Helling plankje Depron

Discussie in 'Hellingzweven' gestart door eric_laermans, 25 sep 2015.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Over de vorige was ik niet helemaal tevreden. De PW51 kwam toch wat zwaarder en logger uit de bus als gehoopt. Maar hij vliegt wel, heeft alleen wel een flinke bries nodig, en qua bestuurbaarheid vraag ik me af of het wel lekker gaar vliegen. Mede geïnspireerd op Snowboot en OFA een klein experiment met Depron. Ik probeer deze plank wat lichter te houden. Daarmee ook geschikt voor kleinere hellinkjes/ zwakkere wind. De koorde van de elevons wordt groter, maar de elevons worden niet over de gehele breedte uitgevoerd.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 25 sep 2015
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Als profiel heb ik gekozen voor PW1211. Eigenlijk had de voorkeur PW106, maar die kon ik zo 1-2-3 niet vinden op het internet. Beplanking: 1mm balsa, let's see.
     
  3. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.891
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Ik zie dat je hier depron voor de ribben gebruikt, is deze zuiver schuim of zit er aan beide zijden een laag papier op ?
    De depron 5 mm die ik gebruik heeft geen papier aan de oppervlakten kan je alleen een schuimkern mee maken.
    Bestaan er verschillen in de densiteit van depron.
    De verschillende profielen wijken slechts fracties van mm van elkaar af, hoe kan je met dat schuim op 1/10 mm nauwkeurig werken?
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Antw. 1: er zit geen papier op, 100% 6mm Depron
    Antw.2: Ja, er zit een natuurlijke schommeling in de densiteit, maar die is voor zover ik het heb mogen ervaren, te verwaarlozen.
    Antw.3: Ik snijd om een balsa malletje en smelt de uitsparing voor de carbon-buis ook mbv dit malletje. Alles redelijk nauwkeurig. Vervolgens schuif ik de ribben op de carbonbuis en ga met grof schuurpapier voorzichtig schuren, om en om onder-, boven- en voorkant. Dit levert voldoende gelijkvormige ribbetjes op. Profielnauwkeurigheid... daar maak ik me geen illusies over :). Maar ik doe wel m'n best.
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Gisteravond nog even zitten brainstormen over bekleding... uiteindelijk gekozen voor 1mm balsa + superdun GFK laagje. Eerst de balsa besteld bij www.hangar.nl. Toen ik daar vanmiddag arriveerde lag het voorgeselecteerd (laag gewicht + mooi uiterlijk) voor me klaar achter de toonbank. Vanavond de eerste gang aangebracht:

    [​IMG]

    PS Het is voor mij een experiment, deze bouwwijze, alles wat lukt, berust louter op toeval :), tips zijn welkom...
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2015
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    De eerste aanzet voordat er een dun laagje GFK overheen gaat. De elevons zitten nog los:

    [​IMG]
     
  7. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    waarom dat laagje gfk?

    Ik heb een paar vleugeltjes gemaakt van piepschuim kern, 1,5mm balsa en folie en zijn meer dan sterk genoeg
     
  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik kan me voorstellen dat als je piepschuim (blok) gebruikt als kern, ingedekt met 1,5mm balsa en dat geheel voorzien van folie, je een sterk, torsie stijve constructie krijgt. Met ribben en 1mm balsa (+ 8mm carbon buis) is het op het randje en gaat het laagje GFK voor extra stijfheid moeten zorgen. Er komt geen folie (oracover of zo) overheen. 't Is een experiment, voorlopig vind ik het veelbelovender dan de PW51-plank, daar zit naar mijn smaak te veel GFK-weefsel op en het geheel is log. Bij dit plankje is alles wat beter in verhouding. De elevons hebben ook iets meer oppervlak, de gewicht-verdeling is beter, het neusje derhalve korter, het profiel slanker, elevons niet over de gehele spanwijdte en daarnaast mooi in profiel, scharnieren (Aramide) volledig weggewerkt.
     
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Toch nog even een kleine update... (later volgt meer info):

    [​IMG]

    De balsa-wing is al voorzien van 49gr/m² GFK. Het rompje moet nog...
     
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik heb een aantal vragen en opmerkingen.

    1. Wat me opvalt is dat het zwaartepunt best ver naar voren moet en daarvoor is òf veel lood nodig òf een lange neus met minder lood. Dat kan te maken hebben met de relatief grote koorde van 30cm. Misschien werkt een kleinere koorde veel beter? (Les voor volgende keer)

    2. Ik kom waarschijnlijk, ondanks de lichte bouw uit op >18gr/dm². Levert dit nog een leuk allround zwevertje op?

    3. De vertical stab heb ik iets vergroot. Is dit groot genoeg zo?

    [​IMG]

    Het scharnier van kevlar vliegertouw (x 7, per elevon) is spelingvrij en volledig weggewerkt in de wing. Ben blij met het resultaat.
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Herstel: waarschijnlijk kom ik uit op 16gr/dm²...
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Dat is toch een hele mooie waarde?!

    Wel een eng neusje.
    Wil je pilotenspiesjes maken voor op de BBQ?
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    :) Het neusje is stomp (is op foto niet zo goed te zien), idd de afweging gemaakt om niet een al te gevaarlijk neusje te bouwen. Vind je 'm niet te lomp, gelet op spanwijdte/ koord (99/30 = 3,3) of valt het wel mee?
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Het voorste stukje is 'vrij' smal. Daar krijg je geen accu, servo of ontvanger in. Als ik het stuk(je) zie waarin je zoiets wel kwijt zou kunnen, denk ik dat de neus erg kort is. Realiseer je dat bij dit soort vleugels het ZW-punt 20% tot 25% achter de voorlijst komt. Dwz. je hebt de hele achter-vleugel aan massa te compenseren. Zonder lange(re) neus kan dat alleen met veel lood.
     
  15. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat zou een acceptabele lengte van de neus zijn (koorde: 30cm)? En breedte?
     
  16. Peter Den

    Peter Den PH-SAM

    Lid geworden:
    2 dec 2005
    Berichten:
    1.677
    Locatie:
    Voorburg
    @eric: ik aarzel een beetje om kommentaar te leveren omdat ik vind dat je op zich erg goed bezig bent.
    Mijn opmerkingen zijn dan ook bedoeld als opbouwende kritiek: vooral zelf blijven denken.

    Vraagje: is die 16 en 18gr/dm2 all inclusief vlieggewicht of bouwgewicht van de vleugel per/dm2?
    In het eerste geval is dat prima tot aan de lichte kant, in het tweede gaval zou ik me voor zo een klein kistje wel weer zorgen maken.

    Als je het zo direkt vraagt: ik vind dat zelf te lomp maar dat zegt an sich weinig.
    Ikzelf zou opteren bij span van 1mtr voor een koorde van 22 tot 26cm, niet minder maar ook niet meer.

    Een beetje neus bij die verhoudingen is ongeveer 20cm: breedte; dat alle spulletjes er in kunnen.

    Lijkt voorlopig ok.

    Daar ben ik geen fan van: je elevons zijn gauw te klein en wat wil je er mee bereiken?

    Ik ben ook geen fan van depron en snap niet zo goed waarom je de ribben daarvan maakt.
    Als je me een PB stuurt met je e-mail adres kan ik je zo een dat file sturen van PW106.

    Je hebt een beetje de neiging om te over-construeren;
    8mm carbon is meer dan genoeg sterkte bij een meter span(7mm dunwandig Skyshark is al voldoende), maar ook een balsa liggertje was genoeg geweest als je maar balsa ribben had gebruikt.
    Indekking met 1mm (ik gebruik meestal 1.5 werkt iets prettiger en maakt weinig in gewicht uit)
    Is voor stijfheid meer dan voldoende ; die gfk is echt te veel.
    .
     
    Laatst bewerkt: 5 nov 2015
  17. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    @PeterDen: allereerst stel ik je opmerkingen, bevindingen en tips zeer op prijs! :) Bij alles wat ik bouw probeer ik altijd iets 'nieuws' (voor mijzelf althans :)) uit en hoop ik er weer van te leren. Soms gok ik goed, soms zit ik er flink naast.

    Als vervolg op deze kist, lijkt 't me ook erg leuk er 's ene van balsa te gaan bouwen, iets slanker (dus idd kleinere koorde, bij ongeveer 1m span).

    De 16gr/dm² is incl ballast (lood in de neus) en ik hoop iets onder dit getal uit te komen.
     
  18. P.R.O. Peller

    P.R.O. Peller

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    42
    Beste Erik,
    Mijn OFA (Spanw. 165 cm) heeft SkyShark 400 stokken. Dat zijn stokken met een buitendiameter van 7,8 mm en de dikste wand.
    De ervaring met het tapescharnier is ook dat de roeren los gedrukt worden. De eerste scharnieren zaten aan de bovenkant van het profiel.
    De flexibeliteit van de vleugel en de stijfheid van het roer zou het tape loswerken.
    Op advies heb ik mijn roeren gedeeld en het scharnier naar de onderkant van het profiel gebracht.

    Ondanks het delen van de roeren is, na slechts één á twee uur vliegen, weer ruimte in de tape gekomen (TESA 24 mm).

    Nu heb ik breedere tape (TESA 48 mm) toegepast maar betwijfel of dat de oplossing is.

    Op jouw foto is niet goed te zien hoe jij dat heb opgelost. Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

    Fred
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.984
    Locatie:
    Zwolle region
    Ik hoop dat volgend plaatje iets verduidelijkt:

    [​IMG]

    geel - 7x stukjes Kevlar vliegertouw
    zwart - omlijning van het profiel (zij-aanzicht)

    Van beneden naar boven, 1mm balsa, kevlar scharnier-touw, binnenkant vleugel hol, elevon: depron in profiel geschuurd, dan weer balsa.

    Boven en onder dun GFK-laminaat. Na uitharden voorzichtig met mesje onderzijde elevon uitgesneden en ter hoogte van de Kevlar scharnieren met schroevendraaier ingekerfd. Bovenzijde met scherp mes uitsnijden. Daarna voorzichtig op en neer bewegen totdat gewenste up- en downtravel is bereikt.
     
  20. P.R.O. Peller

    P.R.O. Peller

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    42
    Beste Erik,
    Helemaal duidelijk. Ik ben benieuwd naar de ervaringen met dat scharnier.
    Zelf dacht ik folie scharnieren (Karvan CA) of penscharnieren toe te passen als het bredere Tesa tape niet blijkt te werken.
    Hierbij ontstaan een paar praktische problemen;
    1) de achterlijst is maar 5 á 6 mm dik en is opgebouwd uit balsa strip 1,5 x 30 onder en boven en daar tussen een balsa 4 x 5 mm taps geschuurde lat,
    2) tijdens de bouw is geen rekening gehouden met het gebruik van folie of andere scharnieren (blokjes in de achterlijst),
    3) de vleugelbekleding is Micafilm. Een niet meer verkrijgbaar materiaal dat naar mijn mening door zijn betrekkelijke ruwheid en sterkte goed functioneerd,
    het zou jammer zijn de bekleding te vernietigen om blokjes in te bouwen.
    4) de elevon is vol balsa 5 x 35 mm deze laat ook niet veel ruimte voor scharnieren anders dan tape.
    5) folie scharnieren aan de buitenkant van de constructie, al dan niet ingelaten, hebben mijn vertrouwen niet.

    Binnenkort ga ik een nieuwe vleugel bouwen. Bovengenoemde vleugel heeft in het profiel een fout. Vraag niet hoe dat komt, maar bij het omzetten van PW106 in Googlesketch up is de dikte van 8.8% veranderd in 7,6%. De OFA met dit dunne profiel vliegt goed daar ligt het niet aan. De nieuwbouw met het 8,8% dikke profiel is bedoeld voor een vergelijk tussen de profielen.
    Ik heb nog een stuk Mica film voor deze nieuwe vleugel. Natuurlijk worden er dan wel blokjes ingebouwd.

    Fred
     

Deel Deze Pagina