Vandaag nogal veel last gehad van "ground resonance" bij het optoeren en vooral aftoeren van m'n 550 DFC. In tegenstelling tot de andere dagen was m'n landingsplatform erg glad (houten pallet die al een tijdje in de regen lag). Geen schade, maar toch wel hevig shaken soms. Spelen met de pitch haalde niet veel uit. Ligt dit enkel aan de gladheid van het oppervlak?
Wanneer de heli bij het op-of aftoeren nog op de grond staat en bij een bepaalde headspead begint te schudden. Soms kan dat fataal aflopen.
Pardon???? Niet alleen aan de gladheid, maar ook aan de eventuele hardheid of flexibiliteit. Mijn Bell 47 G had op gras nergens last van, maar deed dat ook op asphalt, en na een paar stukjes silicone slang om de skids was dat over. Toen toerde ik hem een keer op op mijn (neergeklapte) heftafel (die een heel klein beetje zijdelings kan veren) en kreeg hij er opnieuw last van. Zo'n venijnige zijdelingse "rolbeweging" waarbij hij drifting met zijn voetjes op de grond gaat staan stampen....
Heel bekend en destructief fenomeen in de heli wereld. Gelukkig ben je er zonder schade vanaf gekomen!
oooh dat. eigen frequentie heet dat. iig, onder ground resonance (grond resonantie?) had ik hem nog niet voorbij zien komen als jouw heli kritisch is, dus dat hij er tijdens op of aftoeren vlak langs scheert, heb je een uitdaging een zachte landingsplaats/opstijgplaats dempt enigszins, waardoor de frequentie in het frame anders is dan op een gladde ondergrond. wil je er van af, zul je de eigen frequentie aan moeten passen. andere bladen, misschien versteviging in het frame. misschien juist wat flex inbouwen.. afhankelijk van wanneer het begint of stopt. ik heb het bij mijn mini titan op kunnen lossen door een fbl kop te plaatsen met demping. de kop zonder demping zorgde ervoor dat de eigen frequentie in het gebied kwam van het rotortoerental.. met bekende gevolgen. demping in de kop, en het was weg. een dfc kop heeft ook geen demping. al is het geen echt bekend probleem bij de 550.. iig, eigenlijk nog niets over gehoord in combinatie met die heli als je weet dat het alleen op gladde oppervlakken gebeurd.. kun je ook vlakke oppervlakken vermijden ;-)
Kris, mijn Atom had ook de bibbers met op en aftoeren. Er is gewoon een bepaald toerental dat dit shaken veroorzaakt in dit frame. Ik heb destijds van alles geprobeerd op adviezen van kenners, maar zonder echt resultaat. Ik had het dus alleen bij een bepaald toerental tijdens het op en aftoeren, als je daar eenmaal doorheen bent door een hoger of lager toerental, dan is er niks aan de hand.
Nee... het heet écht specifiek "ground resonance", waarbij ground niet als grond vertaald moet worden, maar met "geaard" of "in contact met de aarde" of iets van die strekking. Het treedt uitsluitend op als de heli in contact is met de grond, en het is een behoorlijk gecompliceerd iets. Het wordt beïnvloed door de stijfheid van het landingsgestel, maar ook door de demping van de ondergrond, door de hoogte van het zwaartepunt EN door de wrijving met de ondergrond. De rotor trekt boven aan de heli de boel heen en weer, en de heli wil rond zijn zwaartepunt oscilleren. Net zoals je zo'n klein tafelbelletje om je butler te roepen heen en weer schud, zeg maar... Als er voldoende wrijving met de grond is, blijven de skids staan en moet de hele heli heen en weer, wat vrij rap de energie uit de oscillatie wegdempt. Kunnen de skids wat heen en weer schuiven, dan gaat de heli kantelen en beurtelings zijn ene en dan de andere skid optillen en weer neerslaan. Tamelijk destructief. Een hoger zwaartepunt vermindert die neiging tot schuiven, een dempende ondergrond vermindert het destructieve "stampvoeten". Een onderstel met wielen geeft wat zijdelingse bewegingsvrijheid (de banden) en dat kan afhankelijk van de omstandigheden zowel een versterkend, als een dempend effect hebben. Het verschijnsel is in elk geval de reden dat ik met zéér grote afstand het liefst vanaf gras vlieg: veel wrijving, en een dempende ondergrond. Eigen frequentie is iets heel anders: dat is dat het rotortoerental gelijk komt met de eigenfrequentie van het flexen van de romp, en dan begint de hele heli te schudden, onafhankelijk van of hij in de lucht is of niet. Als je dat hebt, weet je echt niet wat je overkomt.... Mijn vroegere Heim/Vario Star Ranger had er last van boven de 1700 RPM, en dan was het net of je naar je heli keek zonder bril.... Is hem gelukkig nooit fataal geworden....
Ik zal inderdaad m'n plankje maar achterwege laten en gewoon vanop het gras opstijgen Tja, ik heb nu eenmaal de luxe om omgeven te zijn van grote weiden . Als de boer het gras niet komt afdoen, staat het gras echt hoog en dan heb ik m'n pallet nodig om alles wat plat te drukken. Of effe de bosmaaier bovenhalen en een stukje wegdoen.... Of laag genoeg op z'n kop hooveren
en dan moet je daarna een half uur wachten met vliegen om de kramp uit je had te laten wegtrekken... in tussentijd groeit het gras zowat weer terug
Vast ook.... maar voor een 800 moet je ook wat meer gras wegknippen dan voor een 500.... Als ik de drie startvierkantjes (2 x 2, ook een leerling moet hem er neer kunnen zetten zonder dat we gelijk de les moeten onderbreken om de hekrotor leeg te pulken) voor ons veld kort gehaald heb met de kantenmaaier heb ik er al last van, laat staan dat ik dat met een handschaar zou doen: dan zou ik brood mee moeten nemen en 's ochtends van huis moeten om 's middags te kunnen vliegen
nu hebben jullie ook wel vrij stug spul staan op het veld Bert... jouw gras vecht terug als het gekortwiekt wordt ;-)
Ja... dat kun je wel stellen ja.... is eerste klas voedergras, groeit als een dolle en is behoorlijk taai (die koeien moeten wel iets te doen hebben....) In de staartrotor gedraaid gras heeft me al minstens twee keer lagers van de tailslider gekost....