Overstap van beginnersvliegtuig naar sportvliegtuig

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Banana, 13 dec 2015.

  1. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal,

    Al jarenlang ben ik bezig met de modelbouwhobby.
    Ik heb voorheen eigenlijk alleen maar auto's en boten gehad.
    Sinds twee jaar vlieg ik met quadcopters, en afgelopen zomer ben ik begonnen met een vliegtuig.

    Ik heb me toen wat ingelezen over een geschikt beginners-modelvliegtuig en heb toen voor de Hobbyking Bixler gekozen (bevalt me erg goed!). Daar kan ik ondertussen al aardig mee vliegen, maar wil nu de overstap maken naar wat spannenders... Wat meer snelheid, en wat strakker vlieggedrag. Ik wil graag een vliegtuig om mee te stunten...

    Mijn oog is gevallen op het volgende vliegtuig:

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/...Series_Sbach_342_800mm_PNF_EU_Warehouse_.html

    Is er iemand die al ervaring heeft met dit vliegtuig? Is de overstap enorm groot, van een Bixler naar een Sbach?

    Hoor graag jullie mening!

    Groetjes,

    Banana
     
  2. Dr. Vork

    Dr. Vork

    Lid geworden:
    18 jul 2014
    Berichten:
    12
    Hoi Banaan,

    Ik ken het vliegtuig niet, maar ik heb de reviews gelezen en daar vallen me een paar dingen op: Een aantal reviews zeggen niet voor beginners. En het landingsgestel is niet voor op gras. Ik weet natuurlijk niet hoe goed jij bent en of je veel op de sim vliegt. Maar ik vind het klein voor iemand die nog niet zo lang vliegt (hoger vliegen wordt moeilijker en laag vliegen is risicovol). Daarbij lijkt het een snel toestel, dat is ook een nadeel, je kunt je weinig fouten veroorloven. Als je een Bixler gewend bent is dit niet het goede toestel denk ik, de stap is te groot. Ik denk dat je beter in de richting kunt kijken van Das Ugly Stick o.i.d.. Geen idee of dat een kwalitatief goed toestel is overigens.
     
  3. hmeijdam

    hmeijdam

    Lid geworden:
    29 jan 2010
    Berichten:
    1.884
    Locatie:
    Barneveld
    Wat je kunt overwegen is om van de Bixler een "Clipped Wing" versie te maken. Je hoeft dan geen nieuw vliegtuig te kopen, maar verandert hem van een tamme trainer in een levendig sportvliegtuig. En dat door slechts de opstaande vleugeltippen af te snijden. Zoek op Youtube/Google maar eens naar "Clipped Wing Bixler".
     
  4. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Voorburg
    Hallo banaan,

    Wat wil je gaan vliegen haha brandstof of elektro? Warbirds/schaal of aerobatic
    Er zijn heel veel keuzes om uit te kiezen!

    Mvg

    Didier
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  5. Didier Neefe

    Didier Neefe

    Lid geworden:
    10 jul 2011
    Berichten:
    264
    Locatie:
    Voorburg
    Trouwens waar vliegt u?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 18 dec 2015
  6. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Bedankt voor de tips! Daar heb ik wat aan :)

    De bixler is een electrovliegtuig, en ik wil graag electro blijven vliegen omdat ik daar alle spullen al voor heb.
    Aerobic lijkt me het leukste om te vliegen. Overigens vlieg ik in omgeving Rotterdam.

    Wat betreft de Clipped Wing Bixler... Daar had ik nog nooit van gehoord, maar dat lijkt me wel wat! Heb wat filmpjes bekeken, en dat spreekt me wel aan! Vliegt meteen een stuk agressiever.. Goede tip!
     
  7. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De eerste vraag is: vlieg je of ga je vliegen bij een club?
    De tweede vraag is: wat wil je bereiken?
    Bixler heeft geen landingsgestel (op een ruw veld is dit prima) maar algauw komt er een langinsgestel bij en moet je echt wel leren opstijgen en landen. Bij die bij de Bixler valt dit nogal mee (je gooit hem omhoog en laat hem op zijn buik glijden) maar bij een volgend toestel wordt dit misschien wat ingewikkelder.

    Ik denk persoonlijk dat de overstap naar dat klein modelletje nogal pittig zal zijn: het is een behoorlijk zwaar toestelletje voor de lengte en moet dus pittig doorgevlogen worden.

    Ik zie het vaak gebeuren dat de overstap van een bixler of soorgelijk toestel naar een houten trainer (genre Calmato) al een hele hap is waar er een paar maand overgaat.
    Pas op: een bixler of dergelijk toestel is een prima toestelletje om mee te leren en kan lang meegaan, ook daarna kun je er nog behoorlijke lol mee beleven.

    Wil je met dezelfde lipo's vliegen is nog zo'n vraag.

    Maar om je die racer aan te raden na je bixler: neen, eigenlijk niet.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2015
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    Omgeving rotterdam: heb je best wat clubs...
    De landtong bij rozenburg..

    of mv- europoort in barendrecht. Zit bovenop de Heinenoord tunnel
    Langskomen is wat kritisch, door het weer is het niet echt makkelijk te voorspellen wanneer er mensen zijn.
    Staat op de site, linksboven.

    Qua toestel.
    zomaar melden dat je een P51 neemt (bijvoorbeeld) is gewoon niet te doen voor ons om daar iets zinnigs over te zeggen.
    ieder merk P51 is anders. gekozen schuim. gekozen servo's, motor etc etc.
    tot aan het gekozen vleugelprofiel aan toe.
    Sommige schuim warbirds vliegen als een trainer.
    en sommige als een rollator. dus niet, of met veel moeite:D

    er kan eigenlijk pas iets nuttigs worden gemeld als er merk en type, en vleugelspan bij wordt vermeld.

    Hobbyking is daarbij een leuke shop...
    tegenwoordig kunnen mensen er blijkbaar niet meer omheen.
    maar voor een starter zou ik hem toch afraden.
    Hobbyking heeft wel eens wat nukken. producten waarbij de ene heel goed is, en de ander net ff helemaal niet.
    zo ook bij de electronica, soms is het geweldig. en soms ook echt totaal niet.
    bij vliegtuigen is dit voor een wat gevorderd piloot meestal wel op te lossen.
    voor een starter niet altijd.


    Jij hebt nu leren vliegen met een bixler.
    wat je nu eerst moet gaan doen, is landen alsof er een ei onder hangt (en dat heel moet houden)
    dus netjes aanvliegen, en zachtjes over de grond schuren tot hij stil staat.
    schokken door controle zijn uit den boze.

    een volgend toestel.. ligt een beetje aan wat je wilt, en wat voor omgeving je vliegt.
    beetje stunten gaat al snel.
    strakker vliegen lukt ook wel. maar ieder toestel is anders..
    groter is beter daarin..
    maar vergeet intrekbare landingsgestellen als je van gras af vliegt. iig, zeker in het begin.

    Wat is je budget, welke maat wil je ongeveer voor gaan?
    Meestal wordt een SIG Fourstar 40 (of de nieuwe 45) als een hele mooie 2e trainer gezien. ding kan heel veel, en vliegt ook heel goed.
    wel ruimte nodig. en je zal ff moeten kijken naar de electrische setup.
    Wil je echt perse schuim?
    zijn ook zoveel merken die daar goede varianten voor bieden.
    parkzone kun je eigenlijk niet echt mee mis gaan.
    Maar, zoals alle toestellen, gemaakt om te vliegen en niet om te crashen. al is schuim altijd wel vrij simpel te repareren..
     
  9. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-Belgiƫ
    IK wil niet lullig doen maar wie houd zich nu nog bezig met een meidensport uit de jaren 80 met spannende spandexbroekjes en dito cheesy muziek?

    Ik vermoed dat het aerobatics moet zijn of te lekker kunstvlucht in het Nederlands ;-)
     
  10. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bwoah ;-)

    [​IMG]
     
  11. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Banana,

    Ga eens bij een club kijken op het veld. Er is steeds meer mogelijk met een clubtoestel of via een kabel of draadloos met een tweede zender een model eens proberen. Niet iedereen en op elke club gebeurt dat maar kijken is ook al informatief.
    Met welke zender (merk, type) vlieg je. Ik vlieg bij de mvc Woerden. Met een andere Futaba zender kun je een keer een Swift II, ParkMaster, AcroMaster of FunCub komen proberen.

    groet,

    Erik
     

Deel Deze Pagina