Algemeen Formule 1 schaal 1/10 topic

Discussie in 'Electro onroad' gestart door SCRT Pilot, 5 feb 2010.

  1. petter

    petter

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    433
    Locatie:
    Hoogerheide
    Als je het diff opnieuw opbouwd, controleer ook even de lagers die in de hub van het diff zitten.
     
  2. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    De lagers in de hub zijn nieuw, ik heb er vorige week een andere spur ingezet en toen gelijk nieuwe lagers geplaatst. Ik denk dat ik de klem ringetjes verkeerd om heb geplaatst realiseer ik me nu. Vanavond maar even kijken. Maar ik denk eerlijk gezegd niet dat dit het probleem is, zodra ik op het rechte stuk op het gas ga dan draait de auto ook in de rondte.
     
  3. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Minder gas geven?
     
  4. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Dat is niet het probleem. Er hebben meer (ervaren) mensen met de auto gereden en die gingen ook rond.
     
  5. snor

    snor

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    157
    even snel een paar ideeen:

    sensor kabel aansluiten: motor pakt daardoor veel soepeler op. Dus een kleinere kans op ineens uitbreken door te veel vermogen ineens.
    druklager in je diff schoonmaken en soepel laten draaien.
    de drukplaatjes er goed in zetten: )(
    EXP op je zender op 0 zetten.
    roll out aanpassen. Ik weet niet wat een goede roll out in vianen is. Maar jij komt op een roll out van 43mm. Dat lijkt mij erg weinig. Je hebt dus in combinatie met een sterke motor enorm veel trekkracht. Dat samen met rubber banden kan best eens er voor zorgen dat de banden door slippen. Ik denk persoonlijk dat 17,5T motor op een relatief kleine baan als vianen, samen met rubber banden een ongelukkige keuze is. 21.5T zou beter geschikt zijn, maar daar heb je nu niks aan natuurlijk.
     
  6. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Thanks voor de tips, daar ga ik wat mee doen.

    Ik dacht trouwens dat de drukplaatjes zo moesten () volgens de Tamiya handleiding.
     
  7. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Gisteren een heleboel onderdelen voor mijn F103 gekregen, maar ik heb er wat vragen over. Ik heb ook contact met de winkel, maar vraag ook graag jullie advies.

    Ik heb Exotek 48dp spurs gekocht, maar de 3mm TRF kogels 'klikken' daar niet in vast zoals in een Tamiya spur. Horen ze los te liggen, of moet ik naar 3.2mm (1/8") kogels? Volgens de Exotek site zou 3mm moeten passen. De winkel raadt mij aan erop te googlen.

    Ik heb wielen die voor een F104 zijn. Ik heb een F103. Voor past dat goed qua breedte, achter is het te smal. De winkel meldt me in vriendelijke bewoording dat een F103 achterhaald is, dus dat het bandenaanbod ook niet meer je-van-het is. Maar waar rijden de F104w modellen dan op, achter? Voor zover ik in de on-line manuals kan vinden zijn al die assen en diffs even breed. Ik heb er inmiddels een F104 diff op zitten, maar die is niet smaller dan de F103 die eraf kwam. Ik overweeg zelf de as en het diff aan te passen zodat ik altijd F104 wielen kan gebruiken, maar het is wel een ingrijpende niet-Tamiya ingreep.

    Dank voor advies,

    Hugo
     
  8. snor

    snor

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    157
    @ madhouse: Als je een druklager gebruikt in het diff moeten de plaatjes zo: )(
    Gebruik je een gewoon lager (zoals tamiya de laatste tijd in haar diffs gebruikt) dan moeten ze zo: ().
    Mijn advies is om een druklager te gebruiken en de plaatjes )(.

    @HugoW: Ik heb geen idee hoe de exotek spurs zijn, maar ik heb meerdere spurs waar 1/8" kogeltjes in moeten, en deze klikken ook niet vast. Dus als de 3 mm kogeltjes passen en vrij kunnen bewegen zou ik ze er gewoon in doen.
    Wat betreft de Banden, Ik rij met een F104W en ik gebruik 103 achterbanden. Deze zijn nog prima te vinden. Tenminste als je Foam zoekt. Rubber zal een ander verhaal zijn omdat rubber auto's over het algemeen smalle auto's zijn. Voor goede foam banden zou je eens bij de heilige koe in Deventer kunnen kijken. Die hebben een leuke voorraad.
     
  9. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Dank voor je advies. Dat is het lastige; er is sprake van dat de Tamiya Cup volgend jaar op rubber gaat rijden, maar zeker is dat niet. Ik weet dus niet wat ik moet kiezen, ik had om te trainen even snel een setje rubber aangeschaft maar dat past dus niet lekker. Ik denk dat ik maar de onderdelen maak voor een verbrede as, en de oude onderdelen bewaar. Dan kan ik altijd nog terug.

    Hugo
     
  10. snor

    snor

    Lid geworden:
    30 apr 2012
    Berichten:
    157
    En dus kun je eigenlijk nog helemaal niks. Want zelfs als ze besluiten op rubber te gaan rijden, moet je eerst nog afwachten welk rubber.
    Neem bijvoorbeeld de Ride banden. Die worden door de ETS gebruikt en daardoor door veel andere organisatoren ook gebruikt. Dat is leuk als je een smalle auto hebt. Maar heb je een 200 mm auto zoals de f103 of f104w dan heb je een probleempje. Dan krijg je een smalle auto achter en een brede auto voor.
    Je kan dus nog nergens mee trainen voor de tamiya cup. Je kan wel gewoon goede banden kopen (foam) en daar lekker mee gaan rijden. De auto leren kennen. En dan zie je volgend jaar wel hoe het verder gaat met de banden. Heb je in elk geval een winter lekker met je f103 kunnen rijden.
     
  11. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    @HugoW , Als je goede foam banden wilt dan kun je het beste GP banden nemen, daarmee moet je overal wel rond kunnen komen. Hard voor en zacht achter. Bij de Heilige Koe kun je deze bestellen.

    Wat betreft je spurs, ik heb 3mm keramische kogels in de Exotek Spurs zitten en dat zit echt prima.

    @snor , ik heb een druklager in mijn diff. Ik ga vanavond of morgen mijn diff weer even herbouwen. Ik denk dat ik ook een 21.5T motor ga bestellen en de 17.5T weer verkoop. En ook de 73t spur en 25t pinion weer ga monteren. Ik kwam met mijn vorige F104 en een 21.5T op foam met deze spur/pinion perfect rond bij The Border. Helaas besloot ik toen dat F1 niets voor mij was en heb toen alles verkocht.
     
  12. joop voorn

    joop voorn

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    54
    Hoi Hugo, als je foam wil rijden is GP inderdaad de beste keus.
    Jij rijd met een F103, dus heb je de GP speed tires rear F103 30Shore nodig voor de achterkant.
    Aan de voorkant moet je dan de GP speed tires front F103 40 shore hebben.
    Deze hebben lagers van 5x8 mm.

    Voor de F 104 gebruiken we de GP speed tires front F104.
    En voor de achterkant de GP speed tires rear F103, omdat die breder zijn dan de F104.
    Op de achteras passen zowel de F103 als de F104 banden.

    Op de vooras van de F103 niet, omdat de F103 velgen kleiner in diameter zijn,passen deze niet op een F104 voorkant.
    Ze lopen klem op de kingpin.
    F104 voorbanden passen wel op een F103 voorkant, met 5x10 mm. lagers.
    Maar omdat de diameter van de velgen groter is, kom je met de F103 ophanging niet aan de rijhoogte.(je komt niet laag genoeg)
    Je kunt op de voorkant ook natuurlijk de plastic F104 draagarmen zetten, dan kun je de F104 voorbanden wel gebruiken.
    Ik ben volgende week in Vianen, als jij er ook bent kun je altijd even langs wippen.
    Groet, Joop Voorn.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2015
  13. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    De F104 banden kun je prima of de F103 voorkant gebruiken en toch aan de juiste rij hoogte komen.
    Dit kun je doen door de F104WGP stuurblokken te gebruiken.
    Deze zijn lager en daardoor kun je meer met de rijhoogte spelen.
    Ook heeft Exotek shims om onder de voorwielophanging te plaatsen om de gehele voorwiel ophanging omhoog te krijgen inclusief servo bevestiging.
    Dit zorgt er ook voor dat de afstelling aan de voorzijde niet veranderd.

    Mvg Roy
     
  14. joop voorn

    joop voorn

    Lid geworden:
    25 dec 2007
    Berichten:
    54
  15. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Tuning house levert ze ook en is bij een NL shop te krijgen die Roy wel kent;)
    Die zijn goedkoper en dan hebben we onze wel bekende Duitse shop die erg goed is in Tamiya ook nog.

    Mvg Roy
     
  16. Madhouse

    Madhouse

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    1.711
    Locatie:
    Doesburg
    Ik heb ook de spacers van Exotek, werkt prefect alleen de standaard schroeven van Tamiya zijn dan wel iets te kort als je transponder er ook nog tussen zit bij de servo.

    Ik heb ook een setje GP banden besteld. Ga wel volledig smal rijden omdat ik dit met rubber ook het meest realistisch vind.

    Donderdag ga ik mijn 17.5T motor ruilen met iemand voor een 21.5T. Kijken hoe het 1 nov dan gaat bij MRC.
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2015
  17. Ericjooo

    Ericjooo

    Lid geworden:
    4 mei 2006
    Berichten:
    987
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik heb op Gouda met de TRF101W met Ride rubber gereden (brede voorkant en smal achter) en dat ging helemaal prima, zelfs met de 18T; met de F104-ophanging erop ben je rondom 194mm en is je auto ook prima in balans!! De Exotek spacer werkt goed en zorgt voor 5-6mm rijhoogte, wil je lager dan zal je nog een spacer nodig hebben en iets langere schroeven ;-)
     
  18. borderonlineshop

    borderonlineshop

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Wilhelminakade 69, Uithoorn
  19. HugoW

    HugoW

    Lid geworden:
    30 aug 2007
    Berichten:
    3.511
    Locatie:
    SInt-Oedenrode
    Vraagje over de voorspoiler. Ik heb mijn F103 voorzien van de smalle F104 (niet W) voorkant, want dat is verplicht voor de Tamiya Cup 2016. Dat past allemaal, maar de grote rubberen voorwielen (ook verplicht) raken nu de voorspoiler. Dus moet er een ander spoiler op. Ik heb wel een niet-Tamiya versie, maar dat mag natuurlijk niet. Ik zoek een niet-hoge neus, jaren 80/90 stijl. Welke kunnen jullie adviseren?

    Dank,

    Hugo
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2015
  20. Erwinreede

    Erwinreede

    Lid geworden:
    17 dec 2014
    Berichten:
    55
    Locatie:
    Amerongen
    Even een tandwielen vraagje! ik heb een tamiya 104 pro v2 met 21,5t speedpassion motor. Nu is mijn spur niet goed meer en moet ik die vervangen. Het is een 96t nu kan ik die alleen bestellen als ik extra ringen ertussen doe. Ik heb nog wel 103/104t liggen. Zou dat ook gaan op een binnenbaan zoals Vianen? of kan ik beter kleiner gaan.
     

Deel Deze Pagina