Welke E-Motor voor F2B

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door Erik-M, 12 nov 2015.

  1. Erik-M

    Erik-M PH-SAM

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Winterswijk
    Ik overweeg een Torcman motor aan te schaffen voor mijn volgende stunter. Als ik echter de site bekijk is er als ik het goed heb keuze uit de TM 280 serie en de TM 350 serie die in aanmerking komen voor F2B. Maar dan komt het, welk type met welk aantal windingen is de beste keus? Mijn idee is om met 4S een lipo te vliegen. Verwacht modelgewicht ergens rond de 1600 tot 1800 gr en een Renecle timer.
    Wie heeft er suggesties? En, zijn er, naast de Torcman en de AXI motoren nog andere merken (stabiele, bij voorkeur niet China) motoren die bijzonder geschikt zijn voor F2B. N.b.: ik heb MVVS geprobeerd maar die zijn moeilijk tot niet leverbaar.
    Wie helpt mijn een handje op weg?
    Groet, Erik M.
     
  2. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Hier zijn de specs van de kist die ik dit seizoen heb gevlogen (en die was helemaal niet slecht, om het maar eens voorzichtig uit te drukken):

    Bluegrass Blitz

    Airframe: derivative of ‘Peanuts’ from Henk de Jong => Juno+ with D-tube wing and straight hinge line.

    Looks: derivative of KA-8/10 by Anatoli Kolesnikov

    T/O weight -61 oz. or 1727 grams

    Area (Wing & flaps) - 627 sq.in or 40.5 dm2

    Span - 1420 mm (60.6 in)

    Wing airfoil - Werwage Juno

    Flaps hinge line sweep - none

    Hingeline-hingeline - 425 mm or 16.7 in

    Empennage airfoil - Built up flat plate 13 mm, elevator tapers to 4 mm @ trailing edge

    Fin - Flat plate 5 mm solid balsa

    Stabilizer A.o.A. - +/- 0°

    Motor thrust angle - +/- 0°

    Nose length - 255 mm or 10 in Back plate – leading edge (centre)

    Motor axis above wing c.l - 0.86 in or 22 mm

    Stabilizer c.l. above wing c.l. - 1.4 in. or 35 mm

    Rudder - Neutral, non adjustable

    Graphics design - F2Bluegrass - Bruno van Hoek



    Power Train

    Motor- Torcman NT-350 20Z 14W http://www.torcman.de/motoren/NT350/nt350zl_e.htm

    ESC - Turnigy Thrust 55A http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__32525__TURNIGY_TRUST_55Al

    Mode - Non governor

    Timer - Keith Renecle Ver. 2 - governor http://www.keithrenecle.co.za/Electric CL.htm#Govtimerinfo

    BatteryLiPo - Revolectrix 435 Black. Label 30C 4s3100 www.revolectrix.com/Products/3100mAh-4S-Lipo-Blend435-Black-Label-30C-HV

    Spark protection - Home made on - of controller.

    Propellor - APC 13 x 6.5 E @ 7800 rpm http://www.apcprop.com/LP13065E

    Spinner - http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__58227__Turnigy_Turbo_Spinner_57mm_Red.html


    _________________


    Bench Trim

    June 2015

    C.G. - 7.3 in or 185 mm from hinge line fwd.

    Lead-out Center - 1.8 in or 45 mm. rear of C.G. 6.1 in or 155 mm from hinge line fwd.

    Tip weight - Outer tip 1.4 oz or 40 grams heavier

    Elevators / Flaps throw - 40° / 40°

    Hinge seal - Hollow trailing edge, control surface l. edge half round fits exactly.

    Nose trim weight - 0

    Tail trim weight - 0

    Battery trim position - Fixed, as in : no room to move

    Lines - 0.015” x 67.25 ft or 20.5 m (eye-eye), Staystrate: 3 wire tinned

    [​IMG]
    Doe er je voordeel mee.
     
  3. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
  4. wnieuwkamp

    wnieuwkamp

    Lid geworden:
    10 mei 2012
    Berichten:
    51
    Locatie:
    Überlingen
    De TS-E71515 is inderdaad zeer licht, en de diameter van slechts 28 mm is erg prettig. Enig nadeel lijkt mij de beperkte levensduur van de tandwieloverbrenging.
    Groet,

    Wolfgang Nieuwkamp
     
  5. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    De Torcman heeft een aantal voordelen:
    - Het rendement is hoger dan een AXI2826/10
    - Het constante toerental varieert minder dan 100 rpm, een AXI 350 rpm
    - Bij een hoek is er direct koppel beschikbaar om te stijgen en zakt de motor niet weg

    En nadelen:
    - De motor is 225 gram, een AXI 185, dit wordt echter ruimschoots goedgemaakt door de kleinere accu die je als gevolg van het betere rendement kunt monteren. Ik vlieg 3300 mAh tot 23%, Bruno 3100 mAh. Op de AXI hadden we 4000 mAh.

    Met een 14 windingen motor heb je 750 rpm/volt, dat is een relatief laag toerental. Je moet dan minimaal een 13x6,5 EPC-E prop draaien, voor een 11 of 12 inch heb je niet genoeg toeren op 4S. Voor een kleinere prop moet je dan naar 5 cellen.

    De klassieke bel is stabieler dan de zyklon lufter, die doet niks onder de 10.000 rpm en levert trillingen op waardoor de lagers kapot gaan. Op mijn motor zonder de zyklon lufter blijven de lagers veel langer heel. Het kan ook dat de Turningy spinner de boosdoener is, het is in ieder geval opvallend dat mijn aandrijving in de Little Roar erg stil is (klassieke bel en dubro spinner) en in de Nohau trilt. (Zyklon lufter en Turningy spinner)

    Peter Germann vliegt goed met een AXI, en Bruno met de Torcman. Ik zou een van deze twee nemen. De motor met vertraging is niet gemaakt om 6 minuten achter elkaar te lopen maar een hotliner in korte tijd naar grote hoogte te brengen.
     
  6. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Laat ik hier nou toevallig nog een 12w Torcman hebben, die niets ligt te doen.
    Want heb ik besloten om met 14W verder te gaan.
    Deze 12W is een van de prototypes van de NT 350 en heeft de bevestigingsgaten nog op een cirkel van 24 mm i.t.t. die van de serieproductie, daarbij is het de tegenwoordige standaard van 25 mm. Maar voor nieuwbouw hoeft dat geen probleem te zijn, als je 90° verder nog vier gaten maakt, alleen dan op de andere diameter.
    Gaat mij niet meer lukken omdat de frontspant anders helemaal zo'n gatenkaas wordt......:eek:

    Er is een type AXI (de 2826-13, niet in de normale handel) dat met 5 of 6S goed presteert, onder meer bij wereldkampioen Igor Burger en onze Zwitserse collega Peter Germann. Bij hogere spanning (en dienovereenkomstig minder stroom) heb je minder ohmse verliezen en zou de combinatie wel ineens in het groene gebied kunnen komen.
    Maar zoals al gezegd, zelf hebben we na 2 jaar experimenteren de AXI (2826-10) aan de wilgen gehangen.
    Die gaat t.z.t. in een of ander RC model....

    @RickNL: Dank voor deze, voor ons nieuwe, invalshoek. Ik denk alleen ook dat dit motoren zijn die niet blij gaan worden van onze manier van vliegen. In de USA heeft Mike Palko (DE pionier op het gebied van elektrisch LB aerobatics) geëxperimenteerd met vertraagde inrunners van Neu, maar daarover hebben we niets meer gehoord. Iedereen die ik ken, vliegt inmiddels met outrunners.
     
  7. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Een AXI 2826 heeft een zijn eigen resonantie bij +- 9500 rpm.
    Als je op dit toerental gaat vliegen zijn in een paar vluchtjes de lagers stuk.
    Bij deze motoren moet je of hoger of lager gaan zitten met je toerental.
    Let op met de timer van Keith dat je een 14 polige motor neemt.
    Anders werkt de governor niet.
    Succes met de speurtocht.

    Groet Robert-Jan
     
  8. Erik-M

    Erik-M PH-SAM

    Lid geworden:
    18 aug 2006
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Winterswijk
    Bedankt voor jullie reacties. Hier kan ik wel mee verder.
    Als ik dit zo lees lijkt de NT-350 20Z 14W voor mij een goede keus. Zo te zien is een APC E 13x6.5 een goed uitgangspunt om mee te beginnen.
    Hebben jullie ook links draaiende props geprobeerd of is er misschien een mening over om deze wel of niet te gebruiken?
     
  9. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Als je een links draaiende prop denkt nodig te hebben, is er iets mis met de trim van je kist. Ik ken in ieder geval een aantal mensen die er van teruggekomen zijn.
    Het voordeel van zo'n grote prop is de trekkracht in de stijgende delen van het programma.
    Ook lopen de loopings, naarmate de prop groter wordt steeds mooier rond.... als de governor zijn werk goed doet.
    Die in de timer van Keith is er zo een.
    Nadeel van een grote prop is dat je zonder actieve regeling bij sterkere wind tegen problemen aan kunt lopen.
    Bij het klimmen tegen de wind in (bijv. in vert. acht of klaverblad) wordt de prop 'aangeblazen' en om overtoeren te voorkomen regelt de governor dan het vermogen terug. Hij wil n.l. je luchtsnelheid constant houden.
    Betekent dat,waar je juist een extra zetje kunt gebruiken, de snelheid er uitloopt.
    Daarom ontkomt niemand uiteindelijk aan een systeem met een actieve regeling, die de hoeksnelheid meet en juist deze daarmee constant probeert te houden....
    Dat gezegd hebbende, in Landres dit voorjaar heb ik -met boven genoemde set up- toch mooi een vlucht gemaakt met de Blitz waarbij ik omstandigheden trof waardoor de Blue Pearl met AXI uit de lucht geblazen zou zijn.
    WK 2008 was voor mij destijds echt de limit. Toen wist ik zeker dat ik met die combinatie niet verder ging komen.
     
  10. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Erik,

    De timer van Keith is een prachtig ding.
    Er is echter een ding waar je rekening mee moet houden.
    De timer regelt het toerental van de motor.
    Hij probeert deze constant te houden. (governor)
    Nu heeft hij ook een detectie er in zitten dat de timer stopt als de propeller niet het gewenste toerental haalt.
    Als je met je propeller het vliegveld om ploegt bijvoorbeeld.
    Maar.... als je een rotte accu hebt of een te grote prop en je hebt onvoldoende spanning over om te regelen als je model omhoog wordt gestuurd.
    Dan schakelt de timer de boel af. En aangezien je omhoog stuurt betekend dit dat je heeeel hard moet rennen.
    Ik weet van 2 piloten die niet snel genoeg waren.
    Zelf heb ik het ook gehad dat de motor boven in de wingover stopte.
    Met een kleinere prop was het probleem verholpen.

    De castle creation ice heeft een logging functionaliteit. Hier is ook een parameter bij die aangeeft op hoeveel procent van het regel bereik je zit. Mocht je deze regelaar hebben dan adviseer ik je om deze eens een vlucht te loggen.

    Groet Robert-Jan
     
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Bruno,
    In de meeste typen modelbouw zijn de vertraagde motoren uitermate betrouwbaar gebleken.

    Dat dat in F2B misschien anders is kan ik begrijpen. Door de zeer korte bochtstralen en daarmee gepaard gaande hoge gyroscopische momenten zullen de lagers van de tandwiel kasten véél meer op hun donder krijgen dan in welke andere modelvliegsport dan ook.

    Bij onvertraagde motoren zitten de lagers veel verder uit elkaar waardoor de problemen aanzienlijk milder zullen zijn.

    Rick

    PS, ik hoorde donderdag van Rob dat hij ook F2B vliegt, het familie bloed blijft dan toch in deze klasse doorstromen.
     
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Een Renecle timer kan bij een 10 pool motor zoals de Plettenberg Orbit denken dat de motor minder dan 750 rpm draait en de motor uitzetten. Bij een 14 pool motor zoals de AXI en Torcman hebben we dat nog niet gezien.

    Renecle meet de tijd tussen twee motor pulsen door te tellen hoeveel processor tikken er plaatsvinden op een 16 bit timer. Deze timer telt tot maximaal 65535 en begint dan weer bij 0. Bij een 10 pool motor duurt dat langer dan bij een 14 pool motor, daardoor kom je bij een laag toerental (grote prop, slechte accu) sneller bij die grens van 65535, begint de teller weer op 0 en zal de logica denken dat je onder de minimum toeren grens komt. Dan denkt de timer dat je met de prop in de grond staat en schakelt de boel af.

    Er zijn honderden gebruikers van de Renecle timer en het afschakelen is geen algemeen optredend verschijnsel. Neem Bruno die met een beperkt aantal vluchten een goed resultaat neerzet. (minder dan 100 noem ik beperkt ;-))

    Het is voldoende om de stroom op de grond te meten, in de lucht is deze namelijk altijd lager. Loggen op de regelaar is een slecht plan omdat de regelaar daar tijd voor nodig heeft en de reactie langzamer wordt. Wel een keer doen voor het beeld maar in normaal gebruik liever niet aanzetten.
     
  13. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, hij zorgt er wel voor dat ik echt mijn best doe, anders is 'ie me voorbij voor ik er erg in heb..
    Dit alles in het kader van de vriendelijke rivaliteit tussen, wat Bert ooit het OAP en het NAP noemde.
    Het Oud-Amsterdams Peil waren hij en Rob, en met het NAP werd ik bedoeld.
    Toen ik net kwam kijken hadden zij er al twee WK's op zitten.
    7500 mag ik toch hopen?;)
    Als het zo is dat die motoren 14/10 x 7500= 10500 toeren moeten draaien om boven de drempel te blijven dan lijkt het me logisch dat ze bij het minste of geringste afschakelen.....
    Dat gaat dan al fout als je groter dan een 11x6 prop gaat, wat mij voor constant speed vliegen ruim onvoldoende lijkt.
    De AXI werkte pas optimaal (maar daarmee toch nog steeds niet goed genoeg) bij 12,5 x 6 Graupner CAM.
    Ja, je kunt mij moeilijk tot de obsessief compulsieve trainers rekenen. :rofl: Maar ik heb mij dit jaar wel met plezier weer enigszins terug in vorm gevlogen > ~ 50 vluchten.
    Ik ben het type dat eerst precies wil weten wat er niet deugt om er daarna gericht iets aan te doen. Zowel technisch als in het sturen zelf. Zonder goede coaching kom je nergens. Maar daar moet je wel zelf om vragen...
     
    Laatst bewerkt: 17 nov 2015
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is voor 4S ook geen gekke motor. En voor 5S (mogelijk 6) deze.
    Wordt momenteel getest in Engeland, nou ja, als het een beetje vliegweer is....
     
  15. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071

    ik denk dat dit geld voor alle klassen in de modelvliegerij, afgelopen weekend ook weer kunnen aanschouwen........... Het is zeer belangrijk dat de "oude" rotten de jeugd eens op een goede manier gaat begeleiden en gaat coachen zodat ze ook goede of betere opvolgers krijgen.
     
  16. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Jeugd en 'echt modelvliegen' in een en dezelfde zin? Been there....:(
    Ik wordt helemaal triest als ik weer zo'n verhaal lees over een 8-jarige die 'geweldig vliegt met een snelle EDF'.:weetnie:
    Leer zo'n kind nou eerst eens zelf wat maken. 3 Euro balsa en een uurtje werk. Daar leert 'ie tenminste iets van, niet van hoe je een stick beweegt en wat het vliegtuig dan doet. Dat is iets voor veel later, als je al snapt hoe een vliegtuig in elkaar zit en waarom het vliegt zoals het doet.....
     
  17. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.071
    Dat was mijn ervaring tijdens een wedstrijd, het niveau ligt vrij hoog, maar door goede coaching kan dat nog hoger gelegd worden. En dat was op de dag zelf al te zien en te merken toen enkelen hun ervaring deelden met die mannen.
    Het gaat dan om de plaatsing van de figuren en de uitvoering ervan.
     
  18. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Erik,

    Even op een rijtje:
    -De timer kan niet overweg met een 10 polige motor:


    Keith Renecle:
    Hi Darrel,

    Thanks for the feedback and tough luck on the prang.........ouch! As I said to Robert-Jan, I will see if I can find a way around the Pletty motor problem. I does work but only at lower rpm than you need because of the lower pole count. I just never bothered about this before because most users of my timer system don't buy that sort of very expensive motor. I've always considered AXI to be very good motors and they are still a lot cheaper than the Plettenbergs. I feel kinda flattered that folks want to use my simple system with the highest quality motor around.

    Thanks also to the guys that commented on the JB Weld. What other high-temperature epoxy could I use? Araldite comes to mind.

    Keith R
    -De timer stopt er mee als het gevraade toerental te veel afwijkt van het gemeten toerental:

    [​IMG]Posted: Sun Dec 29, 2013 2:36 pm Post subject:

    Hi All,
    Robert-Jan is correct in his findings on my timer system. The low rpm detection program can cause this if the rpm drops below the trigger point if the battery is not able to hold enough voltage to keep the governed rpm on target. I've tried a few ways to get around this and I always lose the quick shut-off if a prop strike occurs. It usually happens after a hard turn, and often the entry to the wing-over where you really don't need the motor to cut!
    What I do personally now is to set the esc for a soft slow-down if the voltage goes down. I also set the low voltage setting to the minimum. If this is going to ruin the battery, then so be it. Batteries are cheaper than aeroplanes! One way to see if it is the timer or the low battery thing on the ESC, is that if the prop is in brake mode when you check it after wards. If the brake is ON, then it is most likely my timer, if the prop is free-wheeling then it could be the esc. Even after a prang, the motor will feel tight when you turn it over until you disconnect the battery. TheESC's that I've checked do not enable the brake when they shut down. I'm not sure if they all do this however. Hope that this helps a bit, and sorry about the prang!

    Keith Renecle

    Het is een uitstekende timer je moet alleen met de bovenstaande punten rekening houden. Ik heb een aantal vluchten met deze timer gemaakt en dat ging prima. (nadat ik de prop iets kleiner had gekozen)
    Overigens met een ... AXI. Ik heb nooit met mijn plettenberg en de KR timer gevlogen.

    Groet Robert-Jan
     
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Die kleinere prop was nodig vanwege het lagere rendement van de AXI, je hebt, met name onder belasting, meer verliezen dan bij een wat ruimer opgezette motor. Daardoor trekt het geheel iets meer stroom (en ben je dus de pisang) als je net een hoek omhoog stuurt...
    Voor dat we -deels- bezig zijn met het oneigenlijk gebruik van de spullen, vind ik dat we het er nog best goed afbrengen, toch?
    De genoemde Turnigy Aerostar motoren lijken ook een bruikbare keuze. Wel moest daarvoor een nieuwe (doorlopende) as gemaakt worden om een fatsoenlijke, stalen propmeenemer te kunnen toepassen.
     
  20. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    794
    Die 12W motor die Bruno nog heeft liggen is een uitstekende keuze, dit is het motortype wat ik van 2007 tot 2011 gevlogen heb, die draait iets sneller dan de 14W en kun je zowel een 12 als 13 inch prop op draaien. Je hebt dan wat meer vrijheid. Voor een 12 inch draait een 14W te langzaam. Wellicht wil Bruno die wel afstaan tegen een redelijke vergoeding. Mijn eigen 12W motor schuift door naar RC.

    Meer propeller is meer rendement maar hoe groter de prop hoe wind gevoeliger, je bent dan met 13 of 12 inch beter af.
     

Deel Deze Pagina