat tijdens juli en augustus alles op een laag pitje staat) een gezamenlijk reglement uit te werken en voor te leggen aan de leden. Dan kan de (gegronde) discussie vooraf starten en is iedereen goed voorbereid op dit leuke event. Dan kunnen vragen over onduidelijkheden netjes beantwoord worden en eventuele grieven opgelost.
     
  20. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
    het zal je bijna nooit lukken om een regelement op te stellen waarin iedereen zich kan vinden, er zullen altijd mensen zijn die zich niet in bepaalde onderdelen kunnen vinden.
    ook het plan om eventueel volgend jaar een twee-daags evenemt te maken van de finale zal niet voor iedereen gelukkig zijn omdat er ook mensen zijn die moeten werken op zaterdag en dus dan ook niet kunnen deelnemen.
    wat ik wel weet is dat de organisatie wel degelijk alle berichten hier op het forum volgt maar ze kunnen niet overal op reageren omdat ze dan in soms overloze discussies te recht komen.
    wel nemen ze alle opmerkingen mee in hun overweging om de nieuwe regelementen te maken maar zoals gezegd gaan deze nooit voor iedereen 100% tevredenheid opleveren.
    en iedereen die al langer TC rijd in Belgie en/of Nederland weet wie de organisatie is en kan deze dus ook dan persoonlijk aanspreken om eventuele sugesties te doen en deze toe te lichten
     

Deel Deze Pagina