Bouwverslag Svenson Wayfarer

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door gurodewa, 1 okt 2015.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nabranders bestaan niet in het vliegwereldje... wel naverbranders. :D

    Waar jij de verschillen zoekt, kijk ik juist naar de overeenkomsten. Vleugelprofielen en rompvormen etc. Modelvliegtuigontwikkeling in de USA was behoorlijk copy-paste. Het ene ontwerp vloeide in het andere over. Er werd flink gelat... of beter... geleend. Om de drang naar iets nieuws te kunnen vervullen. Bouwplannen en kitjes waren immers niet gratis. Ook voor een goed plan moest je in de buidel tasten, zelfs voor het bouwplannenboekje. Levendige handel.

    Gelukkig is m'n Wayfarer nog in nieuwstaat en geen muizenvoer. Die van jou zou ik bouwen, immers iets aangevreten. Gewoon origineelmaar dan elektro en kan je hem iets lichter bouwen. Je hebt dan immers niet meer met een klapperende motor van doen.

    Over de kit-ontwikkeling van Svenson kan ik niet veel zeggen. Heb er meerdere van liggen. Algemeen werden machinematige handelingen steeds betaalbaarder. Was het balsa eerst bedrukt, kon het later weer gestanst worden. Hout delen ruw geschaafd, later weer grotendeels machinaal in grote oplage in model worden geschaafd... Gelijk de toename in toepassing van spuitgietwerk voor onderdeeltjes. De Graupner Cessna Cardinal 177 uit 1972 wat destijds een onvoorstelbaar chique en duur model. Het koste Graupner een godsvermogen om de matrijzen er voor te laten maken, het te produceren. Dat werd door de Zuid-Duitse berg-dwergen met burijnen en machinebanken uitgefreest. Echter de industrie stond er, produceerden ABS behuizingen voor allerhande keukengerij etc. De spuitgietmatrijs was echter stervensduur.

    Nu belazenen we de boel gewoon... gratis tekening... en naar de lazercutter.... Whoeha!
    We kitten ons eigen kitje.
    Gr Bas

    Back on topic please :)
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2015
  2. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd, hier ook terug even volgen... goed te zien dat de winter aangekomen is...:)

    succes verder
     
  3. Weste209

    Weste209

    Lid geworden:
    17 nov 2015
    Berichten:
    1
    Locatie:
    Zwolle
    ik moet nu een beslissing nemen welke optie ik ga bouwen

    bestaat hier nog een tekening van 1op1 en zo ja waar kan ik deze kopen op verkrijgen
    ben zelf ook aan het bouwen eb ben nu aan de vleuges toe

    Hans Westerink
    Wagensveldstraat 28
    zwolle
    0653434687

    Met vrl.groet
     
  4. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik heb zelf dus 3 versies van de Wayfairer tekening in bezit.
    RCM plan (1 blad) hoofdliggers 2 stuks staande balsa plank met inkepeningen van 3/16" (ongeveer 4,8 mm)
    Belgische Svenson tekeningen (3 bladen) hoofdliggers 2 stuks staande balsa plank met inkepeningen van 4 mm dik.
    Spaanse Svenson tekening (1 blad) met hoofdliggers van 2 balkjes 6 x 6 mm, heb geen stukslijst dus weet het materiaal niet, denk vuren.
    De laatste tekening kun je hier http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=3349 downloaden.

    Persoonlijk denk ik dat die plankjes met insparingen het beste werkt met een massa productie freeskit.
    Je kunt die in elkaar steken zonder lijm en als alles klaar is met secondenlijm in elkaar lijmen, werkt snel en weinig kans op fouten maar moet zeer zuiver gefreesd worden (seconden lijm werkt het beste met een zeer zuivere passing).
    De bouwmethode met hoofdliggers werkt wat langzamer en je moet meer opletten bij de bouw, maar het is minder zaagwerk en kleine (zaag) foutjes zijn makkelijk te corrigeren, werkt beter met bruislijm of witte houtlijm. is denk ik ook iets lichter bij dezelfde sterkte (meer materiaal tegen de buitenkant van het profiel).
    De Sig Hog Bipe (precies even groot) heeft hoofdliggers van 6 x 12 mm Balsa.
    En geloof mij maar ook zonder spandraden zijn balsa hoofdliggers ook sterk genoeg voor een kist als dit, en is vuren echt niet nodig.

    Groeten Willem
     
    Joecam vindt dit leuk.
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    En de eerste tekening hier http://www.outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5908 ;-)
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    De Spaanse... dat is dan de allerlaatste Svenson-poging... met de 'lelijke' kopie-tekeningen... geen oud degelijk repro-drukwerk meer, maar een digitaal losgelaten laserprinter proces. :D
    Ik heb uit die serie nog net een aller laatst Fly-Boy'tje uit Italië 'thuis' de voordeur weten binnen te smokkelen (2006 of 7...). De oudere tekeningen zijn veel beter 'gereproduceerd' op oude machines, niet digitaal... dat bestond toen nog niet...
    Hebben ze het ontwerp herzien op dat punt? Gelijk de RCM versie...

    4 x 4 zal geen vuren zijn... heeft te veel dwarse nerf... eerder grenen met een lange rechte nerf en minder harsuitstoot. Vuren laat zich door al die harsen slechter lijmen.
    Berken of iep... taai hout in ieder geval...
    6 x 6 is balsa, anders wordt de vleugel te zwaar. Een Kwik-Fly vleugel van Graupner heeft ook iets van 6 x 6 balsa stokken.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2015
  7. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.581
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    hallo, dus het grootste verschil tussen de wayfarer en de hog bibe is de bevesteging vleugels en de hog heeft 4ailerons?
     
  8. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Het gaat wat trager dan ik gedacht had, soms met te veel dinges tegelijk bezig. Het einde van het jaar was een beetje m'n deadline voor het project, maar ik zal al blij zijn als de ruwbouw klaar is.
    Nu de rompzijkanten en de spanten uitgezaagd zijn, kunnen deze samen-gelijmd worden. Eerst F2 F4 loodrecht op een zijkant.
    Ook de balsa verstevigingen van 6 x 6 langs de zijkanten niet vergeten.
    Daarna de romp over het plan uitlijnen en de delen aan elkaar lijmen. DSC00480.JPG DSC00502.JPG

    Na een topversteviging over de achterste spanten lijm ik een plankje van 2 mm recht op de rompzijkant,
    Als de lijm goed droog is verhuizen we naar de keuken om dat plankje door en door nat te maken, waardoor ik het vlotter kan plooien met veel minder kans van scheuren.
    Mijn ganse verzameling klemmen wordt gebruikt om alles op zijn plaats te houden, tijdens het drogen. DSC00503.JPG DSC00504.JPG DSC00505.JPG DSC00506.JPG
     
    dries_neyrinck, Arnold 85 en NVM vinden dit leuk.
  9. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    @ eclypse86

    Ja de Sig Hog Bipe is op veel opzichten gelijk aan de Wayfairer.
    Afmetingen en vleugel profiel zijn vrijwel gelijk.
    Belangrijke verschillen zijn vooral moderniseringen.
    - wat meer liteply en wat minder balsa in de romp
    - Cabana in aluminium in plaats van hout.
    - 4 rolroeren (op tekening 1 servo met heel veel overbrengingen, ik heb in die van mij 4 midi servo's)
    - vleugels vast met nylon bouten i.p.v. elastieken.

    @ gurodewa

    De Hog Bipe heeft ook een turtle deck van 1,5 mm balsa.
    Die had ik vooraf natgemaakt met water en een beetje amoniak, en toen op een fles geklemt en laten drogen.
    Hierna kon de beplanking spannings vrij met spelden op de romp plakken, zie post 10 in mijn verslag.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouwverslag-hog-bipe-van-sig.148186/#post-2371622

    Ik heb er een Saito 91S opzitten met een APC 15x6 prop deze prop is groter als de aanbevolen prop door Saito, maar wel een ideale combo.
    Maakt een looping zonder snelheids of hoogte verlies (wel gas dicht als je omlaag gaat natuurlijk!).
    Ik denk dat de Wayfairer ook om een dergelijke prop vraagt.

    Groeten Willem
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2015
  10. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Willem, een goede tip om balsa op die manier in vorm te plooien, nog niet aan gedacht om het zo te doen.
    Doordat de romp in de lengte ook licht geplooid is, was het plaatsen van het turtle deck een lasting karweitje, voor -plooien had hier de zaak kunnen vergemakkelijken.
    Ben ondertussen ook aan de motor aan het denken,het wordt een nitro brander, ik heb nog een nieuwe os 40 fs liggen maar vrees dat dit een beetje krap zal worden. Het is wel niet de bedoeling dat hij verticaal gaat, gewoon rustig rondpruttelen (zo zie ik ze graag vliegen die oude modellen). Heb als alternatief nog een .52 fs. We zien wel.
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Bij m'n fly-boy had ik ook een turtle deck en die heb ik vooraf geplooid op het model zelf nadat ik het balsa bevochtigd had met water+ammoniak. Werkte perfect!

    [​IMG]

    Heb zelf nog 'n Wayfarer liggen die moet hersteld worden na een crash. Was er vorig jaar met volle moed aan begonnen. Is natuurlijk stilgevallen (iedereen kent dit wel zeker?) en is eigenlijk nog een kwestie van even door te duwen:
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/restauratie-oude-wayfarer.211693/

    Toch denk ik dat een nieuwe romp eigenlijk beter op z'n plaats is in mijn geval want de oude weegt (zelfs na verlichting) behoorlijk zwaar.

    Je bent mooi bezig Guy! Wordt weer een mooi vliegerke :)
     
  12. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Nog een kleine week, maar gelukkig wat meer tijd, het gaat goed komen !
    Een paar hulpspantjes vergemakkelijken het beplanken. Het gedeelte tussen de struts is wel wat priegelen.
    Het motorspant wordt vastgelijmd met epoxy, later gaat een glasmatje en polyester voor nog meer versteviging zorgen.
    DSC00508.JPG DSC00510.JPG DSC00512.JPG DSC00513.JPG
     
  13. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Lijmen van de tankvloer, en daarna maken van een afneembaar deksel, voor de tank.
    Maken van een servo-tray en deze op de rompverdubbelaars lijmen. DSC00525.JPG DSC00524.JPG DSC00529.JPG DSC00530.JPG
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  14. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Wat hebben we nog gedaan ?
    Vleugelstruts uitzagen uit 5 mm Gamma-ply, in op de vleugelribben pockets maken voor deze struts. DSC00533.JPG DSC00535.JPG DSC00536.JPG

    Ook de neus construeren uit 10 mm balsa en in vorm schuren

    DSC00545.JPG DSC00546.JPG DSC00559.JPG

    En het stabilo en het roer maken, het stabilo is een vakwerk constructie, het roer is vol balsa van 6 mm

    DSC00560.JPG

    En daarna is de ruwbouw zo goed als klaar !

    DSC00561.JPG
     
    strutter, Arnold 85 en dries_neyrinck vinden dit leuk.
  15. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Ondertussen twee maand verder en wegens te weinig tijd niet veel foto's meer gemaakt maar gelukkig wel verder gewerkt. Bespannen, wat schilderen en alle elektronica inbouwen en aansluiten.
    En op dit eerste vroege lente weekend konden we met het resultaat van al deze huisvlijt richting club ! DSC06217.JPG DSC06218.JPG DSC06219.JPG

    En na de verplichte photo-shoot volgde de eerste testvlucht.
    De vrees dat de 6,5 cc viertakt onvoldoende zou zijn was gelukkig ongegrond, na een meter of tien wipte het toestel al de lucht in.
    Binnen enkele minuten terug op de grond om wat aan het zwaartepunt te doen, maar tijdens het terug starten deed de gas-servo nukkig en kon er niet meer gevlogen worden.
    Binnenkort volgt een wel filmpje en foto's tijdens de vlucht.
    In ieder geval, die enkele minuten dat ik er al mee vloog waren al genoeg om te weten dat ik er een fijn toestel bij heb.
     
    Laatst bewerkt: 13 mrt 2016
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.205
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gefeliciteerd met de maiden!
    Is erg heel fraai geworden! Mooi 'beletterd'. Top geworden hoor!?
    Op deze motor zal het model prachtig rondjes tuffen. Haha, wat wil je anders met al die 'kastplanken' met lift. Maar met gas dicht zal ze vast vrijwel stil staan in de lucht?
    Ja... dat foliewerk... gaat bij mij altijd tergend langzaam. Hele avond zitten pielen op een paar hoogte-roeren en een kielvlak, met lastige hoekjes :-( Meuh...

    Gr Bas
     
    gurodewa vindt dit leuk.
  17. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Mooie kist geworden met een fraai kleurenschema! :thumbsup:
    Mooie aanwinst voor het nieuwe vliegseizoen.

    Groeten, Ralf
     
    gurodewa vindt dit leuk.
  18. gurodewa

    gurodewa

    Lid geworden:
    25 feb 2008
    Berichten:
    544
    Locatie:
    Sint-Niklaas
    Ja Bas, foliewerk, altijd een verplicht nummertje voor zelfbouwers. Ik maak er altijd tijd voor, zeker niet vlugvlug. Een strak bespannen toestel vliegt toch wat beter naar mijn mening. En de belettering simpele zaak ! Tekst uitprinten, letters op de folie kleven met Tesa rondom en dan juist 0.5 mm binnen de letter knippen. Daarna kleven op lage temperatuur, tevreden ? Bout wat hoger zetten en alles fixeren.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.507
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Hij is mooi geworden Bas, het kleurenschema is ook goed gelukt.
    Veel vliegplezier gewenst met deze kist.
    Groetjes Willem
     
  20. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Gefeliciteerd, het is een mooi model geworden !
    Fijn dat de maiden ook goed is gegaan. Een Wayfarer vliegt altijd, maar het blijft toch altijd weer even spannend.

    Grappig dat je vliegt met een 6,5 cc viertakt. Mijn vader vloog hem altijd met een 6,5 cc tweetakt. Ik heb dezelfde kist gevlogen met een .72 Saito viertakt (11 cc) en vond het vermogen wat mager.
    Moet ik er wel even bijzeggen dat ik bijna altijd met classic F3A modellen vlieg, hier is plenty vermogen beschikbaar. Ik bekijk het dus vanuit een heel andere invalshoek. Wel eens erover gedacht om er een 15 cc viertakt op te zetten dan moet de kist full aerobatic aankunnen. Constructief is het geen enkel probleem, sterk zat. (op het stabilo na dan)
    Wel heb ik de struts tussen de vleugels geborgd met een m3 schroef.. Bij mij vlogen deze er tussenuit tijdens de vlucht. (Of vloog ik veel te hard ?)

    Enfin, zo’n “oud” kistje moet je eigenlijk een beetje met rust laten. Jij hebt daarvoor de juiste aandrijving.

    Heel veel vliegplezier ermee !

    Grt,

    Arnoud.
     
    gurodewa vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina