Bouwverslag replica biglift v2

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door stephan1986, 25 jun 2015.

  1. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    [​IMG]

    Begin gemaakt met de bouw van de flaps.

    Past wederom allemaal weer prima in elkaar!!


    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
  2. Peter Houweling

    Peter Houweling PH-SAM

    Lid geworden:
    21 sep 2014
    Berichten:
    1.667
    Locatie:
    Haarlem
    Ziet er goed uit Stepfan:)
     
    stephan1986 vindt dit leuk.
  3. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Eindresultaat:
    [​IMG]

    En paar uur later waren het er 2 :D de flaps zijn aan de zijde van de romp voorzien van 3mm triplex ter versteviging.
    [​IMG]

    Groetjes,
    stephan
     
    jve vindt dit leuk.
  4. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    De rolroeren en de flaps zijn klaar!! Ben tevreden met het eindresultaat.
    [​IMG]


    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
  5. PH-SVV

    PH-SVV

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    2.001
    Locatie:
    Ede
    Dat ziet er strak uit!
    Zijn er al plannen welke kleur folie er straks overheen komt?
     
  6. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Nee eigenlijk zijn die plannen er nog niet;)
    Den wel dat ik het originele thema ga respecteren
     
  7. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Ziet er mooi uit Stephan !

    Je zult straks merken dat die flaps uiterst effectief gaan zijn :).
    Ik heb een week of twee geleden die van mij voor het eerst op een graad of 35-40 gezet en schrok me een ongeluk. De kist houdt gewoon op te vliegen en stopt in de lucht. Met veel gas en flink wat up bleef hij nog enigszins vliegen ;-). Bizar om te zien..

    Dus de flaps er maar iets op de eerste keer....

    Succes en bouw ze !
     
  8. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Mooi te horen dat de flaps effectief. Ga ze bij de eerste vlucht niet gebruiken. Moet ook makkelijk kunnen landen zonder flaps. Gebruik jij een drie standen schakelaar? Hoeveel graden per stap?


    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
  9. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Hoeveel % up mix jij mee in je zender?


    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
  10. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Tijdens de vlucht heb je er ook niet veel aan, alhoewel je erg langzaam en indrukwekkend een low pass kunt doen met de flaps erop :).
    Het landen doe ik eigenlijk altijd met de flaps erop, mijn kist is vrij zwaar en daarom heb ik ze wel nodig. Bij ons veld moet je ook nog eens over de mais binnenkomen en om niet het mais te raken en niet door te schieten gaan de flaps er dan op. Ik denk dat ze dan op een graad of 20 staan, is ruim voldoende !
    Ik heb ze inderdaad achter een 3 standen schakelaar maar gebruik eigenlijk alleen standje 1.
     
  11. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Stand 1 heeft 9.5 % up
    Stand 2 heeft 14 % up
     
  12. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Inmiddels zijn de vleugels voorzien van Wing tips. Links niet geschuurd rechts helemaal klaar.
    [​IMG]
    [​IMG]


    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
  13. Johaver

    Johaver

    Lid geworden:
    19 aug 2011
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    Aarschot.
    Dag Stephan.

    Kan niet goed zien hoe jij de strut houder in de vleugel hebt bevestigd, bij onze big lift had ik dit met een winkelhaakje gedaan dat tussen de hoofdliggers gekneld was me een blokje en een hoop epoxy, vorige week is dit tijdens het vliegen in zijn geheel verschoven, met als resultaat een vleugel die ongeveer 45° naar de hemel verwees, gelukkig zijn de ribben in triplex en heeft de volgende rib de steun tegen gehouden, het was niet simpel landen, gelukkig enkel het landinggestel er onderuit en de folie gescheurd tot aan de naastliggende rib.
    Geef hier dus voldoende aandacht aan alvorens de vleugel te folien.
    Verder mooi bezig.
    Groetjes.
    Johan.
     
  14. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Johan,

    Dank voor de tip.
    Heb een 6mm vliegtuig triplex plaatje gemaakt. Daar een boutje ingelijmd met epoxy. Op dat blokje zit dan weer de bevetsiging zelf gelijmd met endfest 300 tevens vast geschroefd met een moertje( op het boutje wat ik ingelijmd heb. ) heel dit blokje zit geklemd en gelijmd tussen de liggers. Zal hier morgen effe een foto van maken.

    Mvgr
     
  15. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    En de foto

    [​IMG]


    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
  16. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    [​IMG]


    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Ziet er goed uit! Overigens zou je normaal gesproken down moet meemixen bij het gebruik van flaps, en dus geen up!. Dit om vliegsnelheid te behouden. Naja, uitproberen op grote hoogte!
     
  18. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Ik dacht inderdaad al dat het down moest zijn.
    Dat is tenminste bij al mijn zwevers ook zo:):)
     
  19. R.c. Paul.

    R.c. Paul.

    Lid geworden:
    14 aug 2008
    Berichten:
    1.192
    Locatie:
    Ootmarsum.
    Je hebt gelijk Jaap :D
     
  20. stephan1986

    stephan1986

    Lid geworden:
    30 sep 2008
    Berichten:
    1.183
    Locatie:
    rosmalen
    Vleugels zijn inmiddels helemaal ruwbouw klaar.
    Kom op een gewicht van 675 gram inclusief Servos roeren en flaps.

    Volgende klus worden de struts.


    Met vriendelijke groet,
    Stephan
     

Deel Deze Pagina