Blade mCPX Brushless (origineel eflite)

Discussie in 'Algemeen heli' gestart door startrex, 17 jan 2013.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    doorgaans is schoonmaken zeker wel lonend...
     
  2. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Inderdaad. daar ga ik helemaal in mee.
    Ben zojuist klaar met de servo cleaning van de drie servos op de mcpX BL.
    1 voor 1 met beleid losgehaald van het frame en daarna de wel zeer kleine schroefjes verwijderd waarna ik toegang kreeg tot de welbefaamde servo banen.
    Met een wattenstaafje en contact spray de banen helemaal goed schoongemaakt.
    Moet zeggen, er kwam behoorlijk wat meuk vanaf.
    Dat het nodig was kon ik niet omheen.
    Het is wel een enorm priegelwerkje en de piloten met grote handen en groffe vingers en......een slecht zicht hebben er een beste klus aan kan ik zeggen.
    Met name het beleid mag groot zijn om de elektronika niet per ongeluk kapot te maken, want het is allemaal wel fragiel spul hoor.
    En dan nog maar te zwijgen over die 4 stuks hele, hele kleine schroefjes waarmee de servo op de printplaat vastzit.
    Was even vergeten van mijn voorhene Blade 130X hoe allemachtig klein die schroefjes waren.
    Er eentje per ongeluk laten vallen is dan toch echt einde oefening, want zoiets vind je nimmer meer terug.
    Maar.........de servo cleaning is gelukt en een feit.
    Gelijk maar een nieuwe solid Tail Boom erop gezet waarbij de Tail motor draden fabrieksaf netjes zijn weggewerkt.
    Daarnet testgevlogen en ook buiten ondanks de miezerregen.
    Kan niet anders zeggen dan dat de servo cleaning geholpen heeft.
    Het toestel vliegt stukken beter op de Cyclic.
    Maar................................ik merk ook dat ze niet meer vliegt zoals ze in den beginne deed.
    Het verschil in Cyclic respons is acceptabel en het toestel reageert goed en vliegt netjes rond, maar wijkt toch nog af als ik het vergelijk met mijn mcpX BL nummer 2 die nog geen 15 vluchtjes achter de kiezen heeft.
    -Ben ik tevreden met de servo cleaning? JA
    -Was de servo cleaning daadwerkelijk nodig om de mcpX beter en fijner te doen laten vliegen? JA
    -Wordt ze na de servo cleaning weer als vanouds en als nieuw? NEEN
    -Is het raadzaam om zomaar met contact spray de servo banen in te spuiten en te denken of aan te nemen dat het op die wel heel makkelijk manier net zo werkt als loshalen en beter erbij kunnen? NEEN

    Het is een behoorlijk gepriegel om de servos te cleanen, maar denk niet dat een mcpX bezitter eraan ontkomt.
    Om de zoveel vluchtjes telkens nieuwe servos erop zetten is uiteraard mogelijk, maar dan veelal indien iemand slechts paar keer per maand wat vluchtjes ermee maakt.( de zondagvliegers )
    In mijn geval met dagelijks de nodige aantallen van vluchtjes en op de mooiere dagen veel meer, uiteraard een ondoenbare zaak om dan met regelmaat nieuwe servos te kopen en die erop te zetten.
    Schoonmaken van de servos kan dus feitelijk maar op 1 manier en de andere methoden benne bij lange na niet effectief genoeg en.......kans op sluiting dus verkloten van de elektronika indien men lekker aan de gang gaat met zomaar contact spray erop te spuiten en denken dat het zo ook goed komt.
    Het cleanen van de drie servos duurde mij ongeveer een dik half uur.
    Ik zat er gelukkig naast met mijn gedachtegang dat het een uurtje zou duren.( 20min per servo)
    Het cleanen valt dus eigenlijk wel mee.
    Waar ik nu heel erg benieuwd naar ben is hoeveel vluchtjes de servos het goed blijven doen alvorens ze weer cleaning nodig hebben.
    Ik ga dit in de gaten houden en zo voor mezelf bepalen of deze mcpX BL met die verrekte open lineaire servos wel een blijvertje is.
    Om even appels met peren te vergelijken:
    Mijn huidige Blade 230S die geheel stock is qua elektronika heeft onderhand bijna 250 vluchten gedraaid.
    Ga uit van 5 minuten per vluchtje dan komen we uit op meer dan 16 uur vliegen onderhand!!!!
    En potdomme, dat vind ik een behoorlijke prestatie voor wat de servos van dat toestel aankunnen. ( Chapeau voor de 230S )
    Ik denk en hoop er wel 400 vluchtjes mee te kunnen maken, en dan zit ik straks met de stock servos op 32 uur aan vliegtijd.
    Nou.........dat is dus niet mis!!!
    Als ik dit appel/peren verhaal vergelijk met de servos van de mcpX BL dan vind ik het behoorlijk triest dat er dan met regelmaat actie moet worden ondernomen aan schoonmaken van de servos om het toestel lekker te doen blijven laten vliegen.
    Open lineaire servos: shame on you!!!
    Vr Gr E
     
  3. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Dat kan echt nooit. Naar mijn weten hebben die dingen altijd minimaal iets van 16/17 euro per stuk gekost.
     
  4. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    je vliegt echt veel, Erwin,
    krijg je ook mee, dat de kwaliteit ook beter woord ?
     
  5. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Helaas val ik onder het kopje "zondagvliegers" dit komt met name doordat het ma werktijd zo vroeg donker is..
    Maar ik heb me voorgenomen dagelijks minimaal een uurtje te simmen om het op te vangen..

    Heb jij de mogelijkheid thuis te vliegen Erwin?

    Gr. Jeroen
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  6. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nou , Jeroen,
    als je zo leuke heli's wil kopen en vliegen, zo als jij,
    moet je (meest) ook wat doen voor de centjes die daar in steken !

    en SIM betekend ook, dat je over na denkt, wat je goed of verkeerd doet,
    en dat maakt de leercurve ook sneller.

    volgend jaar wil ik ook weer wat meer vliegen ...
    alleen het weer nog
     
    jeroen1987 vindt dit leuk.
  7. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    En zo is het Uwe nu is het bij ons in december ook nog eens extra druk.. en gelukkig maar aangezien ik mijn nieuwe project(en)toch ergens van moet bekostigen haha!

    Ik heb de sim eigenlijk heel lang links laten liggen omdat reallife vliegen veel leuker is, maar nu ik bijna geen mogelijkheden daartoe heb ben ik serieus begonnen met de sim. En tot mijn verbazing begin ik het nog leuk te vinden ook waarschijnlijk omdat ik afkick verschijnselen krijg anders, en ik merk wel degelijk al weer wat vorderingen wat ook een leuke bijkomstigheid is haha

    Gr. Jeroen
     
  8. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi Jeroen.
    Wat het thuisvliegen betreft voor mij is dat beperkt tot in de woonkamer en dat is geen balzaal helaas.
    Indien je onder thuisvliegen ook verstaat dat ik voor het huis een mooi veldje heb liggen waar ik met gemak nog 450 size Helikopters rond kan laten gaan, dan zou dat inderdaad ook onder het kopje: thuisvliegen mogen vallen.
    Ik ben op dat gebied dus behoorlijk gezegend.
    Voor de rest vlieg ik met een aantal vliegmaatjes op de grote velden rond met allerlei RC toestellen.
    Varierend van vliegtuigen, multicopters, helikopters, boten en autos. ( boten en autos natuurlijk daar waar mogelijk is )
    Uiteraard alles elektro en een aantal lieden van de groep rijden ook met benzine RC autos.
    We zijn dus een bont gezelschap die op vrijwel elk RC gebied de hobby beoefenen.
    Zelf vlieg ik ook veel solo en ondanks dat ik dat minder plesant vind dan samen vliegen met de anderen probeer ik wel zoveel mogelijk stick time te maken.
    Dus met droog en schappelijk vliegweer sta ik mijn ding te doen.
    En tegenwoordig staat het helikopter vliegen voor mij op numero uno.

    Uwe, bedoel jij dat de kwaliteit met meer vliegen beter wordt als in beter kunnen vliegen?
    Zoja, dan klopt dat.
    Ik vlieg inmiddels al bijna 16 jaar onafgebroken, maar merk wel dat hoe meer vlieguren ik achter de kiezen heb des te makkelijker bepaalde vliegfiguren gaan en ook de zelfverzekerheid neemt toe. ( iets dat met name voor vliegen met Helikopters best wel belangrijk is, want ze blijven niet uit zichzelf airborn )
    Ik durf hier dus glashard te beweren dat des te meer stick time iemand maakt, des te beter iemand wordt in zijn vlieg-skills.
    Maar deze uitspraak zal jullie allemaal welbekend zijn.
    Vr Gr Erwin
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    voor alles 100 punten, Erwin,
    het leukste is, dat men / ik voor "save" de heli niet meer 'tail-in' moet zetten,
    het maakt niks uit, hoe die in de lucht is, achterste voren, onderste boven, ...
    leuk als je veer weg vliegt .. of hoog, en niet meer ziet hoe de heli staat,
    en als die terug komt, weet je meteen, wat je moet doen om hem "save" te houden !
     
  10. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Dankje Uwe.
    Ik weet niet of ik het al eens heb vermeld, maar vind het vliegen met Helikopters het leukste dat deze RC hobby voor mij te bieden heeft.
    Heb de afgelopen 15 jaar werkelijk van alles geprobeerd, alleen treinen niet als in modelbouwtreinhobby.
    Maar ben er sinds kort achtergekomen dat het vliegen met rc helikopters eindeloos vermaak en plezier biedt ten opzichte van al die andere vliegtoestellen.
    Het zal zijn redenen wel hebben.
    Fijne en behouden week gewenst Uwe.
    Geniet indien mogelijk met mooi weer van het vliegen Uwe.
    We hebben een meer dan fijne hobby.
    Vr Gr Erwin
     
    Sickboy en Heli-Uwe vinden dit leuk.
  11. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Geen zin in een welles nietes spelletje. Dan heb je toch echt teveel betaald. Levering duurde alleen een tijdje kan ik mij herinneren.
     
  12. hirzo

    hirzo

    Lid geworden:
    6 aug 2014
    Berichten:
    276
    Locatie:
    Wildervank
    Hoeft van mij ook niet hoor ;)
    Kan me alleen niet aan de indruk onttrekken dat je je vergist. Alleen de servo mechanics (dus zonder printplaatje) kost (ik heb de BL zelf inmiddels al anderhalf jaar, toen was 't ook al zo iets) al het dubbele van wat jij beweert wat je voor een complete servo betaald(e).
    Maar goed, op't moment zijn ze in ieder geval duur :D
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    die micro mCPX BL is in onderdelen gigantisch duur:

    alu swash 29 € in vergelijk Oxy3 23 €
    tailboom Blade 11 €, Oxy 2 stuk voor 12 €
    mainshaft Blade 10 €, Oxy 2 stuk 11 €,

    en als je dan die kwaliteit bekijkt van die plastic Blade, belachelijk !!
     
  14. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Vind ze zelf behoorlijk aan de prijs.
    Eigenlijk over de top.
    Maar geldt dat niet voor bijna alle spare parts van RC toestellen?
    Ik kijk veel rond en dan ook naar spare parts van helikopters.
    Nou.....vind ze behoorlijk aan de prijs zonder te willen zeuren.
    En dan hebben we het nog niet eens over upgrade parts.
    Die benne helemaal schrikbarend duur.
    Zag laatst een Angry Bird Canopy voor mijn Blade 230S.
    Kost al gauw minimaal een 24 euro ex verz kosten.
    Vind zulke prijzen behoorlijk zot.
    Of ben ik de enigste die dit vind?
    Vr Gr E
     
    hirzo vindt dit leuk.
  15. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Vind je zeker niet alleen erwin. Ook ooit een blade gehad( type ontgaat me) en het was een drama wat de spares hiervan kostte. Probleem is dus niet nieuw

    Heb dus een beetje heimwee naar de clonen waar spares gewoon geen fluit kosten ook al is de beginqualiteit soms minder maar een stuk plastiek blijft een stuk plastiek

    Stevo
     
    hirzo en Sickboy vinden dit leuk.
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    jup. micro's zijn echt duur in onderdelen.

    dat is ook het mooie als je naar de grotere maten gaat.
    kost het nog veel.
    alleen is de balans tussen wat je krijgt en wat je weggeeft beter :D

    en meer keuze, omdat je meestal ook nog naar merk B, of C of Z over kan stappen als de leverancier iets niet heeft.
    of de originele kwaliteit ruk was.
    al zoek je jezelf soms het ongans..
     
  17. HackWar

    HackWar

    Lid geworden:
    26 dec 2011
    Berichten:
    182
    Locatie:
    Dordrecht
    Vaak kun je wel uit het buitenland goedkoop onderdelen halen, je moet alleen wel langer wachten en soms een minimum bedrag betalen om onder de verzendkosten uit te komen, maar het kan wel (en inderdaad geen 6 maar 7 euro ;)):
    http://www.amainhobbies.com/rc-heli...l-replacement-servo-mechanics-spm6836/p219625
     
  18. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Net nog 8 packjes met de mcpX BL nr 1 gevlogen.
    Stond een licht briesje en voor de tijd van het jaar uitzonderlijk zacht.
    Toestel deed goed wat ze doen moest en ga mijn mening iets bijstellen na gisteren.
    De servo cleaning werkt inderdaad en het toestel vliegt nagenoeg als voorheen.
    Het lichtelijke verschil is nauwelijks merkbaar tijdens rondvliegen.
    Ik ben dus content met de mcpX BL en denk dat er soortgelijk op micro gebied geen andere Heli aan kan tippen.
    Voorlopig dus lekker rond blijven fladderen met dit kleine wonder.
    Enne........verbaas me nog steeds over hoeveel power ze heeft.
    Giftig toestel.
    Heerlijk.
    Vr Gr E
     
  19. Dylan sys150

    Dylan sys150

    Lid geworden:
    23 apr 2006
    Berichten:
    4.782
    Locatie:
    Gelderland
    Oja...........merk overigens wel dat mijn Turnigy Nano 2S 300Mah Lipo packjes ook niet allemaal even jofel en fris zijn.
    Wist al wel uit het verleden dat Nano packjes gauw in kracht afnemen, en dat kan ik met de mcpX BL goed merken. ( na dik 2 minuten vliegen, stukken minder power in pitch pumpen )
    Ik zal eens gaan zoeken naar een beter alternatief, en hopelijk heeft iemand van jullie nog advies welk Lipo packje nou het beste te nemen en te gebruiken voor dit toestel.
    Want ze vraagt best wel veel vermogen en het is momenteel niet eens zo gek koud, dus daaraan kan het niet liggen dat de Lipo packjes zo rap inkakken.
    Advies is dus welkom heren en mijn dank is wederom weer groot voor het meedenken.
    Vr Gr Erwin
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    gens ace heeft goeie.

    kijk trouwens voor de grap eens naar lionheli spullen http://www.lionheli.com/
    echt grappig.. heb er bij mij zo'n goblin achtig setje op gezet, ziet er echt leuk uit.

    alleen probeer ik nu wel minder te crashen...
     

Deel Deze Pagina