Modelvliegen in China, India, Singapore en Maleisie.....

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door brabo in het buitenland, 2 dec 2008.

  1. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    @ H.B. Busking: Klopt inderdaad en ik moet zeggen dat ik best wel geschrokken ben de oorlogzuchtige praat die door de indiers continue gebezigd wordt, zowel naar Pakistan en China. China stookt het vuurt inderdaad flink op en zo blijft het bezig. De intens negatieve attitude naar China en Chinezen in India is wel echt opvallend.

    @beertema: bedankt ! Ik vlieg nu meestal in Tuas of Maleisie. De shops in Fook Hai Building had ik al gevonden. Vlakbij het favouriete restaurant van mijn vrouw, dus een mooi excuus om daar vaak te zijn ;-)
     
    serge pot vindt dit leuk.
  2. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Deel 30



    Ondanks dat er veel gebeurd is sinds het laatste bericht, heb ik er toch voor gekozen om het verhaal grotendeels chronologisch voort te zetten. Anders wordt het wel erg ingewikkeld ;-)


    Toen ik door de oudere berichten in dit draadje aan het lezen was, was er een die me meteen opviel. Dit omdat het bijbehorende verhaal een behoorlijk staartje heeft gekregen.

    Het gaat om dit verhaal over een vliegshow bij Chongqing waar we uitgenodigd waren om wat demos te geven: http://www.modelbouwforum.nl/thread...gapore-en-maleisie.72624/page-19#post-1897435


    En in het bijzonder deze foto:


    [​IMG]


    Deze kist maakte deel uit van een groep van drie die een soort fake airrace simuleerde waarbij vooral veel laag voorbij gevlogen werd, maar wat verder weinig voorstelde.

    Dat laag vliegen was opzich niet zo’n probleem, want dat deden de Zweedse Skywalkers ook wel, maar het viel mij op dat ook tijdens het slechte weer ze gewoon bezig bleven. Op een bepaald moment was het zicht zo slecht dat we met de rc kisten niet konden vliegen, maar zij hadden daar schijnbaar geen last van ?

    Ook tijdens het diner waar alle deelnemers aanwezig waren kregen we het gevoel dat het wel een heel raar goepje mensen was. Maar dat was al snel vergeten toen we weer thuis waren.

    Een tijdje later na het evenement kregen we echter bericht dat een van de kisten tijdens een andere airshow was gecrashed in een meer onder slechte weersomstandigheden. De piloot probeerde een stunt uit te halen waarbij de wielen het wateroppervlak van het meer moeten raken, maar dat ging dus mis. Hij kwam zelf direct om, maar nog erger, ook zijn 19 jarige chinese tolk die ook aan boord was (!)


    Tijdens het onderzoek kwam heel veel narigheid naar boven, zoals ontbrekende papieren/licensies, gezocht worden door justitie etc etc. Er is zelfs een complete site gewijd aan dit verhaal: http://www.aviationcriminal.com/riggs/?p=788


    De groep werd meteen het land uitgegooid en de overgebleven kisten schijnen nog steeds ergens in China te zijn.


    Een typisch verhaal van een stelletje gelukzoekers die de ontwetendheid van de Chinezen proberen te gebruiken om snel wat geld te verdienen.




    Over shows gesproken….


    Naast de shows in Chengdu en Chongqing waren wij eerder ook uitgenodigd om wat demos te geven tijdens een evenement in het dorpje waar de fabriek staat waar ik toen werkte.


    Heel bijzonder was weer de plek waar opgestegen en geland moest worden, nl een gewone weg met aan het einde het podium en alle gasten. Weinig ruimte voor fouten dus…


    Wederom vloog ik met de Ultimate omdat dat toch de beste keuze is voor dit soort dingen. Groot, stabiel, snel maar ook heel precies. Nu gaat het op zo’n show er toch meer om om wat spektakel te laten zien dan iets anders. Dus veel herrie, rook en wilde bewegingen en het is al gauw weer goed.


    Tijdens het opbouwen en afbreken van de kisten werden we bijna overspoelt met de kijkers en natuurlijk iedereen en zijn moer moest op de foto…….



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]



    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]




    Dat was het weer voor deze keer



    Groet


    Ro
     
    Laatst bewerkt: 31 aug 2015
  3. beertema

    beertema

    Lid geworden:
    16 okt 2011
    Berichten:
    87
    Locatie:
    singapore
    Met dat formaat kosten is tuas en johor inderdaad wel de betere optie, heb zelf geen auto, (die prijzen zijn hier ook niet normaal meer trouwens, over melkkoe gesproken)

    Vlieg zelf meestal nu op tukang, prima Dlg veldje en voor de kleinere electro modellen.
     
  4. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Ja, die autoprijzen hier.....:eek::eek::eek::eek:

    Wordt er in Nederland geklaagd over autoprijzen...hahaha. Moet je er hier eens een kopen, dan klaag je nooit meer in welk land dan ook.

    Bedoel je met Tukang dan Jalan Tukang ? In de buurt van Grundfos ?
     
  5. beertema

    beertema

    Lid geworden:
    16 okt 2011
    Berichten:
    87
    Locatie:
    singapore
    Jah inderdaad, jalan tukang, daar woon ik vlakbij, en is net buiten de 5km zone van de luchtmacht basis.

    Al vlogen we eerder pal naast de baan van paya lebar basis. Nooit geen probleem mee gehad. Maar nu heeft de caas er bordjes neer gezet.
     
  6. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Deel 31


    Al eerder had ik verteld dat mijn vlieginteresse naast het F3A gebeuren ook op andere gebieden begon te bewegen. Natuurlijk was het turbinevliegen steeds aantrekkelijker aan het worden, maar er was ook een andere discipline die steeds meer aantrok, nl: FPV !

    Zoals zovelen heb ik met verbazing gekeken naar de eerste filmpjes van Gabriel uit Brazilie en Daniel Wee uit Singapore en droomde ervan om dezelfde ervaring te hebben.

    Dus, toen de componenten een stukje makkelijker beschikbaar waren heb ik de grote stap gezet en ben begonnen met FPV-en. Nou, dat viel wel even tegen zeg ! Ik ging ervan uit dat als je maar de duurste componenten kocht, bijvoorkeur van een fabrikant, dat alles wel goed zou komen. Mooi niet dus. Ook het advies en support van de (online)verkopers viel vies tegen en zo moest er flink zelf gepionierd worden. Dat is uiteindelijk voor mij ook wel de charme van deze tak van de hobby geworden.

    Mijn eerst FPV kist was een Skywalker van de eerste generatie. Man, wat een prutsding was dat ! Flapperende staart, wiebelend en de vleugel niet berekend op zoveel gewicht. Mijn vliegmaatje Qiang Long leerde later de originele ontwerper kennen en die wist te vertellen dat hij weinig kaas had gegeten van modelvliegtuigen en het ontwerpen ervan. Hij was uitermate verbaasd hoeveel er uiteindelijk aan die domme laowai (buitenlanders) verkocht zijn, terwijl hij zelf aangaf nauwelijks te weten waar hij mee bezig was ;)

    Omdat de meeste UHF rc-systemen voor lange tijd uitverkocht waren (ook zo’n typisch FPV fenomeen, net zoals “pre-ordering”, wat is dat nou voor onzin ?) vlogen we in het begin gewoon met 72MHz en verlengde antenne. In combinatie met een Corona ontvanger was het niet moeilijk om 3-5km te halen.

    Ik maakte natuurlijk de fout om alle beschikbare goodies in een keer te kopen en te installeren, wat ervoor zorgde dat het erg lang duurde voordat ik eindelijk vloog. Mijn maatje had gewoon een AXN Clouds Fly met camera en videozender en had al veel meer uren in de lucht doorgebracht voordat ik onderhand kon beginnen met vliegen.

    Raar genoeg was het maken van beelden vanuit de lucht niet echt verboden in China, maar vonden we het toch verstandig om toch een beetje voorzichtig te zijn. Er waren nog steeds veel mensen die na generaties van indoctrinaties nog steeds dachten dat alle buitenlanders spionnen waren, en dus was het maken van luchtopnames misschien wel iets te veel van het goede. Dus we zochten altijd wat afgelegen plekken op.

    De Skywalker heeft uiteindelijk maar een kort leven gehad. Na een paar weekeinden vliegen, met name op de oude stek ten noorden van Xi’an, begon de antenne tracker plotseling een eigen leven te leiden. Dit had verlies van het videosignaal als gevolg en een crash.

    Ik heb toen nog heel wat wat uren gezocht maar helaas niets gevonden, wat wel jammer was aangezien er ook een Gopro aan boord was.

    Uiteindelijk toch maar besloten om de volgende dag nogmaals te gaan zoeken. Toen we bij een boerderij stopten om de weg te vragen zat ik een beetje rond te kijken en zag daar tot mijn verbazing iets wits liggen. Ja hoor, mijn Skywalker ! De boer in kwestie had hem die morgen gevonden en meegenomen. Hij lag overigens op een heel andere plek dan dat ik verwachtte, wat weer een les was in hoe moeilijk het is om in de lucht te navigeren.

    Na wat foto’s gemaakt te hebben mocht ik alles meenemen en moest flink aandringen om een kleine bijdrage te geven. Voor hun was de dag fantastisch gelukt nadat ze met een buitenlander op de foto mochten.



    [​IMG]
    Waarom zit ik nu omhoog te kijken ????


    [​IMG]
    De Clouds Fly van mijn maatje


    [​IMG]
    Op het vliegveld van Pucheng, de laatste foto voordat de Skywalker crashte


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    Met de trotse vinder, hele aardige man trouwens.....


    Dit is overigens een van de weinige (dodelijk saaie) videos die ik met de Skywalker heb gemaakt. Het is een gebied ten noorden van Xi’an, dicht bij de Wei rivier. Dit hele gebied is nu volgebouwd met een uitbreiding waar verschillende miljoenen mensen een nieuw plekje hebben gevonden. Echt niet normaal hoe die ontwikkelingen gingen.




    Ik had al eerder besloten dat er wat anders moest komen om de Skywalker te vervangen. Na vele uren lezen op diverse fora werd besloten om een Ritewing Zephyr 1 te kopen. Maar ik had wel al door dat het FPV vliegen iets moeilijker was dan gedacht.


    Dus eerst maar iets gekocht om mee te oefenen, en dat werd de Windrider Scout. Met wat verf werd die wat opgeleukt en uiteindelijk is dit een heel betrouwbaar ding geworden. Op vele plekken heb ik er mee gevlogen en doordat die zo sterk was ook heel veel crashes overleefd.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    Motormount eraf na mislukte lancering


    [​IMG]
    Het idee was om eerst de componenten er los bovenop te plakken en na testen en optimaliseren van zwaartepunt het zaakje netjes in het schuim weg te werken. Dat laatste is dus nooit meer gebeurd...


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    Tijdelijke oplossing voor zwaartepunt aanpassing


    [​IMG]


    [​IMG]



    In het begin wat geexperimenteerd met diverse methodes voor het lanceren. Ikzelf heb wat moeite om te gooien ivm mijn rug en mijn maatje vond die propeller maar niets. Dat karretje werkte helemaal niet en uiteindelijk zijn we maar een katapult gaan gebruiken. Later heb ik wel geleerd hoe gemakkelijk het eigenlijk is om een vliegende vleugel te lanceren.

    Dit waren trouwens de laatste activiteiten in Xi’an omdat de verhuizing naar Shanghai erg dichtbij kwam.


    Maar dat komt de volgende keer wel weer.



    Groetjes

    Ro
     
  7. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Deel 32


    Het grote voordeel van het wonen in Xi’an was dat, ondanks dat er 8 miljoen mensen wonen, het een erg compacte stad is met flink wat natuur erom heen. Nu is natuur een relatief begrip in een land wat zo overbevolkt is en is eigenlijk elk stukje land wel op een of andere manier gemanipuleerd of in gebruik, maar toch, het is beter dan alleen maar een stedelijke omgeving.

    Op een half uurtje afstand van de stad is het begin van een enorm gebergte, genaamd Xining. Dit is een ver uitgestrekt gebergte wat een populaire bestemming om in de weekeinden naartoe te gaan. Met name in de zomer, wanneer het wel 45 graden kan worden in de stad, is het in de bergen lekker afkoelen.

    Deze bergen zijn vrij typisch voor China en heel anders dan wij gewend zijn van de bijvoorbeeld de Alpen in Europa. Sowieso zijn er heel veel plekken die erg hoog zijn. Het is bijvoorbeeld geen enkele moeite om dichtbij Xi’an naar een hoogte te gaan van ruim 3000m en dat gebied staat niet eens bekend om zijn hoogte.

    Het andere verschil is dat de bergen veel vaker erg stijl zijn. Je ziet bijna nergens de glooiende europese alpenweides en er zijn weinig wegen, dus is de toegankelijkheid niet geweldig.

    Dat zijn ook meteen de redenen waarom China zo overbevolkt is in sommige gebieden. Het overgrote gedeelte van het grondoppervlak ligt erg hoog en er zijn veel provincies die een gemideelde hoogte hebben van meer dan 3000m. Samen met het stijle bergprofiel is dus eigenlijk een heel groot deel van China onbruikbaar voor landbouw of bewoning. Voor 25% van de wereldbevolking hebben ze minder dan 12% van de landbouwgronden en is dus het grootste gedeelte van de bevolking geconcentreerd in een relatief klein gebied dict bij de kust en is het er erg druk.

    Juist omdat er best wel veel open natuur was rond Xi’an was het ideaal voor het FPV-en. Dat werd nog meegeholpen door het feit dat er erg weinig luchtvaart is en je dus geen zorgen hoeft te maken voor potentiele gevaarlijke situaties.

    Dus op een zondag zijn we er eens op uit getrokken om eens wat in de bergen te vliegen. Dat was net nadat ik begonnen was met FPV vliegen, dus het was best wel een uitdaging. Het valt niet mee om tussen de bergen te vliegen en je te orienteren. Maar goed, het was uiteindelijk toch gelukt om wat videos en foto’s te maken die een goede indruk geven van het gebied.

    Omdat het vliegen in de nauwe bergen toch wat te uitdagend was hebben we uiteindelijk besloten om een andere plek te zoeken.

    Onderweg stopten we bij een van de plekjes die er steeds meer kwamen, namelijk boerenrestaurants in de bergen. Veel boeren, die moeilijk konden overleven, verbouwden hun huis in kleine restaurants die originele, traditionele gerechten aanboden. Dit werd steeds meer populair voor de bezoekende stadbewoners en het was dus mooie inkomstenbron voor ze.

    Na de heerlijke lunch gingen we naar een hele aparte plek die ik via Google Earth gevonden. Dit was een soort plateau wat tussen twee rivieren lag. Het was niet gemakkelijk toegankelijk en waarschijnlijk was dat de reden dat er bijna nooit iemand was. Hier heb ik dus de meeste vluchten gemaakt totdat er uiteindelijk een einde zou komen aan mijn verblijf in Xi’an.

    Wat trouwens op alle foto's duidelijk is te zien, is de luchtvervuiling die alleen maar erger is geworden sinds alle verbeteringsmaatregelen voor de 2008 Olympics weer losgelaten zijn.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    De paar lapjes grond die geschikt zijn voor landbouw worden nog gewoon met de hand bewerkt....


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    Nauwe valleien met weining bruikbare ruimte


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    Op weg terug, een van de vele waterreservoirs


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    Het lokale boerenrestaurant


    [​IMG]
    Nauwe weggetjes dwars door een klein dorpje om op het plateau te komen


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    Hier stroomde dus ooit een grote, brede rivier. Zoals op zoveel plekken is dat allemaal opgedroogd


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    Er zijn weinig van zulke open plekken te vinden waar weining mensen rondhangen


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
    Visvijver bij een van de dorpjes. Die zie je overal, want vissen is een hele populaire hobby


    [​IMG]


    Dit was het weer voor deze keer


    Groetjes


    Ro
     
  8. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Dit was en is een van mijn favoriete draadjes op MBF. Leuk geschreven met info over zowel de hobby als het land. Prachtig!
     
  9. schilper

    schilper

    Lid geworden:
    26 jun 2008
    Berichten:
    705
    Locatie:
    Zeeland
    Fijn om weer een verslag van je te lezen.

    Harold
     
  10. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Dordrecht
    Geweldig om te zien dat je weer terug bent en weer je belevenissen deelt met de rest van ons. Jammer dat ik het niet eerder gezien heb, want ik ben net terug van 5 weken Singapore....:(. Ook nog bij Jet Hobby geweest. Beetje rare zaak, half modelbouw, half fietsenwinkel.... Maar wel een leuke aanbieding van 90mm Tornado EDF's voor de helft van de prijs :rolleyes:. Afijn, misschien volgende keer tijd voor een biertje (Tiger uiteraard)..? Tot dan volg ik je avonturen met veel plezier.

    Groet, Raymond
     
  11. Richard Branderhorst

    Richard Branderhorst

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    3.108
    Locatie:
    Ederveen
    Idd erg leuk draadje, altijd al geweest, bedankt Ro.
    Het verhaal van die Dave Riggs heeft idd wat losgemaakt in de luchtvaart community. Ik heb nog nooit zoveel ellende gelezen, geschreven na iemands dood, het moet echt wel een draak van een mens geweest zijn. Ik ken de Nederlandse GA redelijk en ook daar heb ik wel in de loop der jaren een paar goudzoekers meegemaakt, maar zo erg als deze....neee.

    Leuk om over de scene in SIN te lezen, werkend bij ene grote luchtvaartmaatschappij kwam ik er vaker en struinde ook de winkels af.. ik begrijp dat de prijzen er niet meer interessant zijn? Dat was pakweg 10 jaar geleden nog wel anders. Ook hier en daar op veldjes gekeken, ik meen Tuas (bij die brug toch?)

    De luchtverontreiniging en het daarmee gepaard gaande slechte zicht in China is zorgelijk en dan willen ze de huidige beperkingen op de GA open gooien zodat de rijke Chinezen "massaal" sportkisten kunnen gaan kopen. Dat wordt een ramp.....

    Ro, wil je ooit aan jets beginnen dan moet je het niet doen zoals ik en met een F16 beginnen...
    Begin met een e-fan, dan leer je al een beetje het andere gedrag kennen van thrust ipv trekkracht. Ik vlieg sinds kort met een TAFT Viper, veel voor relatief weinig geld. Vliegt subliem. Tja, 3 minuten vliegtijd met een 8S is alleen niet erg lang, zegt ook wat over de efficiency van een fan motor. Maar ook de turbines lusten ze goed....

    Ik start binnenkort met de bouw van een (Ripmax) Xcalibur plus, een mooie trainer met zo te lezen zeer goede vliegeigenschappen. Ik wil namelijk wel eens op wat kleinere veldjes kunnen vliegen en dat lukt met mijn andere twee jets niet, een Pirotti Tuono en een Skymaster MB339, die worden beide vanaf betonbanen gevlogen.

    Tuono (maar dat is een forse bak, je hebt er een busje voor nodig...):
    [​IMG]

    [​IMG]

    Let niet op de RE tank, die wordt deze winter opnieuw gespoten.
     
  12. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Inderdaad jammer om je gemist te hebben. Singapore is wat betreft modelbouw wel een aparte plek. Ondanks dat plaatsgebrek een standaard probleem is, wordt er best veel gedaan. Er zijn verschillende goede winkels met een behoorlijk assortiment. Daarnaast zijn er nauwelijks invoerbeperkingen wat het aanschaffen via internet wel vergemakkelijkt.....

    Laat maar horen wanneer je weer hier bent.....
     
  13. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Ik schreef al dat toen wij het clubje ontmoetten we er een vreemde smaak aan over hielden. Overduidelijk was het dat het een stelletje cowboys waren, maar dat de uiteindelijke gevolgen zo erg zouden zijn.....
    Heel erg wrang is dat de Amerikaanse ambassade in China vlak voor het ongeluk op de hoogte was gebracht van de achtergrond van persoon in kwestie. Over het ingenomen brevet, maar ook de criminele veroordeling die normaal gesproken leidt tot een afwijzing voor een visumaanvraag. Er is toen echter door hen voor gekozen om maar niets te doen, iets waar later nog best veel lastige vragen over gesteld zijn.


    De winkels zijn nog steeds interessant, maar inderdaad niet meer zo competatief. De online business heeft toch veel verandert de laatste jaren. Singahobby is heel lang voor velen in Azie het adres bij uitstek geweest voor redelijk geprijsde spulletjes. Dat is nog steeds wel het geval, maar wordt steeds minder. Ik ga er graag naartoe omdat ik dan meteen datgene wat ik nodig heb kan meenemen.

    Inderdaad wordt er nog steeds in Tuas gevlogen, maar niet meer bij de brug. Het officiele veld ligt nu wat zuidelijker. Daarnaast is er ook veel wildvliegen op een van de open velden of zelfs op de doodlopende wegen.


    Luchtvervuiling is inderdaad nog steeds een groot probleem, alhoewel ik wel moet zeggen dat het de laatste tijd wat schijnt te verbeteren. De afkoelende economie zal daar ook wel aan bijdragen. Nu is alles relatief en er sterven er jaarlijks nog steeds heel veel mensen door aan luchtvervuiling gerelateerde problemen.

    Overigens zitten we hier in Singapore ondertussen ook al weer 6 weken in de smerige rook van Indonesie door alle bosbranden. De kids zitten het grootste gedeelte van die tijd binnen en worden helemaal gek.

    Dat openstellen van het luchtruim in China zal nog wel meevallen. Of zoals iemand die ik ken die zich daar in China mee bezig houdt altijd zegt: "Ik hoor de wolven huilen, maar ik zie ze niet !" Officeel is het luchtruim nu al vrijgegeven maar er zijn nog zo veel practische beperkingen. De regering is nog steeds erg terughoudend in het echt volledig openstellen en zal alleen een langzame verandering toestaan. Zij zijn zich best wel bewust van het feit dat er geen fatsoenlijke infrastuctuur is om dat allemaal te reguleren. Dus het doemscenario van een plotselinge openstelling en duizenden rijken gasten die dan vervolgens bij bosjes crashen zie ik niet als realistisch.


    De Tuono is een fantastisch ding. Ik heb die ooit in USA zien vliegen.

    Eerlijkheid gebied te zeggen dat ondertussen het jetvliegen wel wat uitgebreider is geworden. Het is wel toevallig dat ik ook zowel een Taft Viper alsook een Ripmax Xcalibur+ heb.

    De Taft Viper heb ik gevlogen met een Kolibri, maar dat was niet echt een success. De Kolibri T35 zit toch best wel op zijn limiet en in het warme en vochtige weer wordt die te warm en stookt de lagers eruit.

    Ik heb een filmpje van mijn Viper maiden, dat was nog in India.




    De Xcalibur+ heb ik net klaar. Wat een groot ding zeg ! Die is voorzien van een P160SX die uit mijn L39 kwam

    [​IMG]

    Als alles goed gaat dan is komend weekend de maiden


    De genoemde L39 was een Airworld versie die ik van iemand uit Hong Kong overnam. Die heb ik gebruikt tijdens de 2011 JWM in Dayton waar ik voor het Hong Kong team uitkwam. Dat was op zichzelf al een heel verhaal en dat komt later wel.

    Hier een video van een van de Dayton vluchten. Overigens hadden alle andere teamkisten behoorlijke problemen gedurende het evenement en was de L39 de enige die continue bleef vliegen.




    Er komt snel weer een update aan.......
     
    Laatst bewerkt: 28 okt 2015
    PH-TVS vindt dit leuk.
  14. brabo in het buitenland

    brabo in het buitenland

    Lid geworden:
    8 apr 2007
    Berichten:
    170
    Locatie:
    Son en Breugel
    Deel 33


    Dit wordt een van de laatste stukjes over mijn tijd in Xi’an.


    Zoals ik al eerder schreef kwam mijn tijd in Xi’an ten einde aangezien mijn werkgever besloot om uit te Joint Venture te stappen. Zo’n exit gaat heel anders dan je dat zult verwachten, omdat de Chinezen je nooit met geld zullen laten weggaan. In de onderhandelingen werd het dan ook meer de vraag: “hoeveel moet Volvo betalen om weg te mogen ?” Dit, samen met de Zweedse softe aanpak, zorgde ervoor dat er uiteindelijk een enorm bedrag in de vorm van gratis materiaal werd overgedragen.


    Maar, voor het zover was, was er nog de deelname aan de China Nationals ! Deze werden gehouden in Hefei, de hoofdstad van de Anhui provincie. Dat was ongeveer 700 km rijden van Xi’an, wat we voornamelijk ’s nachts deden. Ik heb onderweg veruit de grootste snelheidsboete gekregen in mijn vele jaren rijden in China, nl. 45 EURO !!!

    De China Nationals is een heel eigenaardig evenement, met allerlei sporten die (relatief) onbekent zijn. Je zou het haast een alternatieve spelen kunnen noemen.

    Het zou een internationaal karakter moeten hebben, maar naast wat deelnemers uit Hong Kong en naburige “-stan” landen waren de meeste deelnemers chinezen.


    Ook het modelvliegen maakte deel uit van het programma, dus gingen we daar met team Shaanxi naartoe. Ik wilde eigenlijk niet meer deelnemen omdat de laatste wedstrijd in Laiwu zo teleurstellend was qua organisatie en jurering. Maar de lokale modelvliegafdeling kreeg veel druk op zich om toch een delegatie te sturen en er was budget beschikbaar voor de kosten, dus zijn we uiteindelijk toch maar gegaan.


    Ik zou deelnemen in F3A, en voor het eerst met een electrische setup. Mijn maatje Qiang Long zou ook F3A doen, maar zich met name richten op 3D/aeromusical. Voor de aeromusical hadden we besloten om een van mijn favoriete kisten te gebruiken, nl. de Pilot-RC Yak54. Deze heeft een spanwijdte van 3.3m is voorzien van een DLE-222 viercilinder en rook setup. Aangezien QL een veel betere 3D vlieger is zou hij zich daar op richten met mijn Yak en ik op F3A.

    We hadden best wel een leuke routine in elkaar gedraaid en heel veel geoefend.

    De aankomst in Hefei begon al goed (niet dus). Het evenement was georganiseerd door het leger en vond voor een groot deel plaats op militair terrein. Dat was natuurlijk een probleem met al die buitenlanders.....

    Chinese soldaten worden nog steeds erg afgezonderd van de rest van de samenleving en compleet gehersenspoeld met ideeen dat alle buitenlanders spionnen zijn. Officieren maken geen carriere op basis van kennis en kunde, maar hun politieke correctheid en ze moeten ook een groot deel van hun tijd verdoen aan het leren van partijideologien.


    We waren hierop voorbereid en dus had ik een lokale vriend gevraagd om een hotel te boeken in de stad, zodat ik niet op het militaire terrein hoefde te verblijven. Hij had daarvoor echter mijn Chinese naam gebruikt 罗立德(luo li de)

    Toen ik echter incheckte kreeg al het gevoel dat het niet goed zat. Het duurde erg lang en er werd koortsachtig overlegd.

    Er werd gevraagd wat het probleem was, en dat bleek mijn buitenlander-zijn te zijn. Huh ? Waarom dan ? Welnu, ook het gekozen hotel was gerund door de militairen en daardoor dus niet toegankelijk voor buitenlanders. Nou ja.....!

    Het was voor de rest een gewoon hotel, waar ook chinese burgers in verbleven. Doordat mijn chinese naam gebruikt was, hadden ze dit niet opgemerkt tijdens de reservering.

    Ik had al snel door dat we dit niet gingen winnen en had mijn vriend al ingelicht om iets anders te regelen. Maar ik kon het toch niet nalaten om de druk eens flink op te voeren. Manager gevraagd, een hoop gedoe, vragen om uitleg etc etc. Op mijn vraag welke gevaren ik kon opleveren kreeg ik natuurlijk geen antwoord. Ook niet op de vraag welke geheimen er te vinden waren. Toen ik opperde dat het enige geheim wat daar te zien was, de officieren waren die hun minnaressen daar ontmoetten (bijna alle chinese mannen die wat voorstellen houden er verschillende buitenechtelijke relaties op na) lagen alle receptiedames in een deuk maar de manager vond het wel tijd om maar weg te gaan.

    Gelukkig was er al ander onderkomen geregeld en kwam het toch nog goed.

    De wedstrijd was redelijk goed geregeld en van onverwacht niveau. De vliegstrip was beter dan de vorige keer in Laiwu en al met al hebben we best veel plezier gehad.

    Het niveau in F3A was best wel hoog met deelnemers uit Hong Kong, maar vooral de 3D wedstrijd was echt superspannend. Voor 3D moeten er 2 rondes verplichte figuren gevlogen worden (zoals F3M) en twee rondes aeromusical. QL deed het erg goed en kwam na een spannende strijd op de derde plaats terecht. De strategie was om een wat simpeler maar elegant programma te maken, wat dan ook perfect geexecuteerd moest worden. Dat werkte uiteindelijk goed. Nummers 4 en 5 zaten er dicht achter maar kwamen punten tekort door veel slordigheden.

    Met zowel Pilot-RC als DLE waren deals gemaakt dat bij een plaats in de top 3 we een deel van de aanschafkosten terugkregen en dus had ik een hele goedkope Yak ;) Het prijzengeld (jaja) werd gedeeld....

    Mijn vliegen in F3A was redelijk. Ik kwam uiteindelijk op de vierde plaats terecht waar ik erg blij mee was. Uiteindelijk werd ik als buitenlander uit de uitslag genomen, want dat kon natuurlijk niet..... ;)

    Ik moest wel erg wennen aan het vliegen met electrische aandrijving. Ondanks dat ik daarvoor met dezelfde type kist, Neptuno van Jetlegend, met YS aandrijving met veel plezier had gevlogen, wilde het met electrische aandrijving niet zo lukken.


    De laatste avond was wel weer lachen. Mijn vrienden uit Hong Kong hadden ons uitgenodigd voor diner. Daar was zoals gebruikelijk ook Dragon Li bij. Dat is een acteur en zanger uit Hong Kong van het type “vergane glorie”. Een erg leuke man die ook erg fanatiek F3A vliegt. We zijn al heel wat keren met deze groep op reis geweest, maar nu was het de eerste keer dat hij continue werd aangesproken op zijn bekendheid. Op straat, maar ook in het restaurant moest hij continue handtekeningen uitdelen en kregen we allerlei extra’s. Aangezien dat op andere plekken in China nooit was voorgekomen was iedereen toch wel een beetje verbaasd. Waarschijnlijk waren in de donkere jaren er in die stad alleen maar cassetebandjes met zijn nummers te krijgen.....


    [​IMG]
    Een heel ander landschap met veel rijstvelden


    [​IMG]



    [​IMG]
    Rivieren die compleet vernield worden voor zandwinning voor de exploderende bouw


    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]
    Wat slaat dit nou op ? De chinese tekst betekent gewoon "bedankt en goede reis" oid


    [​IMG]
    Ook in Hefei veel bouwprojecten


    [​IMG]
    De plek waar wij moesten vliegen


    [​IMG]
    ook weer allerlei obscure klasses die ik alleen in China heb gezien


    [​IMG]



    [​IMG]
    Dit is het preciesie droppen van een kist aan een parachute


    [​IMG]
    Duidelijk was dat alles maar tijdelijk was aangelegd. Medium size bus draaide even....


    [​IMG]



    [​IMG]
    Tijdens het trainen veel belangstelling ;)


    [​IMG]



    [​IMG]
    De Yak


    [​IMG]
    De vader van QL is een van de meest nuttige en trouwe helpers gebleken


    [​IMG]
    Op naar de eerste ronde


    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]
    Dit was tijdens een van de trainingen. Overigens vlogen we voor training ook gewoon op de openbare weg....


    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]
    Het geluid van zo'n 4-cilinder is echt supervet


    [​IMG]



    [​IMG]
    tsja, da's toch lastig als je gimmicks te vroeg afgaan....


    [​IMG]
    Om de hoeveelheid publiek voor de reportage wat op te krikken kregen de cadetten opdracht om te komen kijken


    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]
    Interview


    [​IMG]



    [​IMG]



    [​IMG]
    Alle Neptuno vliegers


    [​IMG]
    Blij met de derde plaats


    [​IMG]
    Nu mijn vrouw (r) en de VEEL jongere vrouw van Dragon Li


    [​IMG]
    De kisten van team Shaanxi


    [​IMG]
    Zij waren echt niet de reden van de foto hierboven....:)


    [​IMG]



    [​IMG]
    Apart restaurant voor de laatste avond


    [​IMG]



    [​IMG]
    Dragon Li met ega


    [​IMG]
    en de manager kwam om een handtekening vragen....


    [​IMG]
    Alex Lau kan er wel om lachen



    [​IMG]
    Ik kwam zelfs nog op de voorpagina


    Dat was het weer voor deze keer


    Groet

    Ro
     
  15. vliegman

    vliegman

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.713
    Locatie:
    In Braband waar het mooi is
    Ut was weer mooi om te lezen, blij dat er weer updates zijn.:banana::thumbsup:
     
  16. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Geweldig en fijn om het te lezen.
    Vr Gr E
     

Deel Deze Pagina