MSH Brain module stukgemaakt?!

Discussie in 'Electronica' gestart door Krismolleke, 16 sep 2015.

  1. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik ben t met Servor eens..

    gebruik nu nog steeds de Hobbywing Platinum 50A, heb het laatste jaar ook de 100A + 120A hv Pro gevlogen .. niks mis mee.

    Prima stevige BEC voeding wat ze afgeven, en de Gov. voldoet echt goed.

    Daarvoor YGE gevlogen, maar de HW regelaars doen echt niet onder in prestaties en zijn gewoon een stuk betaalbaarder.
     
  2. servor1986

    servor1986

    Lid geworden:
    5 dec 2012
    Berichten:
    863
    Locatie:
    Zeeland, Walcheren
    Dat is niet wat je zegt Uwe, je zegt dat het een perfecte governor is en dat het meer kan maar dat is echt een fabeltje hoor.. Volgens mij heb jij de hobbywing nog nooit geprobeerd anders zou je wel anders praten... dus beschuldig je mij van iets wat je zelf doet nl. iets horen en dat voor waar aannemen en dat hier verkondigen als waarheid.

    Ik heb alle 4 gebruikt en er is genoeg documentatie te vinden op andere, buitenlandse, fora.. mijn kontronik 80hv weggedaan voor een platinum pro omdat ik die fijner vond, yge beviel me wel maar vind de hobbywing of kontronik echt beter.
    Heb de vbar governor ook aan gehad alleen vond ik de hobbywing echt het fijnst dus ik begrijp niet waar je op doelt met wat ik gehoord zou hebben.. ik weerleg gewoon jou mening over de yge, aangezien jij vaak de aanname hebt dat het op jou manier de "perfecte" manier is..

    Verder is er over de hobbywing governor in verhouding tot de kontronik en yge een heel topic met logs op helifreak te vinden waarin de yge als mindere dan de hobbywing en kontronik uit de bus komt PLUS dat yge qua bec niet in een adem genoemd mag worden met de bec op de kontronik of de hobbywing..

    Heb de logs vwb de governors hier op het forum ook al eens ergens neergezet dus je zou het zo terug kunnen zoeken als je daar de moeite voor zou willen doen, ik niet.
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nu maar even weg van "hoe goed is de governor van de YGE ESC"
    (@servor1986: heeft zeker gelijk met zijn post hier boven!) ...

    een andere idee, hoezo bijna niemand de Oxy3 met de HobbyWing ESC vliegt is,
    dat de HW 40 alleen tot 6 volt BEC beschikt, maar de HW60pro wel tot 7,4 volt (HV),
    probleem met de HW60pro voor de Oxy3 is de beperkte ruimte in de heli,
    (en dat de v-bar governor misschien bij kleinere heli's niet zo goed werkt , kan ook zijn).
     
  4. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    post van Laurens 19-03-2015: "Bij de standaard Hobbywing kan dat niet, maar de MKS'en kunnen prima ook op 6V"

    (wij praten over een 40A)
     
  6. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik zeg alleen dat een 50A er vast wel in past en je daarmee gewoon je gewenste BEC voltage kunt voorzien.

    Afijn, terug naar Kris.

    Nog problemen gehad kris na de laatste "storing" ?
     
    servor1986 vindt dit leuk.
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    past niet, daarom !
    (250er heli die Oxy3)
     
  8. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Zucht.. Jawel, zie helifreak
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    :confused: frame van de Oxy3 is 30mm,
    mini v-bar passt met 28 mm goed,
    boven genoemde ESC is 30 mm
    ... als iemand de Oxy3 bouwt,
    Sven schrijft dat het passt volgens helifreak
     
  10. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    De heren op helifreak zetten 't toch niet voor niets op hun forum .. en ik zuig het niet uit m'n duim dus zeik niet zo.
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Het gaat al lang niet meer om de ESC,
    eerder om wat respect, Sven,
    Sorry voor of-topic,
    voor mij einde discussie...
     
  12. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Ja.....:(
    maar van een geheel andere orde.
    Ik heb namelijk op m'n Brain 2 Spektrum satellietjes geïnstalleerd. Eentje bovenaan, met de antennes dwars op de vliegrichting en eentje binnen in de (carbon) body, bij gebrek aan een langer kabeltje :confused:, met de antennes verticaal.
    Nu kan je raden wat er gebeurde toen ik eventjes ietsje te ver ging. Plots ging de heli op een heel lag toerental vliegen en dit nadat ik vrij hoog in een stall turn hing. Ik heb hem mooi kunnen terugbrengen en de laatste 5m in autorotatie neergezet. Het gras stond heel hoog waardoor één blade een tikje tegen de tail heeft gegeven. Resultaat: tail en torque tube lichtjes geplooid; wachten op stukken.
    Ik vermoed dus dat hij eventjes de verbinding kwijt was waardoor de Talon de informatie kreeg dat hij traag moest optoeren (Als ik een bail-out doe uit een autorotatie, toert ie veel sneller op). De lichtjes van de satellietjes knipperden nochtans niet, maar ik denk dat ik dat nogal gezien heb; moet ik eens testen.
    Heel dom om niet even te wachten op dat langere kabeltje (is nu wel binnen).
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dit is ook wel iets vaags hoor...

    buiten bereik, met 2,4 ghz, met een heli?
    hoe ver ga jij wel niet?
    een beetje gerenomeerd systeem moet 1km kunnen halen.
    wanneer de satelieten niet helemaal lekker staan wordt dat misschien wat minder, maar compleet 0 is wel heel erg

    al zou 1 sateliet compleet worden afgeschermt door het carbon.
    mijn ontvanger zit in de neus van de 600, met de 2 antennes op de neus.. dus als de staart naar mij wijst, zit er het meeste carbon van het frame tussen de antennes en zender.
    nooit iets gehad.. wel ander merk, futaba..
    maar spectrum moet echt wel een stuk beter kunnen dan wat jij hier schetst.

    die ontvangers etc zitten ook in zwevers.. volcarbon etc. vliegtuigen..
    vliegtuigen gaan op de sloffen veel verder dan jij met de heli.

    je electronica is nog heel, doe s een reikwijdte test. dat kan spectrum namelijk ;-)
    je beeld klopt nl niet geheel met een signaalverlies. test ff, is dat het niet kun je andere oorzaken aan gaan wijzen.
    normaal bij signaalverlies gaat de failsafe in werking.
    vaak staat dit standaard op servo hold, dus houdt hij de laatste positie vast.
    maar dan kun je hem dus ook niet dichterbij sturen om weer in bereik te komen..
    daarnaast is dit niet je eerste vlucht.. dus waarom nu opeens signaalverlies?

    een regelaar die opnieuw optoert geeft aan dat hij 0 als heeft gezien..
    vaak is de bailout waarde 10 gas (bv), de regelaar activeert de motor dan niet, maar deactiveert de soft start
    0 gas is de soft start waarde
    0 gas komt ook voor als er ff een rammel in de stekker heeft gezeten, draadbreuk oid in de signaaldraad
    of herstart van de ontvanger.. dan zou je stroomvoorziening onder de 3 volt oid gekomen zijn.

    dat kan door een te lichte bec, of door een rotte servo. die trekt dan misschien 5x zoveel amperes dan normaal, en dat trekt niet 1 bec.. of je moet er een extreem grote in hebben zitten ;-)

    stroomvoorziening testen met een logger.. misschien logt de regelaar iets?
    of een multimeter ergens tussen vastzetten, op de grond snel alle servo's continu laten bewegen. liefst nog een tik belasting
    zakt het boordvoltage een aardig stuk (0,5 volt bv) is er een probleem..

    zoals je merkt, ik ben erg goed in nakijklijstjes maken ;-)
    ik heb persoonlijk een bloedhekel aan crashes door defecten die ik eerder had kunnen opmerken..
     
  14. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Ik denk dat ik je nakijklijstje even ga afprinten
    Ik heb sowieso een hekel aan alles wat onverwachts naar beneden valt
    Ik zal het allemaal uitzoeken.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat met die multimeter moet je niet te moeilijk over doen he..
    oud servosnoertje.. doorknippen, de plus op de plus van de multimeter.
    ruim tape erom, geen vlammen graag.
    - op -
    aansluiten in een lege poort van de ontvanger.

    Als je het spul aan zet (motor los aub) moet je netjes de waarde van de BEC zien, waarschijnlijk iets van 6 volt.
    Nu leg je 1 hand op beide knuppels van de zender.
    de andere hand zet je duim en wijsvinger op de bladhouders, daar waar het linkje vast zit. en een beetje tegenwerken...
    niet hard erop gaan hangen, in de lucht krijgt het ook geen 60 kilo te verwerken.
    maar 1 kilo bv moet kunnen.

    nu ga je dus vlot roeren op alle kanalen.
    voor een 10 a 15 secondes, wat je wilt.
    het boordvoltage zakt dan natuurlijk iets. maar het mag niet veel zakken, 0,5 volt is dan al veel.

    vergeet niet, een multimeter meet maar eens in de x tijd.
    door doorlopend te roeren (belasting te geven) krijg je een soort gemiddelde te zien, maar de echte pieken (positief en negatief) zie je dus niet.
    die 0,5 volt is daarom ook al best veel..

    kan ook zijn dat op geen gegeven moment de swash scheef blijft staan onder belasting.
    dan heb je dus een rotte servo te pakken, motor doorgefikt of in ieder geval de borstels versleten.
    in mijn geval bleef de swash een keer volledig beneden staan na dit testje.. 3x 12 kilo servo's, en het gewicht van mn hand was genoeg om ze na 10 sec stil te zetten.
    ze kwamen niet eens meer omhoog...
    tot ik mn hand weghaalde, en alles even bij liet komen.
    eerste paar tellen gaan goed, maar o wee als er belasting bij kwam.
     
  16. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Super voor je uitleg! Bedankt. Ik heb zo'n test nog nooit uitgevoerd. Heel interessant.
     
  17. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    toch raar verhaal met die sattelieten,

    ik heb er nu 1 op de warp gebouwd.. en een range test op 30mtr gedaan, dit ging goed.

    Ik vlieg toch wel een aardig stuk weg met de warp, maar nog geen last van uitval gehad.
    Mijn antenne steekt wel buiten het carbon frame uit.
     
  18. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Goed, ik heb de test gedaan. Als ik niets doe 5,76v, als ik aan het roeren ga, met flink wat druk met m'n andere hand, zakt ie maximaal tot 5,32v. M'n lipo was in storage mode, dus niet geheel vol.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    dat storage of niet maakt bij de ontvangeraccu niet zo erg uit..
    een lipo trekt dit op zijn slofjes. als die paar ampere de accu onderuit haalt, moet je de accu hoognodig weggooien.

    an sich is jouw gemeten waarde niet zo'n punt.. ver genoeg bij de 3,5 vandaan..
    of iemand moet een andere ervaring hebben met de spullen die jij in de heli hebt zitten..
     
  20. Krismolleke

    Krismolleke

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    249
    Locatie:
    Freux, Libramont-Chevigny
    Voor alle duidelijkheid; ik werk met één 5000 6S lipo op een CastleCreations Talon 90 met ingebouwde BEC (9A cont en 20A piek) die dus alles doet. Geen aparte ontvanger lipo. Ik heb hetzelfde materiaal ook op m'n Atom 500 zitten; een beetje over-powered, maar vliegt lekker.
    Deze namiddag een paar testvluchtjes gedaan. Geen problemen meer tegengekomen. Ik heb ook even getest wat er gebeurd wanneer je de zender afzet terwijl ik de Brain monitor met m'n Samsung tablet (en motor los). En inderdaad de throttle krijgt dan natuurlijk een 0 waarde waardoor hij terug traag wil opspinnen. Bij hold is die waarde veel hoger (21 of zoiets). De ledjes van m'n Spektrum satellietjes beginnen dan ook weer gewoon te branden (continu) wanneer ik de zender terug opzet.
    Ik besluit toch echt wel een heel kort signaalverlies door 2 redenen: 1) één satelliet zat in het carbonframe en 2) vlakbij m'n bluetooth module die aangesloten was en dus op 2,4GHz uitzond. Er moet dus een interferentie geweest zijn met de BT. Ik had nochtans gelezen dat het Spektrum DSM2 protocol er niet gevoelig voor zou zijn (Futaba Fasst eerder wel), maar de combinatie met het carbon was blijkbaar toch niet echt top.
    Nu trek ik het BT bordje gewoon uit; het is heel toegankelijk achteraan in het frame en de satelliet zit nu aan de onderkant op het frame.
     

Deel Deze Pagina