even voorstellen

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door Cularis, 22 nov 2015.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Je kunt natuurlijk niet opeens 50% méér vermogen kwijt omdat je 50% meer blad hebt, want die bladen lopen natuurlijk óók dichter achter het voorgaande blad aan (meer verstoring).

    Qua opschroeven van toeren, het massatraagheidsmoment (en dus de gyroscopische eigenschappen) van een rotor neemt evenredig toe met het toevoegen van bladen, maar kwadratisch met het toerental.
    Je zult dus wat je ook doet, altijd op het ene gebied meer winnen dan op het anderen, en dus verschillen houden tussen 2 en 3 blad.

    Ik denk zelf dat een 3-blads rotor vooral veel wint in de trillingen bij grote cyclische uitslagen, die lager zullen zijn. Dat spaart servo's, maar het spaart ook energie:
    Bij 2 blads rotors sturen beide bladen tegelijk maximaal, en 90 graden verderop doen ze niets.
    Als je een grafiek van de optelsom van de stuurkrachten maakt, afgezet tegen graden rotorverdraaiing, zul je een grove sinus-achtige kromme krijgen.
    Een 3 bladsrotor heeft altijd "ergens in de omloop" minstens één blad wat aan het sturen is, en het grappige is, dat als je dezelfde grafiek maakt (dus de optelsom van de stuurkrachten, afgezet tegen de rotorverdraaiing) dan zou je theoretisch een rechte lijn moeten krijgen.
     
  2. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    @jjdehaan
    Sorry, ik had even over je een gelezen. Bedankt voor et verwelkomen.

    Vlieg je in de buurt van Groningen?

    Maak niets uit Stefan,ik lees gewoon ff mee....

    Ja ik vlieg in me eigen weiland wat ik tot me beschikking heb (10Ha:confused:) of anders bij me vliegclub in Veendam.....maar niet zoveel vlieguren dit jaar hoor:oops:
    Ben volop aan het werk en het vliegen schiet er wel eens bij in (ook me gezin moet ik tevreden houden)
    en ben met Emigratie bezig en eenmaal daar heb ik tijd zat om te vliegen met me nieuwe Benzine Conversion Trex700/800 en tijd zat want ik werk dan nog maar 4 mnd per jaar in europa en de rest daar genieten van het niets doen :Dwhahah

    S6

    Jeroen
     
  3. Cularis

    Cularis

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    28
    Locatie:
    assen

Deel Deze Pagina