Brand aan boord van de Old Lady en hoe nu verder?

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Bert V, 12 sep 2015.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik weet niet waarom het open zou moeten kunnen.
    Vulventiel vervangen misschien?
    Anders is dichtplakken met tin zeker een optie.
    Als dit tankje meer dan 120° wordt en de tin zijn sterkte zou gaan verliezen, heb je toch al een drama want dan is de omgevingstemperatuur echt al zo hoog dat niet alleen het tankje stuk gaat.
     
  2. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Harm, op je vraag waarom hij nog open zou moeten kunnen weet ik zo snel geen antwoord :rolleyes:.

    Het tankje biedt die mogelijkheid om later nog ergens bij te kunnen en als die mogelijkheid er is vindt ik dat - maar misschien heb ik dat tussen mijn oren zitten en slaat het nergens op - fijn om die mogelijkheid zo lang mogelijk in stand proberen te houden.

    Dicht plakken met tin is zeker een goede en mogelijke optie en heb ik - bij alle welkome adviezen - hier al eerder voorbij zien komen maar nog niet van tafel geveegd.

    Maar vóór die tijd wil ik toch nog graag eerst - en hopelijk zonder eigenwijs over te komen - de andere (Loctite) opties proberen en ik heb per slot bij jou gezien en geleerd dat de aanhouder wint :D.

    Wat die temp. van 120° en kracht verliezend tin betreft; Ik hoop niet dat dit nog eens gaat gebeuren want ik weet niet of ik het dan nog trek en verwacht dat ik dan wel snel van het scheepje of wat er nog van over is afscheid zal nemen :frustie::hammer:.

    Maar voorlopig even verder gaan met het schilder- / lakwerk en bij gelegenheid - want dat is zo ongeveer toch het laatste wat er terug in moet - het tankje weer oppakken :).
     
  3. ReneDL

    ReneDL

    Lid geworden:
    8 feb 2004
    Berichten:
    313
    Locatie:
    Ursel 9910 Belgie
  4. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Vandaag besloten om toch maar even van de redelijk gunstige buitentemperatuur gebruik te maken.

    De oude dame goed ingepakt, een laagje hechtprimer over het nieuw ingezette stuk gespoten en daarna twee dunne laagje spuitplamuur aangebracht.
    Ik wist al dat hij nog niet helemaal glad en egaal was maar ik kan nu veel gemakkelijker zien waar nog wat bijgewerkt moet worden.
    Morgen de boel schuren - waar nodig nog wat plamuren en misschien komt er deze week nog zo'n dag dat ik er buiten iets aan kan doen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Lijkt al aardig in de buurt te komen Bert.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er zo alweer een stuk beter uit Bert. Nog even lekker glad maken en dan weer in de lak. Succes verder, ook met de revisie van de ketel. Gr. Klaas.
     
  7. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    De dag van gisteren gebruikt om de laatste plekjes op de romp bij te werken en vandaag wederom met de acceptabele buitentemperaturen de romp weer in een laagje spuitplamuur gespoten.

    Hij heeft nu iets weg van een marineschip in wording maar dat zal als het goed is slechts van korte duur zijn.

    Zodra het even kan moet ik alles nog éénmaal licht opschuren en kunnen er een aantal lagen witte zijdeglans overheen.
    Ik moet alleen nog bekijken of ik dat buiten kan spuiten of binnen met een rollertje moet doen.
    Probleem van nu (de aflak lagen) buiten spuiten is dat de lak te langzaam droogt en daardoor te veel stof en vuil in zich op kan en zal nemen.

    Morgen heb ik nog wat andere verplichtingen en zit er wat betreft "de oude dame" het werk voor dit jaar er wel zo'n beetje op denk ik :rolleyes:.

    Daarna de eerste dag(en) de nodige sociale (en toch ook wel leuke en gezellige) verplichtingen en als dat achter de rug is gewoon lekker verder met waar we gebleven waren :bye:.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Afgelopen week weer het één en ander aan de oude dame gedaan.
    Eerst de binnenkant van de romp (waar ik nog bij kon) geschuurd en wit gelakt.
    Daarna nieuwe (nep)spantjes gemaakt en er in gelijmd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
    Voor het maken van de (nep)spantjes zaag uit ik een stukje multiplex de benodigde stroken van 5.25 mm breed en kort die vervolgens op de gewenste lengt in.

    [​IMG]
    26 stuks waarvan 2x reserve voor het geval dat ........... en op de achtergrond nog een van de oude en originele spantjes.

    [​IMG]
    Omdat het multiplex (1.3 mm dik) zich - tenzij ik ze een poos in warm water had laten weken - te lastig in de goede ronding wilde buigen heb ik besloten ze iets dunner te maken waarna ze wel een stukje gemakkelijk te plaatsen werden.
    Voor het gelijkmatig verdunnen heb ik simpel maar doeltreffend gebruik gemaakt van mijn - voor deze klus - tot vlak van dikte bankje omgeturnde boor standaard. Het oogt misschien primitief maar het werkt wel:yes:.

    [​IMG]
    3x lakken en schuren.

    [​IMG]
    Daarna monteren met UHU seconde lijm.

    [​IMG]
    Aan de binnenzijde van de romp had ik weinig of niets met plamuur gedaan (of kunnen doen) en daar blijft de - door brand veroorzaakte - vervorming nog goed te zien en was het netjes terug lijmen van de spantjes best een lastig klusje.
    Eigenlijk valt het - nu de spantjes er in zitten - juist weer meer op dan eerst:(.
    Ik denk dat ik straks om de aandacht af te leiden de ketel en de machine maar goed oppoets:D.

    [​IMG]
    Eindelijk kan de romp weer naar zijn originele kleur hersteld worden.
    Het liefst had ik deze gespoten maar omdat dat in mijn geval in een te koud schuurtje moet gebeuren heb ik het maar gewoon binnenshuis en met een rollertje gedaan.

    [​IMG]
    De eerste laag zit er op en het resultaat valt mij - ondanks het doorschijnen van de donkere ondergrond - nog niet tegen. Misschien kan ik morgen de tweede laag doen.

    Aan de buitenzijde van de romp is inmiddels niet veel meer van het brand-avontuur te zien maar voor de binnenkant is dat toch anders:(.

    tot zover weer even.
     
    kockmans en FreekS vinden dit leuk.
  9. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Neem de tijd er voor.
    straks krijg je oplosmiddel insluiting en gaat het later blazen.
     
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Harm, bedankt voor de tip en ja je hebt gelijk en ondanks dat hij me onderhand een beetje in de weg begint te staan (ik wil weer met de Victoria verder) moet ik uitkijken dat ik het op het eind niet te snel wil en daardoor weer juist werk erbij krijg :hammer:.
     
  11. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Dat ziet er strak uit!
     
  12. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Dank je :).
     
  13. Chrisoot

    Chrisoot

    Lid geworden:
    8 nov 2013
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Heerugowaard
    Dat ziet er zeker netjes uit. Ik vind dat je het probleem erg goed hebt opgelost. Knap gedaan. De schade aan de binnenkant valt straks vast minder op wanneer de machine kamer weer geinstaleerd is.

    Chris
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ook met de rol strak werk Bert! En mochten er een paar sporen overblijven, het is inmiddels een schip met geschiedenis en daar mag best iets van zichtbaar blijven. Echte oudjes van die leeftijd zijn soms ook uitgestukt. Bij de een is dat beter gelukt dan de andere. En die van jou behoort niet bij die andere. succes verder! Gr. Klaas.
     
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtige luxe Proxxon fijnstofgenerator! Wil-ik-ook-hebben!
    De rest is ook mooi! :yes:
    Een geslaagde operatie! Tof!
    Gr Bas

    PS: Ergens... mag je best wel zien dat je hem kundig opgekalefatert hebt? ... maar het publieke oog moet er maar nét op vallen... Uiteindelijk zal niemand het zien... tenzij je het de toeschouwer aanwijst... met de neus op een hete ketel...
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2016
  16. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Bert.

    Vorderingen zien er perfect uit, compliment.
    Maar even retour naar de spantjes, leg ze even in ammoniak, en je kunt de latjes perfect buigen in elke gewenste vorm. (praktijk getest).
    Mochten we binnenkort, weer eens varen in Maasdam. Kan ik wel Loctite meenemen, voor het gastankje.

    Groet & succes met de bouw Peter.
     
  17. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Klaas en Bas, dank voor de sympathieke benadering en bemoedigende woorden want zo had ik er nog niet tegenaan gekeken :koud:. (ik zag het persoonlijk meer als een aantal gevallen steekjes :frustie:)

    Bas, op de Proxxon fijnstofgenerator zit geen patent dus je kan hem zo kopiëren:D.

    Chris en Peter, eveneens bedankt voor jullie positieve respons en Peter; de tip van het ammoniak verhaal kende ik nog niet maar was zeer welkom en ga ik binnenkort bij een ander project uitproberen. Ook - als het dan nog nodig is (de cv monteur komt nl binnenkort voor het jaarlijks onderhoud) - maak ik zodra we een keer gaan varen graag gebruik van jouw of Harm zijn Loctite aanbod.

    Groet, Bert :bye:
     
  18. BertusvB

    BertusvB

    Lid geworden:
    14 sep 2011
    Berichten:
    1.258
    Locatie:
    Hoeksewaard
    Vandaag onze kleindochter op bezoek. Had een 10+ voor aardrijkskunde gehaald.
    We vroegen haar of ze ook blij voortaan is met een 8. Ehhhhhhhhhh jawel!
    Ik vindt jouw werk aan de oude dame minstens een 9+! :koud:
     
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.198
    Locatie:
    Steenbergen
    Gisteren de derde en voorlopig laatste laklaag aangebracht en vandaag - voor de fotoshoot - de schroef gemonteerd .
    Om te voorkomen dat de standaard zich in het nog verse lakwerk af gaat tekenen even een plekje zoeken waar ik hem nog een paar dagen in deze stand (op zijn rug) kan parkeren en zodoende de verf beter dóór en uit kan harden.


    [​IMG]
    Net zoals bij de eerste laag ook nu weer gebruik gemaakt van het (mini) lakrollertje met een resultaat wat voor mij in de buurt van spuitwerk komt ;).

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tijdens één van mijn dagelijkse fietstochtjes en nadat ik 's morgens met het lakwerk bezig was geweest, passeerde ik een paar dagen geleden een kennis die bij een installatiebureau werkt. Na een kort praatje (hij was aan het werk) kwam hij met bovenstaande tube aan en zij dat ik die - na het lezen en volgen van de gebruikshandleiding - maar eens voor mijn gastankje moest proberen.
    Dank U wel meneer :worship: en ja dat gaan we straks - in de hoop en de verwachting dat hij hier wel mee dicht gaat - doen.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hoe was het gezegde ook alweer? Een fietsende kraai etc........... Op de fiets kom ook ik van alles tegen. Gr. Klaas
     

Deel Deze Pagina