waggelen staart, giro en toerental

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door loges, 22 nov 2015.

  1. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Eerder schreef ik een topic dat mijn staart van mn 600 esp waggelde en dat ik de instellingen giro had aangepast. Echter vandaag weer waggelen. en na de 3e optoerstart zonder iets aan te passen liepen mijn toeren iets hoger op en jawel staart strak. Ik zoek me nu een breuk hoe dit komt. Wellicht dat iemand hier nog suggesties heeft? Idle 1 en 2 ook gebruikt echter zonder effect. Kan het in de toerenregelaar zitten? ik kom er niet meer uit en ben het beu aan het raken. de giro is een vervanger van de 401, wederom een 401. Er gebeurt iets met het toerental, daar zit de crux. Het heeft niets met giro instellingen te maken is mijn conclusie.
     
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Ik zou het zo ook niet weten, maar zou het kunnen komen dat de potmeter van je gas-stick op de zender niet fris meer is?
    En dat je daardoor het fenomeen krijgt?
    Vr Gr E
     
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Hmmm vrij onmogelijk want throttle stick is pitch in idle up en als dan je potmeter raar gaat doen.. dan ga je dat op je pitch enorm merken.. en.. dan gaat het heel spannend worden..

    Een waggelende staart kan veel oorzaken hebben..

    De gy401 staat in elk geval bekend als een goede gyro, heb er 1 op men oude raptor fb, vlieg hem wel altijd in heading hold mode. Welke servo gebruik je.. Misschien is wat experimenteren met de afstand waar je link op je servo beentje hangt..

    Heb zopas nog een 600 esp overgenomen :) deze is wel fbl omgezet en er komt een beastX op.
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2015
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    blijf je nieuwe topics openen over hetzelfde?

    en je meld zojuist een vrij belangrijk dingetje: het is geen originele 401.
    er zijn vele bijna 401'S in de omloop, sommige relatief goed, velen vrij slecht.
    de problemen waren legio. trillinggevoelig, niet altijd consequent (ene keer goed, volgende vliegdag rot)

    ik weet dat er nep 401's waren, waar men domweg een M10 moer aan de binnenzijde van de behuizing had geplakt, zodat ook het gewicht een beetje leek op dat van de echte.

    ander punt.
    jouw toerental kan gewoon niet oplopen als je niet hebt verandert.
    de electronica is simpel. die heeft een waarde, en die houdt hij vast.
    die waarde is niet opeens 10% meer of zo.


    ga aub ff terug naar de basis.

    wat heb je in je regelaar ingesteld.
    - governor?
    - als de governor uit staat, wat is je gascurve?
    - toerental op de rotor?

    dan de gyro.
    kijk even naar de algemene technische kennis sticky, te vinden onder heli algemeen.
    staat een heel hoofdstuk over hoe een staart in de basis afgesteld hoort te worden.
    weet even zeker dat je dit hebt gedaan... soms kunnen er in de kleinste basisdingetjes zoveel dingen fout gaan..
    zeker als de staart wat kritisch is.
    en ik heb bij jou het idee dat het begrip gain nog een beetje te nieuw is.. niet lullig bedoeld..
    dus ik wil de basisdingetjes uitsluiten..

    welke staartservo heb je?
    een te langzame servo, zonder de goede instellingen, kan heel veel verzieken.

    loopt de aansturing echt soepel, zonder zware punten?
    extreem belangrijk..
    te vaak over het hoofd gezien..


    en vergeet niet, een nep 401 kan heel erg makkelijk die rammelende staart veroorzaken..
    er zijn genoeg mensen die hem toch goed hebben gekregen, ook veel waarbij het niet is gelukt.
    een echte 401 is niet zo kritisch, of het toestel moet iets mankeren..
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    ik zie trouwens dat je in gorkum zit..
    idee om s een keer de rit richting mv europoort te wagen?
    keertje kijken met meerdere mensen lost vaak meer op dan 100en pagina's forum..
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    zou niet de eerste zijn met een nep 401, idd
     
  7. loges

    loges

    Lid geworden:
    19 sep 2008
    Berichten:
    319
    Locatie:
    gorinchem
    Ik heb veel ervaring met heli ,s die altijd goed hebben gevlogen. Ik ben geen programmeur. 1. Kan iemand mij uitleggen waarom je bij idle up 1 en 2 een mix kan aanzetten en met welk doel, en 2 wat het verschil is tussen idle up 1 en 2 en een governer, toerenregelaar, met switch 1 en 2?
     
  8. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    een governor probeert zo goed mogelijk je toerental gelijk te houden onder elke belasting.

    Een vlakke curve in je zender in bijv. Normal / Idle 1 of Idle 2 zorgt er ook voor dat je regelaar een constant toerental uitstuurt voor de motor. Maar onder hevige belasting ( bijv. bij full pitch ) kan het zijn dat de regelaar dit niet vast kan houden door de plotse krachten die ontstaan.

    Een governor probeert dit dus op te vangen en je een continu toerental te geven onder elke belasting.
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik begrijp die vraag niet helemaal,
    maar een mix set je aan, om b.v. bij een schaal-heli bij het opstarten Revo te gebruiken, bij vliegen niet,
    hetzelfde kan ook met HH en Rate gedaan worden, en natuurlijk verschillende gains voor verschillende RPM,

    en wat Sven al een beetje schreef:
    met idle kan je verschillende throttle en pitch-curves instellen met verschillende b.v. gains,
    de governor houd gewoon jou touren constant, ook met leger wordende lipos of met last
    heb je nog steeds de zelfde RPM ... als je motor, ESC en lipo dat aan kan.

    ... schrijf je volgende vraag toch iets simpeler, krijg je een duidelijkere antwoord,
    geen kritiek, maar een tip

    Groet
    Uwe
     
  10. Cularis

    Cularis

    Lid geworden:
    26 dec 2014
    Berichten:
    28
    Locatie:
    assen
    een clublid van mij heeft deze "waggel" ook in zijn heli gehad. De oplossing hier was een nieuwe torque tube. de torque tube was gek genoeg net iets te kort waardoor er toch wat trillingen ontstonden.
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    wat ook wel eens scheelt, is 2 lagers gebruiken ipv de voorgeschreven 1.
    en de lagers op verschillende afstanden zetten.
    en soms heb je pech, is hij gewoon uit balans.
    krijg je een best heftige hoogfrequente trilling in je heli, die de gyro nog wel eens van slag brengt.
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    je moet die lagers iig fixeren en aan de juiste plek plaatsen, dan moet het lukken.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.951
    Locatie:
    Rotterdam
    nou, er is niet echt een juiste plek.. als de afstanden tussen de lagers en uiteindes van de TT maar niet even groot zijn..
    had te maken met eigen frequentie en zo.. als de afstanden identiek zijn, kan het veel eerder in trilling gaan dan wanneer die afstanden anders zijn
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... dus wel de juiste plek, ha ha ... grap man :yes:
     

Deel Deze Pagina