update scorpion motor en Sunrise ICE-120A HV

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door J.B, 20 okt 2015.

  1. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    hallo ,
    kreeg van iemand te horen dat de Scorpion motors niet samen werken met Yep regelaars.
    zie ook het plaatje hieronder.

    IMG-20151017-WA0002.jpg
    vond het raar en heb dan ook een berichtje gestuurd naar Scorpion, en kreeg het volgende antwoord.
    [​IMG][​IMG][​IMG]

    Hi Joop

    Thanks for your email and supported in our products. This is Tony from Scorpion, nice to meet you and hope you are doing well.

    That is correct, we do not support and warranty our motor damage because it ran with the YEP ESC.

    If you have any further question, please do not hesitate to let me know.
    Thank you.
    Warm Regards
    Tony | Scorpion
    Customer Support Officer


    Zoals in een eerder draadje vermeld begaf mijn Sunrise ice regelaar het in combinatie met de scorpion 5535-190kv.
    Daar de Yep regelaars en de Sunrise regelaars veel op elkaar lijken en misschien ook wel de Yge regelaars , zou bovengenoemde wel eens waar kunnen zijn .

    Had inmiddels al weer een YEP 120 HV gekocht , maar zal deze dus niet gaan gebruiken. Gaat weer de verkoop in.

    Ga nu een Phoenix Castle Creations edge 120 hv kopen en proberen.



     
  2. djamgils

    djamgils

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Breda
    Ik denk dat het meer een principe kwestie is van scorpion dan dat er werkelijk technische beperkingen zijn.
     
  3. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik had in mijn Trex 700e Dfc ook de combinatie van een Yep 120A ESC met een HK-4035-530KV Scorpion motor.
    En dat resulteerde inderdaad in een uitgebrande motor
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dus ik zal het je ook absoluut afraden, zeker als Scorpion het zelf ook al aangeeft.
    Inmiddels is de motor gereviseerd door Power Dekker ziet deze er weer als nieuw uit:

    [​IMG][​IMG]
    [​IMG]

    Gr Jeroen
     
  4. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Dank Jeroen,

    betere bewijs dat het klopt wat mij is verteld en bevestigd door Scorpion , kunnen we niet krijgen
     
  5. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Het is niet heel duidelijk op de foto maar het lijkt erop dat je motor draden net buiten de motor doorgeschuurd (rand carbon frame bv) waren en zo kortsluiting hebben gegeven. Dus nee, geen geval "yep kan niet met scorpion"
    En meestal zal de esc eerder kapot gaan dan de motor. Daarom dat de claim van scorpion nogal vreemd is.
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2015
  6. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    @DannyvG ik snap wel dat je die conclusie trekt aan de hand van deze foto's. Maar dat kan ik wel uitsluiten, de drie draden uit de motor zaten netjes met kabelbinders vast waardoor deze niet in contact konden komen met de motor.

    Door de hitte is de mantel van de kabel af gesmolten.
    Ik heb de heli nadat ik de vuurregen ontdekte vrij snel aan de grond gekregen en gelukkig snel alles kunnen doven voordat de motor meer schade aan zou richten.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Vreemd verhaal van Scorpion.
    Zeggen ze niet wat voor regelaar je dan wel moet gebruiken?
    Het lijkt een beetje op een Schulze verhaal, als je niet de Schulze stekkers gebruikte had je geen garantie..
    Of Strecker met YGE, die Streckers fikten ook af, door beschadigde isolatie maar dat gaf Strecker niet toe.

    Een Castle heeft meer beperkingen dan een Sunrise (is YGE).
    Een YEP is een andere regelaar dan de Sunrise / YGE.
    Een Castle kan minder rpm aan dan een Sunrise.
    De speedjongens in Duitsland vliegen bijna allemaal met Sunrise of YGE.
    Scorpion laat hier en daar wel eens een steekje vallen, beschadigde isolatie en dergelijke.
    Het kan ook een verkeerde instelling zijn van je regelaar.
    Als je timing te laag staat, of je PWM, dan stuurt hij de motor verkeerd aan.
    Dat zal ook gebeuren bij een Castle, alleen kost een Castle minimaal 3x zoveel als een Sunrise.

    Stuur Tony eens een mailtje wat hij aanraadt, kijken wat ze dan doen als er weer een Scorpion kapot gaat....

    GJ
     
  8. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hallo GJ,
    De timing moet laag zijn ondanks dat het een 20 poler motor is. Bij de meeste meerpolige buitenlopers moet inderdaad de timing op hoog staan . Maar niet bij deze motor , zie antwoord Tony hier onder
    Hier ook nog even de specs van de motor

    [​IMG]
    Hi Joop

    Thanks for your email.

    The 5 degrees timing is base on the application and ESC design. If you use YGE ESC, it needs 18 degree to run a normal motor instead of 5degree. (actually YGE 18 degree = others ESC 5 degree)

    Hope this can help you out.

    If you have any further question, please do not hesitate to let me know.

    Thank you.

    Warm Regards

    Tony | Scorpion
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2015
  9. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar!
    Ik heb momenteel een HKIII 4035 530KV in combinatie met een Scorpion 130A HV commander op de 700er.
    Maar de HK 4035 540kv power dekker ligt nog op de plank voor mijn nieuwe project (Gaui x7) daar zoek ik ook nog een geschikte ESC voor.

    Ben daarom ook wel benieuwd wat Scorpion aanbeveelt

    Gr Jeroen
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, bij 5 graden gaat ie stuk....
    Hij moet 100% zeker op 24 graden staan.
    Tony is een verkoper, geen technicus.
    En hij neemt gewoon de datasheets over die op de site staan, die ook niet kloppen.
    Het is ook niet altijd dat een hoger polental een hogere timing nodig heeft, timing heeft ook te maken met de inductie van de motor maar in het algemeen kan je de volgende tabel gebruiken (gekregen van een technicus van Sunrise, de fabrikant van YGE regelaars).

    0°............ 2 pole
    6°.............4 pole
    12°.......... 6 or 8 pole
    18°...........10 or 12 pole
    24°...........12 or 14 pole
    30°...........16 pole or higher

    Volgens de tabel zou je motor op 30 graden moeten staan maar dan heb je de kans dat hij niet meer synchroon loopt, dus zet hem een tandje lager.
    De PWM moet ook vrij hoog staan omdat de regelaar snel moet schakelen.
    Als de PWM te laag staat kan hij ook de synchronisatie kwijtraken, hij moet in jouw geval op minimaal 12 kHz staan.

    Een vuistregel is (ook volgens diezelfde chinees)
    PWM (Hz) = KV x Voltage x Poles : 20

    Dus in jouw geval (als je op 12S vliegt)
    190 x 42 x 20 : 20 = 7980 Hz (dus PWM minimaal 8 kHz)

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2015
  11. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Gert Jan,

    Waarom zou de officiële site van Scorpion verkeerde info over hun producten op hun site zetten ?
    Waarom zou hun vertegenwoordiger verkeerde info geven?.
    Ik als klant en alle anderen zouden dan toch hun producten niet meer kopen ?!
    Als ik niet meer op zijn/hun info kan vertrouwen , maar wel op jou , die inderdaad goede info geeft voor de meeste motoren en regelaars, maar klopt het wat jij zegt ook voor de Scorpion motoren.
    Of beter gezegd , waarom wijkt Scorpion af van het gebruikelijke??
    Dit is niet verkeerd bedoeld !!
    Kun je , je voorstellen dat het voor mij steeds moeilijker wordt om de regelaar welk merk dan ook af te stellen voor mijn motor???
    Wacht eerst maar af wat Tony aanbeveelt voor regelaar , niet zo moeilijk te raden denk ik . Maar belangrijker hoe deze in te stellen !!


    Maar wel heel erg bedankt voor de input
     
  12. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Jeroen ,

    Hoe heb jij de regelaar ingesteld ? ook bij deze motor zijn de adviezen voor timing 5 graden.
    En volgens het lijstje van Gert Jan zou dat dus ook 18 graden moeten zijn !!
    Ben hier heel erg benieuwd naar , ook omdat je een scorpion regelaar hebt !!

    Dit zijn de specificaties van jou motor.
    En dan met name de timing en Frequency is in mijn geval waar het om gaat .


    SpecificationsStator Diameter 40 mm (1.56 in)Stator Thickness 35 mm (1.024 in)No. of Stator Arms 12Magnet Poles 10Motor Wind 9 Turn DeltaMotor Wire 22 - Strand 0.29mmMotor Kv 530KV RPM / VoltNo-Load Current (IO) 2.15 Amps @ 10vMotor Resistance (RM) 0.015 OhmsMax Continuous Current 80 AmpsMax Continuous Power 3400 WattsWeight 460 Grams (16.22 oz)Outside Diameter 49.98 mm (1.97 in)Shaft Diameter 5.98 mm (0.235 in)Body Length 61.8 mm (2.43 in)Overall Shaft Length 100.0 mm (3.93 in)Max Lipo Cell 12sPeak Current 100A (5 seconds)Peal Power 4400 Watts (5 seconds)Motor Timing 5degDrive Frequency 8kHz
     
  13. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Laatst bewerkt: 25 okt 2015
  14. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Dacht dat het wel algemeen bekend was om met yge 18graden te gebruiken voor 10pole. Sommige 8pole lopen beter op 12.
    Had je misschien geen clone moeten kopen
     
  15. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Waarom ze 5 graden timing zetten is omdat de motor dan zo efficient mogelijk loopt, en dat wil je natuurlijk wel graag hebben als fabrikant.

    Per toepassing zit er wel wat verschil in timing.
    Meer koppel is lagere timing, minder koppel en hogere toeren is hogere timing,
    Normaal gesproken is het niet zo kritisch, als de motor gaat krijsen bij hogere toerentallen staat de timing verkeerd.

    Ik ken Tony en er komt niet heel veel zinnigs uit zijn mond, zoals ik al zei, het is een verkoper en zegt precies na wat hem verteld wordt en waarschijnlijk wordt hij alleen maar geinformeerd door Castle (omdat USA nu eenmaal de grootste markt is voor Scorpion)
    Een Castle regelaar zijn timing is dynamisch en niet fixed zoals een andere regelaar.
    Een Castle gaat uit van de inductie van de motor, soort autotiming.
    Als je een Castle met een buitenloper op een hoge timing zou zetten dan zou hij niet meer synchroniseren omdat een buitenloper een hoge inductie heeft.
    Een YGE of Sunrise (Yep wil ik het niet over hebben, dat is leuk vuurwerk voor oud en nieuw) houdt echt de timing aan die je instelt.
    Als je 5 graden instelt dan zal hij op 5 graden blijven en niet ergens tussen de 5 en 20 graden gaan zoeken.
    Daarom moet je bij de Sunrise en YGE de timing zetten op de specs die zo'n motor moet hebben,
    Dus het tabelletje wat ik gemaild heb.
    Een Sunrise is geen clone maar het origineel.
    Sunrise bouwt de printen voor YGE (met andere FETs dan die van Sunrise) en Heino Jung zet zijn eigen software erop, die vol met fouten zit, dus is de Sunrise beter}

    Ik heb even bij Hacker gekeken in de tabellen:

    KV is vrijwel gelijk, 20 poler, 13 windingen
    Timing 25 graden
    http://www.hacker-motor-shop.com/e-...=&a=article&ProdNr=38798499&t=3&c=2986&p=2986

    En deze lijkt nog meer op de Scorpion.
    KV 180, 20 polen, 10 windingen
    Timing 22 graden
    http://www.hacker-motor-shop.com/e-...onId=&a=article&ProdNr=37400007&t=3&c=33&p=33

    Dus de duitsers doen het gewoon zoals het algemeen bekend is,

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2015
  16. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Hallo J.B,

    Aangezien ik zowel de motor als de ESC van Scorpion heb houd ik de standaard waardes aan welke Scorpion voorschrijven.
    Dus motor timing 5 degrees , Frequency 8kHz.

    @Heli-Uwe Jij vliegt ook met de Scorpion motor i.c.m. de Scorpion 130A ESC, welke timing/frequency heb jij ingesteld?

    Gr Jeroen
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2015
  17. J.B

    J.B

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    521
    Locatie:
    Drenthe
    Hoi Danny , ff het hele draadje lezen , dan was je reactie misschien inhoudelijk correct geweest op dit punt
    Sunrise ICE-120A HV om deze regelaar gaat het en dat is absoluut geen clone !!, en had als vervanging de
    YEP 120A HV (4~14S) Brushless Speed Controller (OPTO) gekocht maar niet gebruikt om redenen diein de hier boven genoemde draadjes gepasseerd zijn
     
  18. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Weet ik, had het tegen Jeroen maar was idd niet duidelijk. Hoe dan ook blijft het mijn inziens onzin dat je de yep niet met scorpion zou kunnen gebruiken. En de Sunrise van jou is niet opgefikt doordat die niet compatibel zou zijn met de scorpion.
    Ook de uitgebrande motor van Jeroen zal hoogstwaarschijnlijk niet door de esc komen, motoren kunnen simpelweg defect raken door versleten coating in de motor, te lange motorbouten of versleten mantel buiten de motor.

    Is overigens hardware matig de Sunrise niet sowieso een clone van de yge? Of wanneer is het een clone, komt het design niet van yge?
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2015
  19. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Hmm oké, ik had de Trex 700 van een forumlid overgenomen die vertelde dat het een YGE regelaar was... Toen ik de ESC demonteerde werd pas duidelijk dat het in een clone ging. (maar goed ik ga daar verder ook geen woorden aan vuil maken)
    Voor mij was het totaal onduidelijk wat nou de brand had veroorzaakt. Maar de motordraden zijn zeer zeker niet in contact gekomen met de rond draaiende motor, en de motorbouten kwamen ook niet in de motorruimte.

    Wat dan wel de brand heeft veroorzaakt kan ik niet zeggen, maar toen ik dit draadje las en zag dat Scorpion geen garantie geeft wanneer je hun motor i.c.m. een YEP regelaar gebruikt vielen voor mij de puzzelstukjes in elkaar.
    Niet geheel onlogisch lijkt me toch?!?
    Maar goed, ik wilde enkel mijn input hierover geven, en mijn ervaringen hierover delen...
    En aangezien ik er een rare nasmaak aan over heb gehouden, zou ik zelf nooit meer aan een YEP regelaar beginnen laat staan een ander deze regelaar aanbevelen.

    Gr. Jeroen
     
  20. djamgils

    djamgils

    Lid geworden:
    22 jan 2010
    Berichten:
    277
    Locatie:
    Breda
    Dit stuk lijkt mij toch echt doorgesleten te zijn van evt een framerand of iets dergelijks (dus niet perse de draaiende motor) maar om het zeker te weten is er een hogere resolutie foto nodig.
    Maar door gebruik kan ook intern de coating van de motordraden beschadigen/slijten dus daar kan het ook zitten en is dit bijkomende schade.
    [​IMG]


    Is dat echt geen clone? want hij lijkt toch wel verdacht veel op een YGE120HV. Of is onderstaande niet de sunrise variant?
    En is dit onzin wat YGE zegt http://www.yge.de/kundeninfopop.php ?
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2015

Deel Deze Pagina