Blade mCPX Brushless (origineel eflite)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door startrex, 17 jan 2013.

  1. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Inderdaad!!

    Hirzo.........heb jij inmiddels jouw mcpX BL reeds binnen?
    Zou onderhand toch wel tijd zijn toch?
    Vr Gr E
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    idd,
    dat "leuk" heb ik alleen aangevinkt, omdat je gelijk hebt !
     
  3. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hopelijk vandaag en de komende dagen wat minder wind en regen.
    Heb erg veel zin om buiten de mcpX BL los te laten.
    Het kriebelt me om het toestel inverted te zetten en te kijken hoe dat gaat.
    Op naar beter vliegweer heren.
    Vr Gr E
     
  4. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Tegen de tijd dat ik afgewerkt ben is het al donker...
    En de weekenden niks anders dan regen pffff
     
  5. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    @jeroen1987: verveling in de winter?
    daarom gaan veel helivliegers ook met vliegtuigen aan de gang..
    kun je voor vrij weinig geld nieuwe toestellen bouwen in
    plaatsje depron.. en knallen.

    alleen dat verven/spuiten van dat spul. heb nog steeds de correcte combinatie verf/spuitbus/afplaktape niet gevonden...

    @Dylan sys150
    Ik zag dat je 174 ma terug laadde in een 200 mah accu..
    174 doe je dus niet standaard.
    daar sloop je de accu mee.
    Bij lipo's is het een algemene stelregel dat je maximaal 80% van de capaciteit verbruikt.
    100% is nl dood leeg, en bij een lipo houdt dit in dat de accu ook echt dood is daarna.

    80% op 200 mah is 160 ma wat je maximaal terug mag laden.
    en dan bedoel ik niet dat je daar je lader stopt, alles wat de lader erna nog in de lipo stopt is eigenlijk een teken dat je te lang bent doorgevlogen.

    5 minuten a 174 ma, = 34,8 ma per minuut.
    160 ma (die 80%) /34,8 = 4,60 minuut.
    dus timer op 4,5 minuten.

    dit lijkt ff muggeziften. maar je accu houdt het hierdoor wel veel langer uit.
    en zeker als je ooit door gaat met grotere accu's, scheelt dat best veel geld..
     
  6. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik vlieg op 4 minuten, is ook wat aangegeven wordt door HH dacht ik. Zo haal ik het maximale uit de turnigy lipos.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ja...
    handleidingen.
    rotdingen tegenwoordig.
    beter zelf controleren, en na blijven denken.
    tegenwoordig kloppen lang niet alle handleidingen helemaal.
     
  8. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Mee eens, maar het is zeker een aardige indicatie. Het hangt natuurlijk ook sterk van je vliegstijl af.
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik moest ook wennen met de "kleinen" heli's aan vliegtijden van 4 minuten i.p.v. 5+
     
  10. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Student: ik bedoel mijn 300Mah Lipo packjes.
    Volgens mij is dan 5 minuten vliegen goed haalbaar.
    Ik hanteer al sinds ik vlieg de 20% regel van Lipo leeg vliegen.
    Vr Gr E
     
  11. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    oooo, 300..
    ja, dan zit je goed inderdaad ;-)

    dacht een stukje terug 200 voorbij te zien komen.
    vandaar mn hint ;-)


    Nog een leuk tipje voor buiten vliegen op dit moment:
    Stop je accu's in je zak.
    blijven ze op een normale temperatuur.
    als ze zo extreem koud worden, moeten ze eerst opwarmen voor ze hun vermogen goed af kunnen geven.
    tot ze opgewarmd zijn, vinden ze het helemaal niet zo prettig om hard te moeten werken.
    zelfs kans dat je schade krijgt daardoor.
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... en de vliegtijd woord merkelijk korter !
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    dat komt dus vanwege de kou.. door de lage temperatuur wordt effectief ook de C waarde lager, waardoor het voltage eerder inzakt onder belasting.
    hou je de accu warm tot hij in het toestel gaat, zou hij gewoon moeten doen wat hij altijd doet.

    zeker als je accu normaal iets warm van de heli af komt, zou er weinig aan de hand mogen zijn.
    komen je accu's normaal koud van de heli af, zullen ze inderdaad afkoelen tijdens de vlucht, waardoor je inderdaad eerder merkt dat het voltage in elkaar valt.
     
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  15. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Sven75 en Heli-Uwe vinden dit leuk.
  16. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    super ideeën, natuurlijk ook van @Sirolf:
    misschien ga ik toch ergens wat "kopiëren"
     
  17. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Afgelopen middag nog flink rondgevlogen met de mcpX BL.
    Toestel bevalt zo goed, dat ik er een 2e van bij heb besteld.
    Gewoon, omdat het kan en het een toestel waard is om er een 2e van bij te hebben.
    Deze micro hebben ze gewoon te lekker gemaakt bij Blade.
    Wat vliegt dit ding lekker zeg.
    Doet precies wat het doen moet en.......is ook nog eens rete snel met rondvliegen.
    Heerlijk.
    Vr Gr E
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  18. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ,Leuk dat het zoooo bevalt, Erwin>

    ... kan je gewoon door knallen, als je een tweede hebt,
    dacht ik ook aan, maar ben toch op zoek na een "winterproject" .
     
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Uwe.
    Dankje en inderdaad dat was mijn insteek.
    De Blade mcpX BL bevalt zo goed en vliegt zo lekker dat ik er graag een 2e van bij heb gehaald en kan dan straks met het betere weer(lente/zomer) rondvliegen met nummer 1 en indien ik die crash en de schade op het veld niet 1.2.3 repareerbaar is dan kan ik direkt nummer 2 inzetten.
    Het zal vast wel meevallen hoe snel de mcpX BL kapot gaat na een crash op gras, maar speel het liever op safe straks.
    En kan ongelogen zeggen dat dit toestel werkelijk zo heerlijk vliegt.
    Oke, nog steeds een ietsiepietsie tail wag, maar op doorvlucht geen last van.
    Het stoort me zelfs al in hoover niet meer.
    Heb het geaccepteerd en het hoort nou eenmaal bij het fenomeen micro Helikopter.
    Gisteren flink losgegaan op veldje met de mcpX BL en wat gaat dat apparaat vlot rond zeg.(aan power geen gebrek)
    Pitch pumpen in Idle Up werkelijk fenomenaal en staartje blijft strak staan tijdens de snelle vertikale klim.
    Ik heb Expo inmiddels teruggeschroeft naar 10% op Aileron en Elevator.( manual geeft 40% aan )
    Denk dat het zelfs nog wel naar 0% gaat straks.
    Zit met smart te wachten op de komende lente en dat de vliegdagen weer gepaard gaan met weinig wind, regen en langer licht om te kunnen genieten van het Heli vliegen.
    Genietse Uwe!!!
    Vr Gr Erwin
     
  20. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Hirzo.
    Het is wat stil rondom jou.
    Heb jij nou inmiddels al de bestelde Blade mcpX BL binnen?
    En zoja, hoe bevalt het toestel?
    Vr Gr E
     

Deel Deze Pagina