Krijg'm niet stabiel Vario Schweizer benzine met Vbar silverline 5.3

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door airplanesandme, 25 okt 2015.

  1. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Hallo,

    Ik heb mijn Vario-Schweizer hersteld (1/3.5). Vloog vroeger met een Helicommand, maar op slechts 1000tr/min. Op 1300tr/min (wat volgens manual moet) lukte het nooit de FBL stabiel te krijgen. Die helicommand was 10 jaar oud... ik dacht vergeet het.
    Ik kocht intussen een veel recentere FBL (Mikado Vbar silverline 5.3).

    Maar... ik krijg ook hier de gyro gain niet laag genoeg. Hoe test ik dat:
    Ik licht de staart op, en voel met de hand hoeveel de servo's de swash bijsturen. Bij mijn oude helicommand was dit gewoon niet voelbaar.

    Ik kocht intussen de Pro-versie upgrade voor mijn VBAR. Dit liet me toe om de geometrie van mijn swashplate te programmeren. Dat heeft zeker een positieve invloed op de gain. Die is nu een pak lager, maar ik voel nog steeds een significante correctie als ik de staart oplicht.
    Ik heb er in de praktijk proberen mee te hooveren, maar dat ding kiest kanten.... en telkens andere. Uiterst riskant om daar verder dan 5 cm mee van de grond te gaan. Zoals je ziet staat gyro gain beneden minimum. Het maakt niet uit hoe laag je dat getal zet, eens je het minimum van 40 bereikt hebt, vermindert de response van de swash niet als je de staart opheft.

    upload_2015-10-25_17-0-34.png


    De custom swatch verminderde de gain omdat ik de distance (zie in het screenshot) van 100 op 32mm zette
    Ik heb dat vandaag zelfsnog verder verlaagd naar 20 (maar dan heb je ook minder cyclic control), maar dan nog teveel gain....

    upload_2015-10-25_17-5-16.png

    Mijn cyclic control staat op 100%.
    Vorige week kon ik stabiel van de grond lichten door die op 10% te zetten m et standaard swash (had toen die pro-licentie nog niet). Maar dan kan je niet meer sturen...
    Dus met cyclic op 10% was mijn gain laag genoeg
    upload_2015-10-25_17-10-3.png

    Heeft er nog iemand ideeen?

    Hartelijk dank!

    Patrick
     
  2. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Het gaat denk ik mis bij die "cyclic control" daar moet je de instelling maken zodat je bij max aileron of elevator 8graden pitch meet. Je kunt hier evt 6* graden instellen, dan verschaal je je gains wat lager maar eigenlijk wordt 8* altijd aangeraden.

    Kloppen je swash settings zo wel echt, ziet er nogal apart uit.
     
  3. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Mijn swash ziet er idd. zo uit. Dit is een Vario ;-)
    Met de distance van mijn swash aanpikpunten op 32, zal,ik idd 6 a 8 gr.
    Zet ik die distance op 20, dan heb ik nog veel minder ail/ele zelfs dan is mijn gain te hoog
     
  4. djamgils

    djamgils

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Breda
    heb je iets gevonden hoe je die "distances" moet bepalen in de swash setup? want dat zijn bij mijn weten percentages (ten opzichte van elkaar?) dus met een verdraaide 120graden swash zou je daar nog steeds gewoon 100, 100 en 100% moeten invullen, al heeft 3*32% wellich hetzelfde effect, ik weet niet hoe de vbar daarmee om gaat.
    Waarom heb je een verdraaiing in de swash aangegeven? Heb je een foto voor me van de swash en kop? Het kan zijn dat die heli simpelweg een afwijkende phase heeft (niet +/-90graden) en dat dit via de swashdriver is gecorrigeerd?
     
  5. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Ik heb hier geen foto bij de hand, maar de swash zit effectief niet op 3x 120graden Het zaakje is ook verdraaid zoals je ziet,
    Ik denk wel degelijk dat het om de afstanden vanuit de aslijn naar de aanpikpunten in "mm" gaat. Hoewel ik dat nergens heb kunnen lezen
    Ik kan je wel zeggen dat het verkleinen van deze afstanden de gain vermindert. Indien dit louter om % zou gaan zou dit niet gebeuren.
     
  6. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Ik vergat nog te zeggen dat ik een 3-blad kop heeft.
     
  7. djamgils

    djamgils

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Breda
    default staat die swash distance op 100(%) dus lijkt me niet om mm's te gaan, ook voor 140 of 135graden CCPM stelt men enkel ch1 op 70% in.
    Ik zou toch eerst eens de basis instellingen zo maken zoals het zou moeten en dan nogmaals proberen met lage gain of evt die 8graden instelling met 6 graden doen.

    Ben toch alsnog benieuwd naar een foto van de kop waarom die phasing zo nodig zou zijn.
     
  8. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Dank je!! Zal vanavond foto maken van de kop!


    Ik begrijp niet goed wat je zegt "140 of 135graden CCPM stelt men enkel ch1 op 70% in.
    In de bovenste lijn stel je de hoeken in.
    In de onderste afstanden ==> die lijn heet distance.... en jij vult daar 70% in?
    Ik zou verwachten dat je de hoeken (de bovenste lijn) moet aanpassen, niet?

    Patrick
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is nu eenmaal met alle Vario meerbladskoppen zo: daar zit standaard 45 graden mechanische phasing in, vanwege de vorm en armlengte van de bladhouder, en het advies van Vario, om de stuurstangen van TS naar bladhouders verticaal te zetten. Bij sommige koppen kun je de tuimelschijf verdraaien zodat je weer een "normaal sturende" tuimelschijf hebt, maar daar is deze kop gewoon minder geschikt voor.
     
  10. djamgils

    djamgils

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Breda
    Ok Bert ik snap hem.

    [​IMG]

    Bij 140graden CCPM zijn voor elevator inputs de aileron armen net zo lang als de elevator arm, dus A=A bij 140graden CCPM. Om dat in de vbar te corrigeren kiest men ervoor de ch1 distance op 70% te zetten zodat de vbar A=A ziet, het gaat enkel om de verhoudingen tussen Ch1, 2 en 3.
    Dus in jouw geval met een verdraaide 120graden CCPM zou mijn inziens 100% nodig zijn voor de distances. Anderzijds zou het dus ook niet erg mogen zijn om daar 32% in te vullen maar wellicht dat onder water deze waardes nog wel gebruikt worden dus lijkt het me beter om bij 100% te blijven.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hele domme vraag, en NIET bedoeld om je van die FBL toestand af te praten...

    Maar.... vliegt het ding zónder die electronica wél? Want als er natuurlijk iets in de basis fout zit met je heli, krijg je het met een FBL set ook niet goed....

    Al hoover je alleen maar even (dat gaat, als de heli in orde is, verrassend "makkelijk"), het gaat er om dat je vaststelt dat de heli in elk geval mechanisch in orde is....

    Per slot van rekening is die kop ontworpen om uitstekend vliegbaar te zijn zonder, dus het MAG niet zo zijn dat je hem met FBL electronica niet afgesteld krijgt....

    Nogmaals: niet bedoeld om een pro-en-contra FBL te ontketenen....
     
  12. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    wel, ik weet niet hoe je die FBL even uitschakelt.
    Wel weet ik dat de kop trillingsloos 1300 tr/min draait, Dat de staart perfect stabiel door de gyro's wordt gestuurd.
    Toen ik de gain tot niks bracht door de cyclic uitslag op slechts 10% te zetten hooverde die uiterst stabiel, maar had it natuurlijk geen cyclic control meer over. Ik kon hem dus oplichten en dan drifte die weg, wat ik niet kon stoppen, dus liet ik hen maar zakken.
    Dus ik denk dat die heli mechanish in orde is.

    Een ding begin ik me af te vragen na het lezen van reacties. Ik heb die klem, die de swashplate doet meedraaien symmetrish gezet voor de 3 bladen. Maar ik weet niet of daar bepaalde vereisten aan zijn.

    Ik neem wat foto's

    Patrick
     
  13. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Hier de foto's
    eerste foto Loodrecht van boven genomen om de geometrie van de aanpik duidelijk te maken
    Laatste foto's loodrecht op bladhouder genomen
    Ik heb geprobeerd duidelijk te maken hoe de bladhouders zijn aangesoten (draaing van meenemer swash). Dat geheel staat symmetrish.

    Patrick IMG_2040.JPG IMG_2041.JPG IMG_2042.JPG IMG_2043.JPG IMG_2044.JPG
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja.... Dat is duidelijk! Die tuimelschijf staat er geheel verkeerd onder.

    Op deze manier reageert je heli 90 graden haaks op je tuimelschijf (als je de tuimelschijf voorover kantelt reageert de heli met een beweging naar LINKS)....
    Dit is volkomen fout!!!!

    Twee mogelijkheden:
    Vario beveelt aan, om de meenemer zodanig te plaatsen, dat de kogels van de binnenring, recht onder de KOGELS van de bladhouders zitten.... de stuurstangen staan dan zo verticaal mogelijk. Mechanisch is dit het mooist, en mocht je met de hand sturen, dan is het verschil merkbaar...
    De heli reageert nu 45 graden scheef op de tuimelschijf: tuimelschijf naar voren levert op dat de heli schuin naar linksvoor gaat, diagonaal als het ware.
    Je hebt bij deze opstelling bij met de hand sturen een virtuele tuimelschijfverdraaiing in de zender nodig van 45 graden.
    Bij gebruik van FBL moet je die verdraaiing in de FBL unit programmeren (en voor je het vraagt: ik weet NIET hoe dat moet), OF je moet vier servo's gebruiken en die in diagonale opstelling zetten (tuimelschijf diagonaal naar rechts/voor levert een reactie van de heli op die recht naar voren is).

    Mogelijkheid twee: Verdraai de meenemer tot de kogels van de binnenring onder de AS van het voorlopende blad hangen. Nu reageert de heli "gewoon" op de tuimelschijf. Naar voren is naar voren, links is links en recht is rechts.
    Je hoeft nu verder niks speciaals te doen, noch in je zender, noch in de FBL (afgezien van de normale instellingen).
    Voor met de hand vliegen werkt dit ook, het stuurt dan alleen nét even wat minder mooi.
    Mechanisch is het ook nét niet 100%, de rotor loopt merkbaar wat onrustiger bij cyclische uitslagen. Maar het verschil is maar klein.

    Vermoedelijk heb je na de crash gewoon de stuurstangen naar de verkeerde kogels geleid, het allermakkelijkste, klik je de stuurstangen aan de bladhouders los (daar kun je het makkelijkste bij) en schuift iedere stuurstang één positie op, ZONDER verder wat aan de meenemer te doen, en ZONDER de stangen van de tuimelschijf binnenring af te koppelen.
     
  15. airplanesandme

    airplanesandme

    Lid geworden:
    8 okt 2008
    Berichten:
    137
    Dank je voor de reactie!

    Ik wist gewoon niet hoe ik dat juist moest zetten.

    Het is me duidelijk wat ik moet doen. Ik kan de aanbeveling van Vario makkelijk doen als ik de swashplate laat zakken als de meenemer los is. Nu waren die stangen te lang om het correct te zetten. Ik hoef denk ik geen enkele ballink los te koppelen.

    Ik probeer het uit en laat jullie weten of het dan werkt!

    Ik moet ook wel eens een incidence metertje kopen. Nu doe ik dat op het zicht.
    Door er dan meevte vliegen merk je wel of het wat meer of minder moet.

    Patrick
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als ik je goed begrijp, ga je de stuurstangen verticaal zetten?
    Dan moet je dus in je FBL unit een offset van 45 graden programmeren (ik neem aan dat jouw moderne V-bar die mogelijkheid heeft?)

    Denk er goed om, dat die offset naar RECHTS VOOR is: Als je de cyclic stick naar voren duwt, moet de swash naar rechts vóór gaan, en als je de heli voorover kantelt, moet de FBL unit reageren met de tuimelschijf naar LINKS ACHTER!

    Anders heb je alsnog problemen.

    De hoeken, gains en andere ongein die er bij zo'n FBL set komt kijken, daarvoor verwijs ik je naar alle andere experts, daar heb ik verder geen verstand van.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    pitch meter ;-)
    Hou in het achterhoofd dat je niet perse een volledig digitaal ding nodig hebt...
    0 of 0,1 is niet zo spannend. 8 graden of 8,02 ook niet.
    gewoon een normale is goed genoeg.


    Qua vbar..
    ik vind het vrij knap dat je gain op de grond kan controleren.
    Dat de ene fbl controller iets doet, wil niet automatisch zeggen dat een andere FBL unit hetzelfde moet doen.
    Eigenlijk kun je effectief vrij goed zeggen dat het gewoon niet te voorspellen is wat dat ding doet, tot je hem probeert.
    een vbar reageert op de grond compleet anders dan een beast x of 3g of 3gx of helicommand.
    pas in de lucht weet je of jouw instelling werkt..

    Als je phasing verkeerd staat, kan dat de unit natuurlijk gigantisch tegenwerken..
    zoals iemand het ooit eens mooi meldde om dit te testen:
    Optoeren, op de grond laten staan. kijk naar de rotordisc, en waar deze heen gaan als je een beetje input geeft.
    als jij elevator voorover geeft, moet de rotordisc dus ook een beetje voorover bewegen.

    let hier bij een fbl heli wel een beetje mee op, de unit kijkt nl niet naar jouw stick namelijk.
    de unit berekend wat de stand van de heli moet zijn, met de input die je geeft.
    maar als hij op de grond staat, haalt hij die stand niet.. en blijft de unit zelf net zo lang sturen tot hij die stand wel heeft.
    aangezien de heli nog steeds op de grond staat, knalt hij op een gegeven moment voorover, met alle schade van dien.


    In jouw geval is het waarschijnlijk zelfs aan te raden even ZONDER de fbl unit te hooveren.
    ik ben niet pro bert zijn mening ;-)
    maar jij vliegt niet met een 3d heli. daar zijn de fbl units meestal voor gemaakt.
    3d heli's hebben noemenswaardig eigenlijk geen last van phasing, dus de swash staat recht, en wat de swash doet neemt de rotor in de lucht redelijk 1 op 1 over.
    bij jou heli dus niet.

    nu kun je electrisch veel rommelen. zender, unit etc.
    maar je kan het ook heel ver verzieken.
    je kan het zelfs zo ver krijgen dat de heli goed reageert op jouw stuurcommando's, maar dat de correcties van de unit zelf de mist in gaan.

    Hoe zet je de vbar buiten werking?
    simpel, je trekt alle kabels er uit. degene met een stekker dan ;-)
    je zet de swash servo's RECHTSTREEKS op de ontvanger. in de goede kanalen.
    In de zender zet je de swash even van H1 naar H3 of wat het meest op jouw swash lijkt. zie boekje van jouw zender.
    Gasservo of regelaar gaat ook recht op de ontvanger. staartservo zul je ff moeten kijken. heb je een losse gyro liggen, plak die er even op (en stel hem ff in)
    je KAN hier ook de vstab nog voor gebruiken, maar dan moet je ook weer een kabeltje naar de vstab brengen om hem stroom te geven. wat jij wilt.

    ZEKER een vario is, helemaal als je alleen hoovert, makkelijk met de hand te sturen.
    gewoon instellen qua graden volgens handleiding van Vario (of luister naar Brutus, die weet het vast uit zijn hoofd ;-))
    rustig aan optoeren, en langzaam pitch opvoeren. geen stormachtige dag opzoeken. Moet het makkelijk vliegbaar zijn.
    en nu kun je snel zien of jouw elevator input ook werkelijk alleen elevator op de heli doet.


    Als dat werkt, kun je qua hardware volledig van de heli af blijven.
    vbar ertussen. weet je iig zeker dat alle problemen puur uit de unit komen, en dat de hardware goed is ;-)
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat begrijp ik even niet?

    Je schrijft precies wat ik had WILLEN schrijven maar achterwege heb gelaten vanwege "daar heb je hem weer".....

    :p
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik ben het ook wel eens met je eens, zonder toe te willen geven dat ik het specifiek met jou eens ben:D

    En soms moet je ook de electronica even achterwege laten, om te kunnen zien wat de hardware nu werkelijk aan het uitvreten is..
    electronica HELPT ons, maar moet wel een hardwarematig goede ondergrond hebben
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh, zo.... ;)
     

Deel Deze Pagina