Vervanger: Dagelijks heli beslommeringen..

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door jeroenie101, 25 okt 2011.

  1. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Ik heb een soort gelijk probleem gehad bij mijn 450er @easy
    Uiteindelijk bleek dat de "Tail linkage rod" verboog bij hoge belasting in de lucht.. Oorzaak was een kapot beugeltje!
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    spontaan af en toe wegslaan heeft doorgaans weinig met de servo te maken.
    of de servo moet een hard stukje in de behuizing hebben zweven..
    gebroken tandjes oid.

    bij mijn 250 kon ik het zelf oproepen.
    even een keer vol uitslag geven op de staart. was de snaar kritisch, sloeg hij over, en dan sloeg de staart ook een heel eind weg.
    als dat vliegenderweg gebeurt (als je het niet verwacht) kan dat best spannend zijn.
    hoover en normaal vliegen deed hij gewoon. soms de wat gekkere dingen ook. en soms sloeg hij over.

    carbon tail moet je altijd wat kritisch op zijn.
    ik heb er thuis 2 liggen, die er identiek uit zien. alleen is de ene alu, met een carbon hulsje (carbon look), en de andere is echt carbon.
    en ook carbon zit uit, of krimpt bij temperatuursdingetjes.

    en je weet het snel genoeg. makkelijk te testen.
    zet het ding een tijd buiten, of vlieg een keer met de kou. en kijk daarna de snaarspanning na.
    op een 450 moet het vrij lastig zijn om de snaar 1 cm in te duwen van buitenaf..
     
  3. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    wel een heel oud filmpje met een oude T Rex sport ...

    "bij rond 1:10 min en dan bij 1:30 min zie je het goed:
    hek slaat weg als gevolg van trilling in de gyro (stoot misschien aan het frame aan ..)
    dat verholpen en probleem was weg"

     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
  4. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Was net nog even met men bladeje bezig, jullie tips allemaal aan het nagaan.. maar alles lijkt echt wel goed in elkaar te zitten.. ook de riem nog is heel goed bekeken.. niets speciaals van beschadigingen te zien..

    Goed ik de manual van de 7200bx afdeling tail gain nog is goed gelezen en als ik men gain instelling aanpas volgt de beast die mooi mee dus dat werkt oké.. maar...

    Ik probeer even men rudder stick en.. niets?? Heli ontkoppeld. Terug aansluiten, initialliseren, weer geen reactie op de rudder??

    Oké servo draad rudder los en de servo tester in. Niets. Helemaal niets. Dood.

    Andere servo in de beast ontvanger. Oké, werkt.

    Andere servo in de servo-tester. Oké werkt.

    Servo rudder niets. Geen enkele weerstand, kan hem zo mechanisch heen en weer bewegen ook met spanning / signaal erop..

    En nu.. blijft bizar allemaal vind ik.. of heb ik ongelooflijk veel geluk gehad en is hij "langzaam " gestorven.. kan zoiets wel?

    1 ding is zeker, heb nu zoiezo een nieuwe tail servo nodig.
     
  5. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    AANVULLING

    Ik kom net aan de draad van men tail servo en kan deze waar hij de servo in gaat heen en weer bewegen...?! Ineens kwam de servo terug tot leven.. draad is dus losgekomen in de servo... vorige eigenaar had alle bekabeling heel strak gebonden met ty raps.. vanwege Uwe zen tip had ik is wat met de beast en bekabeling gerommeld en daarom deed hij het dus niet meer.. nu rommel ik aan de rudder servo draad en hij leeft ineens terug :)

    Wel niet echt veilig om zo mee te vliegen zeker ;)

    Edit: trok net ietsje harder aan de kabel en hij kwam gewoon uit de servo.. ik trok zeker niet overdreven hard..

    Algemeen besluit : "bouwfout" van de vorige eigenaar, kabeltjes veel te strak opgebonden met ty raps waardoor er te veel spanning kwam op te staan.. en ze eigenlijk "uit de servo worden getrokken"

    Weer allemaal iets bijgeleerd over wat allemaal een tail blowout kan veroorzaken.. heb eigenlijk heel veel geluk gehad dat het geen swash servo was.. had minder goed kunnen aflopen..

    Het was speurwerk maar ben blij dat ik het gevonden heb, allen nog is bedankt voor de tips :)
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2015
  6. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    bouwfout ... ja klopt, kabels nooit te strak binden.

    maar ik begrijp dat jij 'm 2e hands hebt gekocht, en dus nooit de machine uit elkaar hebt gehaald voor een grondige check. Dan had je dit dus eerder kunnen opmerken.
     
  7. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Klopt sven.. die man waar ik hem van kocht straalde veel vertrouwen uit en aan zen muur hingen verscheidene grote Goblins (en dan bedoel ik echt groot.. met een 6 en een 7 als eerste nummer er op..) die hij gebouwd had en vloog..

    Dus ik zo met de 450 blade gaan vliegen en hij vloog/vliegt super dus wat teveel vertrouwen gehad en hem wel nagekeken maar niet nauwkeurig genoeg.

    Kan enkel hopen voor hem dat hij dezelfde fout niet met zen goblins gemaakt heeft.. kan wel is heel duur aflopen voor hem.. of nog veel erger.

    Maar idd mijn fout ook.
     
  8. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    klinkt stom .. maar eigenlijk kun je niemand vertrouwen ( spreekt ook uit ervaring hiermee )... totdat je 't zelf zeker weet doordat je het onderzocht hebt.

    maargoed, die fouten hebben we allemaal wel eens gemaakt ;-)
    Nu weet je in ieder geval zeker dat 't verstandiger is om 2e hands modellen toch even grondig na te lopen before maiden.
     
  9. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Tja denk dat ik een 20 tal vluchten gedaan heb toen de problemen begonnen met de tail..

    En ben zeer tevreden over de heli, vliegt zo strak als een trein(tje) ;)

    Kan stom klinken maar ik vlieg er even graag mee als met de 550 size

    hij is ook volledig geupgrade door de vorige eigenaar, niets is nog standaard eigenlijk..

    ik maakte de fout van te denken dat als je zoveel geld in upgrades steekt je hem zeker goed gebouwd zal hebben.

    Ga hem nu van kop tot teen is nakijken hoor.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.782
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet heel eerlijk zeggen, dat ik normaliter ook niet aan servosnoeren trek om te kijken of ze nog wel aan de printplaat vast zitten....

    Ik denk dat dat soort foutjes sowiso wel voor kunnen komen, spanning op de draden of niet....
     
  11. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    ik doelde er ook niet op dat je aan kabels moet gaan trekken, maar spanningen op kabels bekijken en voelen lijkt me toch wel het minste.
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ja..
    maar vast is vast.
    en zolang het vast zit, heb je weinig om op te merken.

    heb het ook wel eens gehad, gelukkig niet op een heli
    kabelbreuk.. niets extreem vast vastgezet en zo
    toch problemen.
    soms gebeurd het wel eens. lullig genoeg
     
  13. chrisdv

    chrisdv

    Lid geworden:
    15 jan 2010
    Berichten:
    1.807
    Locatie:
    zuidwest friesland
    Ik weet niet hoe de temperaturen in België zijn maar het is hier toch niet echt koud met overdag ongeveer 7 graden (op dit moment zelfs 12).
    Als de staart niet versteld kan zijn is wellicht de riem een beetje opgerekt en dat kan schijnbaar gebeuren door lage temperaturen of slijtage. Toch als je zegt "tikkeltje aan de slappe kant" lijkt me dan niet dat die meteen moet worden vervangen als die riem er verder nog goed uit ziet.

    De servo kan je wel wat testen door die te laten bewegen en wat te belasten door de servo arm wat tegen te houden. Als die dan verspringt of zoiets weet je dat het daaraan ligt.
    Verder wellicht goed om lagers, assen en speling te controleren. Dat kan mechanische problemen geven maar ook een fbl systeem kan wat van slag raken door een trilling van bijvoorbeeld een versleten lager wat zo op het oog misschien niet meteen opvalt.
    Ik zou de heli anders wat optoeren zonder bladen en kijken het geheel loopt, misschien valt er dan al iets op.
    edit:
    Goede voor de checklist bij problemen: bekabeling controleren :)
     
  14. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ... maar fout gevonden, gelukkig nog voor de (grote) crash !!!
     
  15. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
  16. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Zo de servo van de blade is terug gesoldeerd, morgen is testvliegen. :)

    Ow ja en hij is helemaal nagekeken ook. Enigste wat wel zeker een aandacht/vervangingspunt gaat worden is de swash.. de speling er op is niet echt weinig..

    Nog wel effe aanvullen dat deze error niets met het merk blade te maken had, de bedrading was gewoon veel te strak opgebonden..
     
    Laatst bewerkt: 18 dec 2015
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  17. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Toen ik in maart dit jaar begon met deze prachtige hobby had ik een aantal leuke heli's gekocht..
    Deze zijn alle geprogrammeerd en voorgevlogen door Albertini van Rc Heliparts.
    Dat was perfect aangezien ik onvoldoende tot geen kennis daarvoor had, en op internet kom je er ook niet zo 1, 2, 3 alleen uit... Achteraf zou dat ook erg onverstandig zijn geweest!

    De heli's vliegen geweldig tot op de dag van vandaag.. Maar ik wilde het uiteindelijk ook zelf kunnen, dat is immers ook het leukste van de hobby..

    Laatst heb ik mijn Trex 600 elf pro aan een groot onderhoud onderworpen, en heb toen besloten de heli opnieuw mechanisch af te stellen en de 3gx opnieuw te programmeren (zowel DR mode als rudder setup doorlopen)
    Het was een hele uitdaging, maar met de manual erbij is het helemaal gelukt!
    Achteraf gezien was het een fluitje van een cent en heb dit ook gedaan bij mijn Trex 450 pro dfc en Trex 700e dfc..

    Nu wil ik bij de 700er de headspeed wat verhogen.
    De idle up 2 & 3 waren nog niet actief maar inmiddels heb ik deze ook geprogrammeerd.

    Ik zal beschrijven wat ik heb ingesteld want mocht het onvolledig zijn of iets niet correct dan hoor ik het graag..

    -De flat throttle curve heb ik met 5% verhoogd bij 2 en nogmaals 5% bij 3.

    -De pitch curve gewoon linear (12 graden positief & 12 graden negatief)

    - bij Dual Rate de expo waardes overgenomen als bij idle up 1

    - en ik heb de gyro instellingen overgenomen uit de idle up 1

    Heb ik wat over het hoofd gezien?

    Gr. Jeroen
     
  18. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    Die instellingen zijn best oke,

    - de throttle curve's kun je best met wat meer procent verhogen. 5% ga je niet echt meteen merken, maar dat is ieder voor zich, ik pak meestal verschillen van 10%. Dus bijv. Norm / idle 1 / idle 2 = 70 - 80 - 90 flat

    - Pitch zou ik inderdaad in elke idle hetzelfde maken, anders krijg je ineens plotselinge stijgingen of dalingen van je machine als je overschakelt.

    - dual rates en expo is inderdaad gewoon wat je prettig vind

    - gyro kan goed zijn, maar daar kom je wel achter tijdens vliegen. Het kan namelijk zijn dat je met hogere headspeed wel een paar procentjes minder gyro gain mag geven, maar dat merk je wel als je hard de bocht door gaat.


    Voor de headspeed kun je nog even kijken bij een headspeed calculator wat je draait.
    voor een 700 size is 2200 rpm echt ruim voldoende namelijk.
     
  19. jeroen1987

    jeroen1987

    Lid geworden:
    15 mrt 2015
    Berichten:
    956
    Locatie:
    Wageningen Gelderland
    Oké bedankt voor je reactie Sven
    Ik heb de throttle curve's nu aangepast met een verloop van 10%

    En de gyro houd ik wel in de gaten, dan kan ik die op het veld altijd nog wat bijstellen..

    Ik zag net dat ik met mijn 600er in idle up 1 met 0% expo vlieg misschien een beetje gek dat ik dit zeg, maar ik vind juist mijn 600er het lekkerst vliegen!

    Morgen maar eens gaan spelen met deze instellingen.. Ghehe eindelijk beetje fine tunen naar mijn eigen smaak
     
  20. Sven75

    Sven75

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    4.196
    Locatie:
    Deventer
    te veel expo kan soms ook tegen je werken.

    ik vond m'n machientjes altijd fijner vliegen zonder de standaard 20% expo wat m'n MSH Brain unit altijd gaf.

    Maar dat is voor iedereen persoonlijk, en je moet er gewoon een beetje mee spelen en proberen wat voor jou prettig vliegt.

    Expo is voor beginnende piloten soms wel prettig omdat de bewegingen op de stick uitslag dan wat minder gevoelig zijn. Maar gezien jij al prima vliegt zou ik gewoon eens proberen die expo eraf te halen ;-)
     

Deel Deze Pagina