Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Jij vliegt toch met Duits materiaal Bert? dus zullen ze wel iets van heli's kennen hé ;)

    En zoals al 1000 keer gezegd, iedereen moet vliegen met wat hij of zij leuk vind :)

    Dus het was gewoon informatieve info zene :)

    Maar om aan te vullen, het is geen rommel die Sab Goblin helikopters, zit degelijk en vrij eenvoudig in elkaar, is goed over nagedacht. (Ja over de prijs ook, i know ;) )
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2015
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik zou ook geen heli kiezen, alleen omdat een bepaalde persoon voor reclame maakt,
    SAB is zeker goed doordacht, en daarom ook niet goedkoop,
    ik heb gekozen voor Gaui .
     
  3. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    [​IMG]

    Ja ik begrijp het wel hoor Uwe
     
    chrisdv en Heli-Uwe vinden dit leuk.
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... daarom
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Wow.. ik ga ook voor Gaui. :yes:
     
  6. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Ik mag haar vliegstijl wel. Rustig 3D en groot gevlogen.
    Of ze nu Goblin vliegt of Tt Raptor doet er niet veel toe (vlieg zelf geen van beide merken).
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik bedoelde maar te zeggen, dat ik het weinig interessant vind, wie met welk spul vliegt....

    Namen zeggen niet zoveel...

    Ik rij ook geen Ferrari, omdat Schumacher er zo goed mee overweg kon (er zijn ook andere redenen.... toch wel :D)
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.833
    Locatie:
    Nootdorp
    Preciesss, van dat ruige stickbangen krijg je alleen maar blaren.
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Ha nee jij reed toch met een rolls royse hé bert (die met die platte band ;) )

    Shumacher gaat ook nooi geen Ferrari meer rijden vrees ik..

    ik vind het wel interessant wie met wat vliegt en waarom en hoe enz.. en Idd Zunterer staat bekend om haar "low rpm " vliegstijl, DFC-Align zal ze dus zeker nooit mee vliegen :)

    P.s. die van gaui zie ik er nog niet direct mee vliegen maar ze staat er wel mooi mee, dat wel :)
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2015
  10. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik had vandaag mijn Trex 600 efl pro onderworpen aan een grote inspectie/onderhoudsbeurt.
    Waarschijnlijk heb ik veel parts onnodig vervangen, maar ik wilde hiermee een "nulbeurt" creëeren en vanaf nu dan ook een data-log gaan bijhouden.
    Zo wil ik het onderhoud in de toekomst overzichtelijker maken.
    Wat ik vandaag heb vervangen: Main/Feathering shaft, Linkage rods, + ball links en werkelijk alle lagers die deze heli heeft (dat zijn er toch nog aardig wat).
    Verder had ik erg veel speling op de blade grips van de tail rotor, en door enkel de lagers te vervangen werd het niet veel beter.
    Ik heb de tail rotor hub vervangen door de V2 upgrade set... Speling is verdwenen!!
    Ook heb ik alle witte tandwielen vervangen voor de zwarte..

    Vervolgens de heli mechanisch perfect afgesteld. En als laatste de gehele setup van de 3GX weer doorlopen.

    Kortom, hij is weer helemaal klaar voor de winter

    Ook heb ik nog even een gripflip bij m'n Trex 450 pro dfc uitgevoerd.
    Uiteraard ook de rudder/gyro gereversed. En voor de zekerheid de endpoints opnieuw ingesteld..

    Gr. Jeroen
     
    donderss2 en easy vinden dit leuk.
  11. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Dat is een best klusje Jeroen!
    Ik ben zelf meer van: if it aint broken, don't fix it, gecombineert met een past flight day inspectie :)
    Vooral de inspectie heeft me al enkele keren voor een crash behoed.
     
  12. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    En natuurlijk gewoon doorvliegen in de winter hè :)
    (makkelijk praten met een kachel in de buurt)
     
  13. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ja was inderdaad een behoorlijke klus, maar ik vind het erg leuk om te doen
    Deels was onnodig maar deels ook noodzakelijk... Ik constateerde enkele verrotte lagers, en die speling op de "tail rotor blade grips" wilde ik ook oplossen..

    In de winter vlieg ik zeker door! Ik heb wel een verwarmingskoffer voor de lipo's, maar nog niks voor mijn handen..
    Zag wel genoeg voorbeelden voorbij komen in een topic "hoe gaan jullie de winter te lijf"
    Word weer tijd dat deze geactualiseerd word
    Maar jij zit op een kachel?

    Gr. Jeroen
     
  14. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    3gx gaat maar tot min 10 graden Celsius hé Jeroen ;)

    Nee effe serieus, lees net op helifreak dat er al geweest zijn die bij onder de nul graden gecrasht zijn omdat hun e-stab tilt sloeg.. (verschillende bij -1 al..) maar dit is meer een discusie voor het winterdraadje waarschijnlijk..

    In elk geval als dat gebeurd ga jij die 3gx zwaar ritueel verbranden denk ik ;)
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    euhm.. nee hoor
    wel grappig hoeveel vage verhalen er over de 3g of 3gx de ronde doen ;-)

    de electronica an sich kan tot -50 of zo.
    punt is wel dat de 3g en 3gx wat trillinggevoelig zijn.
    ben je zo iemand die hem zo hard mogelijk op het frame heeft gezet, wordt dat stukje keihard plakspul nog harder, en veranderen de trillingen in de sensor.

    als je GOED schuimspul gebruikt, zou er niets aan de hand mogen zijn.
    ik heb er 3 gehad.. 1x op een nitro.. no problemo.
    ook met erg koud weer.

    maar zelfs de beste estab heeft dat probleem. alleen niet in dezelfde mate waarschijnlijk
     
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Align zegt bij de 3gx van min 10 tot plus 60 gr. Beast x hetzelfde verhaal.. volgens mij komt het niet goed bij min 50 student.. dat is ooit met een moderne auto ook is getest en min 50 vind sommige electronica echt niet meer leuk..

    wel spijtig want nu wil ik al heel men leven is bij min 50 rc heli vliegen ;)

    Heb het winterdraadje er terug mee geopend, ben toch is benieuwd naar mensen hun ervaringen. :)
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    vaak zijn het de accu's die niet zo ver gaan..
    bij een auto bevriest een normale loodaccu bij -20 of zoiets, dacht ik
    en zonder accu loopt een hedendaagse auto niet meer..

    Electronica vind kou op zich niet zo erg..
    maar de lipo blijft ook veel kouder dan normaal. deze hoort een beetje op te warmen.. maar des te kouder hij blijft, des te rotter de stroomafdracht.
    De materialen in de heli worden harder door de kou.. dus bij een crash (veel) meer schade
    bij de heli's met kunststof in de kop is het zeker opletten met serieus koud weer.
    het ene kunststof is het andere niet.. en niet alle soorten kunststof kunnen tegen temperaturen dik onder 0.

    maar vergeet ook het vet niet.
    normaal vloeibaar in de lagers.. bij kou eerder stroop.
    kans op verminderde smering, ook grote kans op zwaarder draaiende delen.

    In de praktijk zie je trouwens dat het bij -10 echt wel ophoud.
    -10 en goed weer kan nog een normale vliegdag opleveren... maar alles anders dan perfect en je bent na een uur of wat compleet bevroren..

    Waar je trouwens ook erg in moet houden, is dat een gyro (of meerdere bij estab) meestal temperatuur gerelateert werken.
    in jouw huis zal het 20 graden zijn.. in de auto ook.. op het veld -10 (misschien), zou je meteen gaan vliegen kan het zijn dat de gyro's zich niet lekker voelen doordat ze sterk afkoelen tijdens de vlucht.
    Zo ook met een snaar aangedreven staart... auto 20 graden, veld -10, alu van de staartbuis krimpt, dus slappe snaar.
    staart bijstellen!
    Maar ook terugstellen, anders staat de snaar als een snaar nadat hij weer is opgewarmt..
     
  18. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Nee Jeroen, maar bij de vereniging waar ik vlieg hebben we een verwarmde keet naast het veld staan.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.703
    Locatie:
    Antwerpen
    Bij ons ook , het koelwater van de generator is onze verwarming :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  20. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    @Student,

    Dit is voor mij de eerste winter als rc piloot, en ik had me al redelijk goed ingelezen in het lipo verhaal.
    Om dat (deels) te tekkelen heb ik een lipo verwarmingskoffer gemaakt. Kan ik de lipo's op 40 graden voorverwarmen alvorens deze in de heli gaan.
    Verder begrijp ik uit je verhaal je de heli eerst moet laten acclimatiseren om storingen met de estab te voorkomen, dat is een handige tip bedankt

    Wat betreft het uitzetten/krimpen van de tailboom, ik weet niet wat het uitzettingscoëfficiënt van aluminium is... maar ik neem aan de er rekening mee gehouden is bij de TT? Of is het aan te raden een Carbon fiber tailboom te monteren in de koude wintermaanden?
     

Deel Deze Pagina