Verschil in bladhoek

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Robert 1980, 9 mei 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.917
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... dat had ik begrepen, dat je met een Estab alles heel nauwkeurig in moet stellen....

    Je snapt, wat ik daar van vind.... :rolleyes:

    Met een beetje mazzel heb ik voorlopig een bron van goedkope flybarred brandstofheli's aangeboord, dus...

    Maar ja, daar heeft Topicstarter weinig aan.

    Wat je kunt doen, en zo moeilijk is dat niet, is uit karton, triplex of wat dan ook een template maken met daarop de hoeken die je nodig hebt voor die E-stab, meer dan een pen en een HEMA geodriehoek heb je daar niet voor nodig. Stukken goedkoper dan een electronisch gadget, en IMHO, minstens zo nauwkeurig.
    Met de eerder genoemde "pointers" (die stukjes rondstaf in de bladhouders) kun je dan uitermate simpel de boel haarscherp instellen.
    Het maakt dan ook niet meer uit of je heli waterpas staat, want je meet dan t.o.v. de rotor as.... (zoals het hoort....)

    Groet, Bert
     
  2. floriske.nl

    floriske.nl

    Lid geworden:
    12 feb 2014
    Berichten:
    1.426
    Locatie:
    Oirschot
    Ik 0 mijn digitale pitch meter altijd op het main gear ipv op de ondergrond, dat staat als het goed is zo ongeveer haaks op de hoofdas.

    Ietwat afwijking krijg ik er ook nooit uit met de digitale meter en is volgens mij ook weinig aan te doen. Maar als je aan 1 zijde 0 graden hebt en op hetzelfde blad aan de overzijde een paar graden dan staat of je swash scheef of je nulpunt van je leveller niet haaks op je as volgens mij.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.917
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt nogal van de kwaliteit van je heli af, maar vergis je er niet in: zo'n hoofdtandwiel kan zomaar 1 graad scheef staan. Een halve mm slingering is daarvoor al voldoende.... Bij kleine heli's nog veel minder...

    Groet, Bert
     
  4. Vervaet

    Vervaet

    Lid geworden:
    9 okt 2015
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Kaulille
    Afstellen van m'n heli doe ik op een glazen plaat die volledig waterpas staat. Voor ik met een pitch meter aan de slag ga, controleer ik altijd de swash, feathering shaft en eventuele speling op de bladhouders. Ik verwijder 1 pal, en draai met de schroef van de feathering shaft. Gebeurt er niets aan de andere kant is de shaft in orde, gaat de tip van de pal aan de andere kant cirkels maken, dan is de as krom en krijg je het bladspoor ook nooit goed. Ik heb ook een tooltje gemaakt om de flybar vast te zetten. Kalibreren van de pitchmeter doe ik ook altijd op de glasplaat.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. hoogvlieger

    hoogvlieger Guest

    EDIT: weet je zeker dat die swashplate nog 100% is?
    het is eigenlijk een grote kogellager, die wellicht wat ''scheef'' is door de crash?
    bij een harde crash (asfalt) kan zo'n swashplate soms zelfs in tweeën gaan...
    in zo'n geval kan je 'm richten wat je wil (wat gebeurt met 't onderste deel) maar de bovenkant
    die met de rotor meedraaid is daarmee niet per definitie waterpas, als die een flinke klap heeft gehad...
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    als de swash recht staat, gebruik ik een flybarhouder i.c.m. een stuk recht staaldraad:
    [​IMG]
    [​IMG]

    wel opletten dat de draad echt recht is (rollen over een spiegel)
    ongeacht het oppervlak waar de heli dan op staat, heb je een betrouwbare ''lijn'' om de blades te richten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 10 okt 2015
  6. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Is 1 van je blade grips wellicht vervormd (ball link einde licht verbogen)?
    Kan zo maar gebeuren bij een crash.
     

Deel Deze Pagina