Brandstof moter

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Parot, 17 okt 2015.

  1. Parot

    Parot

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    28
    Hallo

    Ik heb een vraag over mijn OS fx 91 met zuigerveer. Vorig jaar heb ik deze moter tijdens het afstellen te heet laten lopen waarna die een raar tikkend geluid begon te maken. Sindsdien krijg ik de moter niet lekker meer aan het lopen, ik moet hem erg rijk afstellen en dan blijft ie wel lopen, maar niet meer zo lekker als voorheen. Nou heb ik hem uit elkaar gehaald en het valt me op dat de cilinderbus een blauwe gloed heeft gekregen, volgens mij een teken dat ie te heet is geworden. Vervolgens heb ik de moter weer in elkaar gezet en ben ik aan de krukas gaan draaien om te voelen of er nog voldoende compressie ie. Voor mijn gevoel is er voldoende compressie. Wat mijn wel opviel is dat wanneer ik de zuiger in de compressie draai, ik een heel licht sissend geluid hoor via de uitlaatpoort. Is dit een teken dat ie compressie verliest? Volgens een clubgenoot van mij verliest een moter met zuigerveer altijd wel een beetje compressie.

    Nou is eigenlijk mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen hoe ik mijn motertje weer lekker aan het lopen krijg. Is het misschien met een nieuwe cilinderbus opgelost?

    Ik hoor het graag

    Gr Erwin
     
  2. beemstra

    beemstra PH-SAM

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.508
    Locatie:
    VLAARDINGEN
    Hoi,
    Zit het chroom nog op de zuiger bus?
    Wil er wel eens vanaf komen na een hete loop.
    Welke brandstof gebruik je?
    grt Paul.
     
  3. Parot

    Parot

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    28
    Hallo Paul

    Wat het chroom betreft daar zal ik naar moeten kijken heb ik niet direct op geled. Ik ben met mijn vinger langs de binnenkant van de cilinderbus gegaan en voelde geen onregelmatigheden. Als brandstof gebruik ik methanol met 20% klots olie en 0% nitro.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ooor zover ik weet gebruikt OS NOOIT chroom, maar nickel, en dat alleen in de bimetallische motoren (conische cylinder, geen zuigerveer)
    Een FX met zuigerveer zou gewoon een stalen bus moeten hebben.

    Vermoedelijk is de veering een beetje gepolijst. Haal er maar eens in een "schoefdraad-beweging" beide richtingen uit, een velletje waterproof korrel 1000 o.i.d. doorheen, zodat je weer een visgraat-patroon in de voering krijgt. Daarna weer even een half uurtje voorzichtig "inlopen", en dan zou het goed moeten zijn.
    Heel mischien is je zuigerveer ook te heet geweest en daardoor zijn voorspanning kwijt, in dat geval moet er een nieuwe veer in, maar die kosten ook de wereld niet bij JustEngines.
    Daarna moet hij ook weer even kort inlopen, maar dan zou hij helemaal in orde moeten zijn.

    Het tikken kan van de zuigerveer komen, of van de drijfstang (die krijgt bij een te schrale loop ook op zijn sodemieter) en ook die zijn wel te koop bij JustEngines, denk ik....
     
  5. Parot

    Parot

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    28
    Hallo brutus

    Ik zal het eens proberen met een nieuwe zuigerveer. Bedankt voor de reacties.

    Gr erwin
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je niet het visgraatpatroon in de voering herstelt, ben ik bang dat dat niet heel veel gaat helpen....
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.836
    Locatie:
    Nootdorp
    Bij een tikkend geluid denk ik eerder aan een kaduuke drijfstang.
    Een beetje sudderen op zijn compressie is heel normaal lijkt mij, mijn motoren doen dat ook.
     
  8. Bree5

    Bree5

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    lemmer
    Bij het aanbrengen van een visgraat "groefje" vero derstel ik, dat daardoor de olie in de brandstof wat langer aan de cilinderwand blijft hangen. Is tot op zekere hoogte dus spleetvullend. Die opruwing blijft bij een zuiger zonder zuigerveer wat langer in stand maar zal toch verminderen. Een nieuwe tik is een nieuw probleem en m.i. mechanisch. Veer eruit, big end en krukpen controleren/ vervangen. Zuigerpen smering is weliswaar een complex lager wat smering betreft, maar er blijft daar bovenin wel langer wat smeermiddel hangen, denk ik.
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.973
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, niet helemaal... maar dat is een heel uitgebreid verhaal. Als je er in geïnteresseerd bent, moet je zoeken op het fenomeen "bore polishing".
     
  10. Parot

    Parot

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    28
    Ik ga het eens proberen met wat nieuwe onderdelen, ben deze week nog niet in de gelegenheid geweest om onderdelen te bestellen. Ik hou jullie op de hoogte.
     
  11. Bree5

    Bree5

    Lid geworden:
    25 okt 2011
    Berichten:
    65
    Locatie:
    lemmer
    Ik heb intussen het nodige gelezen over het fenomeem bore polishing. Mooi onderwerp. In ieder geval het volgende opgepikt. De literatuur praat over zuigers met een veerafdichting. Het ontstaat o.a bij langdurig draaien op (te)lage belasting, waardoor verglazing, ofwel een te glad oppervlak ontstaat. Vaak het geval bij b.v. kleine scheepsmotoren om de batterij op te laden. Het héél voorzichtig inlopen is dus ook niet wijs. Het resultaat is een afname van compressie doordat de olie, die mede voor een goede afdichting zorgt, niet in de micro krasjes kan kruipen. Een ogenschijnlijk "prefect spekgladde" cilinderwand is dus niet zo perfect. Of dit ook voor zuigers zonder veren op gaat, weet ik niet, maar zou best zo kunnen zijn.
     

Deel Deze Pagina