Blade mCPX Brushless (origineel eflite)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door startrex, 17 jan 2013.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    het is een goed vliegend toestel ;-)
    daar ben je iig achter..

    ik vlieg zelf ook boven gras, voornaamste wat je op voorraad moet hebben zijn de linkjes naar de kop (die zwarte) en een swash.
    het middenlager van de swash wil er wel eens uit ploppen.
    kun je weer terug zetten.. maar soms breekt de swash oom wel eens, moet je gaan lijmen, of zowieso vervangen.

    verder is een feathering shaft nooit weg. ik heb hem nog niet krom gehad..
    maar ik crash niet zo gek veel.

    en altijd throttle hold erop bij crashen. scheelt veel schade.
     
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Super en dank voor de tips!!
    Dat van die Swashplate wist ik nog niet, maar neem ik mee bij de volgende bestelling.
    Hoorde laatst wel van iemand die er ook een mcpX BL heeft besteld dat de Feathering Shafts gauw krom kunnen na een crash.
    Maar denk dat het na crashen in gras reuze mee zal vallen.
    Mag ik vragen hoeveel Expo jij erop hebt zitten?
    Volgens de manual adviseert men met 40% te beginnen, maar ik zat al snel op 10%.
    Vr Gr E
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    bedankt, Erwin voor jou uitleg en ervaringsberichten over de mCPX BL,
    en nog veel plezier mee,

    maar dat klopt niet, Erwin "het hoort nou eenmaal bij het fenomeen micro Helikopter" (geen commentaar!)

    hmm, er is ook een alu swash, maar 30 € is wel duur, de standaard kost 10 €,
    Expo kan je idd reduceren, er is toch volgens handleiding 70 % D/R ingesteld,
    en dan is de Blade met Expo 10 % of 0 % wel te vliegen, buiten tenminste.

    die van mij is er nog niet,
    de vroeger zo snelle dealer laat zich goed tijd,
    na ja, met kerst zou die wel binnen zijn, ha ha

    Groet
    Uwe
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    alu swash is onzin.
    net als alu bladhouders en zo.
    als je zo hard crasht dat de kunststof delen scheuren, gaan alu delen ook krom.
    en krom alu krijg je bijna nooit goed recht.. dus trilling etc etc.
    het is wel mooi. dat wel. dat zou dan ook de reden zijn om alu erop te zetten ;-)

    wat bij de swash ook nog wel eens gebeurt, is dat de balls van de swash afscheuren/breken.
    zelf nooit gehad.
    zijn ook mensen die dit weer repareren met een naald en wat lijm ;-)

    Qua expo, ik heb tegenwoordig ook iets van 10% of minder.
    bij dit kleine ding zit je heel snel in de hoeken van de zender te sturen, en ik persoonlijk heb dan snel last van expo ;-)
    Dual rates heb ik niet ingesteld, gewoon 100%. Dacht dat ik wel de pitch iets had beperkt om de motor een beetje te sparen, en om hem iets minder springerig te maken in hoover.
    en vlieg er nog steeds mee met windkracht 3, dus heb nog uitslag zat.
    ter info, met dual rate kun je in de ene vliegmodus bv 70 % uitslagen kiezen, en bij een andere vliegmodus 100%.
    Maar daar doe ik niet aan, persoonlijk.
    Alleen bij vliegtuigen ;-)

    zoals ik al zei, handleiding is mooi, maar altijd zelf blijven denken, gewoon aanpassen als een andere instelling voor jou beter werkt.

    Qua crashen, op tijd de throttle hold erop scheelt ontzettend veel.
    persoonlijk probeer ik zelfs nog vol pitch te geven, zodat de rotor zo stil mogelijk staat als hij de grond raakt.
    zo min mogelijk schade..

    en toch overkomt het je wel eens.. tot nu toe alleen de swash een keer gescheurd (met sec. lijm en veel geduld gerepareert) en wat van die zwarte linkjes kwijt geraakt.


    en Uwe, als jij een tip hebt voor die staart...
    ik heb eigenlijk tot nu toe altijd wapperende staarten gezien bij micro heli's met een losse staartmotor..
    zelf wel wat kunnen verbeteren, maar heb het er nooit uit gekregen..
     
  5. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Die zwarte linkjes zijn een must have, die vind je bijna niet terug in het gras. Bovendien zijn het de kosten niet.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    hoi @Student:

    zodra ik hem binnen heb en ingesteld, hoor je het, of ik een verbetering krijg
    (@Student: schreef : "en Uwe, als jij een tip hebt voor die staart...
    ik heb eigenlijk tot nu toe altijd wapperende staarten gezien bij micro heli's met een losse staartmotor..
    zelf wel wat kunnen verbeteren, maar heb het er nooit uit gekregen..")
     
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    duurt echt lang,
    ik wilde die micro heli eigenlijk voor de wintermanden voor binnen hebben,
    of dat lukt ??
    :weetnie:
     
  8. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Uwe.
    Hoop dat het lukt voor jou.
    Heb gisteren iets vreemds meegemaakt tijdens het vliegen met de mcpX BL.
    Stuk of 8 Lipo packjes buiten op het veldje rondgevlogen.
    Ging super totdat er plots bij het laatste packje iets raars gebeurde.
    Tijdens hooveren en dan collectiv up geven bleef de helikopter stijgen.
    Pas na paar keer met de gas-stick op en neer ging de heli dalen.
    Eerst dacht ik dat het aan de wind lag die het toestel ogenschijnlijk omhoog mee zou kunnen nemen, maar tijdens het testen van een ander Lipo packje deed het fenomeen zich weer voor.
    De wind was er dus zeker NIET de oorzaak van.
    Toen dacht ik aan het misschien stroef kunnen lopen van de Swashplate dat die tijdens pitch geven bleef hangen.
    Maar bij thuiskomst de Swashplate los gehaald van de linkjes en op en neer bewogen.
    Daar viel geen stroefheid in te bespeuren dus kan die oorzaak eigenlijk ook uitsluiten.
    Ik heb zelf nog 2 oorzaken in gedachten:
    - storing in het bordje wat ervoor zorgt dat het gas op en af niet lekker verloopt.
    - draadjes van de tail motor die af en toe de servo raakt en dan voor glitches zorgt.

    Deze zaken moet ik nog uitfilteren, maar doe ik aankomend weekend wel.
    Indien iemand van jullie ervaren piloten nog ideeen of sugesties heeft wat de oorzaak van mijn mcpX probleem kan zijn dan hoor ik dat graag.
    Fijn weekend allen.
    Vr Gr Erwin
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    storing is bij een 2.4 ghz dingetje zoals dit vrij vlot te zien...
    doorgaans gaat dan de motor uit.
    en weer aan als het ding zichzelf heeft gereset.

    wat een oorzaak kan zijn, is een foute potmeter in de zender.
    geen idee waar je mee vliegt..
    maar een potmeter met een rare plek kan ervoor zorgen dat het apparaat niet reageert op de zender.
    Bij een computerzender kun je dit zien in het "monitor" menu, iig, spectrum noemt dat menu zo..
    dan zie je op het bewuste kanaal dat het balkje niet samen met de stick mee beweegt.

    In jouw geval blijft de motor lopen, dus kanaal 3 hoef je niet naar te kijken
    dus zul je kanaal 6 moeten bekijken. in spectrum taal de pi(tch), als ik me niet vergis.
    Als het uit de zender komt, moet het probleem op te wekken zijn.. cq, dat je het op de grond ook voor kan laten komen.

    In de heli zelf zou ik het ff niet weten.
    de voornaamste reden waarom het printplaatje eruit wordt gesloopt, is vanwege een doorgebrande regelaar.
    je hoort heel soms wel eens iemand die echt een foute heeft.. in dat geval snel contact opnemen met je leverancier..
    die dingen zijn een soort van prijzig..


    en probeer het op een andere dag nog ff een keer.
    vergis je niet hoeveel negatief je soms nodig hebt bij dat kleine ding om hem omlaag te krijgen.
    zeker als er stevig wind staat.
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Als het zulk weer blijft, komen de wintermaanden voorlopig niet. ;) Blijkbaar heeft HM z'n "voorraad" van de MCPX BL helaas op een andere plek staan dan gedacht.
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  11. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    @erwin: vloog je in Normal of in IU toen het probleem zich voordeed?
     
  12. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    yes, yes, maar briefje geschreven, en kreeg meteen antwoord, dat hij morgen arriveert .
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi Erwin,
    bedankt, morgen zou mijn mCPX komen,
    en ... idd kan jou probleem de zender zijn,
    had ik met een 6i zender, alleen ging de pitch naar beneden bij een flat throttle curve.
     
  14. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Heren, erg bedankt voor het meedenken. (wordt zeer op prijs gesteldt)
    Ik hoop dat het niet de zender is, maar dat antwoord horen jullie voor maandag nog.
    Ik neem aan, dat als het daadwerkelijk aan mijn Spektrum DX7s zender zou liggen, het verschijnsel van de slecht werkende potmeter zich dan ook bij andere helikopters zou moeten voordoen toch?
    Dat wil ik vandaag nog gaan uitproberen met onder andere de Blade 230S.
    Jullie horen zekers nog van mij.

    Martin: ik zat in Normal Mode te vliegen op de momenten dat de mcpX BL spontaan sky high ging.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    vriend.
    je hebt een menu in je zender, en dat heet monitor.
    in dat menu zie je de uitslagen.

    hoef je er geen heli aan te wagen.
     
  16. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
    Zou een servo (vervuiling of slecht contact van het potmeterbaantje) de oorzaak niet kunnen zijn =>
     
  17. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Student: dankje, en die monitor in de zender heb ik reeds bekeken alvorens er een Heli aan te wagen.
    Niets vreemds kunnen ontdekken aan de zender.

    Een servo vervuilings oorzaak sluit ik dit keer ook even uit.
    Wel om 2 redenen:
    -De Heli heeft nog te weinig vluchtjes achter de kiezen
    -De Heli gaat tijdens pitch geven af en toe spontaan vertikaal omhoog en indien 1 servo vervuild zou zijn dan geloof ik stellig dat het toestel NIET vertikaal zou klimmen, maar een afwijking daarin zou hebben.
    Een vervuilde servo sluit ik dus uit.
    Vr Gr E
     
  18. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Mijn mCPX ging de derde vlucht tijdens het hooveren vol naar rechts, reden: kapot servootje

    Die kleine dingen kunnen weinig hebben.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Oke, en ook duidelijk.
    Net buiten nog even gevlogen met de mcpX BL.
    Stond net effe teveel wind en moest behoorlijk knuppelen om dat kleine monstertje up and running te houden.
    Jammer dat je de ervaring hebt dat die kleine dingen weinig kunnen hebben.
    Die mening deel ik eerlijk gezegt niet.
    Heb verscheidene Walkera Micro Helikopters gehad en die waren best wel goed en crash proof.
    Ook mijn voorhene Blade mcpX Brushed deed het flink naar behoren met weinig uitval verschijnselen.
    Zelfs met deze mcpX BL ben ik nog dik tevreden.
    Krijg volgende week de nummer 2 ervan binnen en die gaat hoogstwaarschijnlijk net zo goed en lekker vliegen als nummer 1.
    Overigens......het fenomeen van plots vertikaal willen stijgen had ik net niet meer.
    Wel inmiddels de tail motor draden los laten leggen van de rechter servo.(voorheen raakten de draden de servo ivm krapte aan ruimte tussen servo en Canopy)
    Wellicht was dat de storingsbron, en houd het goed in de gaten.
    Vr Gr Erwin
     
  20. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Ben er overigens zeer tevreden over hoor. Alleen de servootjes zijn zo klein dat het weinig kan hebben en de foutmarge gewoon wat hoger ligt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015

Deel Deze Pagina