Hulp nodig bij bouw racing quadcopter!

Discussie in 'Multicopters' gestart door bjf, 5 okt 2015.

  1. bjf

    bjf

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    wons
    Aah oke, hoeveel kwaad doet het laden met 2 c dan? Ik zie op hobbyking dan hij max met 8c mag worden geladen, maar dat zal de accu niet leuk vinden denk ik.
    Deze lader kan maar tot 5 amp, dus 8 c zal niet eens kunnen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2015
  2. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    2C laden schijnt tegenwoordig ook prima altijd te kunnen, maar persoonlijk vind ik 1C genoeg, dan begin ik iets eerder met lader.
    Maar als u haast heeft, of het is ineens mooi weer is 2C prima.
    Veel sneller zou ik persoonlijk niet gaan, dan gaat de levensduur van de LiPo achteruit.
     
  3. bjf

    bjf

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    wons
    Oke, bedankt. 2,2Ah × 2= 4.4A. Veel meer kan de lader ook niet aan. Ik heb er nu nog maar 3, hoeveel hebben jullie er?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. joepstar

    joepstar

    Lid geworden:
    7 jan 2015
    Berichten:
    182
    16 :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2015
  5. bjf

    bjf

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    wons
    En een oplader die 4 tegelijk kan opladen? Want na een middagje vliegen kan je wel helaal gek worden ven het verwisselen om het uur.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2015
  6. joepstar

    joepstar

    Lid geworden:
    7 jan 2015
    Berichten:
    182
    Ik kan inderdaad 4 accu tegelijk los van elkaar opladen :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2015
  7. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Let erop dat je ook nog met je maximale vermogen zit van je lader.
    Dit is meestal bepalend voor je maximale laadstroom.

    Dus bv 50W lader (max)
    1300mAh accu
    4s = 16,8V max

    Dus 50/16,8 = 3A max

    Voor 3s = 12,6V

    50/12,6= 4A max.

    Dus kleine lipo's zoals de 1300mAh kan je net op/tegen de 2C laden.

    Aan het begin van je laadprocedure zal de laadstroom iets hoger liggen maar tegen het einde kom je niet meer boven die stromen uit.

    En idd. Thuis en geen haast dan gewoon 1C laden
     
    bjf vindt dit leuk.
  8. joepstar

    joepstar

    Lid geworden:
    7 jan 2015
    Berichten:
    182
    En lipo's altijd in storage bewaren :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2015
    bjf vindt dit leuk.
  9. bjf

    bjf

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    wons
    Ja, zat ik ook al te zoeken op de oplader, er zit niet zo'n stand op. Kan dat kloppen?
    Je kan toch ook tussen 3.4 en 4.2 gaan zitten en ze tot daar opladen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 dec 2015
  10. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    3.8V onbelast (zonder laadstroom)
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Je kunt hem op het LiFe programma vol laden schijnt het, dat is 3,9v per cel vol.
    Dan heb je hem wel gebalanceerd.
     
    bjf vindt dit leuk.
  12. bjf

    bjf

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    wons
    De xiaomi yi is besteld!
    Samen met een lipo naar usb converter voor je mobiel, maar 4 euro, kon hem niet laten liggen.
    Maar ik had een vraagje. Hoe zit het met mAH en volt.
    Mijn mobiel heeft een accu van 2600mAh.
    Als ik hem op ga laden met een 3 cell accu 2200 mah, hoe vaak kan ik hem dan ong opladen?
    Nu de echte vraag:
    Hoe zit het met een ander voltage, maar de zelfde mAh's?
    Kan ik langer vliegen met een 4 cell 2200mAh dan met een 3 cell 2200mAh, met het zelfde vlieggedrag?
    Ik heb gezocht op internet, maar ik kon het antwoord niet vinden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 8 dec 2015
  13. joepstar

    joepstar

    Lid geworden:
    7 jan 2015
    Berichten:
    182
    vermogen is een vermenigvuldiging van stroom(ampere of ampere uur) en spanning. Het vermogen van een batterij is in het voorbeel van je telefoon (bijna altijd 1s lipo accu's) 3.7 volt * 2.6ah = 9.6 Wh. je lipo heeft 11.1 volt * 2.2ah = 24.4 wh dus theoretisch gezien zou je je telefoon 2.5 keer op kunnen laden. echter zal er altijd verlies optreden dus ga uit van 2x opladen.
    Voor vliegtijd geld hetzelfde, groter vermogen is langere vliegtijd. Maar als je een 4s accu neemt ten opzichte van een 3s accu zal deze wat zwaarder zijn en hierdoor zijn de motoren dus minder efficient. De grootste reden om voor 4s te kiezen voor de kracht. door het hogere voltage, dus ook hoger vermogen zullen de motoren sneller gaan draaien (toerental=voltage*kv rating) en daardoor meer stuwkracht genereren.
     
  14. bjf

    bjf

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    wons
    Aah, ik snap hem. Bedankt. Ik vindt het dan toch knap dat de accu van mijn mobiel zo klein is, met wel maar 2.5 keer minder vermogen. Zijn de lipo's zo zwaar door de c rating?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
  15. joepstar

    joepstar

    Lid geworden:
    7 jan 2015
    Berichten:
    182
    Komt door de lage c rating van de smartphone accu. Zelfde principe als de accu van je laptop. Die heeft ook een heel lage c rating
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
    bjf vindt dit leuk.
  16. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Let op dat je bij een 3s setup niet zomaar naar 4s kunt switchen.
    Mocht je iets op continue 12V hebben (lipo spanning 3s) en de onderdelen zijn 12V dan gaat dat goed.
    Bij 4s heb je een stepdown convertor nodig voor bv je camera/osd.
    Regelaars moeten geschikt zijn voor 4s

    Ook bij vollast op je motoren zal de stroom voor je motoren en regelaars een stuk hoger komen te liggen waardoor je misschien je setup overbelast.
    Tussen oplossing is een kleinere propeller (1" minder)

    Wil je efficiënt op 4s vliegen heb je motoren met een lager kv nodig.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2015
  17. bjf

    bjf

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    wons
    Ja, ik heb mijn vtx direct aan de accu aangesloten, en daar mag max 17 volt in. De vtx geeft de camera weer 5 volt stroom. Dus dat zit wel goed. Een 20A esc is toch voldoende voor 6040 props en deze cobra 2204 1960kv motoren?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
  18. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ja denk het wel zo.
    Is al meer een 4s setup.

    3s is 12A met 2300kv op 5x4
     
  19. bjf

    bjf

    Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Berichten:
    205
    Locatie:
    wons
    Op school hebben we een waterstraalsnijder en ik zat te denken, hoe kan ik daar eens gebruik van maken.
    Nou heb ik even gezocht naar carbon platen, maar op conrad zijn ze veel te duur. 65 euro voor een plaatje van 350 bij 150mm, dar krijg je ongeveer 12 armpjes uit.
    Op hobbyking zijn ze voor 20 euro: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__9783__Woven_Carbon_Fiber_Sheet_300x100_2_5MM_Thick_.html
    Wel maar 2.5mm dik, maar veel goedkoper. Als je je best doet zou je er wel 10 van kunnen maken.
    Is dit goedkoper, of zal ik ze gewoon kopen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jan 2016
  20. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    2.5mm is te dun.

    Soms heb je op ebay wat afkeur partijen voor weinig/minder... Maar CF blijft duur. Je kunt ook GFK nemen oid.
     

Deel Deze Pagina