Hallo allen, Na een tijd niet actief te zijn geweest met de hobby en op het forum, heb ik jullie advies weer nodig. Momenteel doe ik een minor in Duitsland, waar ik op een kleine berg woon. Bultje af is het 2 minuten op de fiets, bultje op een half uur. Voor een keer is dat wel leuk, maar het begint al snel storend te worden. Nu zou ik hier graag een systeem op bouwen welke mij makkelijker de berg op laat komen d.m.v. elektrische aandrijving. het idee is: achterop de mountainbike komt een drager, een soort tas/koffer met alle elektronica er in waar aan de onderkant een wieltje uit steekt. met een hendeltje o.i.d. kan deze drager omhoog of omlaag gezet worden, zodat het wieltje de achterband raakt als de drager beneden is. (frictieaandrijving dus) Nu ben ik echter in het elektrisch gedeelte altijd niet bizar goed geweest, en heb hierbij jullie raad nodig. Ik heb beschikking tot een robbe power peak compact lader welke ook lipo accu's kan laden (4s of 5s zo uit mn hoofd) het moet niet te veel gaan kosten, dus websites als hobbyking zullen de uitkomst bieden. nu heb ik al een en ander berekend, echter die motoren hebben een getal in kv, wat zegt hoeveel toeren deze per volt zal maken bij nullast. bij de motor met het kleinste aantal kv kan ik theoretisch al rond de 60 rijden dan (als er geen vertraging ingebouwd wordt). Dat is me wel erg veel, maar dit is ook bij nullast en dat is hier zeker niet het geval. Hoe kan ik nou het beste een motor kiezen? verder zat ik ook te denken aan de bediening, het zou ideaal zijn als ik met mijn duim de snelheid kan regelen, zoals bij sneeuwscooters het gas wordt bediend bijvoorbeeld. Zijn hier ook dingen voor te koop welke op een regelaar aangesloten kunnen worden? Alvast bedankt, Groeten Bas
Je gaat hiermee een fiets veranderen in een brom/motorfiets. Als je daarmee in Nederland op de openbare weg gaat rijden krijg je al snel problemen. Rijbewijs nodig, geen typegoedkeuring, geen kentekenplaat, verzekeringsproblemen e.d. In Duitsland zal dat niet anders zijn. Je kan je fiets beter ombouwen naar een fiets met electrische trapondersteuning. Die werkt alleen als jij meetrapt. Via het intenet zijn ombouwsets te vinden die bestaan uit een motor, accu, sensoren, electronica e.d. Onderzoek wel nog even of de Duitse wet eisen stelt aan een dergelijke ombouw.
je hebt gelijk, dit is inderdaad het geval. Helaas zijn die ombouwsetjes (max 500W, sensor voor trapondersteuning) vrij duur en dan moet er nog een accu bij. voor dat geld kan je een tweedehands fiat panda kopen!
Een 500 watt aadrijving is nogal veel. De meestse fietsen met trapondersteuning komen niet verder dan 250 watt. Je moet ook denken aan de sterkte van de fiets die je gaat gebruiken. Alle onderdelen, van remmen tot frame en lagers worden veel zwaarder belast. Een gewone fiets is niet gemaakt voor snelheden van meer dan pakweg 25-30 km/h.
voor de regeling kan je simpelweg een servotester gebruiken, dis je eventueel aanpast aan "duimbediening" Je wil dus eigenlijk een soort solex aandrijving maken, maar dan op het achterwiel. Intressant idee, ik heb ook wel eens dergelijke hersenspinsels gehad, ik ga je volgen
Bedankt voor de input, ik denk dat ik het inderdaad maar gewoon ga doen. Dan riskeer ik maar een boete, als je alle regels naleeft remt het je leven, zolang je je boerenverstand maar gebruikt (ik hoef ook echt geen 50 met de fiets). De fiets is wel een sterk ding, n vrij goeie mountainbike.
Vergeet niet om een band te gebruiken met een extra dik loopvlak. De voorband van een solex had destijds een speciaal extra dik en harder rubber loop/aandrijf vlak. Door die "frictie aandrijving" zal een gewone band zeer veel sneller slijten. Je loopt zelfs kans dat je er maar één ritje mee kan maken. Hoe ik dat weet? Ik heb ooit met een solex motor diverse fietsen, steppen, skelters en dat soort dingen proberen aan te drijven. Het werkte meestal wel maar het vrat banden in zeer hoog tempo!
Als je zoiets wil doen moet je volgens het "mid-motor" principe gaan werken waarbij je de motor aan je frame hangt (meestal voor je crankset) en je de cranks/ketting aandrijft. Frictie aandrijving zal zonder meer het door Ernst omschreven probleem op gaan leveren. Want of je moet met een dusdanig scherp (voor genoeg frictie) metalen wiel werken waardoor de band slijt of het slippen van een kunstof/rubberen aandrijfwiel op de fietsband zorgt voor slijtage. Daarnaast moet het loopvlak van de band (nagenoeg) profielvrij zijn , anders krijg je zeker problemen met slip omdat de frictie niet constant is..... Ga maar eens kijken naar diverse zelfbouw projecten en bestaande electrische voertuigen op het net , het is allemaal directe aandrijving (naafmotoren) of indirecte aandrijving via een ketting.
Komt die dan ook nog door de keuring Jim ?? Dat is tochnog uit de tijd dat ze al begonnen te roesten terwijl ze nog van de band rolden ?? Lol
Nu denk je toch te negatief over die Italiaantjes.... Die roest was gewoon een accesoire die standaard op alle modellen zat...
hele goede engelstalige site voor elektrische "zelfbouw" fietsen = https://endless-sphere.com/forums/index.php
Ik heb ook met wat onderdelen van hobbyking geprobeerd mijn fiets elektrisch te maken. Zelf zit ik helemaal niet in de modelbouw, maar heb het setje relatief snel aan de praat gekregen. Echter had de motor niet voldoende power (kracht) om de fiets aan te drijven en met de tweede motor die ik bestelde eigenlijk precies hetzelfde. Daarnaast was de motor (vliegtuigmotortje) zo hoogtoerig dat de band vrijwel meteen werd opgegeven. Enorm jammer, maar een leuk project. Heb daarna een ombouwset voor een elektrische fiets gekocht, dat werkt wel perfect (alleen nog steeds vrij prijzig). https://elektrischefietswinkel.com/ombouwset-elektrische-fiets Kortom leuk voor de hobby, maar als je je fiets echt zelf wil ombouwen is het slimmer om gewoon een set te kopen. Ik heb nu nog niet eens gekeken naar de verplichte sensoren etc.