Blade mCPX Brushless (origineel eflite)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door startrex, 17 jan 2013.

  1. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Hoi,
    mCPX is binnen en ook die 200 mAH lipos,
    maar die passen niet, zijn 3 mm breder dan de batterij-houder,
    wat gaan jullie daar mee doen ???
    Of ben ik weer de enige met pech met Blade ?
    Groet
    Uwe
     
    Laatst bewerkt: 6 dec 2015
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi beste Uwe.
    Fijn dat jouw mcpX BL binnen is maar ik begrijp niet helemaal precies welke 200Mah Lipo packjes jij bedoelt?
    Jij zult vast niet het stock 200Mah lipo packje bedoelen, want die past uiteraard zonder enkel probleem.
    Sterker nog: ik vind dat stock lipo packje net effe te losjes zitten in de frame houder en ben er niet van gecharmeerd.
    De 300Mah Nano packjes benne super voor dit toestel vind ik.
    Maar welke te grote 200Mah lipo packjes heb jij dan die niet passen?
    Welk merk zijn ze en hoeveel ervan heb je?
    Zou wel balen zijn als ze zelfs niet passend te maken zijn, en dan bedoel ik uiteraard de frame houder iets kunnen aanpassen zodat jij de lipo packjes alsnog kunt inzetten.
    Mocht dat niet het geval zijn, dan ligt dat toch totaal niet aan de mcpX BL!!
    Want die kan er ook niets aan doen dat meneer Uwe, andere Lipo packjes erbij besteldt toch?
    Tenzij mijn gedachten helemaal fout zit, en jij bedoelt dat zelfs de stock 200Mah Lipo er niet in past.
    Dan ligt de fout wel bij Blade.
    Maar kan me dat niet voorstellen want kreeg gisteren een nieuwe mcpX BL binnen die ik voor een vliegmaatje had besteld.
    Niets mis mee met de lipo en volgende week mijn mxpX BL verwacht ik ook geen problemen mee.
    Hoor graag van jou hoe het verhaal nou is.
    Vr gr E
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ik heb alles gemeten:
    de stock lipo passt goed en is 1,55 cm breed
    de opname aan de mCPX is 1,65 cm breed
    en de (origineel onderdelen lipo mCPX!) reserve lipos zijn 1,95 cm breed.

    niet het probleem van de mCPX,
    heb ik misschien onduidelijk geschreven,
    de stock lipo passt,
    maar de 5 reserve lipos, die ik als origineel mCPX BL onderdeel gekocht heb, passen niet.

    Groet
    Uwe
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    net een briefje geschreven aan de dealer, en wachten of ik in de volgenden dagen een antwoord krijg,
    iedereen bedankt voor tips , speciaal Erwin !
    Groet
    Uwe
     
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Maiden geslaagd met de ene lipo, die bij de heli meegeleverd woord.
    alles origineel instellingen, maar nu al denk ik 40 % Expo is te veel en idle hoeft geen 100, 90 zou genoeg zijn.
    Groet
    Uwe
     
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nog over de lipos,
    die reserve origineel lipos hebben de zelfde nummer dan de bijgeleverde !!
    maar zijn 3 mm breder, dat is (te) veel !
     
  7. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Uwe.
    Oke kerel, je bent helemaal duidelijk.
    Super dat de Maiden geslaagd is.
    Expo van 40% is idd teveel voor al ervaren piloten.
    Ik heb het momenteel op 10% staan, maar neig al naar 0%
    Gas curve in Normal Mode heb ik staan op: 0-80-80-80-80
    Gas curve in Idle Up heb ik staan op: 90-90-90-90-90
    Voorlopig laat ik dat zo.
    Heb er inmiddels ook een 42mm Lynx heckrotor opzitten.
    Lijkt iets minder tail wag te geven.
    Scheelt niet erg veel met de stock van Blade.
    Vr Gr E
     
  8. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Ontzettend jammer van die harde wind vandaag.
    Ik vloog vanochtend nog met de mcpX BL buiten, maar toen stond er ook al een puist met veels te harde wind.
    Ondanks de harde en vlagerige wind hield de mcpX BL zich goed.
    Moest behoorlijk knuppelen, maar toestel bleef in hoover vrij goed op haar plek hangen en met rondvliegen viel het bokken mee en de staart hield zich strak zonder wag of hunten.
    De verhouding van harde wind tot het 70grams wegende micro toestel was volledig uit het lood, maar het verbaasde mij en een meekijkende vliegmaat hoe kranig deze micro Heli zich hield.
    Met windstil weer is het maximaal genieten van dit toestel en ook dat heb ik inmiddels ervaren.
    Hopelijk gaat komende week de wind weer gauw luwen zodat het dan weer maximaal en optimaal genieten is met deze fijne Micro.
    Vr Gr E
     
  9. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Potdomme zeg.................
    Kon het niet laten en kriebelde zo erg dat ik daarnet nog effe voordat de schijt schemer intrad buiten ben gaan rondvliegen met de mcpX BL.
    Stond nog steeds een flinke puist met wind maar dat weerhield me niet om toch te genieten van dit kleine wonder.
    Toestel vliegt echt verbazingwekkend goed rond ondanks de harde wind.
    Flink met de knuppels bezig geweest, en kreeg het niet kado maar een genot om deze kleine telg rond te fladderen.
    Ik durf echt zonder overdrijven te zeggen dat dit mijn best vliegende Micro Helikopter ooit is die ik heb mogen vliegen en ervaren.
    Zelfs de voorhene Walkera Micro helikopters verbleken erbij.( Super CP, Genius en V120D02S )
    Ja, die vlogen minstens net zo goed als het windstil weer was, maar zodra het wat ging waaien dan werden ze behoorlijk grillig.
    Zal mede te maken hebben met het feit dat ze op 1S Lipo vlogen en daardoor ook veel minder vermogen hadden dan deze mcpX BL.
    Ik denk dat het hebben van power ertoe bijdraagt dat deze mcpX BL zo allemachtig goed vliegt en zelfs met harde wind erbij.
    En geloof me heren, ik overdrijf toch echt geen enkel woord.
    Wat een heerlijk apparaat deze mcpX BL.
    Vr Gr Erwin
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    moet je nagaan als je er op een gegeven moment een 450 naast neemt ;-)
     
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    net bij Q... een lipo gekocht, en die passt perfect, zelfde nummer ,
    begrijp da niks van, na ja, even wachten, wat HM .. schrijft.
     
  12. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Student.
    Ik vlieg naast de mcpX BL ook met een Thunder Tiger Mini Titan E360.
    Soort van verlengde 450 size Heli op 4S 2200Mah Lipo.
    Ook dat toestel bevalt heerlijk en afgelopen middag was het windstil met een zonnetje erbij.
    Heb de nodige Lipo packjes leeggevlogen met de mcpX en de Mini Titan.
    Was genieten puur sang want rondvliegen zonder al teveel wind heeft nog steeds mijn voorkeur.
    Verwacht eind deze week de mcpX BL nummer 2 binnen te krijgen en die ga ik pittiger afstellen met settings dan nummer 1.
    Eens kieken wat er maximaal uit te halen valt.
    Op naar vrijdag.
    Vr Gr E
     
  13. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Las dat het deze week redelijk kalm en stabiel weer wordt.
    Weinig wind en droog.
    Dus biedt dus kansen.
    Vanmiddag maar weer eens de Helikopters de sporen geven.
    Want daar benne ze tenslotte voor gemaakt nietwaar.
    Stilstaan kunnen ze altijd nog.Ha ha ha ha
    Vliegen motten ze, en genieten ervan.
    In ons clubje vliegen er straks 4 piloten van de 10 met een Blade mcpX BL.
    Tegelijk rondvliegen met het kleine spul doen we wel, en is dikke pret.
    De grote Helikopters gaan 1 voor 1 airborn ivm eventuele Mid-airs.
    Vr Gr E
     
  14. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Mooi om te horen dat de mcpx bl je zo goed bevalt :thumbsup:
    Grappig ook dat je voor de elevator en aileron de expo setting precies zo heb afgesteld als ik :)

    Ik heb helaas nog steeds niets ontvangen met de post. Geen reply gehad op inmiddels al een wat oudere email naar de winkel, geen briefje v/d postbode in de brievenbus, niks:confused:
    Net nog maar een mail gestuurd naar de webshop, ben dit niet gewend daar.
     
  15. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dankje.
    Wat klote dat jij tot op heden nog niets hebt ontvangen.
    Ik hoop niet dat we het over dezelfde webshop hebben, want zelf heb ik daar geen problemen mee wat betreft het ontvangen van bestelde items.
    Afgelopen middag nog met de mcpX BL en met de 230S rondgevlogen.
    Was ideaal vliegweer en de Blade 230S vloog zalig.
    Ik merkte helaas wel dat inmiddels na dik 50 vluchtjes mijn mcpX BL wat kuurtjes gaat vertonen.
    Het begon gisteren dat ik merkte in hoover dat er een soort van glitch op de kop kwam af en toe.
    Beetje lastig uitleggen dmv schrijven, maar het zag eruit als een soort van tik of glitch waarbij de Heli effe een kort moment soort van wobbel had in vertikale positie.( dus op en neer )
    Hoop dat mijn uitleg helder en duidelijk overkomt, want het is op deze manier vaak lastig uit te leggen of te omschrijven.
    Het was me nog niet eerder opgevallen, omdat ik veelal buiten op het veldje rondrag met de mcpX BL en er toch vaak wel wat wind staat en ik zelden buiten hoover met deze micro.
    Maar gisteren binnen in de grote hal waar het compleet windstil was en de Heli in hoover had zag ik het plots.
    Afgelopen middag met buiten vliegen geen last van gehad op doorvlucht.( niet getest of het fenomeen zich weer in hoover voordeed )
    Ook merk ik dat de pitch cyclic niet constant is.
    Ook nu weer lastig om uit te leggen dmv schrijven, maar het komt erop neer dat als ik ga vliegen en met de Trotlle curve flat 80% heb staan, ik merk dat met pitch geven of met pitch pumpen de Heli niet direkt reageert.
    In het begin, of althans de eerste 30 vluchtjes was de respons op de pitch bladhoek direkt en accuraat.
    Nu voelt het vaak zompig en lijkt er een soort van delay in te zitten.
    De headspeed is hoog zat dus daar ligt het niet aan en de boel kakt ook niet in ofzo tijdens het plots positief pitch geven.
    Het lijkt wel ofdat alle drie de servos niet mee kunnen komen met de input van de gas stick.
    Best wel een lastig iets, want het vliegen met name als er wind staat, en dat staat er al gauw voor voor een micro van 70 gram wordt dan moeilijker om het toestel prettig vliegbaar te houden.
    Ik heb afgelopen middag dan ook niet alle packjes leeg gevlogen van de mcpX BL, omdat de Blade 230S het veel lekkerder deed en ik daarmee meer van heb genoten.
    Al met al krijgt mijn mcpX BL dus wat last van kuurtjes en ben benieuwd hoe zich dat verder gaat vertalen naarmate ik er meer mee vlieg.
    De Blade 230S met rond de 200 vluchtjes op de teller houdt zich wat dat betreft een stuk kraniger.
    Misschien mag ik ze beiden niet met elkaar vergelijken, maar dat doe ik stiekum toch wel.
    Vr Gr Erwin
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    jouw uitdaging kan makkelijk te maken hebben met vervuilde servo's.
    soms gaat dat vlot. en soms duurt het een tijd.

    dan raakt de koolbaan vervuild, en kan de servo niet goed voelen waar hij uithangt.
    dus doet ie een beetje raar in dat gebied.
    en als 1 vervuild is, kan het makkelijk dat de rest ook een uitdaging heeft.

    kwestie servotjes eraf, uit elkaar, en de koolbanen even goed schoonmaken met wat schoonmaak alcohol oid.
    geen zware ontvetters of andere bijzondere middelen, het is wel een printplaat waar je mee bezig bent.

    als dat het was, is het probleem na schoonmaken weg.
    wel een heel klein schroevedraaiertje erbij pakken. en goed boven tafel werken, anders ben je die kleine dingen zo kwijt.
     
  17. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Oke, helemaal duidelijk en bedankt voor de input.
    Had al het vermoeden van die vervuilde servo banen.
    Dat speelde toen bij de 130X ook al.
    Een best wel tijdrovend klusje vond ik en........jammer dat het in deze situatie al zo snel gebeurt.
    Die lineare servos zijn toch wel het slechtse wat men ooit heeft uitgevonden vind ik.
    Zal er binnenkort eens naar kieken.
    Ik vlieg helaas teveel voor dit soort ongein.
    Om de 50 vluchtjes servo banen schoonmaken is niet waar ik voor getekend heb.
    Maarja.........we kunnen niet alles hebben.
    Vr Gr E
     
  18. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Zonder lineaire servos geen micro heli ;p
     
  19. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Het "schudden als een natte hond" komt door vuile servo's.

    Oplossing: voorzichtig inspuiten (alternatief: wattenstaafje of een druppeltje aan een naald) met een beetje Deoxit D5 of Deoxit F, een paar keer de servo op en neer bewegen en hij is weer als nieuw.:thumbsup:
     
  20. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    .. weet je nu , wat ik bedoel met veelvliegen en Blade, Erwin,
    dat de mCPX voor dat geld een prima (oefen-) heli is, geen twijfel,
    maar als de kleine T Rex (150 denk ik ) niet zo duur zo zijn, dan zou ik nadenken.
     

Deel Deze Pagina