Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland

    Die luxe heb ik als "wildvlieger" niet helaas... En de dichtstbijzijnde club voor mij is "zuidginkel" wat bij ons op de Heide in Ede ligt... Maar hier hebben ze geen clubhuis naast het veld..
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Als het het zelfde materiaal is maakt dat niet uit, gebruik je carbon en aluminium dan misschien wel. Echter "Een gewalste aluminium staaf van 1 meter zal bij 1 graad temperatuurstijging 23 micrometer = 0,023 mm langer worden." https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettingscoëfficiënt
    Dus van +20 graden naar -10 dan 0.69mm. Blijft de vraag hoeveel dat dan is met de staartbuis van een heli.
    Zelf heb ik er in ieder geval geen problemen mee gehad en er is meestal wel een zekere tolerantie qua spanning waarmee die riem aandrijving goed werkt.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik ga daar in mee, dat staart-riem verhaal lijkt me wel heel sterk, zeker bij bvb een 450 modelletje..
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat merk je echt wel hoor ! Natuurlijk is er wel voldoende tolerantie maar een riempje wat al een beetje losjes staat, zal met de kou toch echt te los gaan staan. De buis vervangen door carbon is echt niet nodig. Overigens, vleugelmodellen met de nylon stuurkabels hebben er ook last van.
     
  5. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ik denk dat het niet echt komt doordat de staart korter wordt want dat zal immers niet veel zijn maar misschien meer wat temperatuurverschil met de riem doet.
    Oude post op hf wat me wel aannemelijk lijkt:
    "The raptor belt is a tricky one.
    It is a polyurethane resin belt with a arimid tensile member.
    An arimid fiber has some very interesting properties in the cold.
    The fiber will shrink in diameter with a drop in temperature but that shrinkage will cause the molecules of the fiber to get squeezed out longer, so the fiber will actually grow in length.
    There are so many variables involved with the processing of the fibers that there is not specific coefficient of thermal expansion (CTE) available, but in most cases it does have a negative CTE of -.0000022 to -.0000027. Per the DuPont data sheet, page II-2 (page 10 of the PDF)
    So as the boom is shrinking the belt is growing."
    Dat is juist op een heli als de trex 450 met riem gauw een probleem wel merkbaar vanwege die kleine poelies. Met een compass atom 500 en 6hv stelde ik die thuis gewoon goed op spanning en heb ik in de kou nooit iets gemerkt van een slippende riem. Ik zal er met de goblin 380 wel om denken want dan kan alleen de riem verschil maken dus eens zien of ik die moet verstellen.
     
  6. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Al mijn heli's zijn torque tube uitgevoerd, naar mijn inziens zou dit geen probleem kunnen vormen aangezien de tailboom en torque tube beide van aluminium zijn...
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het zou mij ook niet verbazen dat die riempjes ook reageren op verschillen in luchtvochtigheid.
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    bij kleinere heli's heb je geen probleem , René
    b.v T Rex 250 en Oxy3 nooit moeten spannen,
    en als je denkt, dat die los zit, is meest de belt ook kapot,
    en dat weerom alleen bij grond contact, of hij is echt oud.

    bij grotere heli's (groter dan 450) heb ik geen ervaring,
    maar zeker zou het probleem niet de temperatuur zijn.
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Ik volg @Heli-Uwe , vlieg zelf bvb 550 raptors met riemen.. blijf erbij dat je dit niet mag overdrijven, het verschil is echt zeer minimaal. Gaat hier niet over vele meters lange riemen en/of tail tube's hé..

    Anders moet k hem missch is in de diepvries steken voor de zekerheid ;)

    Maar zoals ook al gezegd die riem vangt wel iets van speling op ook hé..

    Gewoon wat opvolgen en wat controle doen maar is echt niet nodig om veel drama over te maken volgens mij..

    Zoals uwe al zegt, ze zien meer af door met de staartrotor heel even tegen de grond te tikken..

    En goblin 700 heeft trouwens een automatische riemspanner voor de staartrotor. Van andere goblin modellen weet ik dat niet.

    En @jeroen1987 gewoon gaan met die tt trexen! (Allee vliegen bedoel ik ;) )
     
    Laatst bewerkt: 20 nov 2015
  10. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    nog nooit met TT gevlogen, altijd met belt's .. en nooit echte problemen gehad.. ook in winters door gevlogen.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het is ook helemaal geen probleem ofzo, maar iets wat je in de gaten moet houden.
    Zelf merkte ik wel degelijk verschil in de spanning thuis of op het veld in de kou.
     
  12. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    absoluut, ik merk het nu ook al wel als ik een dagje stevig aan 't vliegen ben geweest...
    maar ik check ze regelmatig en daardoor nog nooit echte problemen ondervonden.

    In ieder geval nooit gestripte gears .. :D:D:D
     
  13. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Idd gewoon wat controle en dat is alles maar niets speciaals dus..
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen vandaag een lange dag gehad, half zeven op pad, 8 uur in Leeuwarden, en tot 10 uur vavnavond in het FEC op de beurs Hobby&vrije tijd gestaan....
    Morgen en overmorgen weer....

    Vandaag redelijk wat gevlogen met de 450 rompheli's, een paar "lesjes" gedaan(gewoon, mensen laten zien hoe en wat, niet echt lesgeven"), en de vechtgenote heeft denk ik wel 12 LiPootjes leeggevlogen met het 3-tientjes Action quadcoptertje.... Ze vind het prachtig!
     
    jeroen1987 vindt dit leuk.
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het is inderdaad een controle punt.
    staat je snaar wat aan de slappe kant, heb je KANS dat hij in het koude weer opeens doorslaat.
    stel je de snaar daarop snoeistrak, heb je een kans dat je thuis opeens een klap hoort.

    let je er nooit op, heb je toch een rottige verrassing als het dan wel een keer kritisch is.

    gewoon dingen waar je ff naar moet kijken.
    zelfde als dat aclamatiseren van de heli.. ik heb een gyro gehad die er echt gigantisch last van had
    maar nu eigenlijk al jaren niet meer.
    nu doe ik tegenwoordig ook eerst ff een bakkie koffie, of ik zet nog ff een vliegtuig in elkaar voor ik ga vliegen
    je hoeft echt geen 30 minuten te wachten.. maar ff een beetje de temperatuur in de heli laten komen is handig

    bij estabs merk je vaak dat het algemene gevoel een beetje anders is dan normaal..
    dat hij gevoeliger reageert, of juist niet
    maar, bij de recentere estabs nooit last gehad... wil niet zeggen dat het niet voor kan komen ;-)
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En de tweede dag in het WTC Leeuwarden (zoals het eigenlijk heet...)

    Heb mischien wel 15 LiPootjes leeggevlogen met de 450 size EC135 en BO105, en dat is tegen de achtergrond van felle lampen, heel erg vermoeiend....

    Maar een leuke dag gehad, vandaag was het publiek wat nieuwsgieriger als gisteren. Altijd leuk om vragen te beantwoorden, en toch een paar oud-modelhelivliegers weer een beetje enthousiast kunnen maken voor hun oude hobby...
     
    easy vindt dit leuk.
  17. H. de Winter

    H. de Winter

    Lid geworden:
    23 sep 2007
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Bij een tt constructie is in mijn aligns enige ondermaat in tt lengte tov de staartbuis in geengineerd.
    Niets aan de hand dus
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
    jeroen1987 vindt dit leuk.
  18. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    En ik vandaag met riem-helis in de koude gevlogen, no problemo's :)
    (Enkel wel wat duidelijk voelbaar minder vermogen door koude lipo's)
     
  19. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik heb vandaag m'n Trex 450 pro dfc (TT) van stal gehaald.. Toch even een testvlucht gemaakt nadat ik de gripflip uitgevoerd heb.
    En dat heeft toch wel geholpen zeg, alhoewel de staart niet geheel strak blijft wanneer ik meerder krachtige pitch pumps achter elkaar uitvoer.. Is dit met de gain nog eruit te filteren?

    Nja ik had erg veel lipo's meegenomen... Maar naar twee vluchten voelde ik mijn vingertoppen niet meerdus heb ik het voor gezien gelaten
    Dus voor mij is een zendertent met verwarming toch echt een pré

    Maar ik was even vergeten hoe lekker je met dit machientje kan rammen
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.769
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik heb vandaag minstens een pakket of tien leeggevlogen.... In de zaal moet je erg gefocussed blijven met die non-E-stab dingen, dus ik ben nu wel een beetje moe....
     

Deel Deze Pagina